Fitness Seller

Bezoekers in dit topic

Super dat t NK zo goed is gegaan. Geen idee hoe en wat maar hoop dat ze een mooie plek heeft behaald. :)

Echt fysieke rust nemen is enorm lastig. Met mediteren en wandelen neem je ook soort van rust maar echt fysiek een keer niets doen is lastig. Zo te horen ben je ook geen stilzitter. Misschien een keer een boek lezen? Dan moet je wel stil zitten ;)
Dankjewel! Ze heeft uiteindelijk met een mooie marge de zilveren medaille gehaald, dus absoluut een topprestatie! Squat ging gewoon goed met 115kg. Ze heeft haar all-time PR geëvenaard, wat een 10kg wedstrijd PR is. Bankdrukken ging tijdens de voorbereiding wat minder, maar toch 67,5kg voor evenaring van haar wedstrijd PR. Op de deadlift met oprecht een van de langste grinds die ik ooit in m'n leven gezien heb 152,5kg getild, voor een 2,5kg all time PR en 12,5kg wedstrijd PR. Kan als coach niks anders dan trots zijn op zo'n topprestatie!

Betreft rust nemen is het juist het fysieke waar ik rust nemen niet heel moeilijk vind, maar juist het mentale. Ik hou absoluut van boeken lezen, maar dat brengt mij helaas niet echt de mentale rust die ik zoek. Dingen als fictie boeken, series of films zijn verraderlijk voor mij. Ze voelen alsof ze rustgevend zijn in het moment, maar achteraf word ik er eigenlijk alleen maar gaar van. Vandaag dat wandelen en mediteren mijn go-to zijn in de poging om mijn al door werkende brein even tot rust te laten komen.
Hoi Alex, ik lees dit nu pas...maar ook in!!

Heb je het 1e boek van Eckart gelezen "De kracht van het Nu" Zeker een aanrader als 1e boek (ook zijn 1e boek)
Welkom Bosco!
Heb van Eckhart de boeken "The power of now" (dus de Engelse versie van 'de kracht van het nu') en "A new earth". Beide gelezen ook, maar moet zeggen dat er eigenlijk hetzelfde in staat in beide boeken. Echter zit er bij "A new earth" een veel betere verhaallijn in, waardoor die naar mijn mening veel makkelijker te begrijpen is dan "The power of now"
 
gewoon de normale tijden van naar bed gaan aanhouden...ALTIJD (zoals hierboven al is vermeld)
(je slaapdruk is nu hoger vanwege de slechte voorgaande nacht)
 
Echter zit er bij "A new earth" een veel betere verhaallijn in, waardoor die naar mijn mening veel makkelijker te begrijpen is dan "The power of now"
ik moest idd wel een paar keer lezen, het heeft mij veel geholpen!
 
gewoon de normale tijden van naar bed gaan aanhouden...ALTIJD (zoals hierboven al is vermeld)
(je slaapdruk is nu hoger vanwege de slechte voorgaande nacht)
Vind dit lastig, want vaak komt het door dat we met de vriendengroep pas later wat gaan doen, net als vanavond was ik pas om 12u thuis.
ik moest idd wel een paar keer lezen, het heeft mij veel geholpen!
Ja precies, terwijl ik bij A new earth er sneller doorheen was en beter begreep. Beide overigens enorm goede boeken hoor!
 
Vind dit lastig, want vaak komt het door dat we met de vriendengroep pas later wat gaan doen, net als vanavond was ik pas om 12u thuis.
..beetje leven is ook belangrijk natuurlijk, van de andere kant kost het je veel energie en weer dagen om in je (slaap) ritme te komen
kiezen is altijd moeilijk :dunno:
 
Betreft rust nemen is het juist het fysieke waar ik rust nemen niet heel moeilijk vind, maar juist het mentale. Ik hou absoluut van boeken lezen, maar dat brengt mij helaas niet echt de mentale rust die ik zoek. Dingen als fictie boeken, series of films zijn verraderlijk voor mij. Ze voelen alsof ze rustgevend zijn in het moment, maar achteraf word ik er eigenlijk alleen maar gaar van. Vandaag dat wandelen en mediteren mijn go-to zijn in de poging om mijn al door werkende brein even tot rust te laten komen.
Dit snap ik wel.
Ik heb t juist gecombineerd. Op t moment dat ik fysiek niets doe (kan nu fysiek ook niet veel) dan ga ik juist nadenken en kom ik mentaal niet tot rust. Dit gebeurt ook met naar bed gaan en dat beïnvloedt slaap.
Op t moment dat ik bezig ben ga ik niet malen. Dus ja... juist mentale rust is zo belangrijk. Malen en nadenken kost meer energie dan je denkt.
 
2021-05-23

Ochtend bodyweight: Wow, gelukt vandaag! 105kg.

Heerlijke training vandaag! Ik merkte wel nog steeds een hoop spierpijn van woensdag, maar met wat opwarmen was het te overzien. Merk ook dat m'n conditie een stuk beter aan het worden is, wat ook erg helpt bij het focussen op techniek. Al met al gewoon mooie progressie!

Tall clean
2x2 60kg
5x2 80kg Op zich goed, maar merk dat ik wat meer spanning mag houden bij het vangen onderin.

Clean catch (Dus cleans, maar dan zonder op te staan)
1x3 80kg
1x3 105kg
5x3 112,5kg Ik moest eigenlijk cleans (dus met opstaan), maar ik was ergens bang dat de been intensiteit dan te hoog zou worden. Achteraf gezien was het nog best te overzien, dus weten we voor de volgende keer! Al moet ik wel zeggen dat ik dit een hele goeie oefening vind om techniek te oefenen, dus wellicht hou ik hem erin. Maar anderzijds moet ik echt sterker worden in m'n quads. Ik kijk wel.

Deficit clean pull (op 15kg bumpers)
1x5 112,5kg
4x5 135kg

Segment clean deadlift (pauzes: net van de vloer en op knie hoogte)
3x3 120kg Werd elke keer heel licht in m'n hoofd hiervan. Op de 3de set ben ik wat beter gaan ademen en dat hielp wel, maar nog steeds vind ik deze verrassend zwaar

Front squat
1x5 80kg
3x5 112.5kg Moest nog een set, maar de gym ging dicht

Depth jump (Thuis vanaf een stoel afgesprongen, gevolgd door een high jump)
4x8 bodyweight

Crunches with deactivated hip flexors (Moest eigenlijk ab wheel zijn, maar die heb ik thuis niet)
4x12 bodyweight

In bed liggen tussen 0.45 en 9.10. Wat later naar bed want was met vrienden nog weg die avond. Niet heel lekker geslapen, weer wat onrustig, maar al wel beter dan gisteren. Ik geef afgelopen nacht een 3/10

11.00: 250g druiven
14.00: 2 broodjes met kaas. (Was net na training en had echt geen zin om te eten, maar wilde toch wat neer binnen werken) En 5(?)g creatine. Al weet ik niet of dit klopt, want ik kijk zo juist op dat schepje en bovenaan staat 10, maar geen eenheid. Ik pak een afgestreken schep, dus dat is of 10g creatine, of 10ml creatine, dus 6-7g. Logischerwijs zou ik het tweede zeggen, maar ben er niet 100% zeker van.
17.30: Courgette soep, gevolgd door aardappels met vlees, champignons en groente, gevolgd door wat salted caramel ijs. Was goeie. Ook nog 3 visolie caps.
22:00: Zo nog: 3 eieren met spek, champignons en wat mayo, en wat broodjes. Ook 3 caps visolie.
Water zit ik nu net over de 2L. Dus nog 1L te gaan vandaag, moet lukken.

S'ochtends direct na het wakker worden:
Mijn weightlifting warmup
20 bw squats

Staat eigenlijk zo niks gepland qua mobility, maar ik wil onderbenen en voeten aanpakken. Wat ik precies ga doen weet ik nog niet.

Qua herstel is er weinig te doen op dit moment. Sauna in m'n gym blijft dicht helaas met deze opening stap.

Qua mindfulness zo nog een meditatie sessie voor het slapen.

Nog niks interessants gevonden hier.
 
..beetje leven is ook belangrijk natuurlijk, van de andere kant kost het je veel energie en weer dagen om in je (slaap) ritme te komen
kiezen is altijd moeilijk :dunno:
Zeker waar, hele lastige keuze soms.
Dit snap ik wel.
Ik heb t juist gecombineerd. Op t moment dat ik fysiek niets doe (kan nu fysiek ook niet veel) dan ga ik juist nadenken en kom ik mentaal niet tot rust. Dit gebeurt ook met naar bed gaan en dat beïnvloedt slaap.
Op t moment dat ik bezig ben ga ik niet malen. Dus ja... juist mentale rust is zo belangrijk. Malen en nadenken kost meer energie dan je denkt.
Ik ben het hierin zeker met je eens, en dat is ook iets wat ik vaak doe. Het probleem dat ik hier persoonlijk mee heb, is dat het voor mij voelt alsof ik dan symptomen aan het bestrijden ben, in plaats van het op te lossen. Uiteraard effectief om tijdelijk niet te denken, maar dat zorgt er voor mijn gevoel niet voor dat ik op termijn minder ga denken, wat ik zie als echte rust, en wat daarmee dus ook mijn doel is.
 
Ik ben het hierin zeker met je eens, en dat is ook iets wat ik vaak doe. Het probleem dat ik hier persoonlijk mee heb, is dat het voor mij voelt alsof ik dan symptomen aan het bestrijden ben, in plaats van het op te lossen. Uiteraard effectief om tijdelijk niet te denken, maar dat zorgt er voor mijn gevoel niet voor dat ik op termijn minder ga denken, wat ik zie als echte rust, en wat daarmee dus ook mijn doel is.
Het is dan inderdaad vluchten van. Tijdelijk wel even fijn maar geen oplossing. Ik ben ook nog altijd op zoek naar de oplossing... nog niet gevonden helaas. :(
 
2021-05-24

Ochtend bodyweight: 105kg. 2 dagen achter elkaar gewogen, progressie!

Complete rust vandaag. Wederom spierpijn, maar niet zo erg als vorige leg day, dus dat is ook mooie progressie.

In bed liggen tussen 2.25 en 11.30. Dus 9u totaal. Erg laat naar bed gisteren. Moet uitkijken dat ik hier niet in blijf hangen, dus vandaag weer voor12u erin. Verder op zich wel goed geslapen gelukkig! Ik geef afgelopen nacht een 4/10.

13.00: 4 eieren met spek, champignons en kaas. Ook 3 visolie caps en 7(?)g creatine.
13.00: 250g druiven en 2 bananen.
17.00: Noodles met kip en groenten. Ook nog een paar stukken aardbeien taart die over was.
21:00: zo nog iets eten, wat weet ik nog niet.
Water zit ik nu op maar op 1,5L, hele dag ok weinig dorst gehad om eerlijk te zijn. De 3L ga ik niet meer halen, maar met 2L ben ik erg content vandaag.

S'ochtends direct na het wakker worden:

Zo meteen nog:
Lat & romboid stretch (maar dan met straps)
Bekijk bijlage 527962
Lower back stretch (persoonlijk zoek ik per kant meer naar waar spanning zit, maar zo ziet het er ongeveer uit)
Bekijk bijlage 527963
Neck & trap stretch (ook hier zoek ik vooral waar de spanning zit)
Bekijk bijlage 527964

Qua herstel is er weinig te doen op dit moment. Sauna in m'n gym blijft dicht helaas met deze opening stap.

Qua mindfulness wil ik zo nog even 30 min mediteren.

Nog niks interessants gevonden hier.
 
Eigenlijk wel een ontzettend toffe opzet van je log zo, waarbij veel meer aspecten meegenomen worden dan alleen de trainingen zelf. Ik vind het in elk geval erg interessant om ook alle andere 'life struggles' - voor zover relevant - te volgen.

Ik heb vaker gedacht dat logs op dbb er wel eens wat anders uit zouden mogen zien. Ik ben zelf wel fan van een bepaalde overzichtelijke structuur waarbij je als volger ook makkelijker een beeld krijgt van de trainingsweek / -maand / -block van de logger. Ik kan me alleen voorstellen dat het lastig te combineren is met het interactieve karakter van dbb logs.
 
Eigenlijk wel een ontzettend toffe opzet van je log zo, waarbij veel meer aspecten meegenomen worden dan alleen de trainingen zelf. Ik vind het in elk geval erg interessant om ook alle andere 'life struggles' - voor zover relevant - te volgen.

Ik heb vaker gedacht dat logs op dbb er wel eens wat anders uit zouden mogen zien. Ik ben zelf wel fan van een bepaalde overzichtelijke structuur waarbij je als volger ook makkelijker een beeld krijgt van de trainingsweek / -maand / -block van de logger. Ik kan me alleen voorstellen dat het lastig te combineren is met het interactieve karakter van dbb logs.
Thanks Tymen! Trainingen zijn zeker interessant, maar vind de dingen eromheen niet minder belangrijk. En ik merk dat het bijhouden op deze manier mij meer motiveert om dat op orde te krijgen.
Ik ben het helemaal met je eens betreft ook het langere termijn plaatje, maar precies wat je zegt, ik vind het lastig om dat overzichtelijk in het log te krijgen. Mijn originele plan was om per jaar een overzicht bij te houden in de openingspost, en ik denk dat ik daar aan ga houden voor nu. Een ander idee was om per competitieblok te kijken hoe dat is gegaan. Dat is overigens ook zeker iets wat ik mee wil nemen, alleen ik wil nog kijken hoe. Een kleiner blok (zeg een week/maand) vind ik persoonlijk te kort om echt iets over te zeggen.

Over competitieblokken gesproken, ik heb vernomen dat op de SBD cup dit jaar ook een WL wedstrijd gaat komen, wat ik zeker interessant zou vinden om aan mee te doen. Voornamelijk wil ik eraan mee doen om te peilen waar ik nu sta. Het schema wat ik aan ga houden is Level 4 uit "Olympic weightlifting, a complete guide" van Greg Everett. Echter omdat de competitie nog vrij ver weg is (30/31 Oktober), ga ik de volume en kracht mesocycle 2x uitvoeren. Hieronder een overzicht hoe dat eruit ziet. Mijn trainingsweken beginnen overigens op donderdagen, wat wellicht een beetje apart is, maar voor mijn eigen planning kwam dat het beste uit.
1621939574108.png
 
Laatst bewerkt:
2021-05-25

Ochtend bodyweight: 107kg...? Ik varieer tussen de 104kg en 109kg, afhankelijk van hoe of ik op m'n tenen of hakken leun, dus het wordt echt tijd voor een nieuwe weegschaal. Ik heb geprobeerd het zo consistent mogelijk te houden betreft druk en stand, maar een klein beetje naar voren leunen en ben 2kg zwaarder, dus geen doen dit.

Heerlijke training vandaag. Niet heel vermoeiend, eigenlijk precies de juiste hoeveelheid vermoeiend. Ook spierpijn wordt steeds minder, dus dat is positief! Ik kijk erg uit naar het schema van komende week, want dan ga ik weer een tandje bij zetten! Het enige wat ik merk is lichte irritatie in m'n linker knie bij squat bewegingen. Wellicht binnenkort naar de fysio als prehab.

Jerk dip&drive
2x2 70kg
1x2 110kg
5x2 140kg Gaat steeds beter!

Power snatch
2x3 70kg
1x3 85kg
5x3 90kg Echt enorm blij met hoe dit ging. Perfecte gewicht om techniek mee te oefenen en het voelde ook super goed, dus mooi! Het is nog wat inconsistent, maar dat komt vanzelf goed.

Power jerk
1x3 85kg
5x3 90kg Ook goed.

Overhead squat
5x3 97,5kg De eerste set ging ik qua balans alle kanten op, de laatste set was solide, echt hele mooie progressie!

BTN Snatch push press
3x5 97,5kg Easy

Lat pull down
4x8 45kg Ben erg licht begonnen, maar voelde goed gelukkig.

In bed liggen tussen 2.05 en 10.15. Dus net iets meer dan 8u. Wederom erg laat naar bed, maar ondanks dat wel goed geslapen. Vanavond wordt het weer eens tijd om even fatsoenlijk in dat ritme te komen, want dit kan niet langer zo. Ik geef deze nacht een 4/10.

12.00: Noodles met kip en spinazie. Ook 5g creatine en 3 visolie caps.
Tijdens trainen: 2 bananen.
17.00: Aardappels met gehaktbal, asperges en wat andere groenten
21:00: zo nog noodles met kip en spinazie van gisteren, en 3 visolie caps.
Water zit ik nu op maar op 1,5L, dus moet even door tanken om de 3L te halen voor het einde van de dag.

IMG_20210525_170621.jpg

S'ochtends direct na het wakker worden, voor het hardlopen:
Mijn opwarm routine voor gewichtheffen
20 bw squats
Merk dat ik foam rollen te vaak skip, dus daar wil ik ook weer beter op letten.

Shoulder rotation stretch
Bekijk bijlage 528060
Front rack mobility stretch (maar dan met bezem)
https://www.catalystathletics.com/video/1438/Clean-Rack-Position-Stretch/
Underarm stretch
https://www.catalystathletics.com/video/1427/Underarm-Stretch-For-Snatch-Clean-Jerk-Mobility/

Qua herstel is er weinig te doen op dit moment. Sauna in m'n gym blijft dicht helaas met deze opening stap.

Qua mindfulness wil ik zo nog even 30 min mediteren.

Nog niks interessants gevonden hier.
 
In bed liggen tussen 2.05 en 10.15. Dus net iets meer dan 8u. Wederom erg laat naar bed, maar ondanks dat wel goed geslapen. Vanavond wordt het weer eens tijd om even fatsoenlijk in dat ritme te komen, want dit kan niet langer zo. Ik geef deze nacht een 4/10
8u een 4/10? Ben je dan niet te streng voor jezelf?
 
8u een 4/10? Ben je dan niet te streng voor jezelf?
Je maakt hier een heel fair punt ja, maar ik heb er wel een redenering achter. De 4 uit de 4/10 komt puur vanuit de lengte van de slaap, daar ben ik zeker content mee. Echter ging ik veel later naar bed dan ik wilde. Ik merk op dat ik heel goed ga op slaap ritme, maar dat ik het lastig vind om dat vast te houden. Vandaar dat ik mezelf een lager punt geef.
Daarnaast ook slaap kwaliteit. Dit vind ik iets lastiger om een richtlijn voor te vinden. Ik weet dat ik een erg onrustige slaper ben, word vaak wakker (afgelopen nacht ook 2x, wat ik er om eerlijk te zijn vergeten ben bij te zetten), en ik snurk als een bizon. Ik weet dat een goed slaap ritme voor mij daarbij wat helpt, maar het niet volledig oplost. Ik heb denk ik ondertussen eigenlijk alles behalve een CPAP wel geprobeerd om dit op te lossen maar niks is consistent. Soms merk ik echter wel dat ik een random nacht enorm goed slaap, niet onrustig, zonder snurken. Ik weet alleen nog niet waar dat aan ligt. Voor mijn gevoel ligt het voornamelijk aan hoe inconsistent ik alles doe op dit gebied op dit moment, maar ja, daar gaan we vanzelf achter komen.
 
Je maakt hier een heel fair punt ja, maar ik heb er wel een redenering achter. De 4 uit de 4/10 komt puur vanuit de lengte van de slaap, daar ben ik zeker content mee. Echter ging ik veel later naar bed dan ik wilde. Ik merk op dat ik heel goed ga op slaap ritme, maar dat ik het lastig vind om dat vast te houden. Vandaar dat ik mezelf een lager punt geef.
Daarnaast ook slaap kwaliteit. Dit vind ik iets lastiger om een richtlijn voor te vinden. Ik weet dat ik een erg onrustige slaper ben, word vaak wakker (afgelopen nacht ook 2x, wat ik er om eerlijk te zijn vergeten ben bij te zetten), en ik snurk als een bizon. Ik weet dat een goed slaap ritme voor mij daarbij wat helpt, maar het niet volledig oplost. Ik heb denk ik ondertussen eigenlijk alles behalve een CPAP wel geprobeerd om dit op te lossen maar niks is consistent. Soms merk ik echter wel dat ik een random nacht enorm goed slaap, niet onrustig, zonder snurken. Ik weet alleen nog niet waar dat aan ligt. Voor mijn gevoel ligt het voornamelijk aan hoe inconsistent ik alles doe op dit gebied op dit moment, maar ja, daar gaan we vanzelf achter komen.
overweeg een slaaponderzoek?
 
overweeg een slaaponderzoek?
Heb het aan m'n huisarts voorgesteld, maar die vond het niet nodig. Wil het eigenlijk nog steeds wel, maar heb zijn verwijzing nodig. Wel raadde hij zo'n professioneel slaap bitje aan, maar die dingen waren verdomme 900eu, en werd niet vergoed door de verzekering. Dus heb een goedkoper alternatief (20eu oid) besteld, maar naast dat het niet hielp, kon ik ook echt niet slapen met zo'n ding in.
 
Heb het aan m'n huisarts voorgesteld, maar die vond het niet nodig. Wil het eigenlijk nog steeds wel, maar heb zijn verwijzing nodig. Wel raadde hij zo'n professioneel slaap bitje aan, maar die dingen waren verdomme 900eu, en werd niet vergoed door de verzekering. Dus heb een goedkoper alternatief (20eu oid) besteld, maar naast dat het niet hielp, kon ik ook echt niet slapen met zo'n ding in.
MRA beugel moet je proefhappen bij de Orthodontist.
CPAP is dan de volgende stap / longonderzoek bij de KNO
maak er een drama van bij de HA, psychische klachten, vermoeidheid, concentratieverlies enz. :zzz:
 
Je maakt hier een heel fair punt ja, maar ik heb er wel een redenering achter. De 4 uit de 4/10 komt puur vanuit de lengte van de slaap, daar ben ik zeker content mee. Echter ging ik veel later naar bed dan ik wilde. Ik merk op dat ik heel goed ga op slaap ritme, maar dat ik het lastig vind om dat vast te houden. Vandaar dat ik mezelf een lager punt geef.
Daarnaast ook slaap kwaliteit. Dit vind ik iets lastiger om een richtlijn voor te vinden. Ik weet dat ik een erg onrustige slaper ben, word vaak wakker (afgelopen nacht ook 2x, wat ik er om eerlijk te zijn vergeten ben bij te zetten), en ik snurk als een bizon. Ik weet dat een goed slaap ritme voor mij daarbij wat helpt, maar het niet volledig oplost. Ik heb denk ik ondertussen eigenlijk alles behalve een CPAP wel geprobeerd om dit op te lossen maar niks is consistent. Soms merk ik echter wel dat ik een random nacht enorm goed slaap, niet onrustig, zonder snurken. Ik weet alleen nog niet waar dat aan ligt. Voor mijn gevoel ligt het voornamelijk aan hoe inconsistent ik alles doe op dit gebied op dit moment, maar ja, daar gaan we vanzelf achter komen.

Jezelf een laag cijfer geven leidt tot de druk om het beter te doen, dus meer stress, dus slechtere slaap. Het is een hele psychologische strijd :p

Uiteindelijk is het meten van slaap en loggen+perfectioneren van ieder aspect in het leven niet de oplossing denk ik. Als je slaap niet goed is, betekent dat vooral dat je een ander aspect moet aanpassen, niet de slaap zelf. En verder moet je vooral genieten van het slapen. :D

Maar dat is mijn amateur-psychologie. Bij medische oorzaken, zoals slaapapneu, snurken, weet ik veel wat, gelden waarschijnlijk andere regels.
 
Jezelf een laag cijfer geven leidt tot de druk om het beter te doen, dus meer stress, dus slechtere slaap. Het is een hele psychologische strijd :p

Uiteindelijk is het meten van slaap en loggen+perfectioneren van ieder aspect in het leven niet de oplossing denk ik. Als je slaap niet goed is, betekent dat vooral dat je een ander aspect moet aanpassen, niet de slaap zelf. En verder moet je vooral genieten van het slapen. :D

Maar dat is mijn amateur-psychologie. Bij medische oorzaken, zoals slaapapneu, snurken, weet ik veel wat, gelden waarschijnlijk andere regels.
Ik snap waar je vandaan komt en ik zit ook wel met dat dilemma. Want ja, ik kan voor m'n gevoel mezelf niet gaan vertellen dat het allemaal wel snor zit, want ik weet gewoon dat het niet zo is. Zit al zo lang als ik me kan herinneren met slechte slaap. Voor m'n gevoel zijn de andere aspecten in m'n leven wel redelijk op hun plaats, of in ieder geval in de buurt van waar ik ze wil hebben. Het is vooral slaap dat het de das om doet. Maar wat je zegt, dat brengt weer stress met zich mee, wat weer zorgt voor slechte slaap, vicieuze cirkel haha! Dit was voor mij een stap om weer eens wat anders te proberen. Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik mediteren ook nog te vaak skip en dat die rust daarvan mij wel goed doet, dus ook daar is wat winst te behalen!
 
Back
Naar boven