Fitness Seller

4 Vraagjes i.v.m squats

Bezoekers in dit topic

iRomeo

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 aug 2009
Berichten
251
Waardering
2
Lengte
1m70
Massa
48kg
Vetpercentage
1%
Hello,

Ben van Box Squats overgeschakeld naar gewone squats door een simpele oplossing voor mijn achillespeesverkorting.

En nu heb ik de volgende vraagjes:

- ik ga met mijn hamstrings tot evenwijdig met grond is dat goed of moet ik dieper proberen te gaan?
- als ik recht kom is die hip trust zo belangrijk?
- als ik recht kom moet ik dan volledig recht komen tot rechte rug of mag ik wat gebogen blijven met holle rug
- richting voeten (voor,naar binnen,naar buiten)-> spreekt dan andere delen van de spieren aan welk? + zijn er voor of nadelen bij?

mvg,
Vincent
 
1. Mag iets dieper, totdat je "paralel" bent. Hoeft niet perse als je meer je quads wilt ontwikkelen dan je hamstrings.
2. Nee, geen overdreven hip thrusts doen.
3. Je mag geboven blijven met holle rug, het blijft een oefening voor je onderlichaam.
4. Naar buiten is makkelijker om dieper te komen, recht vooruit spreek je meer je heupspieren aan. Naar binnen zou ik nooit doen.

Hopelijk ben je zo geholpen! :)
 
1. Mag iets dieper, totdat je "paralel" bent. Hoeft niet perse als je meer je quads wilt ontwikkelen dan je hamstrings.
2. Nee, geen overdreven hip thrusts doen.
3. Je mag geboven blijven met holle rug, het blijft een oefening voor je onderlichaam.
4. Naar buiten is makkelijker om dieper te komen, recht vooruit spreek je meer je heupspieren aan. Naar binnen zou ik nooit doen.

Hopelijk ben je zo geholpen! :)

Perfect Antwoord, bedankt!!!
 
4. Naar buiten is makkelijker om dieper te komen, recht vooruit spreek je meer je heupspieren aan. Naar binnen zou ik nooit doen.

Dit klopt niet. Stand van de voeten heeft niets te maken met welke spieren je aanspreekt. Wat wel erg belangrijk is is dat je knieen de lijn volgen van de tippen van je voeten.
 
Dit klopt niet. Stand van de voeten heeft Niets te maken met welke spieren je aanspreekt. Wat wel erg belangrijk is dat je knieen de lijn volgen van de tippen van je voeten.

Discussie is onlangs nog maar tot in den treure gevoerd. Volgende week wordt het nog eens geopperd dat de stand van je voeten beinvloedt welke spieren je gebruikt.
 
Denk niet dat de stand van je voeten direct beinvloedt welke spieren je gebruikt, maar meer in welke lijn je squat door de stand van je voeten. Voeten naar buiten zak je normaal gesproken rechterop en naar voren met iets meer forward lean.
 
Duurde bij mij even voordat ik beneden parallel kon, ik werd lenig genoeg voor below parallel maar bleef tot parallel squatten omdat ik niet met minder gewicht wilde stoeien (voelde als een achteruitgang in mijn gedachte).

Op een gegeven dacht ik **** it, ff proberen, en merkte al gauw de stretchreflex, kon gewoon evenveel squatten en geen last meer van knieeen.

Voelde bij parallel altijd hoge druk op mijn knieeen en soms een beetje pijn, maar kzag dit niet als een probleem. Achteraf gezien was het wel een probleem, beneden parallel voelde ik in verhouding 0,0 kniedruk.


Weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt, maar dit is een verhaal van mij waarbij ik steeds dieper ben gegaan en hoe het mij bevallen is. Jouw ervaring kunnen uiteraard anders zijn.

Dit klopt niet. Stand van de voeten heeft niets te maken met welke spieren je aanspreekt. Wat wel erg belangrijk is is dat je knieen de lijn volgen van de tippen van je voeten.

Maar wel hoe wijd je kunt squatten. En de stance maakt dus wel uit. Rechte voeten betekent voor mij small stance, voel ik mijn quads meer. Wijd is nadruk op glutes voor mij.
 
Dit klopt niet. Stand van de voeten heeft niets te maken met welke spieren je aanspreekt. Wat wel erg belangrijk is is dat je knieen de lijn volgen van de tippen van je voeten.

Zelf merk ik wel dat als ik wijd sta en mijn voeten naar buiten draai ik makkelijker dieper kom dan wanneer ik mijn voeten recht heb. Als ik mijn voeten recht heb dan voel ik wel degelijk mijn heupspieren meer.

Het is ook iets wat Louie Simmons van WSB blijft herhalen. Ik hoor het hem in verschillende filmpjes zeggen.

Let's get to squat technique, starting with the feet. They should be pointed straight forward. This forces the hip muscles into play. It is much harder to break parallel because the hip extensors and flexors are put in a very strong position for flexion. Turn the feet outward slightly if you are not flexible or if you are very thick in the waist and upper thighs. If you see someone who walks with their feet turned outward, they have weak hamstrings.
http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls32.htm

Maar goed iedereen is anders en er zal vast een onderzoek zijn die het tegendeel bewijst (en vast een onderzoek die het tegendeel van dat onderzoek bewijst ;)).
 
Discussie is onlangs nog maar tot in den treure gevoerd. Volgende week wordt het nog eens geopperd dat de stand van je voeten beinvloedt welke spieren je gebruikt.
Link Please :)

---------- Post toegevoegd Fri 20 Apr 2012 om 17:04 ----------

En defineer wijd, persoonlijk staan mijn voeten onder mijn schouders.
 

1. Mag iets dieper, totdat je "paralel" bent. Hoeft niet perse als je meer je quads wilt ontwikkelen dan je hamstrings.
Gewoon onder parallel aanleren!
3. Je mag geboven blijven met holle rug, het blijft een oefening voor je onderlichaam.
Dit is eigenlijk gewoon heel slecht advies. Zeker voor beginners is het heel belangrijk om na elke rep een goede uitgangspositie aan te nemen. Hierbij is het opspannen van je rug vrij essentieel, de goodmorningbeweging die veel mensen maken komt grotendeels door spanningsverlies van de rug. Het is niet voor niet eens een compound oefening die echt niet alleen voor je onderlichaam is. Als beginners elke rep dus half beginnen zal de techniek na elke rep slechter worden.
 
Ik ben het met je eens maar je denkt dat ik iets anders zeg. Je hoeft niet perse kaarsrecht te staan. Het is niet erg als je lichaam in en hoek staat tov je onder lichaam.
 
Back
Naar boven