Keuzes, keuzes..? Ajax heeft Sana voor 300k binnengehaald, wat gezien zijn prijs natuurlijk een prima aankoop is. Moisander kan gewoon niet zo goed verdedigen, maar was zo'n beetje de enige overgebleven optie als ik de berichten mag geloven. Als die niet was gekomen, wie had daar dan moeten spelen als leidinggevend type? Blind? Denswil? Veltman?
Schone en Poulsen waren gratis en zijn in principe ook prima spelers om alleen salaris aan te betalen. Schone moet duidelijk nog wennen aan het tempo, en Poulsen heeft al een tijdje niet meer echt gevoetbald.
Het probleem ligt gewoon aan het algehele niveau van de basis elf. Het zijn allemaal prima spelers, maar voor clubs als Heerenveen en Groningen. Niet voor het niveau wat Ajax pretendeert na te streven. Eriksen, Babel en af en toe Alderweireld zijn wat mij betreft de enige topclub-waardige spelers. De rest is eigenlijk een groep reservespelers, die bij gebrek aan beter naar voren is geschoven.
En dat is nog niet eens erg. Er wordt overduidelijk gespaard en een lange termijn plan ingezet om over een jaar of tien de vruchten van te plukken.
Overigens zie ik ondertussen toch echt liever Fischer minuten maken op linksbuiten, aanvallende middenvelder of spits. Het is niet zo dat de rest zo schrikbarend beter is op 't moment.
Sana voor 300k is qua prijs/kwaliteit natuurlijk een prima aankoop, maar brengt hij je ook echt verder? Als we eerder of daadkrachtiger gehandeld hadden, hadden we Narsingh of Assaidi gehad. Wel duurder, maar kwalitatief veel beter en veel meer potentie.
Moisander kan inderdaad niet zo goed verdedigen. Was hij de enige optie bij Ajax intern? Dat denk ik wel. Maar ook dat komt door slecht beleid. Het is al een jaar bekend dat Vertonghen vertrekt. Waarom dan pas in de laatste maand van de transferperiode gaan handelen? We hadden een jaar lang de tijd om de beste (haalbare) centrale verdediger van deze aardbol te scouten. Waarom is dat niet gebeurd?
Is Schone beter dan Aissati of Lodeiro? Ik vind van niet. Waarom dan die spelers laten vertrekken om vervolgens een speler zonder restwaarde te halen die alle moeite heeft om aan te haken? Poulsen is puur een noodmiddel om Boccara en Sporkslede meer tijd te geven. Dat kan ik nog wel begrijpen, al brengt Poulsen ons kwalitatief natuurlijk niet echt verder.
Je benoemt inderdaad het probleem. Eriksen, Babel en Alderweireld zijn prima spelers. De rest heeft alle moeite met het niveau van de eredivisie. Ajax moet de aansluiting zoeken met clubs als Benfica, Porto, Valencia et cetera. Maar die clubs lopen steeds verder weg. Benfica die Witsel voor voor 8 miljoen koopt en een jaar later voor 40 miljoen verkoopt. Witsel was 2-3 jaar geleden echt geen onhaalbare speler, net als De Bruyne, Defour, Narsingh et cetera. Er is een bewuste keuze gemaakt om deze spelers niet te halen. Genk vroeg 6 miljoen voor de Bruyne, maar de Ajax scouts waren niet overtuigt dat hij dat waard was. Die incompetente scouts hebben hun oordeel gegeven in de periode dat hij terugkwam van de ziekte van Pfeiffer en nog niet goed speelde. Hoe slecht ben je dan?
Dat Ajax voor de lange termijn inzet is prima en dat moet ook gebeuren. Maar ondertussen kunnen er rondom het eerste elftal veel betere keuzes gemaakt worden.
Fischer op linksbuiten zou altijd moeten gebeuren. Boerrigter kan niet eens 5 minuten bewegen zonder om te vallen. Maar Fischer zit niet eens bij de selectie. Boccara doet het uitstekend bij Jong Ajax, maar moet plaats maken voor Sporkslede, die de hele jeugdopleiding niet is opgevallen en nu geselecteerd wordt op basis van 1 potje tegen FK Molde in de NextGen series waarin hij aardig speelde. Ajax won die wedstrijd met 5-0, Molde bood geen tegenstand.
De Boer klaagde na de wedstrijd tegen Madrid dat zijn spelers niet volgens de Ajax filosofie speelden. Vind je het gek? Er zijn er maar 3 die dat kunnen. Daarnaast hebben we een aanvoerder die er geen reet van kan, werkelijk de slechtste aanvoerder van de afgelopen 20 jaar. Die moet dan de lijnen uitzetten op het veld? Die jongen heeft alle energie nodig om niet elke week een 3 te halen.