XXL Nutrition

AlexV's log: Olympisch gewichtheffen en smijten

Bezoekers in dit topic

Ik herken je probleem, alhoewel het bij mij eigenlijk meer de lengte van de slaap is. Als ik eenmaal naar bed ga ben ik binnen een paar minuten weg, en ik slaap super vast, ik word nooit wakker. Je kunt een bom naast me laten af gaan en ik slaap er nog doorheen.
Maar de acht uur slaap halen per nacht blijft voor mij mijn grootste valkuil. Ik kom er te vaak gewoon niet aan, en het is de grootste limiterende factor geweest vwb gains en overall stressreductie. Alles valt of staat met voldoende kwalitatieve nachtrust.
 
Je maakt hier een heel fair punt ja, maar ik heb er wel een redenering achter. De 4 uit de 4/10 komt puur vanuit de lengte van de slaap, daar ben ik zeker content mee. Echter ging ik veel later naar bed dan ik wilde. Ik merk op dat ik heel goed ga op slaap ritme, maar dat ik het lastig vind om dat vast te houden. Vandaar dat ik mezelf een lager punt geef.
Daarnaast ook slaap kwaliteit. Dit vind ik iets lastiger om een richtlijn voor te vinden. Ik weet dat ik een erg onrustige slaper ben, word vaak wakker (afgelopen nacht ook 2x, wat ik er om eerlijk te zijn vergeten ben bij te zetten), en ik snurk als een bizon. Ik weet dat een goed slaap ritme voor mij daarbij wat helpt, maar het niet volledig oplost. Ik heb denk ik ondertussen eigenlijk alles behalve een CPAP wel geprobeerd om dit op te lossen maar niks is consistent. Soms merk ik echter wel dat ik een random nacht enorm goed slaap, niet onrustig, zonder snurken. Ik weet alleen nog niet waar dat aan ligt. Voor mijn gevoel ligt het voornamelijk aan hoe inconsistent ik alles doe op dit gebied op dit moment, maar ja, daar gaan we vanzelf achter komen.

heb je verder klachten die kunnen wijzen op slaap apnoe? Zo ja, dan is toch aandringen op een slaaponderzoek wel slim. Had er zelf klachten van, inclusief hoge bloeddruk, en bleek enorm veel stops te hebben en met CPAP is het nu opgelost. Het is echt een sluipmoordenaar, hier wil je geen jaren mee rondlopen want dat is vragen om veel grotere problemen.
 
...je schrijft al jaren een probleem....chronisch....toch maar heel ernstig gaan praten met je HA!!
 
Ik herken je probleem, alhoewel het bij mij eigenlijk meer de lengte van de slaap is. Als ik eenmaal naar bed ga ben ik binnen een paar minuten weg, en ik slaap super vast, ik word nooit wakker. Je kunt een bom naast me laten af gaan en ik slaap er nog doorheen.
Maar de acht uur slaap halen per nacht blijft voor mij mijn grootste valkuil. Ik kom er te vaak gewoon niet aan, en het is de grootste limiterende factor geweest vwb gains en overall stressreductie. Alles valt of staat met voldoende kwalitatieve nachtrust.
Het laatste wat je zegt geloof ik ook heel sterk in. Slaap is naar mijn mening zo'n zwaar onderschatte factor door velen, of het nou betrekking heeft op gainz of algehele welzijn.
heb je verder klachten die kunnen wijzen op slaap apnoe? Zo ja, dan is toch aandringen op een slaaponderzoek wel slim. Had er zelf klachten van, inclusief hoge bloeddruk, en bleek enorm veel stops te hebben en met CPAP is het nu opgelost. Het is echt een sluipmoordenaar, hier wil je geen jaren mee rondlopen want dat is vragen om veel grotere problemen.
Niet dat ik weet. Mijn toenmalig vriendin claimde dat ik geen stops had, en ik heb een tijdje mijn slaap opgenomen en heb ooit 1x een stop voorbij horen komen, dus in die zin denk ik gelukkig niet dat ik echt slaap apneu heb. Echter snurk ik wel als een bizon, wat qua ademhaling ook verre van ideaal is uiteraard.
...je schrijft al jaren een probleem....chronisch....toch maar heel ernstig gaan praten met je HA!!
M'n huisarts denk altijd dat het wel prima met mij gaat, maar wat je zegt, waarschijnlijk tijd om wat meer aan te dringen.
 
Echter snurk ik wel als een bizon, wat qua ademhaling ook verre van ideaal is uiteraard.
zijslapen geeft dan idd de voorkeur boven rugslapen
 
2021-05-26

Ochtend bodyweight: 106kg +/- 3kg.

Vandaag weer complete rust. Nu al zin in training van morgen!

In bed liggen tussen 23.30 en 8.30. Dus 9u totaal. Kwam snel in slaap en sliep ook relatief goed. Ik denk dat het komt door de meditatie voor het slapen. Heb dit keer heel erg gefocust op het ontspannen van de spanning in m'n spieren, tov de drukte in m'n hoofd. Vanavond nog eens proberen, hopelijk met soortgelijk resultaat. Werd alleen aan het einde 2x wakker, waardoor ik me niet zo uitgerust voelde als ik gewild had. Al met al een van de betere nachten tot nu toe. Ik geef afgelopen nacht een 6/10. Voor het eerst een voldoende sinds begin van de log! :D

10.30: 250g druiven + 200g aardbeien + 1 appel met kaneel
13.30: Aardappels met gehakt en asperges van gisteren. Ook: creatine schep.
17.00: Aardappels met vis, asperges en groente.
21:00: Zo meteen nog: Ham-kaas tosti met ei, sla mix en mayo. Ook: 3 caps visolie.
Water zit ik nu net over de 1.5L. Laatste paar dagen niet heel veel dorst. Kom denk ik aan de 2 tot 2,5L per dag, wat op zich al wel voldoende is om tevreden mee te zijn. Maar ergens wil ik toch die 3L vast houden.

IMG_20210526_170845.jpg

S'ochtends direct na het wakker worden:
WL warm up routine
20 bw squats

Zo meteen nog:
Hip flexor stretch (2 varianten)
Bekijk bijlage 528136Bekijk bijlage 528137
Hierna nog deep squat hold, wat heel simpel een diepe squat zitten is, voor een paar min.

Qua herstel is er weinig te doen op dit moment. Sauna in m'n gym blijft dicht helaas met deze opening stap.

Qua mindfulness zo nog een meditatie sessie voor het slapen. Geen idee nog hoelang, gisteren ook op gevoel gedaan en kwam ik uiteindelijk op ongeveer 15 min. Op zich ook een tijd waar ik tevreden mee ben.

Nog niks interessants gevonden hier.
 
In!

Vanwege
1. gewichtheffen;
2. belangrijke randzaken;
3. de cliffhanger :D :
Hahaha welkom! Als je nog een mooie invulling voor de cliffhanger kan bedenken is dat altijd welkom, anders zal je af moeten wachten net als de rest :D
 
2021-05-27

Ochtend bodyweight: Traditioneel weer vergeten.

Verdomd lekkere training vandaag! Vrijwel zelfde training als de 19de. Ik heb echter m'n back squat wat achteruit geschroefd omdat met de techniek die ik nu aan houd + geen sleeves, ik merkte dat het toch te zwaar was. Maar is niet erg, uiteindelijk is het voor mij belangrijker om verstandiger te trainen dan die paar extra kilo's in een random training. Een blunder wel vandaag, was m'n druiven vergeten bij de training.

High hang power snatch
2x2 60kg
5x2 80kg Moest eigenlijk 70kg, maar dit ging enorm goed!

Snatch
1x3 80kg
1x3 97,5kg
5x3 105kg Damn dit ging goed zeg! Technisch een paar hele mooie, merk dat de flow steeds beter wordt, heel blij mee! Ook maar 1 misser (2de rep, 3de set, te gehaast de set-up gezet) ten opzichte van de ~7 missers vorige week. Heel tevreden! 3de, 4de en 5de set in video onder.

Deficit snatch pull
1x5 105kg
4x5 125kg Deze oefening blijft echt killing voor mij. Vooral met mijn lange benen/kort torso kost dit enorm veel energie. But we survived, somehow... 3de set in video onder.

Segment snatch deadlift (Pauze van grond en bij knie)
3x3 112,5kg Ging al beter dan vorige keer. 3de set in video onder.

High bar squat
1x8 80kg
1x8 107,5kg
4x8 125kg Man man man wat was dit afzien. Zoals voorheen vermeld, nieuwe techniek en geen sleeves hakt er erg in. Maar dat is niet erg, worden we sterk van. 3de set in video onder.

Squat jumps
4x5 35kg 3de set in video onder

Dead bug
4x5 bodyweight


In bed liggen tussen 23.30 en 9.00. Dus 9 en half uur slaap. Klinkt goed, maar verre van. Merkte enorm verschil met de avond ervoor. Kon deze avond totaal niet tot rust komen, zowel mentaal als fysiek, wat ervoor zorgde dat ik langer wakker bleef in bed, en waarschijnlijk ook dat m'n slaap erg matig aanvoelde. Ben denk ik 5x wakker geworden afgelopen nacht. Ondanks dit ben ik er wel positief over dat ik wel gevonden heb waar een belangrijk punt voor mij ligt betreft slaap. Dit is iets waar ik veel op ga focussen (zie 'meditatie') en bekijken hoe mijn resultaten zullen zijn over een aantal dagen/weken. Ik geef afgelopen nacht een 4/10.

10.00: 200g aardbei en 1 appel met kaneel.
12.00: Aardappels met vis en asperges van gisteren. Ook: schep creatine en 100g noten mix.
17.00: Pasta met goulash en groente.
21:00: zo nog iets eten, wat weet ik nog niet, waarschijnlijk nog een maaltijd aardappels met vis en asperges. En 3 caps visolie.
Water zit ik nu op maar op 1,5L. Wil de komende dagen wel echt wat meer water naar binnen werken, dus daar ga ik meer op letten.

IMG_20210527_171418.jpg

S'ochtends direct na het wakker worden:
WL warmup routine
20 bw squats
Foamrollen stop ik mee, tenzij ik iets voel wat echt vast zit. Zoals vandaag bijvoorbeeld de rechter kant van m'n traps.

Zo meteen nog:
Lat & romboid stretch (maar dan met straps)
Bekijk bijlage 527962
Lower back stretch (persoonlijk zoek ik per kant meer naar waar spanning zit, maar zo ziet het er ongeveer uit)
Bekijk bijlage 527963
Neck & trap stretch (ook hier zoek ik vooral waar de spanning zit)
Bekijk bijlage 527964

Qua herstel is er weinig te doen op dit moment. Sauna in m'n gym blijft dicht helaas met deze opening stap. Hopelijk gaan ze er vanavond wat van zeggen, maar betwijfel het als ik eerlijk ben.

Qua mindfulness wil ik zo nog even mediteren. Ben wel goed gesloopt na afgelopen training, dus ben benieuwd hoe succesvol dit zal zijn. Zoals bij 'Slaap' al vermeld, ik ga vooral focussen op ontspannen. Dit doe ik nu door te focussen op bepaalde spieren die ik op spanning voel staan en die proberen zo veel mogelijk los te laten. Oprecht voelt dit echt heel vreemd, eigenlijk gewoon vies bijna, alsof je met je sok in een plas water stapt. Maar om die reden denk ik ook dat er veel te winnen valt.

Nog niks interessants gevonden hier. Als iemand leuke ideeën heeft voor hier, roep maar!
 
Balen van je slaap. Hoop dat t vannacht beter gaat.

Mbt water drinken. Gewoon geen dorst? Of andere reden? Anders thee of limonade een optie?
 
Balen van je slaap. Hoop dat t vannacht beter gaat.

Mbt water drinken. Gewoon geen dorst? Of andere reden? Anders thee of limonade een optie?
Dankje! Zo mediteren, hoop dat het beter gaat, maar heb er vertrouwen in!

Betreft water, ik hou van water, dus daar ligt het niet aan. Het is meer dat ik het vaak gewoon vergeet als ik bezig ben, of het uitstel want "nog even dit afmaken". Dus ik denk dat het met wat meer aandacht wel goed moet komen.
 
Dankje! Zo mediteren, hoop dat het beter gaat, maar heb er vertrouwen in!

Betreft water, ik hou van water, dus daar ligt het niet aan. Het is meer dat ik het vaak gewoon vergeet als ik bezig ben, of het uitstel want "nog even dit afmaken". Dus ik denk dat het met wat meer aandacht wel goed moet komen.
Ik hoop ook eens te starten met mediteren. Zit/lig je erbij?

Flesje of bidon bij je neerzetten?
Ik sleur overal drinken mee naartoe. Maar dat is ook door continue dorst/droge mond. Dan ga je dat vanzelf doen en wen je eraan altijd wat mee te nemen.
 
Ik hoop ook eens te starten met mediteren. Zit/lig je erbij?

Flesje of bidon bij je neerzetten?
Ik sleur overal drinken mee naartoe. Maar dat is ook door continue dorst/droge mond. Dan ga je dat vanzelf doen en wen je eraan altijd wat mee te nemen.
Meestal zittend op de bank. Ik merk dat als ik lig, ik sneller de neiging krijg om in slaap te vallen. Maar als ik wakker genoeg ben, vind ik liggend fijner omdat ik makkelijker kan ontspannen. Uiteindelijk is dit 100% persoonlijke voorkeur en iedereen staat er anders in. Probeer beide een paar keer, dan merk je vanzelf welke het beste bevalt.

Heb een hele mooie Duitse bier pull waar een ruime liter in kan, maar het is vooral dat het nog geen gewoonte is. Heb zelf niet heel veel dorst of droge mond oid, dus de incentive is er niet echt, maar ik merk vaak wel dat ik beter train en me beter voel als ik goed veel drink. Komt allemaal wel goed met wat tijd :)
 
2021-05-28

Ochtend bodyweight: 106kg +/- 3kg.

Prima training vandaag. Merkte de vermoeidheid van gisteren, maar dat mag de pret uiteraard niet drukken! Ook merk ik nu net na deze training dat ik lichtelijk last heb van m'n Lombale wervels. Gelukkig weet ik waar het aan ligt: een te zwakke brace. Dus dat neem ik mee als ik weer overhead werk ga doen. Overigens, net voor de training ook 2u lang wat banken verhuisd in de volle zon, wat ook niet echt hielp voor de focus tijdens de training.

Jerk dip&drive
2x2 70kg
1x2 110kg
5x2 140kg Prima. 4de set in video.

Jerk from rack
2x3 70kg
1x3 105kg
5x3 112,5kg Dit keer wel allemaal gelukt, maar veel minder stabiel dan dat ik ze zou willen. Wederom ligt dit aan de core spanning zoals boven vernoemd. 3de, 4de en 5de set in video.

Power clean
1x3 70kg
1x3 90kg
5x3 97,5kg Prima, beetje met techniek gespeeld. 4de set in video.

Push press
5x5 80kg Wederom wat issues betreft core spanning, verder easy. 3de set in video.

Incline bench press
4x8 70kg


In bed liggen tussen 0.00 en 9.15. Zoals gisteren aan gegeven van te voren flink gelet op ontspanning dmv muscle release meditatie, en ik moet zeggen dat ik er wel over te spreken ben tot nu toe. Ik werd maar 2x wakker vannacht en ik merkte dat m'n lichaam bij het wakker worden ook meer ontspannen was. Merkte echter wel aan m'n keel s'ochtends dat ik goed gesnurk heb. Ik ben er nog niet, maar dit is wel de progressie waar ik naar zoek, dus mooi! Ik geef deze nacht een 5,5/10.

10.30: 500g druiven
12.30: Pasta met goulash van gisteren. Ook schep creatine en 3 visolie caps.
17.00: Vrijdag friet dag
21:00: zo nog wat pan ham-kaas tosti's met ei, sla en mayo, en 3 visolie caps.
Water zit ik nu op maar op 1,5L. Op drinken letten nog niet zo'n groot succes, maar dat komt wel.

S'ochtends direct na het wakker worden, voor het hardlopen:
Mijn opwarm routine voor gewichtheffen
20 bw squats

Shoulder rotation stretch
Bekijk bijlage 528060
Front rack mobility stretch (maar dan met bezem)
https://www.catalystathletics.com/video/1438/Clean-Rack-Position-Stretch/
Underarm stretch
https://www.catalystathletics.com/video/1427/Underarm-Stretch-For-Snatch-Clean-Jerk-Mobility/

Qua herstel is er weinig te doen op dit moment. Sauna in m'n gym blijft dicht helaas met deze opening stap.

Qua mindfulness wil ik nog even 30 min muscle release meditatie voor slapen.

Nog niks interessants gevonden hier. Drop je suggesties!
 
Heeft die lamp boven je, nog een betekenis vwb de uitvoering? :dunno:
 
Heeft die lamp boven je, nog een betekenis vwb de uitvoering? :dunno:
Als je goed kijkt is het morse code :D Maar vind die disco lampen ook nog steeds heel raar, kan ze ook niet uitzetten haha
 
Leuk die mindfullness updates. Ik doe dit sinds kort zelf ook nadat ik tijdens mijn studie besefte hoe handig het is om gewoon af en toe de wereld los te laten.
Ik vind het "ontwaken" het leukst, heel langzaam kom je terug in de normale wereld, alsof je uit een narcose komt hehe.
 
Leuk die mindfullness updates. Ik doe dit sinds kort zelf ook nadat ik tijdens mijn studie besefte hoe handig het is om gewoon af en toe de wereld los te laten.
Ik vind het "ontwaken" het leukst, heel langzaam kom je terug in de normale wereld, alsof je uit een narcose komt hehe.
Thanks man! Heerlijk is het om al het gedoe van de buitenwereld even gewoon links te laten liggen! Het ontwaken is zeker heerlijk, maar als ik eerlijk ben, persoonlijk ga ik het beste op het moment dat je in de meditatie komt en het alles wat je ziet, voelt en hoort opeens compleet anders aanvoelt.
 
2021-05-29

Ochtend bodyweight: Vandaag 3x direct achter elkaar gewogen op, naar mijn mening, dezelfde manier en kreeg de volgende getallen: 106,5kg - 109kg - 104kg. Dus ik stop met wegen tot ik een betere weegschaal heb.

Had om eerlijk te zijn heel weinig verwachtingen van de training vandaag (zie spoiler 'slaap'), maar ondanks dat ging het toch nog vrij goed! Moest mezelf wel echt naar de gym toe slepen, maar eenmaal bezig ging het best prima. Zeker niet de beste training, eigenlijk voornamelijk standje overleven. Maar ondanks dat ben ik wel tevreden met hoe het is gegaan. Uiteindelijk niet heel veel gefilmd, vergat het steeds, maar wel paar setjes mee kunnen pakken.

Tall clean
2x2 60kg
5x2 80kg

Cleans
1x3 80kg
1x3 105kg
5x3 112,5kg Voelde zwaar vandaag, maar toch prima afgekregen. 5de set in video.

Deficit clean pull
1x5 112,5kg
4x5 135kg Deze was minder erg dan verwacht, maar toch nog steeds wel flink erg. 4de set in video.

Clean segment deadlift (pauze van de grond en bij knie)
3x3 120kg Werd erg licht in m'n hoofd weer bij deze, waarschijnlijk vermoeidheid. 3de set in video.

Front squat
1x5 60kg
1x5 100kg
4x5 112,5kg Afzien.

Depth jump
4x8 bodyweight

Ab wheel
4x8 bodyweight


In bed liggen tussen 1:00 en 9:45. Dus bijna 9u. Eerlijk gezegd zonder goede reden laat naar bed gegaan. Echter gebeurde er iets vreemds afgelopen nacht. Ik lig in bed, vrij kalm, moe en rustig, eigenlijk gewoon ready om te gaan slapen. Krijg ik opeens een rush aan energie. Ook had ik het opeens constant warm en lukte het niet om af te koelen, ondanks dat ik wel voelde dat de omgeving koud was. Uiteindelijk denk ik hooguit 5u soort van geslapen, maar daarin ook erg onrustig. Tevens minimaal 5x wakker geworden. Hele boute nacht en heb er ook geen verklaring voor. Hopelijk vannacht beter. Ik geef afgelopen nacht een 2,5/10.

10.30: Pasta met goulash van eergisteren. Ook: 3 caps visolie en schep creatine.
Tijdens trainen: 250g druiven
17.00: Aardappels met groente, vlees en champignons.
21:00: Zo meteen nog: Ham-kaas tosti's met ei, sla mix en mayo. Ook: 3 caps visolie.
Water heb ik niet heel goed bijgehouden, maar ik denk dat ik over de 2L zit. Prima progressie, zo nog een litertje en we zijn weer ready!

S'ochtends direct na het wakker worden:
WL warm up routine
20 bw squats

Zo meteen nog:
Hip flexor stretch (2 varianten)
Bekijk bijlage 528136Bekijk bijlage 528137
Hierna nog deep squat hold, wat heel simpel een diepe squat zitten is, voor een paar min.

Qua herstel: niks. Sauna weer open volgende week dus dat is top nieuws! Ik zat er ook aan te denken om een sport massage te laten doen voor m'n boven rug, maar ja, geld he.

Qua mindfulness zo nog een meditatie sessie voor het slapen. Hopelijk vannacht beter ontspannen.

Nog niks interessants gevonden hier.
 
2021-05-30

Wederom een gare dag betreft training. M'n lichaam voelt op, maar gelukkig is er morgen een rustdag. Ik merkte vandaag meteen dat de explosiviteit ver te zoeken was. Later was de stabiliteit en focus ook nog eens ver te zoeken. Al met al, matige training, but we survived. In ander nieuws, m'n verstandskies was een paar jaar terug half doorgekomen, en nu is de rest door aan het komen. Ging in het begin prima, maar nu begint het te ontsteken. Als het morgen zelfde is of erger, dan bel ik de tandarts maar.

High hang power snatch
2x2 50kg
5x2 70kg Prima. 4de set in video.

Power snatch
1x3 85kg
5x3 90kg Traag & lelijk, niet best dit. 4de en 5de in video.

Power jerk
1x3 85kg
5x3 90kg Al iets beter, maar niet waar ik het wil hebben. 5de set in video.

Overhead squat
5x3 97,5kg Ging alle kanten in, ook niet al te best. 3de set in video.

Snatch push press
3x5 97,5kg Niet heel hard, maar zeker wel prima.

Lat pull down
4x8 45kg


In bed liggen tussen 0.15 en 9.15. Dus 9u totaal in bed, maar denk 6-7u geslapen. Verdomde kiespijn. Of ja, niet van de kies zelf, maar het tandvlees eromheen. Werd om 2u wakker en kon er niet meer van slapen. Gelukkig in een la nog ibuprofen gevonden, 600mg erin geknald en sliep als een baby. Verder op zich een prima nacht, nog wel paar keer wakker geworden, maar pijn was te overzien en voelde me mentaal nog vrij fit. Ik geef afgelopen nacht een 4,5/10.

10.30: Aardappels met vlees en groente van gisteren. Ook: schep creatine.
Tijdens trainen: 250g druiven
17.00: XXL double pepperoni pizza en half bak caramel ijs. Ondanks dat kauwen niet ideaal is, was dit wel even genieten!
21:00: Zo meteen nog: Iets eten, wat weet ik nog niet, waarschijnlijk tosti's ofzoiets. Ook: 3 caps visolie.
Water heb ik niet heel goed bijgehouden, maar ik denk dat ik rond de 1,5L zit.

S'ochtends direct na het wakker worden:
WL warm up routine
20 bw squats

Qua herstel: niks. Eerst volgende sauna sessie wordt waarschijnlijk 8 juni, verdomd veel zin in!

Qua mindfulness zo nog een meditatie sessie voor het slapen. Hopelijk gaat de kiespijn niet in de weg zitten.

Nog niks interessants gevonden hier. Drop je suggesties!
 
Back
Naar boven