Fitness Seller

Al jarenlang pijn in schouder en rug

Bezoekers in dit topic

Ik heb volgens mij dezelfde klachten. Normaal heb ik na het bankdrukken spierpijn in de rand tussen borst en schouder. Links heb ik echter op een plekje 1 cm verder enorme pijn als ik er op druk. Ik geloof dat dit de m supraspinatus aanhechting is. Bankdrukken is niet mogelijk, trainen gaat wel maar meer om de pijn een dag later. Tijdens een oefening als flyes krijg ik een rare verzuring links in dat gebied terwijl ik licht train en rechts niks voel.
Opmerkelijk geen last met dumbell drukken. Na een dag of 4 is de pijn weer weg tot ik weer zou gaan bankdrukken.

Zijn dit een beetje de bekende symptomen? ? Oplossing waarschijnlijk een injectie en rust houden?
Ja, dit lijkt veel op mijn klachten. Ik heb het echter ook met dumbbells. Een injectie gebruik je om een ontsteking te laten verdwijnen. Het zijn immers corticosteroïden (ontstekings- en infectieremmende hormonen) wat men in zo'n geval in je schouder(s) injecteert. Als blijkt dat er een ontsteking in je schouders zit en dit niet weggaat, dan kan het inderdaad een uitkomst zijn, maar volgens mijn fysiotherapeut is daar bij mij geen sprake van. Hij zegt dat mijn schouders instabiel zijn, en dat het dus niet ligt aan een ontsteking. Ben je hiervoor al naar een fysiotherapeut gegaan? Ik heb jarenlang doorgetraind met de gedachte dat ik het zelf wel kon oplossen, maar dat is een grote fout geweest. Het werd alleen maar erger omdat de gewichten steeds omhoog gingen. Dus als je nog geen hulp hebt gezocht zou ik dat zeker doen! Misschien krijg jij wel info te horen waar ik ook wat aan heb :D

Ik heb mij wat in de stof verdiept. Helaas blijkt het inderdaad zo te zijn dat het collageen gewoon wordt afgebroken tot aminozuren.

''Het gebruik van proteïne-supplementen zoals collageen, gelatine, of zogenaamde 'enzymen', waar tegenwoordig veel tamtam rond gemaakt wordt, kan in vraag gesteld worden op minstens één grond: eiwitten worden normaliter afgebroken, waardoor zij hun oorspronkelijke vorm en functie verliezen; anders dreigen ze allergische reacties te veroorzaken veeleer dan normaal te functioneren. In dat opzicht wordt het collageen dat opgenomen wordt in ons lichaam, afgebroken in een reeks van aminozuren die dan waarschijnlijk deel gaat uitmaken van een volkomen verschillend eiwit in ons lichaam, of het nu gaat om een antilichaam of een enzym…''
;)
 
Ik heb ook al zo'n 14 maanden last van een schouderprobleem, herken ook wel veel dingen. Ik kan totaal geen bovenlichaam trainen op een manier dat het ook zin heeft. Ben ook al meer dan een half jaar helemaal gestopt met krachttraining in de hoop dat het op die manier over gaat, ook al van alles geprobeerd met fysio en orthopeed.
 
Ja, dit lijkt veel op mijn klachten. Ik heb het echter ook met dumbbells. Een injectie gebruik je om een ontsteking te laten verdwijnen. Het zijn immers corticosteroïden (ontstekings- en infectieremmende hormonen) wat men in zo'n geval in je schouder(s) injecteert. Als blijkt dat er een ontsteking in je schouders zit en dit niet weggaat, dan kan het inderdaad een uitkomst zijn, maar volgens mijn fysiotherapeut is daar bij mij geen sprake van. Hij zegt dat mijn schouders instabiel zijn, en dat het dus niet ligt aan een ontsteking. Ben je hiervoor al naar een fysiotherapeut gegaan? Ik heb jarenlang doorgetraind met de gedachte dat ik het zelf wel kon oplossen, maar dat is een grote fout geweest. Het werd alleen maar erger omdat de gewichten steeds omhoog gingen. Dus als je nog geen hulp hebt gezocht zou ik dat zeker doen! Misschien krijg jij wel info te horen waar ik ook wat aan heb :D
;)

Een sportarts heeft eens gezegd dat mijn linker schouder beperkter beweegt dan mijn rechter. En dat het schouderblad iets anders staat. Haar assistent zag echter niks. Toen was ik nog niet goed verzekerd dus heb het gelaten voor wat het is. Toen had ik ook nog last van een verzuring als ik iets vast pakte, alsof ik een uur een boodschappentas vast had. Dat gevoel.

Ik loop nu voor mijn rug (ook daar heb ik al 2 jaar last van) bij een manueel maar dit helpt nagenoeg niks.Die denkt na 2 keer kraken dat het wel over zal gaan. Ik ga binnenkort weer een nieuwe opzoeken en dan ga ik ook voor mijn schouder wat laten doen.
Ik kan er nu nog omheen trainen maar dit is eigenlijk niks zo.
Ik heb het vaak nooit op mensen die met het blote oog moeten zien wat ik heb. Wil liever via foto ofzo het echte bewijs hebben maar dat doen huisartsen niet snel he?
 
Een sportarts heeft eens gezegd dat mijn linker schouder beperkter beweegt dan mijn rechter. En dat het schouderblad iets anders staat. Haar assistent zag echter niks. Toen was ik nog niet goed verzekerd dus heb het gelaten voor wat het is. Toen had ik ook nog last van een verzuring als ik iets vast pakte, alsof ik een uur een boodschappentas vast had. Dat gevoel.

Ik loop nu voor mijn rug (ook daar heb ik al 2 jaar last van) bij een manueel maar dit helpt nagenoeg niks.Die denkt na 2 keer kraken dat het wel over zal gaan. Ik ga binnenkort weer een nieuwe opzoeken en dan ga ik ook voor mijn schouder wat laten doen.
Ik kan er nu nog omheen trainen maar dit is eigenlijk niks zo.
Ik heb het vaak nooit op mensen die met het blote oog moeten zien wat ik heb. Wil liever via foto ofzo het echte bewijs hebben maar dat doen huisartsen niet snel he?
Waarom huisarts? Hier hoeft geen huisarts aan te pas te komen. Een sportarts zal wel foto's laten nemen als daar aanleiding voor is :). Die van mij zei in ieder geval meteen dat we een echo gingen laten uitvoeren en röntgenfoto's gingen laten maken. Wat ook wel logisch is als je al maandenlang bij een fysiotherapeut loopt en er geen verbetering is te zien.
 
Ik word al mentaal een wrak als ik een week niet kan trainen door blessure, laat staan meer dan een jaar. Wat voor effect heeft jouw blessure op mentaal gebied gehad?
 
Ik word al mentaal een wrak als ik een week niet kan trainen door blessure, laat staan meer dan een jaar. Wat voor effect heeft jouw blessure op mentaal gebied gehad?
Ik heb af en toe een dip (zoals vandaag). Maar dan herpak ik me weer door mezelf wijs te maken dat ik het probleem ga oplossen en dan dus eindelijk blessurevrij zal zijn. Meer kun je niet doen...
 
Ik heb af en toe een dip (zoals vandaag). Maar dan herpak ik me weer door mezelf wijs te maken dat ik het probleem ga oplossen en dan dus eindelijk blessurevrij zal zijn. Meer kun je niet doen...

let je wel nog op je voeding? en ben je veel kwijtgeraakt?
 
Waarom huisarts? Hier hoeft geen huisarts aan te pas te komen. Een sportarts zal wel foto's laten nemen als daar aanleiding voor is :). Die van mij zei in ieder geval meteen dat we een echo gingen laten uitvoeren en röntgenfoto's gingen laten maken. Wat ook wel logisch is als je al maandenlang bij een fysiotherapeut loopt en er geen verbetering is te zien.

Huisarts omdat ik nu gewoon officieel wil weten wat ik mankeer zonder iemand die het op de "tast" gaat doen. Hele dagen rugpijn wordt je zowel fysiek als mentaal zo moe van.
Overigens is mijn ene been 2cm langer dan de ander. Het kon een oorzaak zijn maar ook weer niet. Dat betekent eigenlijk dat je het zelf maar moet uitzoeken.
Ik vind het ook vervelend om met 2 klachten aan te komen heb jij dat niet? Voel me dan een zeikerd. Alsof ik graag van top tot teen geholpen wil worden.
 
let je wel nog op je voeding? en ben je veel kwijtgeraakt?
Eerst wel, maar toen ik doorhad dat het toch geen zin had om er op te letten, heb ik het wel een beetje losgelaten. Ik eet nog wel eiwitrijk voedsel, om niet uit m'n BB-ritme te raken, maar let niet meer op kcalinname, en neem ook geen eiwitshakes meer. Ik heb alles verloren wat ik heb opgebouwd sinds ik was begonnen met fitnessen, dus weeg nu erg weinig. Ik weet dat ik het relatief snel weer kan terughalen (muscle memory), maar het is natuurlijk mooi klote dat ik er nu als niet-lifter bijloop, terwijl ik er in het verleden zoveel moeite in heb gestoken. Het enige wat ik kan doen is hopen dat het ooit goed komt...
 
Huisarts omdat ik nu gewoon officieel wil weten wat ik mankeer zonder iemand die het op de "tast" gaat doen. Hele dagen rugpijn wordt je zowel fysiek als mentaal zo moe van.
Overigens is mijn ene been 2cm langer dan de ander. Het kon een oorzaak zijn maar ook weer niet. Dat betekent eigenlijk dat je het zelf maar moet uitzoeken.
Ik vind het ook vervelend om met 2 klachten aan te komen heb jij dat niet? Voel me dan een zeikerd. Alsof ik graag van top tot teen geholpen wil worden.

zeikerd? Je moest eens weten met wat voor onzinnige dingen mensen naar de huisarts gaan. Er zijn mensen die om een puist al naar de huisarts gaan. Verder moet die huisarts waarschijnlijk dagelijks naar ongezonde vrouwelijke geslachtsdelen kijken met mogelijke schimmelinfectise. Dan ben jij daar met 2 gewrichtsklachten niks bij.
 
Ik ben vandaag begonnen met zelf oefeningen doen die een anterior pelvic tilt tegenwerken. Ik vind namelijk dat ik een vrij holle rug heb, en dat lijkt me een logische oorzaak van mijn klachten. Als je hol staat dan ga je bij belasting immers in je rugwervel hangen. Mijn fysio vindt niet dat ik een holle rug heb en dat is de reden geweest dat ik nooit zulke oefeningen heb gedaan, maar ik ga nu toch eigenwijs doen, want dit schiet zo niet op. Als niets werkt van wat de fysio mij laat doen, dan moet ik zelf maar op zoek gaan naar oplossingen. Als ik in de spiegel kijk vind ik dat ik heel duidelijk een te holle rug heb.

De oefeningen die ik ga doen:
American Deadlift
Posterior Pelvic Tilt Hip Thrust
Leg Raises
RKC Plank

De spieren die hiermee worden getraind (o.a. glutes en buikspieren) zorgen voor een posterior pelvic tilt, wat dus als gevolg heeft dat je een minder holle rug krijgt. Bovendien ga ik twee keer per dag de iliopsoas en de rectus femoris rekken. Als deze spieren verkort zijn dan zorgen zij voor een anterior pelvic tilt, dus dit ga ik proberen tegen te gaan door ze te rekken.
Ik hoop dat ik binnen 8 weken goed resultaat zie :)
 
@ calimera

Dat is precies wat ik had. Ik ben toen door gaan trainen en heb het nu in beide armen, schouders en benen.. pas op aub

Ontopic, ik heb ook erg last van mn spieren. Armen benen en schouders dus. Sporten gaat al helemaal niet meer, vele handelingen in het dagelijks leven ook niet. Heb ook al zoveel geprobeerd..
 
Ik vind namelijk dat ik een vrij holle rug heb, en dat lijkt me een logische oorzaak van mijn klachten. Als je hol staat dan ga je bij belasting immers in je rugwervel hangen.

Klopt niet. De meeste mensen gaan hangen door slechte controle en stabiliteit in de lage rug. De natuurlijke positie van de lage rug is trouwens licht hol.

---------- Post toegevoegd 6 August 2013 om 07:43 ----------

Ik Als niets werkt van wat de fysio mij laat doen, dan moet ik zelf maar op zoek gaan naar oplossingen.

Als niets werkt moet je op zoek naar een andere fysio. Zelf experimenteren geeft vaak het omgekeerde effect.

Welke klachten heb je en post eens een foto van je lage rug?
 
Klopt niet. De meeste mensen gaan hangen door slechte controle en stabiliteit in de lage rug. De natuurlijke positie van de lage rug is trouwens licht hol.
Ja maar voor controle/stabiliteit doe ik nou al maandenlang oefeningen voor, zonder resultaat. Hetzelfde geldt voor de schouders. Dus ik kan alleen nog maar mijn klachten koppelen aan mijn houding, anders weet ik écht niet waar het wel door komt.

Als niets werkt moet je op zoek naar een andere fysio. Zelf experimenteren geeft vaak het omgekeerde effect.

Welke klachten heb je en post eens een foto van je lage rug?
Dit is al mijn derde fysio :dunno:
Ik ben ook al 2 keer bij sportartsen geweest, en die kwamen ook met niets concreets.

Klachten zijn:
Pijn in de supraspinatuspezen van beide schouders bij alle borst- en schouderoefeningen (ook bij bijvoorbeeld dips en pull-ups).
Pijn in wervels van de bovenrug bij rugoefeningen.
Pijn in de onderrug bij beenoefeningen.
Spierknopen in de bovenrug, en soms ook in de onderrug. Voornamelijk links.

Ik kan dus eigenlijk alleen maar biceps en kuiten trainen :(
 
Je hebt duidelijk een sway back houding. Bekken staat inderdaad wat veel naar voor gekanteld. Je hangt in je heupligamenten en je heupflexoren. Dit moet je in de bovenrug compenseren door wat meer bol te gaan staan waardoor je daar klachten ontwikkelt. Supraspinatuspees klachten aan beide kanten komt zeer vaak door houdingsproblematiek. Je staat bovenaan te bol, waarschijnlijk te veel borst getraind zodat je schouders nog meer naar binnen worden getrokken. Hierdoor krijg je inklemming van je rotator cuff en gaat je supraspinatus geïrriteerd raken.

Was 1 van die fysio's ook manueel therapeut? Wat heb je daar juist moeten doen? Welke oefeningen?
 
Je hebt duidelijk een sway back houding. Bekken staat inderdaad wat veel naar voor gekanteld. Je hangt in je heupligamenten en je heupflexoren. Dit moet je in de bovenrug compenseren door wat meer bol te gaan staan waardoor je daar klachten ontwikkelt. Supraspinatuspees klachten aan beide kanten komt zeer vaak door houdingsproblematiek. Je staat bovenaan te bol, waarschijnlijk te veel borst getraind zodat je schouders nog meer naar binnen worden getrokken. Hierdoor krijg je inklemming van je rotator cuff en gaat je supraspinatus geïrriteerd raken.

Was 1 van die fysio's ook manueel therapeut? Wat heb je daar juist moeten doen? Welke oefeningen?
Mijn huidige fysiotherapeut is manueel therapeut. Ik loop bij hem sinds januari. Sindsdien doe ik allerlei oefeningen voor de stabilisatie/coördinatie van mijn onderrug. Deze oefeningen pakken allemaal de diepe transversus abdominis aan. Bijvoorbeeld: op een bal zitten, en dan om en om een voet omhoog. Op een laag opstapje stappen en dan mijn knie in een draaiende beweging naar voren omhoog werken (tot 90 graden). Op de grond met mijn rug, voeten zo'n 20cm dicht bij mijn lichaam (dus knieën gebogen) en dan naar boven komen met de heupen, zodat ik een bruggetje vorm. Allemaal van dat soort oefeningen, waarbij ik helaas vaak verkramp. Daarom doe ik daar nu alleen nog maar dynamische oefeningen voor (bijv. niet meer dat bruggetje).

Voor mijn schouder doe ik deze rotator cuff oefening, een beweging naar buiten toe dus:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Alleen voer ik hem staand uit, met zo'n hendelapparaat. Verder doe ik rows, upper back, reverse flys. Ik doe ook een oefening voor de onderkant trapezius. Deze is lastig uit te leggen... Ik zit dan op mijn scheenbenen, dus met gebogen knieën, naar voren geleund. Armen gestrekt, en in mijn handen een schijfje van 1kg. Die werk ik dan naar boven toe (heel zwaar, kom maar een paar cm hoger).

Ook doe ik een oefening met zo'n shakebeker. Zoiets, maar dan is de beweging naar voren en achter (dus hand is 90 graden gedraaid t.o.v. het plaatje:
does-the-shake-weight-work.jpg


Als laatste doe ik dan nog een oefening met ballen van 1 en 2 kg. Ik lig op mijn rug, met de bal van 2kg in mijn handen. Die beweeg ik met gestrekte armen van boven mijn borst naar achteren toe. Dezelfde oefening met een bal van 1kg, waarbij ik dan om en om 1 arm gebruik.

Ik doe dit allemaal om de dag, voor al ****ing veel maanden.
 
Dat zijn allemaal basis oefeningen waarbij je absoluut niet zou mogen verkrampen. Brugje verkramp je waarschijnlijk omdat je teveel op je lage rug trekt. Die is dominant ten opzichte van je bilspieren die eigenlijk het brugje zouden moeten insturen. Verder prima oefeningen maar wel absoluut te gemakkelijk. Heb zelden patiënten die hier last mee hebben.

Als ik je verhaal hoor en je rug zie zou ik je stretchoefeningen voor de strekkers van je lage rug en de heupflexoren geven. Verder zwaar optrainen buik- en bilspieren in combinatie met core stability. Houdingsadvies gaat voor jou heel belangrijk zijn. Sway back kan je zo 'makkelijk' corrigeren. Gewicht van je hielen halen en meer verdelen op je voorvoet in combinatie met 'schuifje intrekken van je bekken'.

De bovenste foto die je post is de beste oefening voor je infraspinatus. Wordt meestal meegegeven bij rotator cuff problemen aangezien die een belangrijke stabiliserende functie heeft in je schouder. Wetenschappelijk bewezen dat je meer activatie hebt in zijlig. Op eigen initiatief hem gaan doen aan een trekapparaat is niet goed. Zelfde beweging die je maakt en zelfde spier die je optraint maar minder efficiënt.

Het effect van stabilisatie-oefeningen is altijd op lange termijn. Moet je toch minstens 4-6 weken rekenen voor je WAT verbetering zal voelen. Vaak doortrainen tot 3 maand om grotendeels pijnvrij te zijn. Atleten doen deze dingen het hele jaar door.
 
Dat zijn allemaal basis oefeningen waarbij je absoluut niet zou mogen verkrampen. Brugje verkramp je waarschijnlijk omdat je teveel op je lage rug trekt. Die is dominant ten opzichte van je bilspieren die eigenlijk het brugje zouden moeten insturen. Verder prima oefeningen maar wel absoluut te gemakkelijk. Heb zelden patiënten die hier last mee hebben.
Ja, als mijn fysio me moeilijkere oefeningen geeft, dan lukt dat voor geen meter :(

Als ik je verhaal hoor en je rug zie zou ik je stretchoefeningen voor de strekkers van je lage rug en de heupflexoren geven. Verder zwaar optrainen buik- en bilspieren in combinatie met core stability. Houdingsadvies gaat voor jou heel belangrijk zijn. Sway back kan je zo 'makkelijk' corrigeren. Gewicht van je hielen halen en meer verdelen op je voorvoet in combinatie met 'schuifje intrekken van je bekken'.
Bedankt voor de tips. Ik doe sinds een week allerlei oefeningen die daar mee te maken hebben, ook al zegt mijn fysio dat het geen zin heeft of zelfs dat het onverstandig is (shoulder dislocations). Dat zijn:
Romanian deadlift (met een lichte houten stok, focus op hol bol)
Posterior Pelvic Tilt Hip Thrust
Leg Raises
RKC Plank
Hip Flexor Stretches (psoas en rectus femoris)
Die 4 oefeningen + rekoefeningen heb ik van T Nation.

Daarnaast nog wat voor m'n bovenrug:
Shoulder dislocations
Borst rekken

Denk je dat dit een goede aanpak is?

Edit: Ik sta volgens mijn cesar-/mensendiecktherapeut juist te ver naar voren, dus het lijkt me niet dat ik nog verder op mijn voorvoeten moet gaan staan :p. Verder heb ik trouwens vrij weinig aan haar. Ik heb niet het idee dat ze weet waar ze mee bezig is... En bovendien heb ik nog maar 6 afspraken over voor de rest van dit jaar, dus die besteed ik dan veel liever aan mijn fysiotherapeut.



De bovenste foto die je post is de beste oefening voor je infraspinatus. Wordt meestal meegegeven bij rotator cuff problemen aangezien die een belangrijke stabiliserende functie heeft in je schouder. Wetenschappelijk bewezen dat je meer activatie hebt in zijlig. Op eigen initiatief hem gaan doen aan een trekapparaat is niet goed. Zelfde beweging die je maakt en zelfde spier die je optraint maar minder efficiënt.
Ik heb hem op deze manier van mijn huidige fysiotherapeut gekregen, maar dan ga ik hem vanaf nu gewoon liggend doen.

Het effect van stabilisatie-oefeningen is altijd op lange termijn. Moet je toch minstens 4-6 weken rekenen voor je WAT verbetering zal voelen. Vaak doortrainen tot 3 maand om grotendeels pijnvrij te zijn. Atleten doen deze dingen het hele jaar door.
Maar ik ben nu al 14 maanden bezig he :p. De oefeningen die ik in mijn vorige post heb uitgelegd doe ik grotendeels al voor meer dan 7 maanden :dunno:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me voorgenomen om veel minder te gaan zitten (dit is dag 3). Dit omdat ik denk dat ik aan het dweilen ben met de kraan open: ik kan wel spieren gaan oprekken en de tegenovergestelde spieren trainen, als ik enorm veel zit per dag heeft dat denk ik weinig zin. Het is lastig, maar het moet maar even. Nu is mijn vraag: Kan het kwaad als ik met een holle rug sta? I mean, ik ben dan wel niet aan het zitten, maar ben ik dan niet alsnog bezig met het verkorten van de psoas? Het punt is, ik krijg last van allerlei spierknopen als ik een "goede" houding aanneem.

Daarnaast vraag ik me af of fietsen ook de psoas verkort, en dus net als zitten het beste vermeden kan worden?

Ik zal deze vragen morgen ook aan mijn fysiotherapeut stellen, maar een second opinion kan ik zeker gebruiken.
 
Ik ben vandaag begonnen met zelf oefeningen doen die een anterior pelvic tilt tegenwerken. Ik vind namelijk dat ik een vrij holle rug heb, en dat lijkt me een logische oorzaak van mijn klachten. Als je hol staat dan ga je bij belasting immers in je rugwervel hangen. Mijn fysio vindt niet dat ik een holle rug heb en dat is de reden geweest dat ik nooit zulke oefeningen heb gedaan, maar ik ga nu toch eigenwijs doen, want dit schiet zo niet op. Als niets werkt van wat de fysio mij laat doen, dan moet ik zelf maar op zoek gaan naar oplossingen. Als ik in de spiegel kijk vind ik dat ik heel duidelijk een te holle rug heb.

De oefeningen die ik ga doen:
American Deadlift
Posterior Pelvic Tilt Hip Thrust
Leg Raises
RKC Plank

De spieren die hiermee worden getraind (o.a. glutes en buikspieren) zorgen voor een posterior pelvic tilt, wat dus als gevolg heeft dat je een minder holle rug krijgt. Bovendien ga ik twee keer per dag de iliopsoas en de rectus femoris rekken. Als deze spieren verkort zijn dan zorgen zij voor een anterior pelvic tilt, dus dit ga ik proberen tegen te gaan door ze te rekken.
Ik hoop dat ik binnen 8 weken goed resultaat zie :)

Taylor, lees mijn topic hier eens. Ik maak grote vorderingen momenteel. Ik heb mijn bureau gedumpt en sta tegenwoordig aan een statafel. Kijk ook rond op www.mobilitywod.com om die tilt op te lossen. Mijn houding is nu bijna helemaal correct, met oor, schouder en heup op 1 verticale lijn en dit lijkt mijn schouderpijn (na 6 jaar!) eindelijk op te lossen. Ik lette al een flinke tijd op mijn houding, maar nu doe ik het iets extremer, dus schouders met kracht op hun plek houden en borst dusdanig ver vooruit dat mijn bovenste buikspieren bijna mijn borst voorbij komen (maar dat mijn rug wel goed blijft).

Ugh wat een vaag verhaal, had halverwege geen zin meer. Maar goed, kijk op die site en dat zal je een heel eind op weg helpen.

---------- Post toegevoegd 8 August 2013 om 01:21 ----------

Ik heb me voorgenomen om veel minder te gaan zitten (dit is dag 3). Dit omdat ik denk dat ik aan het dweilen ben met de kraan open: ik kan wel spieren gaan oprekken en de tegenovergestelde spieren trainen, als ik enorm veel zit per dag heeft dat denk ik weinig zin. Het is lastig, maar het moet maar even. Nu is mijn vraag: Kan het kwaad als ik met een holle rug sta? I mean, ik ben dan wel niet aan het zitten, maar ben ik dan niet alsnog bezig met het verkorten van de psoas? Het punt is, ik krijg last van allerlei spierknopen als ik een "goede" houding aanneem.

Daarnaast vraag ik me af of fietsen ook de psoas verkort, en dus net als zitten het beste vermeden kan worden?

Ik zal deze vragen morgen ook aan mijn fysiotherapeut stellen, maar een second opinion kan ik zeker gebruiken.

Sta met je voeten op schouderbreedte en de voeten recht naar voren wijzend. Schroef je voeten de grond in (linkervoet linksom, rechtervoet rechtsom) daardoor draai je heup vast en sta je stabiel. Span je bilspier lichtjes aan en volgens je buikspier en je rug moet goed staan. Nogmaals, zie MWOD.
 
Back
Naar boven