XXL Nutrition

2 vragen betreffende vetverbranding

NoMoreTime

Cool Novice
Waardering
1
Beste,

1. Na het eten van een koolhydraat-rijke maaltijd aan cardio doen, heeft het nut? Betreffende vetverbranding dan? Dus bijvoorbeeld eerst 80 gram havermout eten en dan een uurtje mountainbiken.

2. Wat moet je doen als je 4 dagen na elkaar 100km gaat mountainbiken. Tijdens het rijden veeeeeeel whey en water?

Dank bij voorbaat

1 Echt ideaal is dit niet volgens mij. Maar af en toe kan dit geen kwaad. Ik zelf kan ook nooit zo men dag afstellen zodat ik nooit geen kh neem voor de cardio + volgens mij duurt het ook een tijd vooraleer alles verteerd is dus begrijp je...

2 Mountainbiken en dan nog 100 km fietsen is ook niet de bedoeling voor vetverbranding dus als ik dat toch zou doen als hobby zou ik wat kh erbij nemen

Beste,

1. Na het eten van een koolhydraat-rijke maaltijd aan cardio doen, heeft het nut? Betreffende vetverbranding dan? Dus bijvoorbeeld eerst 80 gram havermout eten en dan een uurtje mountainbiken.

Wanneer heeft het nut te focussen op vetverbranding tijdens je cardio ?

2. Wat moet je doen als je 4 dagen na elkaar 100km gaat mountainbiken. Tijdens het rijden veeeeeeel whey en water?

Dank bij voorbaat

wat dacht je van koolhydraten voor (snelle) energie tijdens je fietsen ?

Wanneer heeft het nut te focussen op vetverbranding tijdens je cardio ?

Dat heeft zéker wel nut, beste man.

Toegegeven, het aantal vet wat je daadwerkelijk tijdens de cardio verbrand is bijna te verwaarlozen, het zal op z'n meest een 100 tot 150 gram vet zijn. Wat wél belangrijk is, is dat je daarna - mits je voeding er op ingesteld is - door kan gaan met vetverbranding bij iedere andere activiteit. Houd je glycogeenspiegel leeg, en je draait op vetreserves, en dát kan wel grote verschillen gaan maken.

Dat heeft zéker wel nut, beste man.

Toegegeven, het aantal vet wat je daadwerkelijk tijdens de cardio verbrand is bijna te verwaarlozen, het zal op z'n meest een 100 tot 150 gram vet zijn. Wat wél belangrijk is, is dat je daarna - mits je voeding er op ingesteld is - door kan gaan met vetverbranding bij iedere andere activiteit. Houd je glycogeenspiegel leeg, en je draait op vetreserves, en dát kan wel grote verschillen gaan maken.

Beste man, dat heeft echt totaal geen nut voor een ieder die nog boven de 10% zit.

1. geen nut

2. veel suikers tidens binnen krijgen

• Topic Starter Topic Starter
Jurek. Waarom zou het geen nut hebben?

Bijvoorbeeld. 's Morgens eet ik een maaltijd met eiwitten en koolhydraten (neem 500 calorieën). 10 minuten later ga ik een uur fietsen (neem 300 calorieën). Is het dan zo dat er geen vet werd verbrand, maar alleen die koolhydraten uit het ontbijt? Is dit dan beter: 1 uur niet eten - 1 uur sporten - dan een eiwitrijke maaltijd?

2. Oké. Ik zal een rugzakje meehebben met het nodige krachtvoer.

Bijvoorbeeld. 's Morgens eet ik een maaltijd met eiwitten en koolhydraten (neem 500 calorieën). 10 minuten later ga ik een uur fietsen (neem 300 calorieën). Is het dan zo dat er geen vet werd verbrand, maar alleen die koolhydraten uit het ontbijt? Is dit dan beter: 1 uur niet eten - 1 uur sporten - dan een eiwitrijke maaltijd?

Het gaat om het geheel. Hoe ziet de voeding er over de gehele dag uit? Hoe ziet je training eruit? hoe reageert jouw lichaam op bepaalde voedingsmiddelen (gevoeligheid voor koolhydraten bv.)? etc etc
Wat je met cardio probeert te doen is je calorie tekort over de dag te vergroten. wanneer je geen calorie tekort hebt ondanks de cardio, zullen de vetten die je tijdens de cardio verbrand niet zorgen voor vetverlies (misschien is er zelfs sprake van een toename).
Een maaltijd moet zo ingericht dat het bestaat uit hoogwaardige voeding in de hoeveelheden die passen binnen jouw schema en voldoende energie leveren om de training goed te kunnen uitvoeren. Zaken als snelle koolhydraten na de training tijdens een cutfase zijn dan niet direct aan te raden, om zoals eerder aangeven door centaur, de glycogeen vooraden leeg te houden en niet aan aan te vullen dmv voeding. Dit zorgt ervoor dat het lichaam vetreserves gaat aanspreken om de vooraden aan te vullen, het afterburn effect.

Dus de focus zou niet direct moeten liggen op alleen de cardio maar op het geheel van de voeding en de negatieve energie balans al dan niet met behulp van cardio.

2. Oké. Ik zal een rugzakje meehebben met het nodige krachtvoer.

omdat je lichaam kan niet tegelijkertijd zich opbowen (namen energie, vetten en eiwiten van je voeding) en zich afbraaken (vet verbranden)

dus ga je fietsen direct na maaltijd dan je lichaam gaat zich opbouwen en gebruiken energie van je voeding, en kan beginne met vet verbranden alleen pas dat voeding volledig verteerd (van energie) is

dezelfde verhaal met je moutainbikeing... je moet suikers tijdens binnenkrijgen anders begint je lichaam zichzelf afbraaken (nemens spieren) om energie te bereiken

Laatst bewerkt:
Ik zou graag willen weten hoe je dit onderbouwt.

eens gehoord maar kan het niet meer vinden :/ die waren filmpjes van amerikaanse dietist (david hancook of zoiets) kan het echt niet meer vinden

en omdat over vet verbranding is echt moeilijk iets te vinden en nooit iets tegenstellend voor dat gehoord ik denk dat het waar is

###edit###

heb dat eindlijk gevonden [Link niet meer beschikbaar]

Ja, kan prima, vooral als je je prestatie wil verbeteren (voetbalwedstrijd bv). Maar je verbrandt zowieso waarschijnlijk niet heel veel vet tijdens de inspanning dan. Dat is niet zo erg, want je maakt wel een calorieverschil. Je verbruikt voor de inspanning namelijk energie, en na de inspanning heb je daar minder van en verbrand je meer vet.

ergens gelezen dat tijdens rust verbrand je 2/3 kcal van vet en 1/3 van glycogeen ("supertraining" van siff)

denk k dat het namelijk in aerobische oefeningen/beweging ook zo is

ergens gelezen dat tijdens rust verbrand je 2/3 kcal van vet en 1/3 van glycogeen ("supertraining" van siff)

denk k dat het namelijk in aerobische oefeningen/beweging ook zo is

De verhoudingen van vet t.o.v.glycogeen veranderen met de intensiviteit van de activiteit. Hoe hoger de intensiviteit hoe lager het aandeel vet naar verhouding.

Puur voor optimaliteit v.d vetverbranding;'
1) Nee.
2) BCAA's.

BCAA's om energie op te krikken of hoog te houden? Wordt een dure zaak.
Heb je een hele pot voor nodig op 100kilometer.

10 minuten vooraf flinke lading havermout, ik zou dan ruim de helft minder doen. Teveel kan ook de prestaties negatief beinvloeden. Maar eerder nemen is wat beter.
Aan de andere kant zal de stofwisseling weer wel verhogen, het gaat er dan in de cardio om, als je vet wil verbranden of het verbruik hoger ligt dan de aanvoer van suikers.
Havermout is een redelijk trage bron van suikers, dus zou je wel vet moeten aanspreken als energie bron.

Als je 100kilometer gaat biken, dan heb je zeker wel die 80gram nodig, al zou ik die wel ruimer van te voren nemen. Al is het alleen maar om kramp te voorkomen. Doe er ook wat snellere koolhydraten in.
Na het fietsen bijtanken met een mix van KH en wat eiwitten, je wil toch de spieren wat herstellen. (als je een shake neemt, doe dan een mix van whey en caseïne)
Tijdens het fietsen eiwitten nemen heeft geen nut. Dan heb je liever af en toe wat suikers.

Liefst drank met vruchtensuikers, en isotoon, snelle opname.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven