MuscleMeat

4 maanden on the get go! Start strenght schedule!

TagR

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
75kg
Vetpercentage
13%
Bulk season!

Om later op terug te kunnen kijken en voor de beginners die weinig informatie kunnen vinden is het misschien wel leuk om een log te starten.

September 2012 heb ik besloten om te gaan trainen. Ik heb daarvoor altijd op hoog niveau karting gereden en gewicht was daar prio. Sinds dit jaar ben ik gestopt en heb ik mij toegelegd op fitness.

start stats
gewicht: 70kg
lengte: 1:83
vetpercentage: 11.8%

Huidige stats
gewicht: 75kg
lengte: same
vetpercentage: niet laten meten maar op het oog 13%

Benchpress: 10kg (4x10 reps)
Squats: 35kg (4x10 reps)
Deadlift: unknown

Ik heb de afgelopen maanden een full body schema gedraaid. Op advies vanwege weinig kracht ben ik sinds afgelopen woensdag overgegaan naar start strenght.

Ik gebruik als supplementen: Isolaat, Vitamine pillen, En vanaf morgen Weigh gainers en aminozuur capsules.
Na twee dagen start strenght schema heb ik nu de volgende stats behaald of had ze al maar nog nooit geprobeerd. Ben nog driftig opzoek naar me limiet zoals je kunt zien.

Benchpress: 25kg (3x5)
Squats: 45kg (3x5)
Deadlift: 40kg (3x5)

Mijn doel is 85kg met vetpercentage van 9 of 10%. Zal vast wel weer wijzigen gok ik. Tot Mei zal ik blijven eten om zoveel mogelijk in kilo's aan te komen, dat zal helaas gepaard gaan met vetpercentage maar het is niet anders. Uiteindelijk na de cut zal ik rap veel kilo's weer verliezen en als ik uiteindelijk op die 77kg of 75kg met 9 of 10% uitkom dit jaar dan ben ik blij en is dit jaar geslaagd. Alles daarboven is meegenomen.

Mijn trainingsschema is als volgt.

Dinsdag.
Crunches thuis.

Woensdag.
5 minuten roeien als warmup
3x5 Squat (opwarmen 2x5 vooraf op 50% vermogen wat in mijn geval 20 kilo is op halter apparaat, daarna max op 40 kilo 3x )
3x5 bench press ( op warmen 2x5 vooraf op 25% en daarna 2x5 op 50%, daarna 1x5 op 75%, 1x op 90%, en 1x op 100% )
3x5 Chin ups (tot waar mogelijk)

Donderdag.
Crunches thuis.

Vrijdag.
5 minuten hardlopen.
3x5 squat ( opwarmen 1x5 op 25%, 1x5 op 50%, 1x5 op 75%, 2x5 op 100% en 1x5 op 110%. Zelfde gewichten als vrijdag )
3x5 press ( opwarmen 1x5 op 25%, 1x5 op 50%, 1x5 op 75%, 2x5 op 100% en 1x5 op 110% )
1x5 Deadlift ( opwarmen 1x5 op 50%, 1x5 op 75%, 1x5 100% )

Zondag.
5 minuten fietsen.
3x5 squat ( opwarmen 1x5 op 25%, 1x5 op 50%, 1x5 op 75%, 2x5 op 100% en 1x5 op 110% )
3x5 bench press ( opwarmen opwarmen 1x5 op 25%, 1x5 op 50%, 1x5 op 75%, 2x5 op 100% en 1x5 op 110% )
3x10 Back extension ( opwarmen opwarmen 1x5 op 25%, 1x5 op 50%, 1x5 op 75%, 2x5 op 100% en 1x5 op 110% )
3x5 Pull Ups (tot waar mogelijk)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik ben niet het type wat constant update maar na inmiddels gestart te zijn aan week 3 van me start strenght leek het mij handig een update te plaatsen over het hoe of wat.

Stats tot nu toe.

van Benchpress: 10kg ( +20kg stang) naar 30kg ( +20kg stang )
Van Squats: 35kg naar 65kg
Deadlift was unknown maar ben inmiddels op 50kg
Pullups deed ik met veel moeite een setje met 45kg tegen gewicht ben inmiddels met 25kg tegengewicht 3 reps kunnen doen.
Dippen heb ik nog niet in mijn schema zitten maar ik heb het wel een aantal keer geprobeerd en op eigen gewicht kan ik nu gemakkelijker mezelf omhoog drukken. Het tweede en derde rep heb ik het wel zwaarder.

Persoonlijke ervaring:
Bij het begin is het even wennen omdat het maar 3 oefeningen zijn elke keer terwijl ik gewend was er minimaal 7 of 8 te doen. Verder merk ik dat ik veel sterker nu al ben geworden in die korte tijd. Spiergroei is voornamelijk in de schouders, armen en benen toegenomen. Daarnaast ben ik 1,5 kg aangekomen.

Toekomst en planning:
Nog drie weken te gaan en elke week probeer ik 2,5kg toe te voegen op mijn maximum de eerste 2 weken ging ik met 10kg omhoog, dat is nu 5kg omdat onze sportschool enkel 2,5kg schijven heeft liggen als kleinste. Verder stop ik na de 6de week en ga ik een aangepast Massa / Kracht workout maken. Een full body schema wil ik nog niet gaan doen.
Daarnaast denk ik zelf dat het beste is me oefeningen te beperken op 3 stuks per spiergroep en twee spiergroepen te doen per dag gezien ik maar 3 dagen train. De reps zullen waarschijnlijk 3x7 of 3x8 zijn omdat ik krachtopbouw nog wil blijven doen en toch ook massa wil meenemen.

Week 4 is begonnen! Afgelopen zondag ben ik geëindigd met de derde week.

Stats:

Benchpress: 55kg
Van Squats: 75kg
Deadlift: 70kg
Pullups: 3x5reps met 15kg tegengewicht
Dippen: 3x5 reps op eigen gewicht op 75% van doorzakken.

Morgen de eerste workout van Week 4!

Week 4 de eerste dag afgelopen maandag afgerond.

Benchpress is hetzelfde gebleven. Zit daar aardig tegen het plafond aan voor nu. Heb chest incline toegevoegd als ik nog energie over heb na me basis workout om sterker te worden voor benchpress. Denk dat dat wel gaat helpen.

Squat ben ik opgeschoven naar 80kg. Merk wel dat dat voor nu even de max is. De stappen omhoog ga ik nu meer inkorten, De sportschool heeft me belooft dat ze 1,25kg schijven hebben voor vanavond dus stappen van 2,5kg gaat het worden.

Deadlift is vanavond aan de beurt.

Chin ups: 3x5 reps met 20kg tegengewicht.

Dips: 1x5 en 2x10 reps op eigen gewicht. Laatste rep had ik het zwaar. Doorzakken op 85%

Ik zie nu wel dat de streep tussen me borstkast nu dieper begint te worden en de pomp er na de training goed in zit.
Zal zeker hierna wel wat meer focus op buik moeten gaan zetten. Drukte heeft ertoe doen lijden dat ik weinig crunch en het eigenlijk van cardio moet hebben. De zogenaamde broodjes ben ik nu wat meer informatie over aan het verzamelen hoe ik dat tot stand kan brengen. Crunchen is denk ik niet voldoende.

Training ging lkker. Ging voor de eerste keer los squaten en gelijk pr op 100kg in de volgende reps

5x60
5x75
5x85
5x90
5x95
5x100
5x100

Was daarna aardig dood. Heb daarna gebenshed op 50kg.
Ik vond de steiging van kracht nogal veel. Deed de squats altijd op apparaat en los schijnt zwaarder te zijn. Enige verdere verschil was dat ik nu na het avondeten ging inplaats van ervoor.

Maar 15kg erbij in een week ? Er werd mij verteld dat ik teveel reserves houdt en daardoor zoveel stijg sinds de starting strenght

Vandaag weer getraind. Wat minder goed gegeten en voor het avondeten gegaan.

5 minuten gefietst.

Wederom gesquat.

5x60, 5x80, 5x90, 5x100, PR: 5x105, PR: 5x105 ( dus blijkbaar was het niet betere voedsel, want ik deed me PR op een full squat los terwijl ik de vorige keer hem niet volledig full squat heb uitgevoerd. Kreeg wel wat pijn in me rechter knie dus dit is wel degelijk nu het matje )

Press weer eens gedaan.
Branden als een idioot heb deze redelijk ligt gedaan op 30 kilo.

5x losse stang, 5x losse stang, 5x 25kilo, 5x 25 kilo, 5x30 kilo, 5x 30 kilo

Deadlift

1x60, 1x70, 1x70, PR: 1x75

Voeld me daarna nog redelijk dus heb er ff setje chest incline bijgedaan

5x50kg, 5x50kg en 5x40 als afsluiter

Binnenkort maar is op de weegschaal om te kijken hoe we er nu voor staan zodat ik me volgende schema kan maken want ik heb nog 1 week van me start strenght over.

De laatste week gaat in van me start strenght.

Morgen weer trainen en zondag dan gaan we de laatste week in. Vanwege drukte heb ik me niet volledig aan schema kunnen houden. Maar goed Stats tot nu zijn.

Squats 3x5 reps van 110kg
Bensch press blijf ik een beetje hangen op 50 kg.
Deadlift blijf ik ook redelijk hangen zal is kijken wat ik van de week doe met deadlift die heb ik namelijk morgen.
Betreft chin ups en dipping dat gaat nu heel goed. Dippen doe ik redelijk vaak en kan nu 3 reps op eigen gewicht vrij diep al.

Zieke progressie op de squat gemaakt man, jaloers.

Alleen een lagere deadlift dan squat?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Vandaag vroeg uit me nest gegaan. Ik had er zin in en dat was achteraf ook wel te merken aan de pr's.

Squatten gaat als een malle en vandaag heb ik 2 reps op 120kg gedaan. Benen groeien ook ontzettend hard in verhouding met bovenlichaam.

Ben press heb ik mezelf tot het uiterste gedrukt en kwam daar op 55kg.

Pull ups deed ik altijd met tegengewicht en vandaag heb ik het op eigen gewicht gedaan. Haalde net maar dan ook net 3x5 op eigen gewicht.

Dippen gaat al heel goed. Kan het inmiddels op 3x8 en eigen gewicht.

Verder had ik ook back extension gedaan.

Al met al na 5 weken start strenght kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over het resultaat.
Ik zou het iedereen aanraden als je vast blijft hangen in gewicht en je moeite hebt met benen ontwikkeling.
Er zitten heel veel schouder en rug en benen oefeningen tussen en je merkt dat je daardoor ook meer kracht over de gehele linie krijgt. Ieder persoon boekt op een ander vlak vooruitgang en ik ben op voornamelijk benen en rug ontzettend hard omhoog gegaan. Vooral de squat ben ik echt super blij mee. Ik ben 150% omhoog gegaan daarin. Daarnaast kon ik hiervoor niet eens dippen en pull ups en dat kan ik nu op eigen gewicht wat inhoudt dat me strenght wel degelijk is toegenomen.

Nog 1 week start strenght en da ga ik een schema opzoeken waarbij borst en biceps, triceps het meest worden meegenomen. Onder lichaam ben ik ontzettend tevreden over en daar hoeft wat mij betreft niet veel gain meer bij nu boven lichaam enigzins op orde brengen.

Ik zal binnenkort eens een foto maken zodat jullie ook een blik hebben. Ik heb geen vooraf foto genomen helaas. Qua broekmaat heb ik de helft weg mogen gooien ik had normaliter een taille van 30 en soms 29 en ik zit nu op 34.

Zieke progressie op de squat gemaakt man, jaloers.

Alleen een lagere deadlift dan squat?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Thanx man!. Ik push mezelf daar steeds meer in zoals je kunt zien. Al met al kan ik wel zeggen dat ik voor nu met vandaag de 120kg redelijk aan het plafond zit. Maar goed dat zei ik vorige week ook al en het is maar net hoe je je zelf voelt.

Deadlift kan ik wel hoger, maar ik begin altijd met squatten en daarna ben ik zowat afgemat. Eigenlijk automatisch pak ik de deadlift daarom ook lager. De deadlift is ook een onderdeel van waar mijn zwakte ligt namelijk me armen. Eigenlijk is het raar dat me schouders en rug en benen zoveel sterker zijn dan me armen. Tuurlijk het is opzich logisch alleen voor mij is het een beetje omgekeerde wereld vergeleken met de andere jongens op de sportschool. Die zijn heel sterk boven en daar zie je dan ook dat het ontzettend snel groeit en bij mij zijn me benen en schouders die groeien als kool!

Ik vraag me af waar je dan voor zou kiezen. Heel veel mensen zeggen tegen mij dat ze liever hetgeen willen wat ik nu heb, omdat benen zo hard werken is dan andersom. Het is nogal frustrerend zeg maar. Het groeit wel maar echt langzaam terwijl ik eet als een idioot.

Ja nice man, echt mooie progressie!

Die deadlift zou je gewoon altijjd wel meer moeten kunnen doen, is ook vooral een benen & rug oefening dus je armen hebben daar niet zo heel veel mee te maken, kan misch straps gebruiken als je het gewicht niet vast kan houden.... Maar iig met deadlift is het veel makkelijker om dat gewicht omhoog te krijgen. Of doe je toevallig stiff legged deadlifts?

huppa gisteren was training 1 van de laatste week. Op het programma.

band lopen, squaten, bench press, front dippen.

Had van tevoren bord pasta naar achter gewerkt en voelde me stukken beter dan dag ervoor waar ik niet ben wezen trainen omdat ik me niet zo lekker voelde.

Sinds deze week is eten ook omhoog gegaan en meer supplementen.

Qua supps gebruik ik nu 2 maal daags 3 pillen amino caps, 1 vitamine bom pil, 1 eiwit shake ( heb ik al zat ), 3x weight gain shake.(s'ochtends, smiddags en savonds). Puur is aanvulling en geen vervanger. En sinds vandaag is Creatine terug eenmaal daags en op trainingsdagen 2x.

Goed ik zei het voorheen nog dat plafond zal wel weer verplaats worden en dat gebeurde ook.

PR: Squat 130kg 1 rep.
Benchpress op 50kg maar ik had wel meer adem. Denk dat ik wat meer deze gaat pakken om er sterker in te worden. Ik merk dat vooral met dippen dat het beter ging na het veel te doen.

Vandaag dag 2 van week 6 achter de rug gehad.

Fietsen, squat, press, deadlift, pull ups en dipping.

Dit maal voor het avond eten geweest.
Voelde me niet top top zoals afgelopen woensdag

Squat 110kg in 4 x 5 reps.
Deadlift heb ik veel youtube filmpjes bekeken en me geconcentreerd op houding en uitvoering. Dit resulteerde op een lift van 90kg. Ik heb de lift daarop gelaten om niet te forceren.

Zondag de laatste keer... start strenght

Laatste dag start strenght gisteren afgerond, was vorige week ziek vandaar dat ik pas laat de laatste dag kon afronden. Nu resultaat aan gains de afgelopen 6 weken aan training.

Gewicht : van 70kg naar 76kg
Vetpercentage: 9% naar 12%

Gains in strenght

Benchpress: 10kg (4x10 reps) naar 3x5 50kg
Squats: 35kg (4x10 reps) naar 3x5 130kg
Deadlift: Unknown naar 3x5 90kg

Schuin Dippen: Own weight 3x8
Recht Dippen: Own weight 3x8
Pull ups: Own weight 3x5
Chin ups: Own weight 3x5 Fail op meestal 3de keer van de set.

Benen en rug zijn echt zeer goed te noemen. Krijg er redelijk vaak complimenten over hoe ik squat en dat me lichaam mooi in verhouding is echter wil ik nu een trainingsschema gespecificeerd voor armen, borst en buik. Daar ligt nu de focus derest is groot zat en een full body schema zorgt alleen maar voor vertraging gezien ik kostbare dagen verspil aan benen en rug. Ik pak ze wel maar gewoon onderhoud geen gains daarop.
Daarnaast ga ik de voeding omhoog gooien voor nog meer gain. Ik hoop de 1 kilo per anderhalve week aan te houden zodat ik in mei boven de 80kg raak.

Ervaring start strenght over een jaar gaan we nog een keer doen! Bevalt prima als je vast zit in strenght...

Terug
Naar boven