MuscleMeat

5/3/1 van Jim Wendler

Koop dat boek gewoon man, goedkope gedoe altijd.

---------- Post toegevoegd 29 June 2013 om 20:25 ----------

Begint nu wel een beetje een melkkoe te worden.
Volgens Dave Tate is het Jim's life work, zijn beste en meest complete boek tot nu toe! ;)
Ik ga hem wel weer kopen, iemand moet ervoor zorgen dat Jim zijn roids kan blijven betalen. Ik vind ze ook altijd erg vermakelijk. :D

Ben ook wel benieuwd. Maar ik wacht gewoon op een gratis PDF. :D

Koop dat boek gewoon man, goedkope gedoe altijd.

---------- Post toegevoegd 29 June 2013 om 20:25 ----------

Volgens Dave Tate is het Jim's life work, zijn beste en meest complete boek tot nu toe! ;)
Ik ga hem wel weer kopen, iemand moet ervoor zorgen dat Jim zijn roids kan blijven betalen. Ik vind ze ook altijd erg vermakelijk. :D

Vraag me idd ook af of hij nog met iets nieuws kan komen, maar moet altijd weer lachen om zijn schrijfstijl :D

Naar wat ik heb gehoord tot nu toe over het nieuwe boek staan er wel vernieuwende dingen in en is het zeker de moeite waard. Ik ben benieuwd iig.

Laatst bewerkt:
fijn schema. ben er nu zon 6 weken mee bezig, echter heb ik vorige week wel een lichte rugblessure opgelopen. houden was gewoon goed bij DL'en. maar heb een zeer zwakker onderrug, ben er al ontelbaar vaak doorheen gegaan met simpele til werkzaamheden. zou DL'en hier bij kunnen helpen? of moet ik deze toch maar vermijden?

fijn schema. ben er nu zon 6 weken mee bezig, echter heb ik vorige week wel een lichte rugblessure opgelopen. houden was gewoon goed bij DL'en. maar heb een zeer zwakker onderrug, ben er al ontelbaar vaak doorheen gegaan met simpele til werkzaamheden. zou DL'en hier bij kunnen helpen? of moet ik deze toch maar vermijden?

Hier moet je professioneel advies over inwinnen, en dan bedoel ik niet een huisarts. Maar het is zeker niet zo dat slechte rug = geen deadlift. Ik had zelf sinds mijn 14e ook twee of drie per jaar een 'aanval', maar sinds ik lift bijna nooit meer (is alweer jaren geleden). Zolang je de verleiding kunt weerstaan te snel te zwaar te gaan, lijkt het me verantwoord. Form, form en nog eens form!

Overigens was ik bij rugblessures altijd gebaat om te blijven liften, maar uiteraard superlicht op oefeningen die de gevoelige plek belasten. Goed voor de doorbloeding denk ik.

Laatst bewerkt:
Hier moet je professioneel advies over inwinnen, en dan bedoel ik niet een huisarts. Maar het is zeker niet zo dat slechte rug = geen deadlift. Ik had zelf sinds mijn 14e ook twee of drie per jaar een 'aanval', maar sinds ik lift bijna nooit meer (is alweer jaren geleden). Zolang je de verleiding kunt weerstaan te snel te zwaar te gaan, lijkt het me verantwoord. Form, form en nog eens form!

Overigens was ik bij rugblessures altijd gebaat om te blijven liften, maar uiteraard superlicht op oefeningen die de gevoelige plek belasten. Goed voor de doorbloeding denk ik.
Aha toch maar blijven doen dan (licht)

Heb het zojuist ook weer stiekem gedaan. ben tot max 90 kg gegaan, en ging opzich lekker.

was wel een beetje gespannen omdat ik niet zeker wist wat er ging gebeuren, maar heb het gelukkig overleefd :P

Maar ff serieus. ik zal het gewoon weer rustig opbouwen, met misschien wat back extensions erbij enz

Niet zwaar gaan, en geen hoge reps doen.
Maar juist wel blijven doen!
Maar ook zonder pijn!

Net Beyond 531 gelezen. Mijn mini-recensie: Wendler zet een aantal dingen recht in dit boek, zoals minder vaak deloaden (cycles van 6+1 ipv 3+1 weken) en meer volume toevoegen (1 repout is wat mager voor velen). Hehe, eindelijk. Ik vind het irritant dat hij nog steeds cutten afzeikt. Fijn voor hem dat hij geen dikke pens krijgt als hij een jaar voluit eet, maar ik dus wel.

Het Beyond 531-programma zelf is niet mijn ding, je bent meer schijven aan het wisselen dan aan het tillen (ligt ook aan mijn wat krappe home gym). De Joker sets spreken me dan wel weer erg aan, en het boek zit ook vol met een hoop leuke ideeën om je cycles/kwartaal/half jaar vorm te geven (evt. met één van vele challenges) volgens een bepaald doel. Van die dingen dat je denkt: ja, waarom heb ik dat zelf eigenlijk niet bedacht? Ik was wat sceptisch, maar al met al toch echt weer een investering waard.

Leuk, heb het altijd een aparte methode gevonden maar ben wel een stuk sterker geworden met 5/3/1 plus je kan lekker pompen ernaast. Wellicht check ik het weer is als ik het pompen zat ben en niet gelijk Sheiko weer oppak.

vind Beyond 5/3/1 ook een goed boek. Daar kun je echt voor jaren mee programmeren als je de relatief trage vooruitgang van 5/3/1 niet erg vind. Beyond en Advanced 5/3/1 zijn nog niets voor mij. Ik ben meer voor de full body alternatieven met first set last.

Ben benieuwd wanneer de eerste zich meldt om het 10x10 assistance programma te doen :D

Net Beyond 531 gelezen. Mijn mini-recensie: Wendler zet een aantal dingen recht in dit boek, zoals minder vaak deloaden (cycles van 6+1 ipv 3+1 weken) en meer volume toevoegen (1 repout is wat mager voor velen). Hehe, eindelijk. Ik vind het irritant dat hij nog steeds cutten afzeikt. Fijn voor hem dat hij geen dikke pens krijgt als hij een jaar voluit eet, maar ik dus wel.

Het Beyond 531-programma zelf is niet mijn ding, je bent meer schijven aan het wisselen dan aan het tillen (ligt ook aan mijn wat krappe home gym). De Joker sets spreken me dan wel weer erg aan, en het boek zit ook vol met een hoop leuke ideeën om je cycles/kwartaal/half jaar vorm te geven (evt. met één van vele challenges) volgens een bepaald doel. Van die dingen dat je denkt: ja, waarom heb ik dat zelf eigenlijk niet bedacht? Ik was wat sceptisch, maar al met al toch echt weer een investering waard.
Ja het is een goed boek. Vooral zelf meer programmeren met bijv de 3 en de 5 week omwisselen. In de 5 week meer first last setjes of piramid down doen voor meer volume, in de 3 week alleen een repout en in de 531 week joker sets bijv. Mogelijkheden zijn eindeloos.
Persoonlijk vind ik het zijn beste boek tot nu toe.

Dat afzeiken van het cutten is voor hem ook makkelijk, hij juiced nog steeds en hij heeft een pak meer massa dan gemiddeld wat ervoor zorgt dat hij minder snel spek aanzet...oh en hij juiced nog steeds. :P
Die prowler trainingen etc dragen er ook veel aan bij, maar ik heb met een eigen zaak en kleine kinderen echt geen tijd om elke dag een uur te trainen. :rolleyes:

---------- Post toegevoegd 16 August 2013 om 10:21 ----------

vind Beyond 5/3/1 ook een goed boek. Daar kun je echt voor jaren mee programmeren als je de relatief trage vooruitgang van 5/3/1 niet erg vind. Beyond en Advanced 5/3/1 zijn nog niets voor mij. Ik ben meer voor de full body alternatieven met first set last.
Die relatief trage vooruitgang is maar relatief hoor. Je kan er net zo hard op gaan als je er idd maar heavy werk in houd op regelmatige basis. In zijn 531 for powerlifting beschreef hij dat al, dat een theoretische max leuk is na rep outs, maar dat wil niet zeggen dat je dat gewicht ook daadwerkelijk aan kan.

Zijn 531 methode zoals hij nu staat is veel completer en daarmee kan je net zo hard gaan als bijvoorbeeld the cube.

---------- Post toegevoegd 16 August 2013 om 10:22 ----------

Ben benieuwd wanneer de eerste zich meldt om het 10x10 assistance programma te doen :D
Alleen doen als je net zo dom bent als hij zelf hij zegt hij :P

Weten, weten. Die gasten bij Westside hebben altijd behoorlijk gebruikt en als je in 531 for powerlifting zijn AAS aanbevelingen leest en wat hij als normale kuurtjes omschrijft, verwacht ik niet anders. Hij zal niet zo juicen als vroeger natuurlijk.

interesting :)

Full Body Schema

Wil een versie van full body full boring doen:

Maandag:
Squat 5/3/1
Press
Power Clean

Woensdag:
Squat
Press 5/3/1
Power Clean 5/3/1

Vrijdag:
Squat
Press
Deadlift 5/3/1

5/3/1 = 5/3/1 sets + jokersets + 3 sets 'first set last', behalve voor Powerclean
Squat superset met inverted rows
Press superset met chin ups
Power Clean superset met dips
Deadlift superset met pushups

Heb geen bench, dus richt me op Press als upper body strength oefening.

- De volgorde van de oefeningen,
- De aantalen en percentages van de oefeningen als ze niet 5/3/1 zijn,
- De rows, chins, dips en pushups weighted of bodyweight
zal ik fine tunen door ervaring.

Twee vragen hierover:
3 dagen overhead press werk: teveel van het goede?
Zou jij nog good mornings of hip thrusts bijvoegen?

Maar in het nieuwe boek is het dus niet meer 3 weken zwaar, 1 week deload?
Maar 5 weken zwaar en 1 week deload? Of is dit alleen als een soort van opvolger bedoeld voor de traditionele 531?

Terug
Naar boven