MuscleMeat

Artikel over sit-ups en crunches

Noem er s een paar, svp.

Doe zelf geen crunches omdat dat heel vervelend voelt. Alleen varianten van leg/knee raises en dragonflags. Schijn je wel weer vooral je hip flexors mee te trainen, of valt dat mee?

Oefeningen die goed of slecht voor de rug zijn? Bovenstaand is vrijwel alles al opgenoemd.

Leg/knee raises is dan weer mogelijks slecht voor je heupgewrichten. En het onderste deel van je buikspieren kunnen zo verkorten, wat weer nadelig is voor de rug.

Ja, buikspieren trainen is niet zo goed voor de rug :p Buiten planks en weerstand op je armen al liggend.

In principe is het gewoon volledig onnodig. Je traint bv bij push ups deze al heel sterk (gelijkend aan planks). En bij andere oefeningen en train je ook stabiliteit.

Focus ligt er te hard op bij velen. Maar het feit is om ze te zien moet je cardio doen ;) Zelfs bv. op een crosstrainer train je je buikspieren al vrij goed.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Alle oefeningen waar er druk op de tussenwervels komt door flexie zijn slecht voor je rug.

---------- Post toegevoegd 15 October 2013 om 21:21 ----------

Planks zijn dus gewoon goed ;) En zijn zelfs goed voor je rug.

Ok. Bedankt voor de info.

"Abs are made in the kitchen"

Als je voeding in orde is en je VP laag dan komen je buikspieren vanzelf door..

• Topic Starter Topic Starter
Ja dat las ik onlangs ook. Zowel met cardio als aanpassingen in de keuken (of beide) werkt het, maar wanneer je meer cardio gaat doen zou dit de spieropbouw van je krachttraining tegenhouden of zo. Daarom beter de keuken.

Voordat ik met kracht begon, heb ik getraind voor een marathon op de crosstrainer (3u52 - oersaai). Toen ik met kracht begon ben ik overgeschakeld naar 1u30 cardio / week. Momenteel doe ik nog maar 30 min. cardio per week (wanneer ik 3 uur fietsen niet meereken).

Hallo,

Ik las een artikel over buikspieren, sit-ups en crunches, waarin stond dat dit helemaal niet zo goed is voor de rug.
Ik ben er alleen maar meer door in de war geraakt omdat ik dacht dat dit wel goede oefeningen waren.

Maar nu weet ik het niet goed meer.

Wat denken jullie van het artikel?
http://pt-nijmegen.nl/buikspieroefening_sit_up_en_crunches.htm

Kunnen sit-ups en crunches het upper crossed syndrome tot gevolg hebben?
Of is het een reclame tekst?

Dat situps slecht zijn voor de rug daar mag je zeker van zijn. Alleszins als je rugproblemen hebt. Ik kan daarvan mee spreken. Buikspieren versterken is goed maar daar zijn andere oefeningen voor. Ook rugspieren en vooral bekkenbodemspieren moeten mee versterkt worden. Goed uitgevoerde crunches geven mij geen last.

Oefeningen die goed of slecht voor de rug zijn? Bovenstaand is vrijwel alles al opgenoemd.

Leg/knee raises is dan weer mogelijks slecht voor je heupgewrichten. En het onderste deel van je buikspieren kunnen zo verkorten, wat weer nadelig is voor de rug.

Ja, buikspieren trainen is niet zo goed voor de rug :p Buiten planks en weerstand op je armen al liggend.

In principe is het gewoon volledig onnodig. Je traint bv bij push ups deze al heel sterk (gelijkend aan planks). En bij andere oefeningen en train je ook stabiliteit.

Focus ligt er te hard op bij velen. Maar het feit is om ze te zien moet je cardio doen ;) Zelfs bv. op een crosstrainer train je je buikspieren al vrij goed.

Volgensmij doet hier ook bijna niemand push-ups ;)

Ik zie ze ook zonder cardio wel, daar gaat het niet om. Ben juist buikspieren gaan trainen omdat ik wel zwaar m'n onderrug train en ik juist bang was dat er op die manier een disbalans zou ontstaan.

Nu weet ik het even helemaal niet meer :o

Cable crunch!(L)

Ik zie ze ook zonder cardio wel, daar gaat het niet om. Ben juist buikspieren gaan trainen omdat ik wel zwaar m'n onderrug train en ik juist bang was dat er op die manier een disbalans zou ontstaan.

Ik wel :p Maar je traint ze ook bij bench press, squat, bicep curls zelfs, rugoefeningen, cardio, enz..

Moet je geen bang voor hebben als je alles goed traint. Ik train al jaren geen buikspieren meer en ze zijn nog altijd even sterk, beter zelfs.

Er onstaat juist een onbalans als je ze sterk traint. Dit doordat je ze verkort en dit moet je juist niet hebben voor je rug.

Ik wel. Ik doe een paar keren per week push up's en pull up's.

---------- Post toegevoegd 16 October 2013 om 16:32 ----------

Ik wel :p Maar je traint ze ook bij bench press, squat, bicep curls zelfs, rugoefeningen, cardio, enz..

Moet je geen bang voor hebben als je alles goed traint. Ik train al jaren geen buikspieren meer en ze zijn nog altijd even sterk, beter zelfs.

Er onstaat juist een onbalans als je ze sterk traint. Dit doordat je ze verkort en dit moet je juist niet hebben voor je rug.

Over de rug is juist. Dat is hetgeen de kine mij ook altijd gezegd heeft. Vooral de bovenste buikspieren moeten niet teveel getraind worden. Die worden meestal te hard getraind terwijl de onderste buikspieren te weinig getraind worden.

Ik wel. Ik doe een paar keren per week push up's en pull up's.

---------- Post toegevoegd 16 October 2013 om 16:32 ----------

Over de rug is juist. Dat is hetgeen de kine mij ook altijd gezegd heeft. Vooral de bovenste buikspieren moeten niet teveel getraind worden. Die worden meestal te hard getraind terwijl de onderste buikspieren te weinig getraind worden.

Klopt, maar helemaal onderaan je buikspieren mag in principe niet getraint (verkort) worden.

wil ik wel even erbij toevoegen dat je ook je buikspieren moet GEBRUIKEN. Je moet ze echt aanspannen en erop concentreren wil je ze effectief trainen..

wil ik wel even erbij toevoegen dat je ook je buikspieren moet GEBRUIKEN. Je moet ze echt aanspannen en erop concentreren wil je ze effectief trainen..

Doet je lichaam zelf. Anders val je om. Erop concentreren is voor niets nodig.

---------- Post toegevoegd 16 October 2013 om 23:22 ----------

hij bedoelt side bends, waarbij je de zijkant van je buikspieren bij traint.

idd side bends ;)

---------- Post toegevoegd 16 October 2013 om 23:25 ----------

Is dat een andere oefening dan dumbbll lateral raise?

Zoals ik zei, train je bij vele andere oefeningen al. Buikspieren apart trainen is volledig onnodig.

Cardio is de trick om ze duidelijk te zien. En voor versteviging is het zeker niet nodig gezien je deze altijd traint, bij welke oefening dan ook. Moet je maar eens op letten.

Zoals ik zei, train je bij vele andere oefeningen al. Buikspieren apart trainen is volledig onnodig.

Cardio is de trick om ze duidelijk te zien. En voor versteviging is het zeker niet nodig gezien je deze altijd traint, bij welke oefening dan ook. Moet je maar eens op letten.

Over het algemeen geef ik je gelijk dat het bij bodybuilding onnodig is om je buikspieren apart te trainen en dat je vooral moet afvallen om ze zichtbaar te krijgen,
maar ik ken ook wel een paar mensen bij wie ze bij een laag vet percentage vrijwel niet aanwezig zijn.
Wie weet doen die personen weinig compound oefeningen of is het genetisch, maar bij deze mensen is het apart trainen wel aan te raden.

Wat betreft powerliften en andere kracht gerichte sporten is het een heel ander verhaal en kan het apart trainen van de buikspieren voor een nieuwe PR zorgen dankzij de extra stabiliteit.
Het niet trainen van de buik kan zelfs leiden tot rugklachten omdat er een juiste verhouding dient te zijn tussen de onderrug en buikspieren om goed gebruik te kunnen maken van de onderrug.

Ik train zelf de buikspieren altijd alleen in staande of hangende positie aangezien liggende varianten niks bijdragen aan de stabiliteit bij een lift.

Uiteraard is een laag vetpercentage nodig,maar ik heb 2 jaar geleden de hele winter geen aparte oefeningen gedaan voor mn buik,en ze waren na de cut prima zichtbaar.
Vorig jaar wel gewoon 2x per week meegetraind,en ze waren daarna bij een hoger vet % beter zichtbaar als voorheen,en bij laag % toch duidelijk wat "dikker".

En heel eerlijk gezegd kan een "sterke core" me niet zo heel veel schelen.
Ik wil gewoon alle spieren evenredig ontwikkelen,dus als mn "core" ook sterk is vind ik dat prima,maar
ik had tot een aantal jaren geleden zelf nog nooit gehoord van dat woord.....

Ik train puur en alleen voor wat ik een mooi lichaam vind.
Ik squat ook nauwelijks,en deadlift helemaal niet,dus dat kan mijn verhaal enigzins nuanceren.:)

Moet hier toch wel wat om glimlachen: alsof zwaar SQ/DL goed voor je rug is!? Denk dat crunches toch echt je rug minder belasten als zware SQ/DLs. ;)
Denk eerder dat het een vaag soort van luiheid is als je je buikspieren niet wilt trainen. Alle prof en podiumamateur BB-ers doen het nl. wel. Maar zelf weten natuurlijk. Ik kan niet zonder mn twists, crunches en legraises.

Moet hier toch wel wat om glimlachen: alsof zwaar SQ/DL goed voor je rug is!? Denk dat crunches toch echt je rug minder belasten als zware SQ/DLs. ;)
Denk eerder dat het een vaag soort van luiheid is als je je buikspieren niet wilt trainen. Alle prof en podiumamateur BB-ers doen het nl. wel. Maar zelf weten natuurlijk. Ik kan niet zonder mn twists, crunches en legraises.

Omdat het ene slechter zou zijn, maakt het ander nog niet goed ;)

Lol, iedereen traint juist met gemak zijn buikspieren. Dus luiheid heeft er niets mee te maken.

Zit in je hoofd dat je niet zonder kan. Had ik vroeger ook.

Terug
Naar boven