Fitness Seller

4 maand trainen en cutten, weinig resultaat

Dadro

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
96kg
Beste DBB-ers,

Begin januari ben ik gestart met fitnessen. Vanaf toen tot ongeveer half april sportte ik 2 a 3x per keer, waarvan steeds 45 minuten kracht en 45 minuten cardio (fiets of crosstrainer, soms zwemmen).

Gedurende deze periode zag ik wel wat vooruitgang, mijn gezicht is iets smaller geworden, mijn schouders en biceps wat gespierder en mijn taille is iets zichtbaarder geworden. :)

Omdat op dit moment mijn doel vetverlies is, ben ik nu sinds een kleine 3 a 4 weken anders gaan trainen. Ik probeer 3 tot 4 per week te trainen, waarbij de nadruk op cardio ligt (nog steeds 45 minuten per sessie). Kracht doe ik 2x per week om spierverlies te voorkomen. Ik train een stuk intensiever dan in het begin (kracht totdat ik bijna niet meer kan met voor mij zware gewichten en cardio continue op een hartslag van 150)

Mijn stats:
1,82 m
96 kg
BF onbekend (maar ik verwacht wel zo’n 25%)

BMR en onderhoudberekeningen (activiteitsfactor 1,375)
Harris-Benedict
BMR: 2126
Onderhoud: 2923

Katch-McArdle (geschat BF op 25%)
BMR: 1925
Onderhoud: 2647

Katch-McArdle (geschat BF op 20%)
BMR: 2033
Onderhoud: 2795

Gemiddeld onderhoud volgens bovenstaande 3 berekeningen is 2788

Voedingsschema (Waarden in kcal, E, K, V)
07:30 - 35 gr brinta, 30 gr whey, 30 cl 0% vet melk, 1 banaan (427,7 33,4 70,6 1,32)
10:15 – 2x volkoren boterham kipfilet, 1x volkoren boterham pindakaas (260,7 18,2 19,4 11,8)
12:30 – 2x volkoren boterham kipfilet, 1x volkoren boterham pindakaas (260,7 18,2 19,4 11,8)
15:00 – 450 gr magere kwark, 1 appel, 20 gr ong. cashewnoten (280,1 43,8 25,3 0,5)
17:30 – 50 gr zilvervliesrijst, 200 gr kipfilet, 25 gr pastasaus, 200 gr groente + sla (rucola, tomaat, ui, komkommer, paprika) (421,5 46,8 41,8 7,5)
PWO – 30 gr whey, 30 cl 0%-vet melk (213,9 37,5 14,7 0,5)
21:30 – 450 gr magere kwark (220 42,8 11,25 0,5)

Totaal:
2085 kcal
240,56 gr eiwit
202,3 gr koolhydraten
33,7 gr vet

K-E-V is 39-46-15

Hierin zit dus geen drinken verwerkt (alhoewel ik bijna alleen maar water drink), geen bereidingsmiddelen zoals olie en geen sauzen (zoals af en toe een beetje ketchup bij groeten/kip), dus ik verwacht zo’n 2200 kcal binnen te krijgen op een dag.

Mijn probleem is dat, ondanks de intensievere training de afgelopen 3 a 4 weken, ik weinig aan gewicht ben verloren. Nu snap ik dat ik geen gewicht moet verliezen, maar vet, maar mijn algehele lichaamscompositie is niet veel veranderd.

Met bovenstaand voedingsschemaen training (bijna 600 kcal minder ingenomen dan verbuikt per dag) zou ik toch wel vet moeten gaan verliezen? En dat zou ik na een week of 4 toch ook wel moeten gaan merken? ???

Vergelijk ik mijn situatie met die van een vriend van mij. Hij is in 5 maand tijd van 128 kg naar 98 kg gegaan op ongeveer 1700 kcal (hij heeft zijn voedingsschema ooit eens laten zien). Hij sportte ook zo’n 4x per week waarvan steeds 1 uur kracht en 40 minuten cardio.

Voor zover ik het zelf zie en onderzocht hebt hier op het forum, kan ik een aantal dingen proberen:

- Meer eten
- Minder eten (zoals een vriend van mij deed, 1700 kcal), al lijkt mij dit geen gezonde optie
- Volgens mij ben ik endo, dus mijn koolhydraat inname verlagen naar zo’n 25-30% en het verschil verdelen over eiwitten en vetten

Uit de stickies die ik gelezen concludeer ik zelf dat optie 1 (meer eten) het beste zou moeten zijn en dat ik mijn vetverlies dan puur haal uit mijn cardio. Toch heb ik moeite met die gedachte door angst om uiteindelijk weer meer aan te komen en het feit dat ik nu voor mijn gevoel weinig tot geen vet verlies. :(

Graag jullie reacties, aan- en opmerkingen! Moet ik nog meer/vaker/zwaarder trainen? Moet ik iets aan mijn voeding doen? Of ben ik op het moment nog steeds te ongeduldig? :rolleyes: Iemand een idee waarom ik zo weinig vooruitgang zie?

Alvast bedankt!:)

Ga eens zwaarder op die cardio. Hartslag kijken is niet nodig, gewoon knallen dat je na 35-45min echt niet meer kan.
Of doe eens HIIT 20-30min.
Doe ook eens 's morgens cardio (vooral dan langer qua tijdsduur), HIIT beter na KT.

Voeg ook eens 1 of 2 refeed dagen toe waar je 55% KH eet en iets boven onderhoud.

=> je lichaam heeft zich gewoon aangepast aan je eetgewoontes en trainingen denk ik.

Je zou geen krachttraining moeten doen om je spieren te behouden die je toch niet hebt, of heb je toevallig al een jaar lopen bikkelen? Nee d8 het al.. Krachttraining zou de focus op moeten liggen. Setjes van rond de 5hh.
4x per week krachttraining en daarnaast cardio doen wanneer je kan. Dat kan dus 2x, of 4x in de week zijn. Trainingen het liefst zoveel mogelijk spreiden. HIIT zou ik op een aparte dag doen, KT is immers al interval training en HIIT is gewoon een vorm van interval, van daaruit dubbelop.

Je voeding is crap, teveel koolhydraten en te weinig vetten.
Tijdens het cutten neem je vooral vaste voeding, dus geen magere melk 's ochtends. Je wilt maagvulling.. Stop er nog meer groenten bij, zoals broccoli.
Koolhydraten neem je niet de hele dag door (telkens 3 sneetjes zoals je nu doet) maar concentreer je op de momenten waarop je het nodig hebt: Na de krachttraining en bij het ontbijt/begin vd dag.
Neem geen fruit (appel) midden op de dag, maar neem dit bij je ontbijt.
Qua ratio zou ik ernaar streven om minimaal 50gr. vet aan te houden, je eiwitten gelijk te houden en je koolhydraten om laag te doen.

• Topic Starter Topic Starter
Hartelijk dank voor de reacties! :)

Ik zal de cardio gewoon blijven doen zoals nu, maar dan meer proberen op een lege maag en af en toe eens HIIT. Maar meer KT is dus wel aan te raden?

Waarom moet ik na de KT eigenlijk koolhydraten nemen?

Ik zal vanavond nog eens de ratio's herberekenen met 50 gr vet en dan een nieuw voedingsschema in elkaar zetten :)

Hoe ziet je kt schema eruit?

Ik at bijna precies hetzelfde als jou, en ik verloor wel vet. Deed wel 5x per week (hoge intensiteit) cardio, en 3x per week kt met db/bb.

Je maakt imo een grote denkfout door te te denken in totalen. Het gaat niet alleen om totalen, maar ook de momenten waarop je dingen neemt. Vetten nemen relatief langzaam op en zorgen voor smering. Eiwitten zetten moeizamer om in vet als koolhydraten en zijn bouwstenen. Koolhydraten nemen relatief snel op en moet je dus goed plannen. Als je je kh op de verkeerde tijdstippen neemt zorgt dit voor vettoename/minder vet verlies. Neem kh dus op de momenten dat je er gevoelig voor bent: 's ochtends als je 'leeg' bent en na de training, wanneer je reserves aangevuld kunnen worden.

Je berekeningen kloppen ook niet echt. Denk dat het in je totaalplaatje zomaar 400 kcal kan schelen.

Ik kom bijv. uit op

12:30 – 2x volkoren boterham kipfilet, 1x volkoren boterham pindakaas (260,7 18,2 19,4 11,8)

3 volkorenboterhammen zonder beleg is rond de 225 kcal!

15:00 – 450 gr magere kwark, 1 appel, 20 gr ong. cashewnoten (280,1 43,8 25,3 0,5)

kwark is al bijna 300 kcal

(cashews 120 kcal, appel 50 kcal??)

Laatst bewerkt:
a1s, bedankt voor je verheldering m.b.t. de voedingsstoffen. Ik zal nog een nieuw schema proberen te maken waarbij de timing beter afgestemd is :)

Je berekeningen kloppen ook niet echt. Denk dat het in je totaalplaatje zomaar 400 kcal kan schelen.

Ik kom bijv. uit op

3 volkorenboterhammen zonder beleg is rond de 225 kcal!

kwark is al bijna 300 kcal

(cashews 120 kcal, appel 50 kcal??)

Mijn excuus, ik zie een fout in wat ik gepost heb, ik eet geen 2x volkoren brood kipfilet, maar 1x volkoren brood kipfilet. En dus nog 1x volkoren brood pindakaas. Klein foutje van mijn kant dus. :x Maar verder kom ik met 2x volkoren brood (a 30 gram) met kipfilet en pindakaas toch echt op 260 kcal?

De kwark die ik heb is 48 kcal per 100 gr. dus 450 gr levert 216
Appel 60 kcal en cashews 115 dus totaal van 395. K*t Excel, blijkbaar waren de cashews niet opgeteld! Iets voorzichtiger zijn dus met mijn schema samenstellen....

Bedankt iig! Het is goed dat er even mensen meekijken, anders raak je echt zo de weg kwijt tussen al die cijfertjes :)

---------- Toegevoegd om 23:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:39 ----------

Je maakt imo een grote denkfout door te te denken in totalen. Het gaat niet alleen om totalen, maar ook de momenten waarop je dingen neemt. Vetten nemen relatief langzaam op en zorgen voor smering. Eiwitten zetten moeizamer om in vet als koolhydraten en zijn bouwstenen. Koolhydraten nemen relatief snel op en moet je dus goed plannen. Als je je kh op de verkeerde tijdstippen neemt zorgt dit voor vettoename/minder vet verlies. Neem kh dus op de momenten dat je er gevoelig voor bent: 's ochtends als je 'leeg' bent en na de training, wanneer je reserves aangevuld kunnen worden.

Zou je om deze reden dan ook aanraden mijn avondeten na de KT te nemen? Of half ervoor, half erna? Op dit moment train ik na mijn avondeten.

En wat kan ik het beste doen op niet-trainingsdagen? Bij het avondeten zo min mogelijk koolhydraten?

---------- Toegevoegd om 23:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:47 ----------

Hoe ziet je kt schema eruit?

Ik at bijna precies hetzelfde als jou, en ik verloor wel vet. Deed wel 5x per week (hoge intensiteit) cardio, en 3x per week kt met db/bb.

Maandag: 2x borst en 2x schouders
Woensdag: 2x benen en buik
Donderdag: rug, biceps, triceps

Alle oefeningen hoog in gewicht, 3 sets, 15 hh
Verder dus 3 a 4x per week cardio op redelijk hoge intensiteit

Op niet-trainingsdagen idd minder koolhydraten bij het avondeten, je hebt ze op dat moment ook niet nodig.. Je kan het in 2en delen, moet je zelf aanzien wat je prettiger vind.

Maandag: 2x borst en 2x schouders
Woensdag: 2x benen en buik
Donderdag: rug, biceps, triceps

Alle oefeningen hoog in gewicht, 3 sets, 15 hh
Verder dus 3 a 4x per week cardio op redelijk hoge intensiteit
Misschien lager in herhalingen gaan? Bv 6 of 8?

En van redelijk hoog moet je gewoon hoog maken, 20-30 min lang.

mijn situatie is mss een klein beetje te vergelijken met die van u.

ben ook al weken aan het cutten en verloor de laatste 3 weken...300 gr, maar als ik dan zie dat ik 4cm buikomtrek kwijt ben in die 3 weken, mijn stats lichtjes blijven vooruit gaan en cardio kan blijven opvoeren ben ik toch niet geheel ontevreden.

hier zei men me eens niet al te veel naar die weegschaal te kijken maar naar de spiegel, die persoon had gelijk ;)

succes verder

Ehm...alleen qua voeding zit je al zo'n 800 kcal onder je onderhoud. Daarnaast ben je natuurlijk lekker extra aan de cardio om af te vallen, dus kan je er snel een kcal of 600-700 bij tellen.

Dan kom je aan een tekort van 1500 kcal, dat is veeeeeel te weinig. Eet wat je nodig hebt, doe cardio om een tekort te creeren.

vervang al die boterhammen met andere dingen.. bijvoorbeeld een halve komkommer ofzoiets

en extra tipje neem je pre workout shake met dextrose en water ipv melk. Betere opname.. Neem de tips van a1s aan. Hij haalt de juiste zaken aan!

Ehm...alleen qua voeding zit je al zo'n 800 kcal onder je onderhoud. Daarnaast ben je natuurlijk lekker extra aan de cardio om af te vallen, dus kan je er snel een kcal of 600-700 bij tellen.

Dan kom je aan een tekort van 1500 kcal, dat is veeeeeel te weinig. Eet wat je nodig hebt, doe cardio om een tekort te creeren.

Qua voeding 800 kcal ben ik met je eens, maar die extra 600-700 voor cardio die is toch al meegenomen in de activiteitsfactor van 1,4? Of zie ik dat verkeerd?

Verder heb ik uit je sticky gemerkt dat je wel een van de cardio experts hier bent? ;) ben je het verder eens met de bovenstaande tips over mijn voeding? Dus teveel en verkeerde timing van carbs?

vervang al die boterhammen met andere dingen.. bijvoorbeeld een halve komkommer ofzoiets

en extra tipje neem je pre workout shake met dextrose en water ipv melk. Betere opname.. Neem de tips van a1s aan. Hij haalt de juiste zaken aan!

Thanks! :)

Terug
Naar boven