AndroidHealthClinic

100 kg eind jaar

Wat nog belangrijker is voor TS, is dat je een doel voor ogen hebt om te behalen, dus motivatie. ipv te trainen zonder doel.
Focus je mooi op die 100kg en hoop dat je het lukt
bankdrukken.png

• Like
Waarderingen: K82
Wat nog belangrijker is voor TS, is dat je een doel voor ogen hebt om te behalen, dus motivatie. ipv te trainen zonder doel.
Focus je mooi op die 100kg en hoop dat je het lukt
bankdrukken.png
Dat is zeker waar.

Misschien is de stap naar 100 nu nog groot maar je kunt je doel ook verdelen in stapjes.

Ga je bijvoorbeeld eerst voor een nette 80kg in de zomer, de 90 in de herfst en dan einde van het jaar knal je die 100 erop.

Zo heb je tussentijdse doelen die je kunt behalen waardoor je motivatie ook sterk blijft.

Succes!

Volgens mij kan je het beste als powerlifter trainen.

Het verschil met bodybuilding begint bij techniek.
Met powerlifting probeer je zoveel mogelijk kracht over te brengen van de barbell naar het bankje.
Dit kan door jezelf van de stang weg en de bovenrug in het bankje te duwen.
Hiernaast probeer je de ROM kleiner te maken en zoveel mogelijk spiermassa te gebruiken.
Dit houdt in dat je een goede arch maakt en je lats ook gebruikt.

Met bodybuilding probeer je de kracht zoveel mogelijk over te brengen op de spieren.
Hiervoor wordt meestal de borstspier geactiveerd, om deze vervolgens met het gewicht te laden.
In plaats van de ROM kleiner te maken, houd je 'm groter zodat de borstspieren meer moeten werken.
Vaak zie je bodybuilders op video's de reps ook niet locken om de spier op spanning te houden.
Beide kunnen met een hoog gewicht worden gedaan, maar powerlifting is geschikter.

Het volgende verschil zit in de daarop volgende oefeningen.
In de powerlifting volgt na een bench vaak tricepsgericht werk.
Denk aan een J.M. press (tip!) close grip (incline) bench press of een dip.
Kijk wel uit met de dip, want als je de lats niet goed gebruikt kan je de schouders lelijk blesseren.
Tot slot kan je nog wat tricepswerk toevoegen met hogere herhalingen, en schouder- en bicepswerk.

Vooruitgang wordt niet alleen bepaald door hoe hard je traint, maar vooral ook door hoe slim je traint.
Voorkom om te beginnen dat je blessures krijgt, want anders ben je zomaar een tijd uit de running.

In de powerlifting trainen ze vaak van hogere repranges (10) met een licht gewicht naar lage (1) met een hoog gewicht.
Probeer er eerst voor te zorgen dat je de techniek goed leert beheersen en je volume kunt maken.
Pak een relatief laag gewicht en begin met 10x10 op de bench.
Je hoeft je grenzen niet op te zoeken, en zult ook dan gewoon vooruit gaan.
Doe dit een aantal weken en schakel vervolgens over naar 8x8, 6x6 etc.

Naarmate je zwaarder traint neemt het volume (de hoeveelheid kg's die je verplaatst) af.
Persoonlijk zou ik je willen adviseren om dit op andere dagen te compenseren met extra, lichte trainingen.
Hierdoor loop je minder kans op blessures, en herstel je makkelijker van je sessies naarmate ze zwaarder worden.
Het zorgt namelijk voor doorbloeding, met nieuwe bouwstoffen, en geeft een extra, nieuwe groeiprikkel.
Denk hierbij aan lichte bench sessies, push ups of tricepswerk met een intensiteit waarop je het twee à drie keer per dag zou kunnen doen.
Naarmate je hier beter in wordt kun je dit volume opschroeven.

Als je uiteindelijk in de zware repranges van de bench komt kan je in de 5/3/1 blijven trainen.
Dit is waar je de meeste kracht ontwikkelt, en wederom zou ik ondertussen ook het lichte werk blijven doen.

Hiernaast zal je, eigenlijk vooral, je rug heel veel aandacht moeten geven.
Veel mensen vergeten de lower traps, maar deze stabiliseren je bench dus vergeet ze nieet.
Doe wide grip werk voor je bovenrug en close grip werk voor je lats.
Edit: voer deze oefeningen uit door je ellebogen naar achteren te bewegen, in plaats van er met je handen aan te trekken.
Als je dit een beetje slim afwisselt en niet te intensief traint kan je de bovenrug bijna iedere dag pakken.

Edit:
De powerlift stijl bench heeft negatieve invloed op het scapulohumeraal ritme.
Dit is de manier waarop je schouderbladen horen mee te bewegen met schouderbewegingen.
Een belangrijke spier hiervoor, die zijn functie niet vervuld tijdens de powerlifting stijl bench, is de serratus anterior.
Wanneer je deze niet op een andere manier traint leidt dit waarschijnlijk tot schouderproblemen.
De serratus anterior helpt bijvoorbeeld mee bij de ohp, en met name een landmine versie.
Persoonlijk zou ik daarom in ieder geval 20% van de presses aan de ohp besteden.

Succes!

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik ben zelf redelijk snel naar de 100kg gegaan, was iets van 63-67 kg rond die tijd. maatje van mij kon al snel (met 1 week)70kg drukken, 1.98m en 101kg, maar hij deed er erg lang over om 100kg te drukken.
Het verschilt per persoon en hoe je instelling is.
Snap ik man, maar 70 kg op 100 is ook weer niet super goed

yooo ik gym nu weer zo'n 3 maanden. Ik heb een weddenschap dat als ik eind van jaar 100 kg kan benchen ik 200 euro krijg. nu is mijn vraag is het verstandiger als ik als een bodybuilder train of zou ik powerliften doen. ik doe nu als bodybuilder en heb 5-7.5 kg in 2 maanden.
Ik doe nu voor chest:
Db bench press 15d - 2x 6 24 kg
Pec fly machine - 2x 11 36 kg
Wat is volgens jou het verschil tussen trainen als bodybuilder en trainen als powerlifter?

Wat is volgens jou het verschil tussen trainen als bodybuilder en trainen als powerlifter?
Powerlifters trainen met meer explosiviteit en bb meer tut. Als powerlifter is je doel gewicht van a naar b brengen en als bber is “gewicht” een tool om je spieren te kietelen voor hypertrofie.

Wereld van verschil als je het mij vraagt.

yooo ik gym nu weer zo'n 3 maanden. Ik heb een weddenschap dat als ik eind van jaar 100 kg kan benchen ik 200 euro krijg. nu is mijn vraag is het verstandiger als ik als een bodybuilder train of zou ik powerliften doen. ik doe nu als bodybuilder en heb 5-7.5 kg in 2 maanden.
Ik doe nu voor chest:
Db bench press 15d - 2x 6 24 kg
Pec fly machine - 2x 11 36 kg
En als je 100kg niet haalt?

Powerlifters trainen met meer explosiviteit en bb meer tut. Als powerlifter is je doel gewicht van a naar b brengen en als bber is “gewicht” een tool om je spieren te kietelen voor hypertrofie.

Wereld van verschil als je het mij vraagt.
Nogal generaliserend maar ik denk dat je je wel wat vergist in hoe competitieve powerlifters een groot deel van hun trainingssessies doorbrengen. Uiteindelijk verzet meer massa ook gewoon meer gewicht namelijk.
Vandaar ook mijn vraag aan TS eigenlijk. Ik vraag me af wat volgens hem de verschillen zijn.

Nogal generaliserend maar ik denk dat je je wel wat vergist in hoe competitieve powerlifters een groot deel van hun trainingssessies doorbrengen.
Verschilt dat niet ook van 20% main lifts en 80% accessoire, met daar bovenop nog eens conditietraining, tot 80% main lifts en weinig accessoire of conditie?

Edit: tut is ook zeker een ding in de powerlifting.

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan je het beste als powerlifter trainen.

Het verschil met bodybuilding begint bij techniek.
Met powerlifting probeer je zoveel mogelijk kracht over te brengen van de barbell naar het bankje.
Dit kan door jezelf van de stang weg en de bovenrug in het bankje te duwen.
Hiernaast probeer je de ROM kleiner te maken en zoveel mogelijk spiermassa te gebruiken.
Dit houdt in dat je een goede arch maakt en je lats ook gebruikt.

Met bodybuilding probeer je de kracht zoveel mogelijk over te brengen op de spieren.
Hiervoor wordt meestal de borstspier geactiveerd, om deze vervolgens met het gewicht te laden.
In plaats van de ROM kleiner te maken, houd je 'm groter zodat de borstspieren meer moeten werken.
Vaak zie je bodybuilders op video's de reps ook niet locken om de spier op spanning te houden.
Beide kunnen met een hoog gewicht worden gedaan, maar powerlifting is geschikter.

Het volgende verschil zit in de daarop volgende oefeningen.
In de powerlifting volgt na een bench vaak tricepsgericht werk.
Denk aan een J.M. press (tip!) close grip (incline) bench press of een dip.
Kijk wel uit met de dip, want als je de lats niet goed gebruikt kan je de schouders lelijk blesseren.
Tot slot kan je nog wat tricepswerk toevoegen met hogere herhalingen, en schouder- en bicepswerk.

Vooruitgang wordt niet alleen bepaald door hoe hard je traint, maar vooral ook door hoe slim je traint.
Voorkom om te beginnen dat je blessures krijgt, want anders ben je zomaar een tijd uit de running.

In de powerlifting trainen ze vaak van hogere repranges (10) met een licht gewicht naar lage (1) met een hoog gewicht.
Probeer er eerst voor te zorgen dat je de techniek goed leert beheersen en je volume kunt maken.
Pak een relatief laag gewicht en begin met 10x10 op de bench.
Je hoeft je grenzen niet op te zoeken, en zult ook dan gewoon vooruit gaan.
Doe dit een aantal weken en schakel vervolgens over naar 8x8, 6x6 etc.

Naarmate je zwaarder traint neemt het volume (de hoeveelheid kg's die je verplaatst) af.
Persoonlijk zou ik je willen adviseren om dit op andere dagen te compenseren met extra, lichte trainingen.
Hierdoor loop je minder kans op blessures, en herstel je makkelijker van je sessies naarmate ze zwaarder worden.
Het zorgt namelijk voor doorbloeding, met nieuwe bouwstoffen, en geeft een extra, nieuwe groeiprikkel.
Denk hierbij aan lichte bench sessies, push ups of tricepswerk met een intensiteit waarop je het twee à drie keer per dag zou kunnen doen.
Naarmate je hier beter in wordt kun je dit volume opschroeven.

Als je uiteindelijk in de zware repranges van de bench komt kan je in de 5/3/1 blijven trainen.
Dit is waar je de meeste kracht ontwikkelt, en wederom zou ik ondertussen ook het lichte werk blijven doen.

Hiernaast zal je, eigenlijk vooral, je rug heel veel aandacht moeten geven.
Veel mensen vergeten de lower traps, maar deze stabiliseren je bench dus vergeet ze nieet.
Doe wide grip werk voor je bovenrug en close grip werk voor je lats.
Edit: voer deze oefeningen uit door je ellebogen naar achteren te bewegen, in plaats van er met je handen aan te trekken.
Als je dit een beetje slim afwisselt en niet te intensief traint kan je de bovenrug bijna iedere dag pakken.

Edit:
De powerlift stijl bench heeft negatieve invloed op het scapulohumeraal ritme.
Dit is de manier waarop je schouderbladen horen mee te bewegen met schouderbewegingen.
Een belangrijke spier hiervoor, die zijn functie niet vervuld tijdens de powerlifting stijl bench, is de serratus anterior.
Wanneer je deze niet op een andere manier traint leidt dit waarschijnlijk tot schouderproblemen.
De serratus anterior helpt bijvoorbeeld mee bij de ohp, en met name een landmine versie.
Persoonlijk zou ik daarom in ieder geval 20% van de presses aan de ohp besteden.

Succes!
Dankjewel voor je bericht, ik wil ook zelf sterk zijn en ff snel de summer body halen voor in de zomer. Dus voor nu train ik nog als bodybuilder en misschien na de zomer als powerlifter. Ook heb ik steeds pijn aan me elleboog tijdens Dumbbell Bench Press of Shoulder press, hoe verwijder ik de pijn?

Bodybuilder is trainen tot falen en zoveel mogelijk spieren willen en powrrliften niet trainen tot falen voor herstel en alsndoel sterker willen worden

Dankjewel voor je bericht, ik wil ook zelf sterk zijn en ff snel de summer body halen voor in de zomer. Dus voor nu train ik nog als bodybuilder en misschien na de zomer als powerlifter. Ook heb ik steeds pijn aan me elleboog tijdens Dumbbell Bench Press of Shoulder press, hoe verwijder ik de pijn?
Kan ik vanaf het niet zien. Mogelijk minder trainen.

Is geen optie, ik ga het gewoon halen
Succes!

Want iedereen, ongeacht lichaamsgewicht, moet zonder enige training ervaring 70% van BW kunnen benchen?
Ik heb na bodybuilding een paar jaar aan boksen gedaan in een bekende sportschool en mannen van 100kg of meer met een enorme punch hadden daar echt moeite met 70kg als ze dat eens probeerden.

Terug
Naar boven