AndroidHealthClinic

Zonnebank, hoe slecht is het nu?

Zonnebank of zon zijn beide schadelijk voor de huid (veroudering, risico op huidkanker). Er zijn stemmen die beweren dat zonnebank minder schadelijk is. Echter. Het grote nadeel van de zonnebank is de onbeperkte beschikbaarheid. Het hele jaar door zomers bruin willen zijn, kan je duur te staan komen.

En dan is er ook nog zoiets als natuurlijke aanleg. Ik heb zelf een bleke huid en weinig aanleg om bruin te worden. De enige zomer waarin ik mooi bruin was... 5 weken op het water van de Caribische zee.
Zonnebank heb ik zelf gehad en lekker voordelig ook want het was voor de verhuur aan klanten. Maar ik heb hem weggedaan omdat ik het veel te tijdrovend vond.

Een tijdje geleden las ik dat het risico op huidkanker vooral bepaald werd door hoe vaak je als kind verbrand was geweest.

Nog een laatste caveat. Een bruin kleurtje wil niet zeggen dat je volledig immuun bent voor de schadelijke gevolgen van de zonnestralen.

Zonlicht zorgt voor aanmaak van vitamine D. Vitamine D activeert een enzym dat stoffen afbreekt die bepaalde kankers veroorzaken (darmkanker etc.)
Verstandig is om dagelijks 15 minuten met handen en gezicht in de zon te zitten, zodat je voldoende vitamine D aanmaakt.
Omdat het zonlicht niet altijd even sterk is, is het moeilijk te zeggen waar je een zonnebank moet plaatsen, maar ik denk dat een zonnebank wel een sterke straling heeft.

Huidkanker ontstaat doordat je genen muteren. Een gen bestaat echter uit 2 allelen/factoren. Beide allelen moeten gemuteerd zijn om huidkanker daadwerkelijk tot uit te laten komen. De meeste mensen hebben wel 1 gemuteerd allel uit de kindertijd, en zullen dus moeten oppassen dat niet ook het tweede allel muteert.
Ook is het zo dat de celdeling van gemuteerde cellen geremd worden door bepaalde cellen. Hierdoor is huidkanker verraderlijk omdat het pas na jaren zichtbaar wordt.

Zonlicht zorgt voor aanmaak van vitamine D. Vitamine D activeert een enzym dat stoffen afbreekt die bepaalde kankers veroorzaken (darmkanker etc.)
Verstandig is om dagelijks 15 minuten met handen en gezicht in de zon te zitten, zodat je voldoende vitamine D aanmaakt.
Omdat het zonlicht niet altijd even sterk is, is het moeilijk te zeggen waar je een zonnebank moet plaatsen, maar ik denk dat een zonnebank wel een sterke straling heeft.

Huidkanker ontstaat doordat je genen muteren. Een gen bestaat echter uit 2 allelen/factoren. Beide allelen moeten gemuteerd zijn om huidkanker daadwerkelijk tot uit te laten komen. De meeste mensen hebben wel 1 gemuteerd allel uit de kindertijd, en zullen dus moeten oppassen dat niet ook het tweede allel muteert.
Ook is het zo dat de celdeling van gemuteerde cellen geremd worden door bepaalde cellen. Hierdoor is huidkanker verraderlijk omdat het pas na jaren zichtbaar wordt.
Voor alle duidelijkheid; een zonnebank voorziet je niet van Vitamine D (UV-B)
Dat doet enkel de zon (en bepaalde voeding)
Het enige wat zonnebank doet is UV-A straling afgeven.

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid; een zonnebank voorziet je niet van Vitamine D (UV-B)
Dat doet enkel de zon (en bepaalde voeding)
Het enige wat zonnebank doet is UV-A straling afgeven.

Hier is een goede vraag:

wat kan is een goede tijd om te zonnen in de zonnebank en hoe kan je je huid het beste beschermen tegen beschadiging?

...

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik even bij een dermatoloog navraagd over de zonnebank (ik was er toch voor mijn lymfmagioom op mijn buik en heb een laserbehandeling gehad) en hij adviseerde me om een kleurtje uit een potje te halen, tanning dus. Maar de zonnebank kan niet veel kwaad zegt hij, als je het maar rustig opbouw en niet zoals Barbie uit Oh Oh Cherso 2-3 keer per week gaat!

Ik mag 2x per 3 maanden bij de sportschool gratis (!!!) onder de zonnebank. Binnenkort eens doen! Dan ben ik wat minder wit...

Een dermatoloog die zegt dat de zonnebank niet veel kwaad kan :roflol: :duh:

Maar goed 2x per 3 maanden zal idd niet veel kwaad kunnen, maar ik betwijfel of je daar minder wit van zal worden.

hmm zonnebank is denk ik zeker wel schadelijk. Ook krijg je er een oude kop van. Kijk maar naar mensen die 10 jaar lang regelmatig gebankt hebben. Ik zelf bank ook zeker 1 keer per week en soms wel 2 keer. Zit melanotan te overwegen.

hmm zonnebank is denk ik zeker wel schadelijk. Ook krijg je er een oude kop van. Kijk maar naar mensen die 10 jaar lang regelmatig gebankt hebben. Ik zelf bank ook zeker 1 keer per week en soms wel 2 keer. Zit melanotan te overwegen.
Ik ook. Maar moet me er eerst eens in verdiepen. Zullen vast ook wel nadelen aan vast zitten. Ik dacht dat vooral de prijs relatief hoog is.

Ja enkel de report, de full text is helaas niet gratis te bezichtigen.

Die special reports bestaat uit delen, wat je daar aanhaalt is deel 4.
De overige delen gaan over andere zaken, zoals:

A review of human carcinogens—Part A: pharmaceuticals
A review of human carcinogens—Part B: biological agents
A review of human carcinogens—Part C: metals, arsenic, dusts, and fibres
A review of human carcinogens—Part D: radiation
A review of human carcinogens—Part E: tobacco, areca nut, alcohol, coal smoke, and salted fish

Iemand enig idee waar ik beschermbrillen kan kopen ?

Mijn zonnebankcentra voorziet zoiets niet.

Outdoor winkels?

Melanotan does the trick...

Ja echt he.

Was ook laatst zo'n gast in de sportschool die ook een zonne(bank) aanbidder is, en vroeg naar zijn leeftijd (dacht iets van 30 31 jaar) blijkt die gast 21 te zijn, en hij rookte niet.

WTF!

Ik ga net voor de zomer weer lekker zonnenbanken bij mijn grootouders.
Ik wordt moeilijk bruin dus vandaar.
Te veel zonnenbanken is slecht maar ja overal waar te veel voor staat is slecht. Ik maak me er iig niet druk om.

Jongens ik zeg het je: wit is het nieuwe bruin.
Blijf 's zomers uit de directe zon tussen 12:00 en 15:00, smeer je goed in en gebruik de zonnebank 's winters als je een keer behoefte voelt aan wat warm, UV-licht.

In maanden juli t/m augustus wordt je zelfs in de gebroken schaduw (bijv. onder een parasol) zelfs bruin. Natuurlijk niet zo bruin als wanneer je uitgebreid gaat zonnebaden, maar na een paar jaar heb je daar dan ook de kop naar gekregen...

De keuze: of met een mooie, gave en blanke huid een beetje leuk oud worden, of er rond je 40e al uitzien als een verlept Veerkampje.

Terug
Naar boven