MuscleMeat

Zipper's rippetoe Log

• Topic Starter Topic Starter
Netjes die boxsquat, ben ook van plan om daar mee te beginnen

Thanks, vind het wel een lekkere oefening.

Heey zipp al bij de dokter geweest voor je rug?? Weet je eigenlijk al hoe je eraan komt? Voorderest sterk manneke:P.

Beterschap!

Ik weet niet meer waar ik het gelezen had maar volgens mij zat het zo. Door korte hamstrings trekt mijn onderrug bol als ik fullsquats doe. Ook gaat onderin de spanning van de hamstrings af waardoor de rug het grotendeels moet overnemen.
En natuurlijk 3x per week zwaar squatten en deadliften zal er ook wel aan meegeholpen hebben.

Box squat is nice kerel! Ik vind de box squat persoonlijk nog wel lekkerder dan de normale squat:D

thx, het is pas de eerste keer dat ik deze oefening gedaan heb, maar kan nu al zeggen dat ik hem ook fijner vind dan de normale squat. :D

MAar wat kan je eraan gaan doen om weer te kunnen gaan squatten en dl'en?

Mvg

Nou hoop dat het beter word en dat ik geen rare fratsen (en jij natuurlijk ;)) gaat krijgen nu ik weer ga trainen volgens rippetoe's. Om een een of andere manier moet ik altijd me knie stoten en niet zo zachtjes ook. Misschien vanavond logje openen (er zijn er zoveel van ripp's).

Mvg

Ik weet niet meer waar ik het gelezen had maar volgens mij zat het zo. Door korte hamstrings trekt mijn onderrug bol als ik fullsquats doe. Ook gaat onderin de spanning van de hamstrings af waardoor de rug het grotendeels moet overnemen.

Misschien verstandig om je hip / ham mobility te verbeteren? Op stronglifts.com staan er wel een aantal artikelen over. Ben er zelf ook druk mee bezig

21-03-08

Parallel Box Squat
8x55
8x55
8x85
5x95
5x105
5x115 eerste keer dus allemaal PR

Bench press
25xbar
15x40
15x50
12x55

Chest supported rows
8x60
8x80
8x80

Dips
10xBW
10xBW+10

Ik had vandaag zin om weer eens te squatten ook al heb ik nog steeds last van me rug. Daarna was ik goed leeg dus de rest is niet echt geweldig. :p

Dit zag er mooi uit
Wanneer ga je weer trainen?

Misschien verstandig om je hip / ham mobility te verbeteren? Op stronglifts.com staan er wel een aantal artikelen over. Ben er zelf ook druk mee bezig

Had inderdaad ook die artikelen op stronglifts over hip mobility gevonden, ben daar ook mee bezig. ;)

Dit zag er mooi uit
Wanneer ga je weer trainen?

Heb ondertussen nog een paar keer geprobeerd om te squatten/deadliften, maar het gaat nog steeds niet. Ben nu bezig om mijn hip mobility te verbeteren in de hoop dat het over gaat. Ik train nog wel gewoon alleen heb ik de squats/deadlifts moeten vervangen voor machines.

Maar je houd je log niet meer bij?

Beterschap jong;). Maar houd de log gewoon bij leuk om te lezen.

Hoe heb jij jezelf aangeleerd te squatten? Ik duw elke keer me knieen tever naar voren en heb geen goed gevoel over hoe ik zak. (Sorry voor de vreemde vraag). En ik gaat eens proberen te localiseren wat ik allemaal fout doe!.

Mvg

Beterschap jong;). Maar houd de log gewoon bij leuk om te lezen.

Hoe heb jij jezelf aangeleerd te squatten? Ik duw elke keer me knieen tever naar voren en heb geen goed gevoel over hoe ik zak. (Sorry voor de vreemde vraag). En ik gaat eens proberen te localiseren wat ik allemaal fout doe!.

Mvg

Voordat ik begon met trainen had ik al veel er over gelezen en filmpjes gezien hoe de squat uitgevoerd moest worden. Heb het mezelf aan moeten leren want er is verder niemand die squat.
Zo gauw als ik weer iets fatsoenlijks kan doen zal ik weer verder gaan met loggen.
Box squatten wil ook nog wel eens helpen om goed "terug" te gaan zitten. Misschien heb je hier wat aan:

TESTOSTERONE NATION - Squatting from Head to Toe
TESTOSTERONE NATION - 10 Tips for Flawless Squattin'

Ivm met die ham inflexibility, twee goede stretch-oefeningen:

Eerste oefening: foto. (niet 100% goed uitgevoerd op deze foto, maar onthou gewoon dat je je hielen hard op de grond houdt en je kont naar achteren, rug recht ("normale anatomische positie") en niet te ver naar voren buigen zoals op de foto, rug eerder richting verticaal houden)
[fotol]http://stronglifts.com/wp-content/uploads/squat-stretch.jpg[/fotol]

Tweede oefening: buig lichtjes door de knieën terwijl je je rug recht, strak houdt. Buig licht voorover, denk aan je rug die moet mooi recht blijven. Probeer je knieën te strekken (die zou niet mogelijk moeten zijn als je je bovenlichaam in exact dezelfde positie houdt). Voel de stretch! :D Probeer hem te 'vinden', lukt je wel.

Doe die twee oefeningen elk 20-30 seconden, voor elke squatsessie en je probleem zou in enkele weken van de baan moeten zijn ;).

Nog steeds last van je onderrug zipper?

Ivm met die ham inflexibility, twee goede stretch-oefeningen:

Eerste oefening: foto. (niet 100% goed uitgevoerd op deze foto, maar onthou gewoon dat je je hielen hard op de grond houdt en je kont naar achteren, rug recht ("normale anatomische positie") en niet te ver naar voren buigen zoals op de foto, rug eerder richting verticaal houden)
[fotol]http://stronglifts.com/wp-content/uploads/squat-stretch.jpg[/fotol]

Tweede oefening: buig lichtjes door de knieën terwijl je je rug recht, strak houdt. Buig licht voorover, denk aan je rug die moet mooi recht blijven. Probeer je knieën te strekken (die zou niet mogelijk moeten zijn als je je bovenlichaam in exact dezelfde positie houdt). Voel de stretch! :D Probeer hem te 'vinden', lukt je wel.

Doe die twee oefeningen elk 20-30 seconden, voor elke squatsessie en je probleem zou in enkele weken van de baan moeten zijn ;).

Bedankt! Zal ze eens proberen.

Nog steeds last van je onderrug zipper?

Ja, jammer genoeg wel. Het gaat maar niet weg. :sad:

En ook al bij dokter geweest voor de zekerheid?

Ik denk dat er met ripp's aanraden ook erop moet gewezen moet worden dat je flexibel genoeg moet zijn of dat je anders blessures kan krijgen? Bijvoorbeeld jammer dit was het rippetoe's log voor mij en zal volgen succes!

MVg

Dit is waarschijnlijk de reden waardoor ik er last van heb gekregen:

A good majority of the athletic population is in anterior tilt. Low back injuries in sports and weight training are often related to poor gluteal function, and a lack of rectus abdominus/external oblique contribution to "bracing." Essentially, our body only has one stabilization pattern — the low back. When the glutes are shut off, not only is the low back called upon to stabilize the load, but it's often thrown into the mix as a hip and trunk extensor as well.

TESTOSTERONE NATION - Hips Don't Lie: Fixing Your Force Couples

Je doet geen Rippetoe meer? :o

Both weakness and/ or immobility of the hip in either flexion or extension causes a corresponding compensatory action at the lumbar spine. This is the problem in squatting. In our joint above/ joint below concept, the lack of hip motion compromises the low back in squatting.

As the spine moves to compensate for the lack of strength and mobility of the hip, the hip loses more mobility. It appears that lack of strength at the hip leads to immobility, and immobility in turn leads to compensatory motion at the spine. The end result is a kind of conundrum: a joint that needs both strength and mobility in multiple planes.

Let's look further at the interrelationships. The weakness of the hip in preventing adduction causes stress at the knee. We've oversimplified this to a glute medius weakness, however the weakness often extends to the glute max and the hip rotator group.

In this case we need frontal plane control to prevent patella femoral problems, IT band issues, etc. In the sagittal plane, poor psoas and iliacus strength and/or activation will cause a pattern of lumbar flexion as a substitute for hip flexion.

Poor strength and/or activation of the glutes will cause a compensatory extension pattern of the lumbar spine that attempts to replace the motion of hip extension. In other words, if you can't move your knee up (i.e flex the hip), you'll flex the lumbar spine to achieve a motion that appears similar.

TESTOSTERONE NATION - A Joint-by-Joint Approach to Training

+ dat wat ik in post #255 heb gepost.

Vet genaaid allemaal. Ik heb nog nooit een blesure gehad:)
Train je nog wel?

Terug
Naar boven