Fitness Seller

AFCA Ajax topic

Je weet dat dit kan gebeuren, jammer. Eriksen probeerde lekker te ballen, Essien had weinig grip op hem. Babel weer redelijk goed, maar er was weinig eer te behalen voor hem. Ik vond Moisander wel erg matig spelen, ik blijf me afvragen of hij wel het niveau voor Ajax heeft.

Het tempo waarin Real countert is fenomenaal. De harde inspeelpasses, de balaannames, de dribbels, de loopacties...alles gaat 3-4 keer zo snel dan dat de spelers van Ajax gewend zijn.

De Champions League is een belangrijke bron van inkomsten en een leerproces. Er is nog een hoop werk aan de winkel. Ik hoop dat Ajax binnen 5-6 jaar kan aanhaken bij clubs als Benfica en Dortmund en zo nog een beetje tegenstand kan bieden tegen de top. Dat moet toch de doelstelling zijn. Real Madrid is veel te ver.

Je weet dat dit kan gebeuren, jammer. Eriksen probeerde lekker te ballen, Essien had weinig grip op hem. Babel weer redelijk goed, maar er was weinig eer te behalen voor hem. Ik vond Moisander wel erg matig spelen, ik blijf me afvragen of hij wel het niveau voor Ajax heeft.

Het tempo waarin Real countert is fenomenaal. De harde inspeelpasses, de balaannames, de dribbels, de loopacties...alles gaat 3-4 keer zo snel dan dat de spelers van Ajax gewend zijn.

De Champions League is een belangrijke bron van inkomsten en een leerproces. Er is nog een hoop werk aan de winkel. Ik hoop dat Ajax binnen 5-6 jaar kan aanhaken bij clubs als Benfica en Dortmund en zo nog een beetje tegenstand kan bieden tegen de top. Dat moet toch de doelstelling zijn. Real Madrid is veel te ver.

tegen dortmund heb je het toch niet slecht gedaan ? die goal voelde je wel een beetje aankomen , maar al met al speelde jullie niet slecht hoor - real is een ander verhaal - gewoon effe 6 punten pakken tegen die big spenders

Zou gaaf zijn als er nog wat punten gepakt worden. Zeker met het huidige beleid is dat natuurlijk geweldig. Amper geld uitgeven, veel eigen jeugd. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat Ajax echt op de goede weg is.

Frank de Boer doet 't ook gewoon echt goed. Natuurlijk maakt hij af en toe rare keuzes, zoals die gekke Siem de Jong op 't middenveld en die zwakzinnige Daley Blind, die elke keer in de basis opduikt. Maar toch is het een verademing vergeleken met de coaches in de afgelopen tien jaar. Frank heeft de beschikking tot veel middelmatig materiaal en presteert toch uitermate goed. Vorig jaar zelfs kampioen met koekebakkers als Ebecilio en Ozbiliz.

En alweer puntverlies tegen Utrecht!

Wat een koekebakkers zijn het ook, dit jaar worden ze geen kampioen.

als je kansen niet benut ga je idd niet winnen

Ajax komt gewoon (wederom) kwaliteit tekort voor een kampioenschap. Sana en Lukoki zijn gewoon niet goed genoeg voor het niveau van een topploeg in Nederland. Laat staan voor CL niveau.

Eriksen is natuurlijk een magnifieke speler, maar zit even niet lekker in z'n vel. Siem en Poulsen voegen in wedstrijden, waarbij je veel op de helft van de tegenstander speelt erg weinig toe.

van Rhijn vind ik redelijk stabiel, Alderweireld heeft vooral veel grote praatjes, maar maakt af en toe toch nog simpele dekkingsfouten of wordt te makkelijk uitgespeeld. Zelfde geldt voor Moisander. Blind speelt zowaar best wel aardig en is tegenwoordig een stuk feller in de duels en is aanvallend heel aardig.

Vermeer blijft een onrustige keeper met wereldreddingen, die afgewisseld worden met paniekerige capriolen.

Er klopt dit jaar wederom geen reet van het team en achteraf blijkt weer dat Ajax de verkeerde keuzes heeft gemaakt op de transfermarkt.

Poulsen speelt continu met de kont in zijn eigen strafschopgebied. Dat hij bij de opbouw inzakt zodat de backs naar voren kunnen is goed, maar in balbezit moet hij doordekken, zodat De Jong en Eriksen bij de aanvallers kunnen aansluiten. Dat gebeurt nu niet met als resultaat dat Eriksen rond het strafschopgebied van de tegenstander loopt, Poulsen rond zijn eigen strafschopgebied loopt en dat de Jong geen idee heeft wat hij daar tussen moet doen. Het ene moment staat hij zowat naast Poulsen en is er letterlijk een gat van 60 meter tussen Poulsen/de Jong en Eriksen, het andere moment loopt hij als een kip zonder kop de spits in, waardoor er weer een gat van 60 meter is tussen Poulsen en de Jong/Eriksen. Utrecht kon op z'n dode gemak de middenvelders inspelen, er lag namelijk constant minimaal 30 meter ruimte op het middenveld waarin geen Ajacied te bekennen was. Dat de Jong meer ballen heeft afgepakt als Poulsen en Sporkslede bij elkaar zegt overigens ook genoeg, over alle 3 de spelers. Helaas deed de Jong vervolgens helemaal niets met de bal.

Te weinig klasse, te weinig voetballers, te weinig lef en te weinig creativiteit. De toevallige komst van Babel is een geschenk uit de hemel, anders hadden we voorin helemaal niets gehad.

erg strenge conclusie the rock... voor een team dat geen klap gekost heeft vind ik ajax zeker zo slecht nog niet, alleen (op babel na, die is elke wedstrijd baas) niet erg constant... poulsen vond ik vandaag idd matig maar in zware wedstrijden lijkt ie goud waard... zo slecht is ons team echt niet, alleen niet constant

Dat is dus te weinig klasse !

erg strenge conclusie the rock... voor een team dat geen klap gekost heeft vind ik ajax zeker zo slecht nog niet, alleen (op babel na, die is elke wedstrijd baas) niet erg constant... poulsen vond ik vandaag idd matig maar in zware wedstrijden lijkt ie goud waard... zo slecht is ons team echt niet, alleen niet constant

goud waard in zware wedstrijden?
had je poep in je ogen tijdens aja-real dan
50 verkeerde passes werd er gewoon ziek van

te weinig klasse? waarvoor? we zijn gewoon kampioenskandidaat hoor, ondanks de achterstand, nog steeds en met een beetje betere loting hadden we in de cl ook enigsinds mee kunnen komen... de tijd van de gouden talenten is voorbij en die komt ook niet gauw meer, want als iemand van 16 er echt talentvol uitziet is ie allang weg voordat ie ooit in het 1e van ajax komt te spelen... een club als ajax moet door combi van jeugd spelers en slim weggehaalde spelers een redelijk team voor elkaar krijgen, dat is het maximaal haalbare en dat hebben ze prima gedaan...

Dat het team geen klap gekost heeft is in deze niet relevant vind ik. Je kunt wel 3 aankopen doen van elk €300.000, maar als ze niet presteren zie ik liever 1 aankoop van €3.000.000 die wel presteert, of nog liever een jeugdspeler met potentie. Er zit op dit moment 1 speler in de hele (vaste) selectie die eventueel flink geld kan opleveren en dat is Eriksen. Aankopen uit het verleden als Ibrahimovic en Suarez werden voor veel geld doorverkocht. Welke aankoop van de Boer gaan we voor veel geld doorverkopen? Geen een.

te weinig klasse? waarvoor? we zijn gewoon kampioenskandidaat hoor, ondanks de achterstand, nog steeds en met een beetje betere loting hadden we in de cl ook enigsinds mee kunnen komen... de tijd van de gouden talenten is voorbij en die komt ook niet gauw meer, want als iemand van 16 er echt talentvol uitziet is ie allang weg voordat ie ooit in het 1e van ajax komt te spelen... een club als ajax moet door combi van jeugd spelers en slim weggehaalde spelers een redelijk team voor elkaar krijgen, dat is het maximaal haalbare en dat hebben ze prima gedaan...

De tijd van gouden talenten is (even) voorbij, maar dat is wel de schuld van Ajax zelf. Ajax had Narsingh in de opleiding moeten houden. Ajax had 2 jaar geleden de Bruyne kunnen halen, maar de scouts waren niet overtuigd van zijn kwaliteiten (:roflol:). Steven Defour, Eden Hazard, Dennis Praet en Mehdi Carcela zijn talenten die bij Ajax hadden kunnen spelen, maar door falend beleid niet zijn gehaald.

Er komt wel weer wat aan vanuit de jeugd, maar die hebben nog wel even nodig. Het eerste elftal van Ajax had er heel anders uit moeten zien, ware het niet dat er gewoon jarenlang wanbeleid is gevoerd. Wat we nu zien is het resultaat van een falende jeugdopleiding en een falende scouting. Zo'n Lukoki, jeugdproduct van Ajax en flankspeler...daar schieten de tranen toch van in je ogen. Kan geen bal aannemen.

Er klopt dit jaar wederom geen reet van het team en achteraf blijkt weer dat Ajax de verkeerde keuzes heeft gemaakt op de transfermarkt.

Poulsen speelt continu met de kont in zijn eigen strafschopgebied. Dat hij bij de opbouw inzakt zodat de backs naar voren kunnen is goed, maar in balbezit moet hij doordekken, zodat De Jong en Eriksen bij de aanvallers kunnen aansluiten. Dat gebeurt nu niet met als resultaat dat Eriksen rond het strafschopgebied van de tegenstander loopt, Poulsen rond zijn eigen strafschopgebied loopt en dat de Jong geen idee heeft wat hij daar tussen moet doen. Het ene moment staat hij zowat naast Poulsen en is er letterlijk een gat van 60 meter tussen Poulsen/de Jong en Eriksen, het andere moment loopt hij als een kip zonder kop de spits in, waardoor er weer een gat van 60 meter is tussen Poulsen en de Jong/Eriksen. Utrecht kon op z'n dode gemak de middenvelders inspelen, er lag namelijk constant minimaal 30 meter ruimte op het middenveld waarin geen Ajacied te bekennen was. Dat de Jong meer ballen heeft afgepakt als Poulsen en Sporkslede bij elkaar zegt overigens ook genoeg, over alle 3 de spelers. Helaas deed de Jong vervolgens helemaal niets met de bal.

Te weinig klasse, te weinig voetballers, te weinig lef en te weinig creativiteit. De toevallige komst van Babel is een geschenk uit de hemel, anders hadden we voorin helemaal niets gehad.

Keuzes, keuzes..? Ajax heeft Sana voor 300k binnengehaald, wat gezien zijn prijs natuurlijk een prima aankoop is. Moisander kan gewoon niet zo goed verdedigen, maar was zo'n beetje de enige overgebleven optie als ik de berichten mag geloven. Als die niet was gekomen, wie had daar dan moeten spelen als leidinggevend type? Blind? Denswil? Veltman?

Schone en Poulsen waren gratis en zijn in principe ook prima spelers om alleen salaris aan te betalen. Schone moet duidelijk nog wennen aan het tempo, en Poulsen heeft al een tijdje niet meer echt gevoetbald.

Het probleem ligt gewoon aan het algehele niveau van de basis elf. Het zijn allemaal prima spelers, maar voor clubs als Heerenveen en Groningen. Niet voor het niveau wat Ajax pretendeert na te streven. Eriksen, Babel en af en toe Alderweireld zijn wat mij betreft de enige topclub-waardige spelers. De rest is eigenlijk een groep reservespelers, die bij gebrek aan beter naar voren is geschoven.

En dat is nog niet eens erg. Er wordt overduidelijk gespaard en een lange termijn plan ingezet om over een jaar of tien de vruchten van te plukken.

Overigens zie ik ondertussen toch echt liever Fischer minuten maken op linksbuiten, aanvallende middenvelder of spits. Het is niet zo dat de rest zo schrikbarend beter is op 't moment.

the rock, ik ben voor een groot gedeelte met je eens maar dat ligt niet aan de boer dat wanbeleid... op enkele rare keuzes na (de jong die altijd speelt, zelfde voor blind al speelt die de laatste wel aardig) heeft hij alleen aankopen gehaald die weinig kosten en mischien goed konden zijn, tuurlijk is een aankoop die goed is van 3 miljoen beter dan 3 slechte van 30.000 maar de kans dat er iets mis gaat met die van 3 miljoen is groter dan bij 3 spelers voor minder of hetzelfde geld...

Grote probleem is dat Ajax/Frank de Boer een spelletje wilt spelen waar menigeen het lastig mee heeft. Het gaat pas renderen over een aantal jaar als de jeugd waar dat zelfde spelletje wordt gepropagandeerd richting het eerste komt.

Na het grote succes is het hart uit de opleiding van Ajax gehaald (ook uit het elftal) en nu is de nieuwe opbouwperiode daarvan. Al die vergelijkingen van 2 jaar Madrid en Madrid 3 dagen terug gaan wat mij betreft niet op. Het is nu roeien met de riemen die we hebben.

Je ziet heel veel onwennigheid over het spel en daarmee angst en geen durf. Het is alof je iemand die amper kan zwemmen in het diepe gooit met wat kleine aanwijzingen, het duurt voor diegene soepel gaat zwemmen.

Ook supporters irriteren zich aan het feit dat men bij een 1-1 eerder gaat rondtikken/terugspelen dan gewoon de bal in de '16' gooien. Maar over een aantal jaar komt de jeugd door die het 'Cruyff' regime hebben doorlopen (jeugdtrainers/ speelstijl) en dan MOET men het spel wel beheersen. Dan zullen menig supporters/Ajax-volger het wel kunnen waarderen vermoed ik.

Een aantal spelers nu zijn nodig om de transitie te maken dat moet nu eenmaal en ze zijn er zeker niet om toppers te worden....

Dit is mijn visie op Ajax.

Laatst bewerkt:
Keuzes, keuzes..? Ajax heeft Sana voor 300k binnengehaald, wat gezien zijn prijs natuurlijk een prima aankoop is. Moisander kan gewoon niet zo goed verdedigen, maar was zo'n beetje de enige overgebleven optie als ik de berichten mag geloven. Als die niet was gekomen, wie had daar dan moeten spelen als leidinggevend type? Blind? Denswil? Veltman?

Schone en Poulsen waren gratis en zijn in principe ook prima spelers om alleen salaris aan te betalen. Schone moet duidelijk nog wennen aan het tempo, en Poulsen heeft al een tijdje niet meer echt gevoetbald.

Het probleem ligt gewoon aan het algehele niveau van de basis elf. Het zijn allemaal prima spelers, maar voor clubs als Heerenveen en Groningen. Niet voor het niveau wat Ajax pretendeert na te streven. Eriksen, Babel en af en toe Alderweireld zijn wat mij betreft de enige topclub-waardige spelers. De rest is eigenlijk een groep reservespelers, die bij gebrek aan beter naar voren is geschoven.

En dat is nog niet eens erg. Er wordt overduidelijk gespaard en een lange termijn plan ingezet om over een jaar of tien de vruchten van te plukken.

Overigens zie ik ondertussen toch echt liever Fischer minuten maken op linksbuiten, aanvallende middenvelder of spits. Het is niet zo dat de rest zo schrikbarend beter is op 't moment.

Sana voor 300k is qua prijs/kwaliteit natuurlijk een prima aankoop, maar brengt hij je ook echt verder? Als we eerder of daadkrachtiger gehandeld hadden, hadden we Narsingh of Assaidi gehad. Wel duurder, maar kwalitatief veel beter en veel meer potentie.

Moisander kan inderdaad niet zo goed verdedigen. Was hij de enige optie bij Ajax intern? Dat denk ik wel. Maar ook dat komt door slecht beleid. Het is al een jaar bekend dat Vertonghen vertrekt. Waarom dan pas in de laatste maand van de transferperiode gaan handelen? We hadden een jaar lang de tijd om de beste (haalbare) centrale verdediger van deze aardbol te scouten. Waarom is dat niet gebeurd?

Is Schone beter dan Aissati of Lodeiro? Ik vind van niet. Waarom dan die spelers laten vertrekken om vervolgens een speler zonder restwaarde te halen die alle moeite heeft om aan te haken? Poulsen is puur een noodmiddel om Boccara en Sporkslede meer tijd te geven. Dat kan ik nog wel begrijpen, al brengt Poulsen ons kwalitatief natuurlijk niet echt verder.

Je benoemt inderdaad het probleem. Eriksen, Babel en Alderweireld zijn prima spelers. De rest heeft alle moeite met het niveau van de eredivisie. Ajax moet de aansluiting zoeken met clubs als Benfica, Porto, Valencia et cetera. Maar die clubs lopen steeds verder weg. Benfica die Witsel voor voor 8 miljoen koopt en een jaar later voor 40 miljoen verkoopt. Witsel was 2-3 jaar geleden echt geen onhaalbare speler, net als De Bruyne, Defour, Narsingh et cetera. Er is een bewuste keuze gemaakt om deze spelers niet te halen. Genk vroeg 6 miljoen voor de Bruyne, maar de Ajax scouts waren niet overtuigt dat hij dat waard was. Die incompetente scouts hebben hun oordeel gegeven in de periode dat hij terugkwam van de ziekte van Pfeiffer en nog niet goed speelde. Hoe slecht ben je dan?

Dat Ajax voor de lange termijn inzet is prima en dat moet ook gebeuren. Maar ondertussen kunnen er rondom het eerste elftal veel betere keuzes gemaakt worden.

Fischer op linksbuiten zou altijd moeten gebeuren. Boerrigter kan niet eens 5 minuten bewegen zonder om te vallen. Maar Fischer zit niet eens bij de selectie. Boccara doet het uitstekend bij Jong Ajax, maar moet plaats maken voor Sporkslede, die de hele jeugdopleiding niet is opgevallen en nu geselecteerd wordt op basis van 1 potje tegen FK Molde in de NextGen series waarin hij aardig speelde. Ajax won die wedstrijd met 5-0, Molde bood geen tegenstand.

De Boer klaagde na de wedstrijd tegen Madrid dat zijn spelers niet volgens de Ajax filosofie speelden. Vind je het gek? Er zijn er maar 3 die dat kunnen. Daarnaast hebben we een aanvoerder die er geen reet van kan, werkelijk de slechtste aanvoerder van de afgelopen 20 jaar. Die moet dan de lijnen uitzetten op het veld? Die jongen heeft alle energie nodig om niet elke week een 3 te halen.

Welke elf zou jij op dit moment opstellen als iedereen fit is Rock?

En voor een tactisch tintje: Welke elf tegen PEC en welke elf tegen Madrid?

Welke elf zou jij op dit moment opstellen als iedereen fit is Rock?

En voor een tactisch tintje: Welke elf tegen PEC en welke elf tegen Madrid?

Lastig. Tegen PEC denk ik zo:

----Sana----------de Jong-----------Babel----

----------Eriksen------------Serero-----------

-------------------Schone--------------------

---Blind----Moisander----Alderweireld--v Rhijn----

-------------------Vermeer---------------------

Tegen Madrid:

-----Sana----------de Jong-------------Babel-----

-----------Eriksen-----------Schone--------------

--------------------Poulsen----------------------

---Blind----Moisander----Alderweireld--v Rhijn----

-------------------Vermeer---------------------

Waarbij Sana en Babel in beide formaties lekker mogen zwerven.

Johan Derksen vertelt zojuist op RTL 7 dat Ajax weinig geld uitgeeft omdat ze heimelijk van de beurs willen.

Terug
Naar boven