MuscleMeat

zware blessure (deadliften)

Bezoekers in dit topic

recca

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 jan 2004
Berichten
252
Waardering
0
Ik heb een tijdje geleden in begin augustus tijdens het deadliften mijn onderrug geblesseerd. Ik kon me rug daarna echt helemaal niet meer bewegen. Ik ben die dag nog naar de fysiotherapeut gegaan en hij vertelde mij dat ik onderin me rug waar het dus ook pijn deed de spier gescheurd had of ingescheurd. Ik 1 week lang van die zetpillen (pijnstillers) moeten nemen om de pijn te bedwingen. Na 2 maanden was de pijn zo goed als verdwenen.
Maar nu is mijn vraag is het verstandig om weer te gaan deadliften( ik ben al weer rustig begonnen) of moet ik hier echt mee stoppen? :mad:

Please tell me!

groeten
 
Zeker geen zware gewichten. Of beter nog, begin met goodmornings, eerst enkel een bezemsteel ofzo, langzaam beetje gewicht toevoegen. Zo doorgaan tot je stilletjes terug in de buurt van je oude gewichten komt, ondertussen kan je al eens een deadlift doen met niet teveel kilo's.
Beterschap & veel succes!
 
Ja ik ben ook inderdaad weer rustig begonnen, train als het zwaarder word ook alleen nog met riem. Maar ben bang om echt zwaar in te spannen vooral in het begin als je em van de grond pakt. Dus zou willen weten hoelang het duurt voordat zo'n spier hersteld en of ik gewoon keihard kan trainen na 2/3 maanden.

Thnx en greetz!
 
Slechts 2 maanden en je denkt al weer aan liften op het oude niveau... :rolleyes:

Wat je goed moet beseffen is dat je erg veel geluk hebt gehad, als er een discus was losgeschoten dan waren je 'lifting days' afgelopen. Het kan zelfs nog erger, niet meer kunnen lopen en gedeeltelijk invalide raken (dwarslaesie). Het is misschien verstandiger om het komende half jaar (minstens) niet meer aan zwaar liften mbt de onderrug te denken. Het herstel van een zwakke plek kost erg veel tijd en discipline. Als je je rust neemt en zorgt dat je spier eerst goed hersteld is (want geen pijn meer voelen betekent nog niet dat de spier compleet hersteld is), kan je daarna weer gaan denken aan zwaarder liften. Vergeet ook nooit het belang van een degelijke warming up. En natuurlijk de correcte vorm van de oefening. Als jouw uitvoering van de deadlift verkeerd is, dan is herhaling van een dergelijk incident niet ondenkbaar met zodoende misschien wel catastrofale gevolgen. Het belang van sterke spieren (of grote spieren) valt compleet in het niet als je voor de rest van je leven een hernia hebt of erger.
 
christG zei:
Zeker geen zware gewichten. Of beter nog, begin met goodmornings, eerst enkel een bezemsteel ofzo, langzaam beetje gewicht toevoegen. Zo doorgaan tot je stilletjes terug in de buurt van je oude gewichten komt, ondertussen kan je al eens een deadlift doen met niet teveel kilo's.
Beterschap & veel succes!

Sorry, maar ik vind dit een onverstandige opmerking. Gewichten zijn inferieur aan het normaal functioneren van het menselijk bewegings apparaat.
 
Ik denk dat idd het beste is om wel die beweging te maken maar met een heel klein gewicht. Anders es informeren bij een sportarts...
 
En weet je wel zeker of het een spier is en niet een wervel die niet goed zit?
 
Ik zou gewoon niet meer deadliften, liever een goeie dunne onderrug dan een dikke kapotte onderrug.
 
Jabba zei:
Ik zou gewoon niet meer deadliften, liever een goeie dunne onderrug dan een dikke kapotte onderrug.

Waarom niet?

Je kan toch ook een dikke goede (onder)rug hebben als je het goed aanpakt. :)
 
Hey bedankt voor jullie reacties volgens de fysiotherapeut was het de spier die de pijn veroorzaakte. Maar bij de eerste behandeling bleek mijn heup gewricht vast te zitten en heeft hij die los gemaakt. En er was verder met de rug niets mis.
Maar inderdaad wat DumphuiZ zegt, ik had het wel een beetje onderschat. Had er niet bij nagedacht wat er nog meer had kunnen gebeuren (dwarslaesie etc.)
En ik zal eens proberen om een sport arts te kunnen bereiken om te kijken wat hij ervan vind.
Hoop dat het niet te erg zal zijn anders moet ik inderdaad stoppen met deadliften want ik wil geen verder risico lopen..


Thnx voor info greetz!
 
Weet je ook _waarom_ het fout is gegaan? Misschien deadlift je al tijden op de verkeerde manier?
 
DumphuiZ zei:
Sorry, maar ik vind dit een onverstandige opmerking. Gewichten zijn inferieur aan het normaal functioneren van het menselijk bewegings apparaat.

?? ik zei toch dat ie geen of niet teveel gewicht moest gebruiken in het begin? Of heeft inferieur tegenwoordig een andere betekenis gekregen? ;)
Tuurlijk is het van groot belang dat de oefening correct wordt uitgevoerd. Maar ik denk dat recca als ie ook maar een beetje verstand heeft, zelf al wel heeft uitgedokterd ondertussen.
En als ik zeg langzaam gewicht toevoegen, bedoel ik over verschillende weken/maanden, niet op één enkele dag natuurlijk...
Hoe zou jij anders een revalidatie zien?
 
christG zei:
?? ik zei toch dat ie geen of niet teveel gewicht moest gebruiken in het begin? Of heeft inferieur tegenwoordig een andere betekenis gekregen? ;)
Tuurlijk is het van groot belang dat de oefening correct wordt uitgevoerd. Maar ik denk dat recca als ie ook maar een beetje verstand heeft, zelf al wel heeft uitgedokterd ondertussen.
En als ik zeg langzaam gewicht toevoegen, bedoel ik over verschillende weken/maanden, niet op één enkele dag natuurlijk...
Hoe zou jij anders een revalidatie zien?

Ok :thumb:
 
@ benchMarc : Nou ik had al 1 maand geen deadlift meer gedaan omdat ik geen tijd had. En die dag dat ik weer voor de eerste keer ging deadliften heb ik me rug dus geblesseerd. Had een goede warming-up gedaan dus daar ligt het niet aan. De techniek ligt het ook niet aan. Waar het misschien aan zou kunnen liggen is dat ik een scoliose heb ( scheve onderrug ) Of omdat ik na een maandje wat rustiger had moeten beginnen dat weet ik dus niet ...


greetz!
 
Veel succes recca en lift met verstand niet met gevoelens! :)
 
LeXxx zei:
Veel succes recca en lift met verstand niet met gevoelens! :)


hehe thnx en zal het proberen ;)

grtz
 
Deadlift

Had in augustus ook een spier gescheurd met deadliften. Ik kreeg van de dokter diclofenac retard voor de pijn. Na een week was de pijn weg. Ik heb een maand niets meer gedaan, maar toch weer deadliften opgepakt. Eerst licht beginnen en dan weer geleidelijk opvoeren. Nu zit ik weer op mijn oude niveau. Wat ik wel kan aanraden is dat je deadliften geregeld moet doen. Dus niet twee maanden wel trainen en twee maanden niet. Je spier moet dan weer van vooraf aan beginnen en kan dus nooit weer gelijk zwaar pakken.
 
ow ok, hoeveel met hoeveel kg deadlift je dan?

grtz
 
hahaha de hoeveel kg vraag. Recca het gaat er niet om hoeveel maar hoe zwaar het voor die persoon is. En hoe hij lift natuurlijk :)
 
Nouja... als je een blessure oploopt op een vrij laag gewicht laten we zeggen 60kg, en daarna begin je weer en komt weer terug op het oude niveau (60) dan kan er ook niet veel meer mis gaan denk ik, mits je de goede beweging doet. Maar als je bijvoorbeeld weer gaat trainene met 140+ lijkt me het een ander verhaal ...

Correct me if i'm wrong :p


greetz
 
Back
Naar boven