XXL Nutrition

Zonnebank, hoe slecht is het nu?

Huidkanker is voor zover ik weet ook iets waar je "aanleg" voor hebt. Als er niemand in je familie soortgelijke soorten kanker opgelopen heeft dan zul je het echt niet ineens krijgen van een simpel zonnebankkuurtje. Indien wel dan zou ik er extra mee oppassen.

Alles met mate, dus ook het gebruik van de zonnebank.

Doe het soms ook...
Gewoon max 9min 1x per week.
Voor mij is het om niet helemaal wit te zijn. Bruin zijn in de winter is echt wel not done.
Schadelijk is het maar omdat ik het weinig doe, minimaliseert het een deel.

Je huid veroudert er sneller door en je hebt meer kans op kanker :roflol:en toch doen.

Alles is tegenwoordig schadelijk. Je spieren komen beter uit met een bruiner kleurtje dus ik zeg gewoon doen. Ga zelf 2x per week. Ik betaal 4 euro voor 30 minuten dus ben 8 euro per week kwijt, valt mee.

Ligt denk ik meer aan hoelang je er onder gaat en/of je je insmeert?

Ik lees tegenwoordig meer en meer verschillende zaken over de schade van de zonnebank.

Sommigen zeggen dat het niet schadelijker is dan een namiddagje in de zon liggen op het strad, sommigen zeggen dat je maximaal 10 keer per jaar mag gaan omdat je risico op huidkanker anders verdubbelt...

Weet er iemand waar er objectieve richtlijnen staan over het gebruik en bijhorende schade van de zonnebank?

Alvast bedankt broeders.
Het verouderd je huid aanzienlijk sneller (zeker over een lange termijn van regelmatig gebruik).

Het verhoogt de kans op kanker met 75%.

Je kan dus echt beter aan alternatieven gaan denken.

Rustig opbouwen, begin met 5 min dan 7 min dan 10 enz enz dan is de zonnebank niet schadelijk natuurlijk wel afhankelijk van welk huidtype je hebt. Een bruining is de beste bescherming die er bestaat, je kunt beter rustig opbouwen met de zonnebank dan gelijk met je witte huid op strand gaan liggen te bakken.

---------- Toegevoegd om 21:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:49 ----------

Het verhoogt de kans op kanker met 75%.
Wat een lulkoek, je krijgt juist kanker door met de witte huid direct een dag in de zon te gaan liggen, ik denk dat het kanker verminderd als je al een mooie bruining hebt en daarna pas de zon in gaat.

Wat een lulkoek, je krijgt juist kanker door met de witte huid direct een dag in de zon te gaan liggen, ik denk dat het kanker verminderd als je al een mooie bruining hebt en daarna pas de zon in gaat.
Voor je allerlei dingen gaat roepen zou je er goed aan doen eerst wat research te doen. Het geregeld gebruik van de zonnebank verhoogt het risico op kanker met 75 procent.

Er bestaat geen twijfel meer over: zonnebanken en gezichtsbruiners verhogen het risico op huidkanker. Dat stellen internationale wetenschappers in een onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift The lancet Oncology.

Dat berichtte de BBC vandaag. Sinds 1992 noemde het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) zonnebanken en gezichtsbruiners „waarschijnlijk kankerverwekkend”. Maar het IARC heeft zonnebanken nu verplaatst naar de hoogste risicocategorie.

Het verband tussen zonnebanken en huidkanker is overtuigend aangetoond in een aantal wetenschappelijke onderzoeken, aldus het IARC in het Franse Lyon. Wetenschappers ontdekten onder meer dat het risico op melanoom, de dodelijkste variant van huidkanker, met 75 procent toeneemt bij mensen die voor hun dertigste geregeld naar de zonnebank gaan.

Het IARC is een onderzoeksorganisatie die aanbevelingen doet aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The lancet Oncology .
Bron: trouw.nl (staat op tal van andere sites, ook wetenschappelijke uiteraard).

Overal raad men ondertussen het gebruik van de zonnebank af, maar helaas is niet iedereen zo makkelijk te overtuigen.

Ik ga elke Vrijdag na m'n training, 10 minuten (€ 3,50)
Klap hem helemaal dicht, net of ik een tosti ben (jeweetzelf)

Voor je allerlei dingen gaat roepen zou je er goed aan doen eerst wat research te doen. Het geregeld gebruik van de zonnebank verhoogt het risico op kanker met 75 procent.

Bron: trouw.nl (staat op tal van andere sites, ook wetenschappelijke uiteraard).

Overal raad men ondertussen het gebruik van de zonnebank af, maar helaas is niet iedereen zo makkelijk te overtuigen.

Wat verstaan ze dan onder geregeld? Hier kun je op zich weinig mee, behalve zeggen dat er hoogstwaarschijnlijk een verband bestaat. Als zo'n onderzoek kijkt naar het percentage van huidkankerpatienten bij mensen die wel en niet onder de zonnenbank gaan, sluit het toch ook geen andere factoren uit? Wie zegt dat de gemiddelde zonnebanker geen andere zaken doet die de kans op huidkanker vergroten? Zijn dat soort dingen dan meegenomen? Duidelijke cijfers wil ik ook wel eens zien, ook over de veroudering van de huid.

Wat verstaan ze dan onder geregeld? Hier kun je op zich weinig mee, behalve zeggen dat er hoogstwaarschijnlijk een verband bestaat. Als zo'n onderzoek kijkt naar het percentage van huidkankerpatienten bij mensen die wel en niet onder de zonnenbank gaan, sluit het toch ook geen andere factoren uit? Wie zegt dat de gemiddelde zonnebanker geen andere zaken doet die de kans op huidkanker vergroten? Zijn dat soort dingen dan meegenomen? Duidelijke cijfers wil ik ook wel eens zien, ook over de veroudering van de huid.
Dit is gewoon een artikeltje voor de media, de studie zelf bevat natuurlijk meer details. Je maakt allerlei speculaties en je hebt de studie nog niet eens doorgenomen. Beetje naïef om te denken dat deze wetenschappers geen rekening zouden houden met alle mogelijke relevante factoren.

Ik begrijp wel dat mensen dit niet graag horen, maar er zijn natuurlijk ook alternatieven.

Dit is gewoon een artikeltje voor de media, de studie zelf bevat natuurlijk meer details. Je maakt allerlei speculaties en je hebt de studie nog niet eens doorgenomen. Beetje naïef om te denken dat deze wetenschappers geen rekening zouden houden met alle mogelijke relevante factoren.

Geef maar een link. Ik denk natuurlijk niet dat ze geen rekening houden met deze factoren, ik denk eerder dat de resultaten een beetje eenzijdig weergegeven zijn in het artikel wat je plaatste. Je ziet vaak genoeg dit soort artikelen de resultaten een bepaalde richting op praten.

Laatst bewerkt:

Ik begrijp wel dat mensen dit niet graag horen, maar er zijn natuurlijk ook alternatieven.
Zoals?
Ga jij zelf wel eens onder de zonnenbank of maak jij gebruik van die alternatieve>

Alles is slecht voor je gezondheid.
Het scherm waar je nu naar kijkt, je gsm, je microgolf, de vervuilde buitenlucht,...

Overdrijf niet en het zal allemaal wel nogal meevallen.

Terug
Naar boven