XXL Nutrition

100 kg eind jaar

Na de eerste noobweken geeft hypertrofie toch wel een heel sterke correlatie met kracht progressie. Wat er wordt verstaan onder een manier die niet kracht maar spiermassa geeft kan misschien iets heel geks zijn dat inderdaad niet werkt, maar zolang het nog om een free weight compound chest press of zelfs bankdrukken zelf mag gaan kom je toch een heel eind door veel en hard te werken..
Klopt, daar ging mij opmerking iets ervoor over volume over.

Wel zou, voor zover ik het begrepen heb, zeker een beginner als OP ook bij meer volume de BP met een hoge intensiteit moeten trainen. Onder het mom van "strenght is a skill and technique is king".

Zie ook het artikel: "Why powerlifters should train more like bodybuilders". Of het GZCLp en daarna GZCL Vanilla schema.

Laatst bewerkt:
Klopt, daar ging mij opmerking iets ervoor over volume over.

Wel zou, voor zover ik het begrepen heb, zeker een beginner als OP ook bij meer volume de BP met een hoge intensiteit moeten trainen. Onder het mom van "strenght is a skill and technique is king".

Zie ook het artikel: "Why powerlifters should train more like bodybuilders".
Er zijn veel van zulke artikelen denk ik :p en ja de strekking daarvan kan ik mij ook goed in vinden.

Als hoge intensiteit bijvoorbeeld >85%1rm betekent dan heb je daar op zich niet zo veel van nodig om dat aspect te trainen, maar als het daar dan bij blijft loopt het vaak vast. Voor de rest (dus <85%1rm zeg 60-80%1rm) kun je heel creatief met reps en sets zijn om aan volume te komen.

Zelf heb ik veel gehad aan rep progressie in de moderate tot vooral hogere rep ranges. Wat op zich niet perse zou moeten maar het leek toch iets van toegevoegde waarde te geven over methodes met enkel gewicht verhogen. Maar misschien (hopelijk) is dat pas later nodig.

Precies dit, "niet te snel en vooral niet te veel verhogen".

Ik doe sinds 2 maanden een stronglift 5x5 schema. Sowieso elke dag squatten, daar wordt je hele systeem sterker van dus zou voor jou ook goed zijn.

Daarnaast zit ik met benchpress nu op 5 x 5 x 95kg.
Mijn 1RM is sowieso 110 en ik denk dat 115 er vandaag of morgen ook uitkomt.

Ik zou als ik jou was een powerlift schema opzoeken (of in dit ge het 5x5 Stronglift) en daar voor gaan. Elke workout verhoog je je bankdrukgewicht met bijvoorbeeld 2.5 kg in totaal, zo kan je lichaam wennen aan de lichte stijging en wordt je elke week iets sterker.

Ik merk het bij mezelf.

Succes!

💪🏼✌🏼
Greyskull LP kan ook mooi.

OP moet wel rekeninghouden met het feit dat er af en toe een reset nodig kan zijn, dat je niet gewoon je trainingen kan terugrekenen vanaf december.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: K82
Er zijn veel van zulke artikelen denk ik :p en ja de strekking daarvan kan ik mij ook goed in vinden.

Als hoge intensiteit bijvoorbeeld >85%1rm betekent dan heb je daar op zich niet zo veel van nodig om dat aspect te trainen, maar als het daar dan bij blijft loopt het vaak vast. Voor de rest (dus <85%1rm zeg 60-80%1rm) kun je heel creatief met reps en sets zijn om aan volume te komen.

Zelf heb ik veel gehad aan rep progressie in de moderate tot hogere rep ranges, wat op zich niet perse zou moeten maar het leek toch iets van toegevoegde waarde te geven over methodes met enkel gewicht verhogen. Maar misschien (hopelijk) is dat pas later nodig.
Veel van dergelijke schema's doen de Main Lift in de 3-5 range en dan ook nog (soms op een andere dag), eventueel in variatie, met meer herhalingen, denk bijvoorbeeld bij 531 aan FSL, BBB, BBS.

Na de eerste noobweken geeft hypertrofie toch wel een heel sterke correlatie met kracht progressie. Wat er wordt verstaan onder een manier die niet kracht maar spiermassa geeft kan misschien iets heel geks zijn dat inderdaad niet werkt, maar zolang het nog om een free weight compound chest press of zelfs bankdrukken zelf mag gaan kom je toch een heel eind door veel en hard te werken..

Met dit schema (en soortgelijks) was het voor mij juist erg moeilijk om de 100 te behalen, vet worden hielp niet. Toen ik meer dan dat setje (of 5) van 5 deed ging het veel beter.

Denk wel dat het goed kan zijn om met zoiets te beginnen en een enkele trainingscyclus kijken hoe ver het wekelijks verhogen komt, dat is toch de snelste eerste benadering. Zou wel zeggen dat als dat op is er meer werk en groei (anders dan chocomel vet) nodig is.

Misschien is het wel genoeg.
Ik was om hele andere redenen wat sarcastisch. Een 100kg bench snel behalen lijkt mij niet zo moeilijk. Liften en volproppen. Zeker op die leeftijd.

Zelf zou ik zeggen: serieus trainen en eten en kijken waar het schip strand. 200 euro is peanuts. Zoals Loo hier ooit zei op ons forum (ik citeer in vrije vorm ben het topic kwijt): ‘Er is nog nooit een meisje nat geworden van een 300kg deadlift’. Richt je op een goed sterk fysiek. Niet te vet. Die chocomel referentie was ook een grap. Dat was een hype toen. Ik geloof dat Jesaja toen zelfs een chocomel-shirt had oid.

Al dat extra eten tot 17 december zal hem minstens 200 euro gaan kosten 🤣

Yoooo wat heb je dan aan die weddenschap?!
Ik zou zeggen lekker gaan trainen en die 100kg bench press komt vanzelf wel..
Zie voorgaande post. Ik ben deels serieus deels maak ik een grap. De snelste weg is dit imo, of het mooi is, is een tweede.

• Like
Kunnen we ook collectief meedoen met die weddenschap?

• Topic Starter Topic Starter
Nee, de snelste manier is trainen als een PL'er, maar het is best mogelijk dat je ergens een fase of blok zal hebben met meer volume. Hoe denk je sneller sterk te worden door te trainen op een manier die niet kracht, maar spiermassa als doel heeft?

Nogmaals, zoek een goede coach.
nou ja bij bb heb je progressie overload wat je sterker maakt, verder heb ik gewoon vrienden die wel 100 kg benchen en verstand hebben, maar een coach zal wel duur zijn en ben ook pas net 17, is niet zo nodig denk ik. wil alleen die 100 kg hoe eerder hoe beter. daarna zie ik wel hoe snel ik die 110 etc haal.

Ideaal is ook goede spotter, die je net ff kan helpen wanneer nodig.
(lees iets helpen, dus niet ineens +30kg trekken)
Werk naar 1RM en verhoog dan telkens het begingewicht. Soort als ik nu doe als oldtimer in mijn profiel. Kan ook 3x3, 3x2,3x1. 1

Edit: goed opwarmen, rekken en strekken en let op dat je niet te snel verhoogd. Je pezen moeten ook wennen aan gewicht, en je spieren zijn vaak eerder klaar qua kracht !
ik bench alleen met een spotter, verder warm ik best goed op

nou ja bij bb heb je progressie overload wat je sterker maakt, verder heb ik gewoon vrienden die wel 100 kg benchen en verstand hebben, maar een coach zal wel duur zijn en ben ook pas net 17, is niet zo nodig denk ik. wil alleen die 100 kg hoe eerder hoe beter. daarna zie ik wel hoe snel ik die 110 etc haal.
Je hebt 200 euro te vergokken, maar een coach is duur.

Vragen:
Hoe vaak per week zal je trainen t/m december?

Wat lift je nu op SQ/BP/DL/OHP?

Hoeveel eiwitten krijg je per dag binnen?

Hoeveel weeg je en hoe snel laat je je gewicht stijgen?

Al dat extra eten tot 17 december zal hem minstens 200 euro gaan kosten 🤣

Yoooo wat heb je dan aan die weddenschap?!
Ik zou zeggen lekker gaan trainen en die 100kg bench press komt vanzelf wel..
200 euro is mooimeegenomen, maar ik wil die 100 bench zeker voor me zelf, het liefst nog 110 eind van jaar maar daar zal ik hard voor moeten werken

Precies dit, "niet te snel en vooral niet te veel verhogen".

Ik doe sinds 2 maanden een stronglift 5x5 schema. Sowieso elke dag squatten, daar wordt je hele systeem sterker van dus zou voor jou ook goed zijn.

Daarnaast zit ik met benchpress nu op 5 x 5 x 95kg.
Mijn 1RM is sowieso 110 en ik denk dat 115 er vandaag of morgen ook uitkomt.

Ik zou als ik jou was een powerlift schema opzoeken (of in dit ge het 5x5 Stronglift) en daar voor gaan. Elke workout verhoog je je bankdrukgewicht met bijvoorbeeld 2.5 kg in totaal, zo kan je lichaam wennen aan de lichte stijging en wordt je elke week iets sterker.

Ik merk het bij mezelf.

Succes!

💪🏼✌🏼
Kan ik misschien dumbbell squats ipv barbell, want ik heb het geprobeerd maar het blijft pijn doen. heb meerdere vrienden gevraagd, maar nogtseeds last van rug/nek

• Like
Je hebt 200 euro te vergokken, maar een coach is duur.

Vragen:
Hoe vaak per week zal je trainen t/m december?

Wat lift je nu op SQ/BP/DL/OHP?

Hoeveel eiwitten krijg je per dag binnen?

Hoeveel weeg je en hoe snel laat je je gewicht stijgen?
ik train 3-4x per week, maar als ik 3x per week train doe ik op 1 dag alles trainen en de andere 2 dagen gesplit. dus zoiezo altijd elke spiergroep 2x per week.

SQUAT: ong 60
BP: 67.5 vandaag gehaald
DL: 90 kg (jan 2023)
OHP: 35-40 denk ik

100-140 per dag
ik weeg nu 67 maar zal wel hoger worden door creatine met watergewicht. ik gok zon 1 kg per maand. dan weeg ik 75 in december. Ik zou misschien zelfs 80 kunnen wegen.

Kan ik misschien dumbbell squats ipv barbell, want ik heb het geprobeerd maar het blijft pijn doen. heb meerdere vrienden gevraagd, maar nogtseeds last van rug/nek
Ligt de stang dan niet te hoog, heb je al een lowbar squat geprobeerd?

Ligt de stang dan niet te hoog, heb je al een lowbar squat geprobeerd?
vast wel, blijft raar. met dumbbells langs me lichaam ben ik al gewend en doet geen pijn. en front squat kan ik niet heel zwaar denk ik. mn postuur zal wel verkeerd zijn al is die best normaal.

Terug
Naar boven