Fitness Seller

5/3/1 van Jim Wendler

Eet je genoeg? Rust je genoeg? Doe je je assistance niet te zwaar? Hoe gaat het met de rest van je hoofdoefeningen, zit je daar ook op een plateau? Doe je je deload goed, niet teveel ofzo? ???

Sommige mensen kunnen gewoon niet maxen en voor die geldt zo'n formule niet echt.

Ikzelf kan vrij goed maxen en ben niet zo sterk op reps, is voor iedereen anders.

Kloppen je berekeningen wel? Bij 3x90 heb je een 1RM van 99 kg. 90 procent daarvan is 89 kg. De laagste repout die je kunt doen is op 80 procent (5 reps) daarvan = 71 kg. Waarom raak je dan überhaupt 67,5 kg aan bij een repout? In cyclus 3 nota bene, dus de twee maanden daarvoor nog lager!

Mis ik iets, of heb je onder niveau getraind?

Eet je genoeg? Rust je genoeg? Doe je je assistance niet te zwaar? Hoe gaat het met de rest van je hoofdoefeningen, zit je daar ook op een plateau? Doe je je deload goed, niet teveel ofzo? ???

eten is niet veel aan veranderd de laatste tijd, ben op 7 maanden tijd ongeveer 3 kg zwaarder geworden. BF zal rond hetzelfde liggen, zie in ieder geval geen verschil.
rusten 7 - 8 uur slaap dus dat zal het probleem niet zijn.
assistance doe ik 5 x 10 of 4 x 8 in ieder geval altijd meer dan 5 herhalingen.
heb nog nooit gefaild op assistance maar dat wil niet zeggen dat dit niet zwaar is.
oh-press gaat wel goed.

Kloppen je berekeningen wel? Bij 3x90 heb je een 1RM van 99 kg. 90 procent daarvan is 89 kg. De laagste repout die je kunt doen is op 80 procent (5 reps) daarvan = 71 kg. Waarom raak je dan überhaupt 67,5 kg aan bij een repout? In cyclus 3 nota bene, dus de twee maanden daarvoor nog lager!

Mis ik iets, of heb je onder niveau getraind?

de eerste 2 maanden ben ik te zwaar gestart waardoor ik al snel vastliep.
ik heb ook pas na 2 maanden het boek gelezen en toen opnieuw mijn berekingen gedaan en kwam ik in week 1 van cyclus 3 uit op 5 x 67,5 kg

aangezien ik hiermee 14 herhalingen kon maken was dit idd erg licht maar beter te laag beginnen dan te hoog.

Jullie denken teveel na. Niet doen.

Misschien een week deload met lichte ass oefeningen, en de week erachter je 'echte' 1rm eens bepalen. Sets van 3 tot het zwaar wordt, dan overgaan op singles tot je failt. Dan herberekenen op die 1rm en terug starten op 90%. En sets van 5 voor ass? Voor de assistance wordt aangeraden "don't go apeshit on these excercises, they should complement your training, not detract you from it"! Dus misschien iets langere, lichtere sets doen en geen doel op zich van maken, vb 10 reps en een of 2 reps in de tank laten.

aangezien ik hiermee 14 herhalingen kon maken was dit idd erg licht maar beter te laag beginnen dan te hoog.

Nee, te laag en te hoog zijn allebei fout, maar te laag komt niet vaak voor. Je komt nu pas weer in de buurt van je oude pr. Gewoon doorgaan tot je de reps niet meer haalt. Misschien wel een andere, lichtere assistance.

Genige site om te zien waar je staat en om een 5/3/1 schema te laten genereren

[Link niet meer beschikbaar]

Genige site om te zien waar je staat en om een 5/3/1 schema te laten genereren

[Link niet meer beschikbaar]

Is wel leuke site, maar de indeling van beginner/intermediate/advanced/elite is wel heel optimistisch. :p Volgens hen ben ik al bij alles tussen advanced en elite en is allerminst het geval.

inderdaad, deadlift elite is daar aan mijn BW 556lbs en ik zit op 550... slaat nergens op :roflol:

wel naar dat het allemaal in pounds is... maakt het toch wat minder usefull

Laatst bewerkt:
inderdaad, deadlift elite is daar aan mijn BW 556lbs en ik zit op 550... slaat nergens op :roflol:

wel naar dat het allemaal in pounds is... maakt het toch wat minder usefull

Als je bij "use" (links boven in het formulier) in plaats van "imperial" kiest voor "metric" is DAT probleem in ieder geval verholpen.

muwha.. nice :roflol:

net voor niks alles om zitten rekenen

wel vaag... als je dan dus bij deadlift 250 invult maakt hij er als one rep max 249 van.... als ik 1x251 invul dan maakt hij er wel 250 van...

Laatst bewerkt:
Hebben andere Wendler-volgers ook zo'n spierpijn in de eerste week na de deload? Ik kom echt een paar dagen de trap niet goed af na het squatten... niet vanwege de pijn, maar omdat mijn quads beginnen te twitchen bij die belasting (spierzwakte). Na week 1 is mijn lichaam er kennelijk weer aan gewend, en heb ik nergens last van.

Ik doe Wendler met high-rep assistance, momenteel BBB. Het is trouwens wel de 'goede' spierpijn, die pas na ca. 16-24 uur op komt zetten. Dus niet de melkzuurvariant; dat zou ik tijdens het trainen al voelen trouwens.

Hebben andere Wendler-volgers ook zo'n spierpijn in de eerste week na de deload? Ik kom echt een paar dagen de trap niet goed af na het squatten... niet vanwege de pijn, maar omdat mijn quads beginnen te twitchen bij die belasting (spierzwakte). Na week 1 is mijn lichaam er kennelijk weer aan gewend, en heb ik nergens last van.

Ik doe Wendler met high-rep assistance, momenteel BBB. Het is trouwens wel de 'goede' spierpijn, die pas na ca. 16-24 uur op komt zetten. Dus niet de melkzuurvariant; dat zou ik tijdens het trainen al voelen trouwens.

Ik kan niks met zekerheid zeggen, aangezien ik drie keer per week squat bij de fysio momenteel ipv wendler-schema, maar mijn zeer beperkte ervaring met deloadweken zegt mij wel dat ik altijd zwakker ben NA de deloadweek, en dat dat de week daarna gelijk bijgetrokken is.

Dus de 5's week doe ik alleen de voorgeschreven reps, en de 3's en de 5/3/1 week ga ik hard.

Das ook eigenlijk wat jimmy zelf zegt.

Verder heb ik het volgende ook al eens gepost:

Heeft mij goed geholpen, om de deload toch de moeite waard te laten zijn.. al deloadde ik daarbij wel op m'n assistance.. gewoon wat rustiger pompen.
Jim wendler heeft dat ook doorgekregen, en dit is zijn reactie:

Week 1: 3+ reps @ 90% Balls to the walls.
Week 2: 5+ reps @ 85% Go easy, just a few reps extra.
Week 3: 1+ reps @ 95% Go nuts.
Week 4 (deload): 3 reps @ 85% NO repout

Zo heb je dus een beetje dit:

Week 1: Heavy
Week 2: medium
Week 3: Heavy
Week 4: light/medium

En hij raadt dan aan om een paar dagen niet te trainen als je echt naar de klote bent, of gewoon een volledige deload zoals voorgeschreven. Of gewoon knallen tot aan een wedstrijd, en dan na de wedstrijd een week vrij nemen van elke vorm van trainen.

Verder kan je dan in die week de conditioning wat terugschroeven naar een minimum hoeveelheid, en gewoon wat makkelijkere oefeningen doen als assistance. Dus latpulldowns ipv chins, machine rows ipv DB rows, enz.

Dit als reactie op het feit dat weinig mensen zin hadden om speciaal naar de sportschool te gaan om met gewichten van 40-60% te trainen.

Hij heeft overigens in het verleden ook een volledig artikel geschreven over deloaden.

Hij had dit allemaal in z'n log staan, maar het is verwijderd, en dat stukje gaat met nog een aantal Livespills toegevoegd worden aan de boek-variant van 5/3/1 for PL.

En ja, vaak voel ik me zwaar verrot vlak voor de deloadweek, en nog verrotter tijdens de deloadweek. maar goed.. niks wat niet opgelost kan worden met foamrollen, stretchen, warme douches, ibuprofen, slapen, een overschot aan kcal, wat meer rust nemen.

Gek...
Na de deload behoor je sterker te zijn dan er voor.
Misschien kunnen jullie dan beter een weekje helemaal niks doen ipv deloaden zoals je nu doet.
PL'ers doen soms voor een wedstrijd een week tot 3 weken helemaal niets (bijna dan...) en zijn dan op het sterkst.

Gek...
Na de deload behoor je sterker te zijn dan er voor.
Misschien kunnen jullie dan beter een weekje helemaal niks doen ipv deloaden zoals je nu doet.
PL'ers doen soms voor een wedstrijd een week tot 3 weken helemaal niets (bijna dan...) en zijn dan op het sterkst.

Tja.. Ik heb geaccepteert dat het zo is, en door m'n programming iets aan te passen is het gauw opgelost. O.a. in de Q&A van jim wendler zijn meer mensen die vergelijkbare ervaringen melden.. Misschien als ik een deload langer zou doortrekken dat ik dan ook sterker ben.. I don't know.. Tis me nu een paar keer overkomen en het lijkt een consequent iets te zijn..

Het boeit me verder ook vrij weinig, aangezien ik er dus een omweg voor heb gevonden. Het is als poker.. soms fold je, en soms ga je all-in, en dat plan je ook niet al te ver vantevoren. Als ik in m'n deloadweek me super voel en ik zie een kans voor een PR, dan ga ik er natuurlijk voor.. Dat is het mooie van 5/3/1, je hebt ruimte voor slechte dagen en super dagen. Daarom doe ik m'n deloadtrainingen ook wat zwaarder, zodat ik alsnog een rep PR kan zetten als ik daar zin en puf voor heb.

Het nieuwe 5/3/1 fullbody schema op t-nation in de livespills al gezien?

Terug
Naar boven