XXL Nutrition

Sticky Algemeen Longevity Topic

Glaasje rood is ook okay toch? Maaruh ik doe het allebei niet. Als ik aspirine neem zit er meestal cafeine en ephedrine bij.

Ik vind wijn drinken voor de health benefits bullshit, de enige reden waarom dit als gezond gezien word is door de resveratrol. Beter een supplement ervan nemen dan heb je de goeie dosis en geen alcohol erbij. Maar goed, als je toch alcohol gaat drinken is rode wijn wel de betere optie denk ik.

Ik vind wijn drinken voor de health benefits bullshit, de enige reden waarom dit als gezond gezien word is door de resveratrol. Beter een supplement ervan nemen dan heb je de goeie dosis en geen alcohol erbij. Maar goed, als je toch alcohol gaat drinken is rode wijn wel de betere optie denk ik.
Is achterhaald, ook 1 glaasje per dag wordt niet meer als gezond gezien. Het advies is nu helemaal niet drinken. En daar ben ik het mee eens.

Is achterhaald, ook 1 glaasje per dag wordt niet meer als gezond gezien. Het advies is nu helemaal niet drinken. En daar ben ik het mee eens.

ik hoor van veel collega's dat ze elke dag na het werk een biertje drinken of een glas wijn,

maar Vieze Jij de bodybuilder is ongezond bezig met zijn shakies :roflol:

mag ik vragen over welke persoon of instantie je het dan hebt?
Als ik zou moeten gokken gebaseerd op die studie onlangs gepubliceerd in The Lancet. Martijn Katan schrijft bijvoorbeeld dit:
Wat kwam er nou precies uit die alcoholstudie van vorige week? Het persbericht van het Erasmus MC was duidelijk: “Geen alcohol = langer leven […] Ook één of twee glazen alcohol per week zijn schadelijk voor de gezondheid.” Dat wordt inderdaad gevonden in de nieuwste Mendelian randomisation studies: allerlei ziektes nemen toe met alcoholgebruik, inclusief hart- en vaatziekten. De daling van hartinfarcten bij matig drinken is een artefact; die komt niet door de alcohol maar doordat matige drinkers andere gezonde dingen doen. Geheelonthouders sterven jonger; ook dat komt niet door een alcoholtekort, maar doordat ze dikker zijn, minder bewegen en meer roken. Geen alcohol is dus het gezondst.
Maar de Lancet studie die vorige week de media haalde gebruikte geen Mendelian randomisation maar ouderwetse epidemiologie. Daar kwam prompt weer uit dat de niet-drinkers het eerste dood gaan en dat wie dagelijks één glas drinkt het langst leeft. De auteurs drukten dat zo uit: ‘the threshold for lowest risk of all-cause mortality was about 100 g/week.’ Een glibberige formulering. Betekent het: drink 100 g/week (dus elke dag een fors glas wijn) of drink niet?
Uit eFiguur 10 (bijgaand) concludeer ik dat wie 50-100 gram per week dronk (ruwweg 1 glaasje per dag) in deze studie net iets langer leefde dan wie 0-50 gram dronk (twee glazen per week). Dat komt denk ik niet door de alcohol maar doordat de gemiddelde 1-glas-per-dag drinker vaker een witte vrouw was, hoger opgeleid, iets minder rookte, ietsje slanker was etc. (eTable2). Zonder alcohol had die nog net iets langer geleefd.
De boodschap ‘geen alcohol is het gezondst’ klopt waarschijnlijk. Maar het persbericht was ‘right for the wrong reasons’.
BRONNEN
Studie vorige week: Wood, Lancet 2018.
Geheelonthouders ongezond: Van Oers, Alc Alcoholism 1999; Holahan, Alc Clin Expt Res 2010; Naimi, Addiction 2017; Van Bussel, Eur J Nutr 2017.
Mendelian randomisation studies: Yun, K.E., Int J Epidemiol 2017; Millwood I, Bristol Mendelian randomisation conference 2017.

30740356_2168008476550585_2389402001684299776_n.jpg

Denk dat men altijd voorzichtig moet zijn met trekken van conclusies op basis van één nieuw onderzoek. Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan wereldwijd. De resultaten zijn lang niet altijd eenduidig en kunnen qua resultaat verschillen door elementen in de opzet van het onderzoek. Laat staan dat je afgaat op een interpretatie van het onderzoek door nieuwsmedia. Vaak zijn de conclusies die zij trekken namelijk helemaal niet te trekken op basis van de onderzoeksresultaten.

Zo zal bijvoorbeeld een onderzoek naar de gezondheidseffecten van vlees, waarbij geen verschil tussen onbewerkt en bewerkt vlees gemaakt is en dus ook bewerkt vlees meegenomen is, heel andere resultaten geven dan een onderzoek waarbij dit verschil wel gemaakt.

Daarom is het belangrijk om sowieso altijd goed te kijken naar het ontwerp van het onderzoek. En in geval van een mediabericht welke gebaseerd is op een onderzoek, altijd het onderzoek zelf ook checken en valideren of jij op basis hiervan dezelfde conclusies kunt trekken. En zelfs dan is het goed om te kijken naar al het relevante onderzoek met betrekking tot een bepaald onderwerp. Als van alle relevante en kwalitatief hoogwaardig opgezette onderzoeken, 19 onderzoeken A zeggen. En er is één nieuw onderzoek wat B zegt. Dan ben ik geneigd om vooralsnog A als waarheid te zien.

Vandaar dat bijvoorbeeld de gezondheidsraad alle relevante onderzoeken met betrekking tot bijvoorbeeld alcohol en alcohol houdende dranken bekijkt en op basis daarvan een advies formuleert. Als ik kijk naar de achtergronddocumenten 'alcohol' en 'alcoholhoudende dranken', zijn de volgende conclusies getrokken (verbanden met grote bewijskracht):

Hoge alcohol consumptie:
- Binge drinken versus gelijkmatig gespreid drinken bij hetzelfde gemiddelde alcoholgebruik hangt samen met +45% risico op coronaire hartziekten
- >30g alcohol per dag versus >0 tot <15 g/d hangt samen met +35% risico op beroerte
- 30 tot 60 versus 0 g/d hangt samen met +20% risico op darmkanker
- 5-15 versus 0,1-5 g/d hangt samen met +5% risico op borstkanker
- 15-30 versus 0,1-5 g/d hangt samen met +10% risico op borstkanker

Lage alcohol consumptie ten opzichte van geen alcohol consumptie:
- Bij gebruik van 6 gram alcohol/d is het sterfterisico ten opzichte van 0 g/d het laagst: -15%
- 2,5 versus 0 gram alcohol/d hangt samen met -25% risico op coronaire hartziekten
- >0 tot <15 versus 0 gram alcohol/d hangt samen met -20% risico op beroerte
- 2 tot 28 versus 0 gram alcohol/d hangt samen met -20% risico op hartfalen
>0 tot 24 (vrouwen) en 6 tot 48 (mannen) versus 0 gram alcohol/d hangt samen met -20% risico op diabetes mellitus type 2
>0 tot <30 versus 0 gram alcohol/d hangt samen met -25% risico op dementie

Conclusies ten aanzien van de consumptie van bier (negatief):
Bij mannen hangt consumptie van 10 tot 20 versus >0 tot 3 gram alcohol uit bier per dag samen met een ongeveer 10 procent hogere totale sterfte.
Bij vrouwen hangt consumptie van 3 tot 10 versus >0 tot 3 gram alcohol uit bier per dag samen met een ongeveer 15 procent hogere totale sterfte.
Mannen die bier drinken hebben een ongeveer 15% hoger risico op diabetes mellitus type 2 dan mannen die geen bier drinken.
Consumptie van 20-40 versus >0 tot 3 gram alcohol uit bier per dag hangt samen met een 35 procent hoger risico op darmkanker.
Bij vrouwen hangt consumptie van >15 versus 0 gram alcohol uit bier per dag samen met een ongeveer 90 procent hoger risico op longkanker.

Conclusies ten aanzien van de consumptie van bier (positief):
Een lage bierconsumptie van 5 tot 15 versus 0 gram alcohol uit bier per dag bij mannen hangt samen met een ongeveer 20 procent lager risico op longkanker
Een lage bierconsumptie >0 tot 5 versus 0 gram alcohol uit bier per dag bij vrouwen hangt samen met een ongeveer 20 procent lager risico op longkanker

Conclusies ten aanzien van de consumptie van wijn (negatief):
Bij vrouwen hangt consumptie van >20 versus >0 tot 3 gram alcohol uit wijn per dag samen met een ongeveer 15 procent hogere totale sterfte
Bij mannen hangt consumptie van >40 versus >0 tot 3 gram alcohol uit wijn per dag samen met een ongeveer 20 procent hogere totale sterfte.
Consumptie van 20-40 versus >0 tot 3 gram alcohol uit wijn per dag hangt samen met een ongeveer 20 procent hoger risico op darmkanker.

Conclusies ten aanzien van de consumptie van wijn (positief):
Bij vrouwen hangt consumptie van >0 tot 10 versus 0 gram alcohol uit wijn per dag samen met een tot 20 procent lagere totale sterfte.
Bij mannen hangt consumptie van >0 tot 10 versus 0 gram alcohol uit wijn per dag samen met een tot 30 procent lagere totale sterfte.
Consumptie van >0 tot 12 versus 0 gram alcohol uit wijn per dag hangt samen met een ongeveer 25% lager risico op longkanker.

Conclusies ten aanzien van de consumptie van sterke drank (negatief):
Bij vrouwen hangt consumptie van 0,1 tot 12 versus 0 gram alcohol uit sterke drank per dag samen met een ongeveer 10% hoger risico op diabetes mellitus type 2.
Bij mannen hangt consumptie van >15 versus 0 g alcohol uit sterke drank per dag samen met een ongeveer 35% hoger risico op longkanker

Conclusies ten aanzien van de consumptie van sterke drank (positief):
Geen
-------------------------------------

Kijkend naar alle conclusies heeft een hoge alcohol consumptie enkel nadelen (3 of meer glazen). Laag alcohol gebruik heeft meerdere voordelen. Sterke drank heeft enkel nadelen. Bier grotendeels nadelen (behalve lager risico op longkanker). Maar als we de nadelen opwegen tegen de voordelen zien we al snel dat bier ook beter vermeden kan worden. Bij wijn zien we dat hogere consumptie (Vrouwen meer dan 2 glazen, mannen meer dan 3 glazen) negatieve effecten heeft, maar bij lagere innames voordelen.

Op basis hiervan zou ik persoonlijk zeggen dat men het beste helemaal geen bier of sterke drank kan drinken. Dagelijks een zeer kleine hoeveelheid wijn heeft echter wel gezondheidsvoordelen. Je moet dan denken aan ongeveer 60-80 ml wijn (wat een half glas is). Hogere innames doen de voordelen teniet.

Het is alleen een onderzoek dat de gegevens van 83 prospectieve studies combineert.

Het is alleen een onderzoek dat de gegevens van 83 prospectieve studies combineert.

Dat is natuurlijk een ander verhaal. Dan is de relevantie van het onderzoek groter. Maar dan is het alsnog de vraag: Welke hoeveelheden zijn daarbij onderzocht? en vergeleken. Is er een verschil gemaakt tussen verschillende soorten alcohol, etc.

Als je alle alcohol over één kam scheert en hoeveelheden groter dan 20g per dag onderzoekt, zul je tot de conclusie komen dat alcohol niet goed is. Bij inname lager dan 10g zal het ervan afhankelijk zijn of het om alcohol uit sterke drank, bier of wijn gaat.

Ik denk dat de gezondheidsraad goed werk heeft geleverd mbt de achtergronddocumenten rondom alcohol. Het advies wat hierop gebaseerd is (nul tot één glas per dag), is wat kort door de bocht. Voor wijn lijkt me dit een passend advies. Voor bier en sterke drank niet. Daar zou 0 het beste advies zijn. desalniettemin is het advies in NL omtrent alcohol veel accurater als het advies wat vele ander landen hanteren.

Ik denk overigens dat dit ook te verklaren is.

Dat is natuurlijk een ander verhaal. Dan is de relevantie van het onderzoek groter. Maar dan is het alsnog de vraag: Welke hoeveelheden zijn daarbij onderzocht? en vergeleken. Is er een verschil gemaakt tussen verschillende soorten alcohol, etc.

Als je alle alcohol over één kam scheert en hoeveelheden groter dan 20g per dag onderzoekt, zul je tot de conclusie komen dat alcohol niet goed is. Bij inname lager dan 10g zal het ervan afhankelijk zijn of het om alcohol uit sterke drank, bier of wijn gaat.

Ik denk dat de gezondheidsraad goed werk heeft geleverd mbt de achtergronddocumenten rondom alcohol. Het advies wat hierop gebaseerd is (nul tot één glas per dag), is wat kort door de bocht. Voor wijn lijkt me dit een passend advies. Voor bier en sterke drank niet. Daar zou 0 het beste advies zijn.
https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(18)30134-X.pdf

Ik heb altijd wat moeite met dat onderscheid tussen wijn en andere alcoholische dranken. Wijndrinkers zijn een ander slag volk dan bijvoorbeeld bierdrinkers. Dan kun je nog zo hard je best doen om te corrigeren voor confounding, maar systematische en residual blijft overeind.

https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(18)30134-X.pdf

Ik heb altijd wat moeite met dat onderscheid tussen wijn en andere alcoholische dranken. Wijndrinkers zijn een ander slag volk dan bijvoorbeeld bierdrinkers. Dan kun je nog zo hard je best doen om te corrigeren voor confounding, maar systematische en residual blijft overeind.
Ik vermoed ook dat sociaal economische verschillen meespelen bij het verschil tussen bijvoorbeeld wijn en wodka drinkers.

C2H5OH blijft hetzelfde. Percentage per drank zal verschillen. Dus of je wijn of bier drinkt maakt niet uit zolang de grammen hetzelfde blijven.

Er zijn de volgende groepen in het onderzoek:
>0–≤100 g (per week)
>100–≤200 g (per week)
>200–≤350 (per week)
>350 g (per week)
(niet drinkers zijn niet meegenomen in het onderzoek, dus een vergelijk met geheel onthouders kun je op basis hiervan niet maken).

Ze stellen vast dat de eerste groep op alle gebieden het laagste risico heeft. Oftewel minder dag 100g alcohol per week. Dat zijn ongeveer 10 glazen waarbij ik een glas tel als:
- 5% bier, 0,2 liter
- 12,5% wijn, 80 ml
- 40% sterke drank, 2,5ml
(Wijn wat je bestelt in restaurant of op het terras is meestal 125 ml).

Ook stellen zij ''Associations of baseline alcohol consumption with all-cause mortality were stronger in drinkers of beer or spirits than of wine, and in those drinking less frequently (when consuming the same weekly amount), including binge drinkers''.

---------------------------------

Dit is absoluut geen verassing en tevens in lijn met de conclusies van de gezondheidsraad.

upload_2018-5-10_21-21-43.png

C2H5OH blijft hetzelfde. Percentage per drank zal verschillen. Dus of je wijn of bier drinkt maakt niet uit zolang de grammen hetzelfde blijven.

De alcoholische dranken die je consumeert bevatten naast alcohol ook andere stoffen. Ook deze kunnen een effect op de gezondheid hebben. In die zin maakt het wel uit of je bier, wijn of sterke drank consumeert. Dit wordt bevestigd in de beschikbare onderzoeken en rapporten.

volgens mij wordt er inderdaad verschil gemaakt tussen verschillende soorten alcohol. Methanol is niet zo gezond.
Methanol (voorloop) wordt dan ook weggegooid en niet gedronken, naast Methanol heb je butanol, propanol en je kan het rijtje afgaan, echter niet relevant. Het gaat over ethanol. Bij vergisting van fruit wordt het destillaat van 65graden weggegooid.

Terug
Naar boven