Fitness Seller

5/3/1 van Jim Wendler

Bezoekers in dit topic

oui, ik doe ze met handdoek of met bands
 
Weet niet of hier veel gelezen wordt maar iig vraagje betreft 5/3/1 wendler.
Heb al enige tijd een blessure aan mn voorste schouderkop. tijd geen press bewegingen kunnen doen.
Benchpress gaat nu wel weer, maar OHP niet.
Nu wilde ik boring but big gaan doen, 3x in de week.
maandag deadlift, woensdag bench, vrijdag squat.
dus de OHP dag overslaan. is dit raadzaam of beter anders doen?
bijvoorbeeld incline press bij de deadlift dag toevoegen, lichte 5x10 voor de extra press beweging?

Als je maar 3x per week kan, kan je dan niet beter een fullbody lay-out doen?

1x pressen per week met zo'n karig volume.... dat gaat geen wonderen doen voor je UB ben ik bang.
 
Als je maar 3x per week kan, kan je dan niet beter een fullbody lay-out doen?

1x pressen per week met zo'n karig volume.... dat gaat geen wonderen doen voor je UB ben ik bang.

Ik press ook maar 1xpw met het volume van wendler en een paar jokersets er achter. En ik doe ook geen benchpress meer. M'n press kracht is nog nooit zo hard vooruit gegaan. Is natuurlijk eigen ervaring, ik denk wel dat de meeste mensen meer volume nodig hebben.
 
Als je maar 3x per week kan, kan je dan niet beter een fullbody lay-out doen?

1x pressen per week met zo'n karig volume.... dat gaat geen wonderen doen voor je UB ben ik bang.

Normaal train ik altijd full body.
Maar gezien mijn schouderblessure wil ik het nu even minimaal belasten
 
Ik zou gewoon workout 4 verschuiven naar workout 1 van de volgende week. Normale layout maar meer rust ertussen. Heb ik zelf ook lang gedaan werkt prima!
Merk wel dat nu ik Texas method weer doe het volume van 531 wel laag is in zijn normale standaard vorm. Ga nu letterlijk 2x zo snel vooruit.
 
Ik heb Wendler altijd met hand en tand verdedigd, maar de originele 1 rep-out per week is inderdaad echt te weinig. Niet vreemd dat luie flikkers als ik daar intrappen, maar apart dat dat zo populair is geworden. Wendler is later ook opeens allerlei manieren gaan aandragen om meer volume te maken, meer werksets te doen en minder te deloaden. Eigenlijk was het origineel puur bagger. Commercieel wel handig gedaan van oompie Jim.
 
ik heb wendler altijd met hand en tand verdedigd, maar de originele 1 rep-out per week is inderdaad echt te weinig. Niet vreemd dat luie flikkers als ik daar intrappen, maar apart dat dat zo populair is geworden. Wendler is later ook opeens allerlei manieren gaan aandragen om meer volume te maken, meer werksets te doen en minder te deloaden. Eigenlijk was het origineel puur bagger. Commercieel wel handig gedaan van oompie jim.

in

werkt prima gvd
 
Jij groeit nog als je in coma ligt, D.
 
Ik heb Wendler altijd met hand en tand verdedigd, maar de originele 1 rep-out per week is inderdaad echt te weinig. Niet vreemd dat luie flikkers als ik daar intrappen, maar apart dat dat zo populair is geworden. Wendler is later ook opeens allerlei manieren gaan aandragen om meer volume te maken, meer werksets te doen en minder te deloaden. Eigenlijk was het origineel puur bagger. Commercieel wel handig gedaan van oompie Jim.

Wendler kwam toch vrij snel met de FB template?
Verder helemaal met je eens, 1x per week de mainlifts (als naturel) is te weinig als kracht je doel is.

Denk trouwens dat hij vooral populair geworden is vanwege zijn hele insteek wat betreft trainen/leven.
 
Jij groeit nog als je in coma ligt, D.

ja in buik omtrek

---------- Toegevoegd om 16:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:45 ----------

Wendler kwam toch vrij snel met de FB template?
Verder helemaal met je eens, 1x per week de mainlifts (als naturel) is te weinig als kracht je doel is.

Denk trouwens dat hij vooral populair geworden is vanwege zijn hele insteek wat betreft trainen/leven.

of gewoon omdat hij schrijft als een baas

maar dat zal je wel bedoelen
 
Ik heb Wendler altijd met hand en tand verdedigd, maar de originele 1 rep-out per week is inderdaad echt te weinig. Niet vreemd dat luie flikkers als ik daar intrappen, maar apart dat dat zo populair is geworden. Wendler is later ook opeens allerlei manieren gaan aandragen om meer volume te maken, meer werksets te doen en minder te deloaden. Eigenlijk was het origineel puur bagger. Commercieel wel handig gedaan van oompie Jim.
Het origineel had hij voornamelijk op zichzelf getest, hij is als elite lvl powerlifter natuurlijk niet echt representatief voor de groep die hij aanspreekt.

---------- Toegevoegd om 07:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:32 ----------

Wendler kwam toch vrij snel met de FB template?
Verder helemaal met je eens, 1x per week de mainlifts (als naturel) is te weinig als kracht je doel is.

Denk trouwens dat hij vooral populair geworden is vanwege zijn hele insteek wat betreft trainen/leven.
Weet ik niet, een hoop templates van hem laten je de main lifts (of varianten daarvan) 2x per week doen. En hoe verklaar je het succes van de "cube method" dan? Daar train je de main lifts ook maar 1x per week. ;)
531 is gewoon een mooie trainingsbenadering die relatief weinig tijd kost en prima resultaten geeft op de langere termijn in zowel kracht als massa. De vele variatie is ook heerlijk.

Zie alleen weinig mensen zijn beyond 531 schema gebruiken, wat toch wel een stuk hoger is in volume dan zijn standaard 531 richtlijnen. Ik heb het 1x geprobeerd maar blies mezelf gelijk op. :P
 
Laatst bewerkt:
Weet ik niet, een hoop templates van hem laten je de main lifts (of varianten daarvan) 2x per week doen. En hoe verklaar je het succes van de "cube method" dan? Daar train je de main lifts ook maar 1x per week. ;)
531 is gewoon een mooie trainingsbenadering die relatief weinig tijd kost en prima resultaten geeft op de langere termijn in zowel kracht als massa. De vele variatie is ook heerlijk.

Zie alleen weinig mensen zijn beyond 531 schema gebruiken, wat toch wel een stuk hoger is in volume dan zijn standaard 531 richtlijnen. Ik heb het 1x geprobeerd maar blies mezelf gelijk op. :P

Check Lilly zijn 2e e-book. Daarin zegt hij basically dat de eerste lay-out zoog voor het meerendeel van zijn trainees. Bij de nieuwe versies (google eens cube kingpin) draai je veel meer volume. Bijvoorbeeld op bench rep dag 3x8-10 @ 75% bench, daarna 2x 4-6 @ 80% board press en daarna 2x10-12 @ 70% close grip.
 
True, cube Boss/Kingpin is een mooi schema idd! De passage waar hij zegt dat het origineel zoog kan ik alleen niet vinden?
 
Wendler heeft mij ooit de ogen geopend. Ik trainde op een totaal verkeerde manier. Ik vond dat als ik 8x100 kg kon squatten, dat ik dan een week later 8x105 kg moest kunnen. En als dat niet lukte, moest ik harder trainen. Nou, dat werd niks dus. Wendler zei: doe rustig aan en kijk naar de lange termijn. Zo had ik het nog nooit bekeken.

Ik denk dat Wendler veel mensen zoals ik heeft geholpen, die te veel, te weinig, te ongestructureerd, te onregelmatig, de verkeerde oefeningen, etc. deden. Voor hen heeft Wendler een leuk schema in elkaar gedraaid, zeker met de laatste toevoegingen. Maar voor lifters buiten deze categorie is de waarde vrij beperkt, is mijn indruk (kan mezelf nog altijd niet onder de serieuze lifters scharen). Er zijn beslist uitzonderingen, maar dan vraag ik me vaak toch af hoe lang dat gaat duren. Voor gevorderde intermediates moet het toch een keer vastlopen met Wendler, zou je zeggen...
 
Wendler heeft mij ooit de ogen geopend. Ik trainde op een totaal verkeerde manier. Ik vond dat als ik 8x100 kg kon squatten, dat ik dan een week later 8x105 kg moest kunnen. En als dat niet lukte, moest ik harder trainen. Nou, dat werd niks dus. Wendler zei: doe rustig aan en kijk naar de lange termijn. Zo had ik het nog nooit bekeken.

Ik denk dat Wendler veel mensen zoals ik heeft geholpen, die te veel, te weinig, te ongestructureerd, te onregelmatig, de verkeerde oefeningen, etc. deden. Voor hen heeft Wendler een leuk schema in elkaar gedraaid, zeker met de laatste toevoegingen. Maar voor lifters buiten deze categorie is de waarde vrij beperkt, is mijn indruk (kan mezelf nog altijd niet onder de serieuze lifters scharen). Er zijn beslist uitzonderingen, maar dan vraag ik me vaak toch af hoe lang dat gaat duren. Voor gevorderde intermediates moet het toch een keer vastlopen met Wendler, zou je zeggen...

Volledig eens, als je echt elite levels wilt halen zijn er beter alternatieven. Maar ik vind wendler wel één van de leukere programma's die ik al gevolgd heb.
 
99% van dit forum zal altijd intermediate blijven, daar is Wendler meer dan prima voor en vooral ook erg leuk om te doen. :D
 
99% van dit forum zal altijd intermediate blijven, daar is Wendler meer dan prima voor en vooral ook erg leuk om te doen. :D

welke maatstaven hou je dan aan ?

volgens mij is voor 90% van de mensen die trainen het verschil tussen intermediate en advanced gewoon het verschil tussen natty en juice
 
99% van dit forum zal altijd intermediate blijven, daar is Wendler meer dan prima voor en vooral ook erg leuk om te doen. :D

True :) Toch maar weer eens oppakken dan ;)
 
Back
Naar boven