XXL Nutrition

artificial intelligence (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Op dit moment zijn dat banen en taken die zo saai, eentonig of tijdrovend zijn, dat bijna niemand ze wil doen. Ik geloof niet dat dat opgaat voor hetgeen wat hij doet?
In mijn werkgebied ansich is nog best veel winst te behalen met AI, maar dan is dat op vlakken waar ik eigenlijk niet direct iets mee te maken heb. Mijn werk bestaat grofweg uit 2 delen, enerzijds het fysiek in behandeling nemen van chemische monsters, deze bewerken en ze analyseren en anderzijds het interpreteren van de analyse resultaten. De laatste decennia is vooral veel progressie geboekt wat betreft het automatiseren van de interpretatie, het is niet dat daar helemaal geen winst meer te behalen valt, maar dat is dan vooral op het vlak van nauwkeurigheid, er komt al (jammer genoeg) vrij weinig menselijke interactie bij kijken. Het fysieke deel van het werk is bij mijn bedrijf zo ontzettend divers dat dat amper verder geautomatiseerd kan worden. Simpel gezegd is de laatste 30 jaar al zoveel vooruitgang geboekt, we zijn per persoon al gauw 4 keer zo efficiënt als toen dat er nu niet zoveel meer te verbeteren valt.

Alleen het interpreteren van alle data die door de jaren heen verzameld is en hun samenhang zou een mooi gebied voor AI, maar dat valt buiten de scope van het laboratorium, dat is iets voor de ingenieurs die de fabriek trachten te optimaliseren.
 
In mijn werkgebied ansich is nog best veel winst te behalen met AI, maar dan is dat op vlakken waar ik eigenlijk niet direct iets mee te maken heb. Mijn werk bestaat grofweg uit 2 delen, enerzijds het fysiek in behandeling nemen van chemische monsters, deze bewerken en ze analyseren en anderzijds het interpreteren van de analyse resultaten. De laatste decennia is vooral veel progressie geboekt wat betreft het automatiseren van de interpretatie, het is niet dat daar helemaal geen winst meer te behalen valt, maar dat is dan vooral op het vlak van nauwkeurigheid, er komt al (jammer genoeg) vrij weinig menselijke interactie bij kijken. Het fysieke deel van het werk is bij mijn bedrijf zo ontzettend divers dat dat amper verder geautomatiseerd kan worden. Simpel gezegd is de laatste 30 jaar al zoveel vooruitgang geboekt, we zijn per persoon al gauw 4 keer zo efficiënt als toen dat er nu niet zoveel meer te verbeteren valt.

Alleen het interpreteren van alle data die door de jaren heen verzameld is en hun samenhang zou een mooi gebied voor AI, maar dat valt buiten de scope van het laboratorium, dat is iets voor de ingenieurs die de fabriek trachten te optimaliseren.
Bij Welk bedrijf werk je eigenlijk?
Rotterdamse haven?
 
De huidige AI binnen fotografie blijf ik fascinerend vinden.
 
In mijn werkgebied ansich is nog best veel winst te behalen met AI, maar dan is dat op vlakken waar ik eigenlijk niet direct iets mee te maken heb. Mijn werk bestaat grofweg uit 2 delen, enerzijds het fysiek in behandeling nemen van chemische monsters, deze bewerken en ze analyseren en anderzijds het interpreteren van de analyse resultaten. De laatste decennia is vooral veel progressie geboekt wat betreft het automatiseren van de interpretatie, het is niet dat daar helemaal geen winst meer te behalen valt, maar dat is dan vooral op het vlak van nauwkeurigheid, er komt al (jammer genoeg) vrij weinig menselijke interactie bij kijken. Het fysieke deel van het werk is bij mijn bedrijf zo ontzettend divers dat dat amper verder geautomatiseerd kan worden. Simpel gezegd is de laatste 30 jaar al zoveel vooruitgang geboekt, we zijn per persoon al gauw 4 keer zo efficiënt als toen dat er nu niet zoveel meer te verbeteren valt.

Alleen het interpreteren van alle data die door de jaren heen verzameld is en hun samenhang zou een mooi gebied voor AI, maar dat valt buiten de scope van het laboratorium, dat is iets voor de ingenieurs die de fabriek trachten te optimaliseren.
Oke, maar waarom dan blij? Of bedoel je het positief, blij dat je nu zo effectief bezig bent ofzo?
 
Dan is het toch juist fijn als je het niet meer hoeft te doen?
Voor Steks niet. Die wil het liefst gemakkelijk geld verdienen zonder al te veel uitdagingen en op zn werk bij kunnen komen van de kids thuis.
 
Oke, maar waarom dan blij? Of bedoel je het positief, blij dat je nu zo effectief bezig bent ofzo?
Blij als in dat wij de efficiëntie slag al geslagen hebben en ik mijn baan niet snel zie komen te vervallen.
 
Voor Steks niet. Die wil het liefst gemakkelijk geld verdienen zonder al te veel uitdagingen en op zn werk bij kunnen komen van de kids thuis.
Nou, eigenlijk niet, ik heb het hier weleens over met een 15 jaar jongere collega die bij vlagen nog wel gedreven is, ik zou heel graag meer uitdaging willen, de uren ben ik er toch dan doe ik het liefst iets wat ik leuk en uitdagend vind, maar het maakt voor het bedrijfsresultaat geen moer uit en mijn direct leidinggevende is te incompetent om de afdeling naar een hoger plan te tillen puur voor de uitdaging. Dan zoek ik de uitdaging wel ergens anders zoals traden of in het verleden een eigen bedrijfje. Ergens weet ik ook wel dat de meesten in mijn situatie opzoek gaan naar ander werk, maar mijn vrouw werkt ook 4 dagen per week ik ik wil de kinderen niet nog meer naar de opvang sturen dus ben ik gebonden aan onregelmatige werktijden en dan is er niet veel dat uitdagender is, daarnaast is het salaris ook niet verkeerd.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Volgens mij heb ik Ab Verbrugge dan ook wel eens horen zeggen dat hij meer Nederlands binnen de universiteit wilt horen. ;)
Ja ja.

En hij is volhardend.
 
Laatst bewerkt:

Stockfish was gevuld met 8 miljoen partijen en Alpha zero heeft alleen de regels te horen gekregen en de mogelijkheid om tegen zichzelf te spelen.
 


Iets te gelikt om voor echt door te gaan, maar dat zijn veel andere profielen door de gebruikte filters ook.
 
Layman sits down with John Vervaeke to explore the topic from the three angles John considers essential: the (cognitive) scientific, the philosophical, and the spiritual. John discusses why the initial announcements about LLM breakthroughs left him concerned and dismayed; why he is distrustful of both the apocalyptic and utopian claims around AI; what his greatest concerns and hopes are, and what the best paths forward are for mitigating the alignment problem; and why he thinks theology, surprisingly, will become central and relevant again.

Voor mij vooral interessante punten over hoe het als generieke intelligentie beoordeeld kan worden, of het schijn is, problemen/beperkingen die het nog heeft, en waar aan gewerkt wordt om het als rationaliteit/intelligentie verder te krijgen dan een hallucinerende/blind-spots statistische samenvatting van het onze.

Ja dat zou nogal wat zijn.
 
Laatst bewerkt:

Hoe valt te controleren dat AI niet zomaar wat verzonnen heeft de zijn nut aan de mensheid te tonen? :aluhoedje:
 
Back
Naar boven