MuscleMeat

2 leuke artikels waarom fullbody beter zou zijn als split

Bezoekers in dit topic

Ik wil het ook nog is proberen. Ben alleen bang dat sommige spiergroepen helemaal instorten. Weinig aandacht aan de armen. Delen van je benen of borst of rug of schouders niet "goed" trainen.
 
Ik vraag me af:
Dit komt uit het eerste artikel

Here's a sample workout done on Monday, Wednesday and Friday. You should be able to get this done in an hour or less.


Overhead Dumbbell or Barbell Press: 2 sets of 8 to 10 reps
Squats: 3 sets of 8 to 12 reps
Barbell or Dumbbell Flat Bench Press: 3 sets of 8 reps
Chins or Bent Over Barbell Rows: 3 sets of 8 to 12 reps
Dips or Close Grip Bench Press: 1 to 2 sets of 8 reps
Barbell or Dumbbell Curls: 1 to 2 sets of 8 reps
Standing or Donkey Calf Raises: 2 to 3 sets of 12 to 20 reps

You should do a couple lighter warm up sets prior to your work sets. All work sets should be worked very hard. In other words, the very last rep should be the last one you are capable of doing. Increase the weight used in small increments as often as possible.

Prikkel je de spieren hier wel voldoende mee om te groeien? M.a.w. zijn 2 tot 3werksets per spiergroep wel voldoende om een microtraume te veroorzaken dat groot genoeg is?
 
Prikkel je de spieren hier wel voldoende mee om te groeien? M.a.w. zijn 2 tot 3werksets per spiergroep wel voldoende om een microtraume te veroorzaken dat groot genoeg is?
Compound oefeningen zoals de squat, deadlift, benchpress, military press en bent-over row staan centraal in full body. Isolatie oefeningen zoals dumbbell curls en triceps extensions zijn een optie maar niet noodzakelijk (deze worden namelijk al zwaar belast door de compounds). Bovendien gebruik je voor oefeningen zoals de squat en deadlift bijna elke spier in je lichaam.

Mij lijkt dit schema prima in orde. Maar zoals gezegd heb ik nog geen ervaring met full body dus misschien kan iemand anders deze vraag beter beantwoorden.
 
Ik vraag me af:
Dit komt uit het eerste artikel



Prikkel je de spieren hier wel voldoende mee om te groeien? M.a.w. zijn 2 tot 3werksets per spiergroep wel voldoende om een microtraume te veroorzaken dat groot genoeg is?

natuurlijk wel.. zelfs bij een dergelijk volume 1 maal per week kun je nog prima groeien (zie DC-training).
 
je doet dus alles 3x p week? als ik squat heb ik meestal 4/5 dagen spierpijn ???
 
Compound oefeningen zoals de squat, deadlift, benchpress, military press en bent-over row staan centraal in full body. Isolatie oefeningen zoals dumbbell curls en triceps extensions zijn een optie maar niet noodzakelijk (deze worden namelijk al zwaar belast door de compounds). Bovendien gebruik je voor oefeningen zoals de squat en deadlift bijna elke spier in je lichaam.

Mij lijkt dit schema prima in orde. Maar zoals gezegd heb ik nog geen ervaring met full body dus misschien kan iemand anders deze vraag beter beantwoorden.

Isolatie is een mythe ;)
Ik doe zelf rippetoe, en fullbody bevalt me prima. Een split zou voor mijn niet echt lekker werken denk ik zelf. En of je groeit, zal meer afhangen van hoe je je schema indeelt (dus niet FB/split, maar een cycle ofzo), en je voeding en rest uiteraard. Èèn voordeel van FB lijkt mij dat je, omdat je je hele lichaam moet belasten, je geen, of in ieder geval veel minder, spierpijn in verschillende spieren zal hebben. Je hoeft hierdoor ook minder te rusten.
 
Niet noodzakelijk.

Hangt gewoon af van jezelf wat je aankan.

Yep, je kan ook het volume aanpassen.
Bvb maandag zwaar squatten met veel gewicht en weinig herhalingen, en woensdag (met een beetje spierpijn) licht squatten met weinig gewicht en veel herhalingen.
 
Goed stuk zeker als afwisseling te gebruiken op je schema
 
Fullbody doe ik al een tijdje.
Een eigen schema waar ik van denk dat goed voor mij werkt.

wo1 3x8 sets/reps
squat
bench
pendlay
Legcurl
incline flyes
Latpully breed
dippen
curl

wo2 3x5 sets/reps
bench
deads
oh press
latpully/pull ups
box squat
Side traises
rear delt row

wo3 3x3 sets/reps
squat
bench
pendlay
Legpress
Incline db press
pull ups
dippen
curl

Buik en kuiten pak ik op een andere dag 1 keer per week soms 2 keer.
Doe dit schema nu 4 weken en bevald mij prima tijdens de cut
 
Interessante post, ga me hier toch maar is meer op verdiepen en dan hoog waarschijnlijk ook proberen!
 
Ik train ook 3 keer per week full body. En het is gewoon lekker. Enorme kracht gain gemaakt. Ook veel kilos waaronder veel vet enzo. Dus durf niks te zeggen over me massa. Maar full body heeft me zeker geholpen aan kracht gains.
 
heb het een tijdje gedaan 4 x per week, maandan, woensdag, vrijdag en zaterdag. heeft me goed geholpen! werd ook stukken droger (4keer per week squatten)

na 4 weken was ik naar de klote. soms ging ik dan een week niet of even 3 keer in 2 weken squatten+benchen. week 7 was ik weer fris en begon ik weer
 
Doe nu al 1 jaar fullbody en ben zeker niet van plan te veranderen van schema. Gaat nog altijd super. Soms doe ik er een 4e dag bij. Dan doe ik apart dl's, powercleans en/of hams.
 
Ik hou van of een goed vermoeid bovenlichaam of onderlichaam, of in het geheel. Waar je bij split alleen maar toelegd op een spiergroep of toch het onderstel, heb ik bij UB/LB of FB een veel fijner gevoel. Ben van split naar FB gegaan, om vanaf daaruit naar UB/LB over te stappen. Maak goede progressie met die overstappen, juist door de variatie, maar mijn hart ligt bij UB/LB.
Vorige week nog een 3 daagse split routine gedaan, maar het kon me niet plezieren. Misschien dat ik er nog aan moest wennen, of dat ik het totaal niks vond. Maar ik ga het wel eens weer voor de gein proberen voor een weekje of 6.
 
Back
Naar boven