AndroidHealthClinic

Armoede in Nederland

Daarentegen denk ik niet dat de armoede daaraan te wijten valt. Of in ieder geval het overgrote deel niet.
Maar ik vermoed dat er wel veel meer mensen zijn die de hoge kosten in ons land steeds moeilijker kunnen betalen.
Die hogere kosten zijn in mijn ogen te wijten aan het vele geld dat wegstroomt naar buiten en niet effectief in onze eigen economie en in onze bevolking wordt geïnvesteerd.

Ons land is een groot bedrijf geworden, en wij "het volk" zijn simpelweg gewoon klanten van het bedrijf. Zo zie ik het.

Maar goed, dit is schijnbaar al zo sinds ons land opgericht werd aan het eind van de Tachtig Jarige Oorlog tegen de Spanjaarden eind 16de eeuw en later in de 19de eeuw onder de eerste (zelfbenoemde) koning Willem de 1ste viel.

Ze klagen liever en kwijnen liever weg in hun eigen ellende, dat is lekker veilig.
Dat vind ik zo’n ontzettend afschuwelijke eigenschap van mensen. Er zijn best mensen in de samenleving die in armoede leven door pech. Denk aan ziektes of tegenslag op tegenslag. Maar aan de andere kant zijn er ook enorm veel mensen in armoede door slechte keuzes en gewoon lui zijn. Lekker uitkering trekken en maar klagen maar verder geen hol uitvoeren.

Ik ben van mening dat je je eigen leven kan maken. Mijn ouders waren ook niet rijk, hebben mij wel gesteund waar ze konden, maar meeste heb ik zelf opgebouwd. Ik heb vele jaren 2 banen naast elkaar gehad en inmiddels nog steeds. Ik probeer altijd manieren te vinden om meer inkomen te genereren i.c.m. mijn leven zo comfortabel mogelijk te maken. Ik heb dan ook 0,0 begrip voor mensen in de bijstand die alleen maar kunnen klagen.

Maar ik vermoed dat er wel veel meer mensen zijn die de hoge kosten in ons land steeds moeilijker kunnen betalen.
Die hogere kosten zijn in mijn ogen te wijten aan het vele geld dat wegstroomt naar buiten en niet effectief in onze eigen economie en in onze bevolking wordt geïnvesteerd.
Dit durf ik niet te bevestigen noch te ontkennen. Ik heb echt geen idee of de koopkracht van mensen in armoede nog verder gedaald is in afgelopen jaren.

En hoewel politiek niet één van mijn sterke kanten is denk ik niet dat het zo simpel is als 'minder geld naar Oekraïne, minder armoede in Nederland'. Maar daar kan ik volledig mis zitten.

Het blijft ook een interessante discussie. Aan de ene kant vindt iedereen armoede schrijnend en moet er wat aan gedaan worden voor die mensen. Aan de andere kant vinden wij het allemaal belachelijk dat iemand die weigert te werken toch €2250,- per maand bij kan schrijven en dit eigenlijk zijn hele leven lang kan volhouden.
Ons land is een groot bedrijf geworden, en wij "het volk" zijn simpelweg gewoon klanten van het bedrijf. Zo zie ik het.
Dat is in principe in elk land het geval. Geen enkele regering zit er in de eerste plaats voor het welzijn van het land.

• Like
Waarderingen: K82
  • Topic Starter Topic Starter
Betrekkelijk inhoudloos.

Er zijn best mensen in de samenleving die in armoede leven door pech. Denk aan ziektes of tegenslag op tegenslag. Maar aan de andere kant zijn er ook enorm veel mensen in armoede door slechte keuzes en gewoon lui zijn. Lekker uitkering trekken en maar klagen maar verder geen hol uitvoeren.
Helemaal gelijk. Er zitten inderdaad dit soort zijdes aan. Maar daar wordt niet naar gekeken.

Opvallend is dan wel dat de "pech" gevallen door ziekte of tegenslagen zo leven dat ze het net wel redden of in ieder geval "overleven" met wat ze wel hebben. Maar degene die wel kunnen werken en het niet doen omdat het niet wat extra oplevert... die klagen en redden het niet maar hebben wel vaak de nieuwste telefoons en gadgets en kopen merkproducten etc.

Dat is het oneerlijke van het systeem in NL.

En er zijn opties om wel te eten met armoede. Ze kunnen ook naar de voedselbanken. Al is de inhoud daarvan ook per gemeente zeer wisselend wat je krijgt. Bij sommige gemeentes heb je het echt schaars. Maar je kan erop leven. Gewoon eten wat de pot schaft. Maar er zijn er zat die dat niet willen/kunnen.

Er is geen besef meer dat als je iets niet hebt, je het ook niet uit kan/moet geven. Een lening heb je zo en de schuld dus ook.

De pech categorie heeft vaak minder schulden dan de niet willen werken categorie.

Onderscheid maken zou veel voordelen op kunnen leveren in totaal. Maar dat kost weer veel tijd en moeite.

In een eerdere post werd een link naar een krantenartikel geplaatst waarin stond dat een alleenstaande €2250,- aan maandelijkse inkomsten heeft, bestaande uit de bijstandsuitkering, huur- en zorgtoeslag. In hoeverre dit juist is heb ik niet geverifieerd, ik heb het voor waarheid aangenomen.

Hij kan als hij zuinig doet tussen 3 & 500 per maand sparen
Ik werk 26u per week (voorheen werkte ik hiernaast ook nog 20-30u per week zwart) maar met die 26u verdien ik net teveel voor belasting korting of voor extraatjes, krijg wel huur subsidie maar ik moet wel heel heel erg mn best doen eens 500 in een maand te sparen (van alleen die 26u dan)
Ik zou zeggen ga 40 uur werken en ook jij kan een nieuwe diepvries kopen.

26 uur per week werken en dan lopen klagen 😂

26u normaal werk + beunen levert meer op omdat anders gemeentelijke belastingen omhoog gaan, huursubsidie vervalt, dit dat zus zo. Tja je moet wel zwart werk houden ja...

Ja joh en zorg toeslag ik krijg het allemaal. Ben melker van beroep he..😆
Wat loop je dan zielig te doen 😂.

Uitmelker van beroep zeker.

Toevallig PGBtje? Man man man 26 jaar parttime werken maar wel subsidies krijgen en dan zwart werken erbij. En dan alsnog klagen. Wat wil je dan? Extra bonus van 5k voor de zomerperiode?

Wat loop je dan zielig te doen 😂.

Toevallig PGBtje?
Sta wel ingeschreven bij doelgroepen register🤣 mn punt is niet dat ik het afkeur om er gebruik van te maken, ik keur het af dat men er gebruik van kan maken. Tuurlijk sommige zullen wat ondersteuning nodig hebben maar het word wel heel makkelijk weggegeven allemaal en het stoort mij dat ik mezelf ermee straf als ik wel 40u zou gaan maken, stel je kan met maar 14uur per week extra werken komt dat op minimum loon hierzo uit op ongeveer €800 in de maand extra das hardstikke mooi behalve dat je maandlasten ook met €6-700 stijgen

Terug
Naar boven