Ik wil zelf gewoon doorbulken, maar dan clean. Heb jij nog goede tips om een bulk zo clean mogelijk te houden?
Het beste om een bulk zo clean mogelijk te houden is om... ...alleen maar cleane dingen te eten. En niets anders. Zo simpel is het. Tijdens de laatste vier maanden is het aantal keer dat ik wegens sociale verplichtingen iets anders heb gegeten op één hand te tellen. Ik drink ook helemaal niets anders dan water, koffie en thee (en proteineshakes)
In praktijk is het belangrijk om met kleine doenbare maaltijden te beginnen, en dan heel geleidelijk en systematisch aan de porties of aantal maaltijden te vergroten. Stijgt je gewicht langzaam ? Set-up houden zoals ie is. Is je gewicht hetzelfde als vorige week ? Voeg bv aan iedere maaltijd 10-20gr carbs toe, of doe dat alleen op trainingsdagen, of ga van zes naar zeven maaltijden per dag, of voeg een nightshake toe, of verminder cardio, etc etc. Heel geleidelijk omhoog gaan en iedere week bijsturen. Iedereen heeft ook een andere stofwisseling.
Probeer wel veel te variëren, anders wordt je het snel beu. Niet elke dag twee keer rijst, maar ook quinoa, bulgur, zoete aardappelen, gekiemd tarwebrood, etc. Ik varieer ook dagelijks de bereidingswijze, en op drukkere dagen vind ik het niet erg om tot de helft van mijn calorieën uit blendershakes te halen.
Met andere woorden wat de meesten in het voedingsgedeelte van dit forum posten is volstrekte onzin. Men post welke maaltijden men precies op één bepaalde dag heeft gegeten en post dit als zijnde 'mijn dieet' en daar vraagt men feedback over. OK dan, wat is het belang van deze momentopname ? Hoe zal je dieet evolueren over de tijd, hoe zal je het aanpassen ? Wat ga je morgen eten ? Een statisch onveranderbaar éénpuntsdieet betekent dat je ofwel teveel vet bijkomt, ofwel te weinig massa. Het enige wat van belang is bij een dieet zijn een paar cijfertjes, bv "week 7 ; 50/80/15 ; 6x/dag". Al die vragen in het voedingsgedeelte à la 'zou ik in maaltijd 2 nog wat kip bijvoegen, of eerder wat plattekaas ?' is echt bullshit voor beginners.
Voorbeeld. Deze week probeer ik mijn gewicht van voor het griepje terug te winnen. Macro's op trainingsdagen daarom verhoogd naar ongeveer 50gr proteine, 100gr carbs, 20gr gezonde vetten per maaltijd. Zes maaltijden op die manier, zevende maaltijd is zonder carbs, meestal gewoon 5-6 eieren. 's nachts nog een paar scoops whey. Hopelijk kan ik het volgende week weer wat verminderen want 100gr carbs is echt enorm veel voor mij. Lijkt ook in zijn geheel allemaal heel veel, maar ik ben eind augustus begonnen op 40/40/15 en een maaltijd minder... Ondertussen is mijn BW alweer van 97kg naar 104kg gegaan, en dit terwijl ik tussendoor nog even mijn quadriceps aan gort heb geholpen.