XXL Nutrition

100 kg eind jaar

vast wel, blijft raar. met dumbbells langs me lichaam ben ik al gewend en doet geen pijn. en front squat kan ik niet heel zwaar denk ik. mn postuur zal wel verkeerd zijn al is die best normaal.
Bij een Front Squat is de rug vaker een beperkende factor dan de benen, met DBs worden je armen die factor.

Het zal best zonder squat kunnen, maar waarom zou je het zo makkelijk opgeven.

Je zegt dat je pijn krijgt in je rug/nek bij het squatten.

Is dat tijdens het squatten of daarna?
Waar leg je de stang op, ik neem aan dat je die niet OP je wervel legt maar eigenlijk op de 2 spieren die je voelt als je je schouders optrekt terwijl de stang in je nek ligt,je legt de stang daar eigenlijk op, zodat ie niet naar beneden rolt zegmaar (even overdreven gezegd), je voelt eigenlijk vanzelf dat ie goed ligt.

Als je dan ook nog eens je rug recht hebt, schouders op spanning zetten iets omhoog (stand ligt dan echt lekker) en diep ademhaalt voordat je gaat hurken en met aangespannen buikspieren, rug en bil/beenspieren....zou het eigenlijk goed moeten gaan.

Misschien kwestie van wennen,

Kan ik misschien dumbbell squats ipv barbell, want ik heb het geprobeerd maar het blijft pijn doen. heb meerdere vrienden gevraagd, maar nogtseeds last van rug/nek
Welke richting kijk je en houd je je hoofd in het verlengde van je romp

Succes! Wil deze wel even volgen. Zou het een knappe prestatie vinden als je je bench even met ruim 3okg verhoogt binnen een jaar.

• Topic Starter Topic Starter
Succes! Wil deze wel even volgen. Zou het een knappe prestatie vinden als je je bench even met ruim 3okg verhoogt binnen een jaar.
Dankjewel, ik deed altijd al thuisoefeningen sinds mn 14e. ook 2x gegymd maar toen gestopt. Ben nu echt serieus bezig en heb al progressie. Heb nu echt een doel en ben gemotiveerd. Had altijd moeite met aankomen.

Je zegt dat je pijn krijgt in je rug/nek bij het squatten.

Is dat tijdens het squatten of daarna?
Waar leg je de stang op, ik neem aan dat je die niet OP je wervel legt maar eigenlijk op de 2 spieren die je voelt als je je schouders optrekt terwijl de stang in je nek ligt,je legt de stang daar eigenlijk op, zodat ie niet naar beneden rolt zegmaar (even overdreven gezegd), je voelt eigenlijk vanzelf dat ie goed ligt.

Als je dan ook nog eens je rug recht hebt, schouders op spanning zetten iets omhoog (stand ligt dan echt lekker) en diep ademhaalt voordat je gaat hurken en met aangespannen buikspieren, rug en bil/beenspieren....zou het eigenlijk goed moeten gaan.

Misschien kwestie van wennen,
Pijn bij allebei, volgende week ga ik weer gymmen met een paar vrienden en dan zal ik het wel opnieuw vragen.

• Like
Waarderingen: K82
Pijn bij allebei, volgende week ga ik weer gymmen met een paar vrienden en dan zal ik het wel opnieuw vragen.
Wat ook wel eens helpt, en dan bedoel ik dit niet gemeen tegenover je vrienden, is om een ervaren persoon uit je gym (eentje waarvan je weet dat ie wel squat) aan te spreken en te vragen om advies.

Mijn ervaring is dat die grote sterke beren altijd maar dan ook altijd bereid zijn jouw te helpen en te adviseren, althans wel in onze gym.

Wat je ook kan doen, is jezelf even opnemen terwijl je aan t squatten bent, dan post je hier in dit topic je filmpje en dan kan iedereen kijken of je misschien iets kan verbeteren aan je houding, je stand, de plek van de bar enz enz.

@TheFiemd Lees dit eens door

@TheFiemd Lees dit eens door
Ziet er tof uit, alleen die barbell clean op 90% is aardig uit de lucht gegrepen vind ik. Te technisch voor veel mensen, komt veel mobiliteit bij kijken en de meeste gyms vinden het niet tof als je je bar laat vallen. En dat gaat met 90% zeker gebeuren 😆

Ziet er tof uit, alleen die barbell clean op 90% is aardig uit de lucht gegrepen vind ik. Te technisch voor veel mensen, komt veel mobiliteit bij kijken en de meeste gyms vinden het niet tof als je je bar laat vallen. En dat gaat met 90% zeker gebeuren 😆
Je kunt het aanpassen naar wens. Gaat er om dat TS sterker wilt worden, en dan is een 3x3 systeem goed.

Geen probleem, de eerste keer dat ik ging trainen moesten ze de lege barbell van me afhalen, na een jaar drukte ik (met veel moeite) 60kg. Is natuurlijk een iets andere situatie, ik was 14 en ondergewicht toen ik begon, zo snel als toen zal het nooit meer gaan :roflol:

Van 20kg lege barbell naar 60kg gaat sneller/makkelijker dan van 67.5kg naar 100kg... Iets met zogenaamde beginners gains...

Van 20kg lege barbell naar 60kg gaat sneller/makkelijker dan van 67.5kg naar 100kg... Iets met zogenaamde beginners gains...
Zei ik toch ongeveer? :D
Geen probleem, de eerste keer dat ik ging trainen moesten ze de lege barbell van me afhalen, na een jaar drukte ik (met veel moeite) 60kg. Is natuurlijk een iets andere situatie, ik was 14 en ondergewicht toen ik begon, zo snel als toen zal het nooit meer gaan :roflol:
Maar op een jaar tijd van 8x67,5 kg naar 100 kg 1x moet toch wel lukken? TS is 17 en is in principe nog maar een beginner. Pas vanaf wanneer je 100kg bencht ben je geen beginner meer :D

ik begon met 60 kg bench, dus heb 7.5 kg erbij. Valt mee. Ik ben ectomorph 99% maar had wel een beetje spieren voor iemand die niet gymt en ben ook dun

Ik ben zelf redelijk snel naar de 100kg gegaan, was iets van 63-67 kg rond die tijd. maatje van mij kon al snel (met 1 week)70kg drukken, 1.98m en 101kg, maar hij deed er erg lang over om 100kg te drukken.
Het verschilt per persoon en hoe je instelling is.

Terug
Naar boven