AndroidHealthClinic

Artikel over sit-ups en crunches

Moet hier toch wel wat om glimlachen: alsof zwaar SQ/DL goed voor je rug is!? Denk dat crunches toch echt je rug minder belasten als zware SQ/DLs. ;)
Denk eerder dat het een vaag soort van luiheid is als je je buikspieren niet wilt trainen. Alle prof en podiumamateur BB-ers doen het nl. wel. Maar zelf weten natuurlijk. Ik kan niet zonder mn twists, crunches en legraises.
Nou begin ik al helemaal in de war te raken.. Deadlifts zijn dus [zoals ik al dacht] slecht voor je rug, ook met good form?? En ik zie echt NIEMAND hier in mn sportschool die het ook doet... Dus myth busted or not [dat DL slecht voor rug is]??

Nou begin ik al helemaal in de war te raken.. Deadlifts zijn dus [zoals ik al dacht] slecht voor je rug, ook met good form?? En ik zie echt NIEMAND hier in mn sportschool die het ook doet... Dus myth busted or not [dat DL slecht voor rug is]??

Ik ben 4x door mn rug gegaan: 3x door een reguliere 180+ DL en 1x met de car DL 320kg, dus voor mij iig een reden om niet meer zwaar te DL-en.:)
En met een crunch, sit up, haning leg raise e.d. nooit last gehad.

Ik ben 4x door mn rug gegaan: 3x door een reguliere 180+ DL en 1x met de car DL 320kg, dus voor mij iig een reden om niet meer zwaar te DL-en.:)
En met een crunch, sit up, haning leg raise e.d. nooit last gehad.
Mooi, dan zal dit ook de aanleiding zijn om voorgoed te stoppen met de DL, ofwel: de rug-killer.. Zwaar of niet ik wist wel dat er iets niet goed was aan deze oef. Verbaasd me dan ook niks dat ik de enige ben / was die deze oef. deed, met de gedachte dat het een goeie oef. was!

Ik deadlift 310 kilo en heb een lockout gedaan met 340 kilo en heb nog nooit last van mijn rug gehad tijdens of na deadliften.
Nu ben je zeker nog verwarder?

Wat ik wil zeggen is dat deadliften niet perse slecht voor je rug is (zou je rug juist sterker van worden) tenzij je hem slecht uitvoert en/of je spieren niet in balans zijn.

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 15:35 ----------

Mooi, dan zal dit ook de aanleiding zijn om voorgoed te stoppen met de DL, ofwel: de rug-killer.. Zwaar of niet ik wist wel dat er iets niet goed was aan deze oef. Verbaasd me dan ook niks dat ik de enige ben / was die deze oef. deed, met de gedachte dat het een goeie oef. was!

Dat jij de enige bent die die oefening doet betekent dat jij de enige man in je gym was. (no offence naar mensen die hem ivm blessure niet kunnen doen)
Dus ik zou zeggen ga zo door en word niet weer terug een p*ssy zoals de rest ;)

Ik deadlift 310 kilo en heb een lockout gedaan met 340 kilo en heb nog nooit last van mijn rug gehad tijdens of na deadliften.
Nu ben je zeker nog verwarder?

Wat ik wil zeggen is dat deadliften niet perse slecht voor je rug is (zou je rug juist sterker van worden) tenzij je hem slecht uitvoert en/of je spieren niet in balans zijn.

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 15:35 ----------

Dat jij de enige bent die die oefening doet betekent dat jij de enige man in je gym was. (no offence naar mensen die hem ivm blessure niet kunnen doen)

Is ook voor een ieder verschillend. Ben je 1x door je rug gegaan dan blijft dat in je gedachten. Ik kon na de 1e x bijna niet meer lopen en dan blijft die angst echt wel bij je hangen. Er zijn zat andere goede oefeningen om een dikke onderrug spieren te krijgen.:)

Is ook voor een ieder verschillend. Ben je 1x door je rug gegaan dan blijft dat in je gedachten. Ik kon na de 1e x bijna niet meer lopen en dan blijft die angst echt wel bij je hangen. Er zijn zat andere goede oefeningen om een dikke onderrug spieren te krijgen.:)

Ik snap de angst, maar uiteindelijk zou ik toch weer gaan deadliften.
Welke oefening zou jij dan doen om je onderrug groter te krijgen?

Ik snap de angst, maar uiteindelijk zou ik toch weer gaan deadliften.
Welke oefening zou jij dan doen om je onderrug groter te krijgen?

Ik deadlift wel, maar met gewichtjes tot 100kg. Stiff Deadzz, goodmonings, hypers en reverse hypers doe ik nu in medleyvorm.
Zit met de DL hoger in de reps.

lol, thnx:cool: Maar dan nog vind ik t opvallend dat er zo weg wordt gekeken als ik Deadlift en dat er meerdere malen tegen mij gezed is dat het een slecht oef. voor de rug is. Overigens waren dat gewone personen die zelf nooit hebben geprobeerd, dus er is nog niks bewezen..
Ik denk dat het het beste is als je VEILIG deadlift = weinig gewicht, good form en minder reps. Toch? Dan is dit een van de beste kracht oefening imo..

lol, thnx:cool: Maar dan nog vind ik t opvallend dat er zo weg wordt gekeken als ik Deadlift en dat er meerdere malen tegen mij gezed is dat het een slecht oef. voor de rug is. Overigens waren dat gewone personen die zelf nooit hebben geprobeerd, dus er is nog niks bewezen..
Ik denk dat het het beste is als je VEILIG deadlift = weinig gewicht, good form en minder reps. Toch? Dan is dit een van de beste kracht oefening imo..

Prima oefening, mits je idd goed opwarmt en een goede vorm hebt; ik heb helaas last van een bolle onderrug en dan krijg je problemen.:( Ik heb nog steeds prima onderrugspieren en dat is mede dankzij de DL. (zeker voor een ouwe lul)

Licht gewicht is altijd veiliger, maar ik vind deadlift niet leuk om high rep te doen. Ik doe altijd 1 rep 90+ % van mijn 1RM

De semi-deadlift durf ik nog wel aan..De volledige doodlift daarintegen....

Nu we het toch over deadlift hebben... Inmiddels ben ik ook gestopt met nog erg zwaar te deadliften. Aan het eind van mijn lowerbody training doe ik ze nog wel (meestal RDL) en dan wat hogere reps. Wat ik een nadeel vind bij de oefening is dat zelfs het kleinste foutje of verslapping van je concentratie je rug om zeep kan helpen. Bij andere oefeningen is dit veel minder aanwezig. Ook kost het doen van de deadlift veel energie wat naar mijn mening niet in verhouding staat tot de resultaten die je ervan krijgt. Kwa bovenrug zijn er betere oefeningen en kwa lowerbody zijn er ook betere/veiligere oefeningen.

Ikzelf ervaar het wel als een prettige oefening, omdat je zowat heel je lichaam ermee aanpakt! Met isolatie-oefeningen kun je het allemaal wat gerichter aanpakken jah.

Ikzelf ervaar het wel als een prettige oefening, omdat je zowat heel je lichaam ermee aanpakt! Met isolatie-oefeningen kun je het allemaal wat gerichter aanpakken jah.
Ja daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar ook met het feit dat het ontzettend veel energie kost terwijl er betere oefeningen zijn voor je rug en hamstrings..Ik dacht zelf aan de Clean & Press?? Is zelfs nog completer, omdat je je schouders ook mee pakt! En meer been-activatie dus minder risico voor de rug..
Ohja nog een nadeel is dat je grote heupen en dikke kont krijgt van DL??

Lol srry voor het off-topic gedoe

Ja daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar ook met het feit dat het ontzettend veel energie kost terwijl er betere oefeningen zijn voor je rug en hamstrings..Ik dacht zelf aan de Clean & Press?? Is zelfs nog completer, omdat je je schouders ook mee pakt! En meer been-activatie dus minder risico voor de rug..

Lol srry voor het off-topic gedoe

Grotere heupen? Hoe ga je dat klaarspelen? En vrouwen houden van een goeie kont, beter om een kont te hebben dan zo'n pink panter shit.

alleen staat het gewicht van een clean en press zover af van het gewicht dat je met een deadlift kunt gebruiken dat het gewoon niet zo effectief voor rug en hams is als een goed uitgevoerde zware deadlift, mbt massa en kracht. overigens is een clean en press voor veel mensen lastiger onder de knie te krijgen dan een basic deadlift. dit maakt het natuurlijk ook weer blesure gevoeliger als je hem fout doet, met name voor de rug. maar prima oefening natuurlijk.

je kunt je heup structuur natuurlijk niet veranderen, en op het moment dat je kont te dik gaat lijken van een DL is het gewoon feit dat je al veel eerder had moeten cutten; een fat ass reed met extra muscle lijkt vetter dan het eigenlijk is.

Is inderdaad slecht voor je rug.

Buikspieren train je bij vele (alle) oefeningen al mee. Dus niet nodig dit nog apart zitten te trainen en je rug te belasten.

---------- Post toegevoegd 12 October 2013 om 12:15 ----------

Het gaat niet om last, maar de belasting op je rug. Dit kan na verloop van tijd wel klachten geven. Als je iets constant (regelmatig) belast is het maar een matter of time.

---------- Post toegevoegd 12 October 2013 om 12:17 ----------

Hanging legg (en knee) raises gaat je onderste buikspier verkorten wat op termijn ook slecht voor je rug is.

Vrijwel enigste goede manier voor buikspieren apart te trainen is via weerstand op je armen. Maar zoals ik al zei je traint je buikspieren al ontzettend veel mee met andere oefeningen. Cardio en voeding is the trick om ze zichtbaar te maken.

Rectus Abdonimis is 1 spier :rolleyes:

Om meteen in te haken op wat Cools zegt: Door te stoppen met ab's trainen (geen crunches maar planks, legraises etc.) heb ik een disbalans in mijn core gekregen. Ik DL en squat vrij veel, maar heb nu lage rugpijn doordat de laterale zijde van mijn core (rug) er voor zorgt dat ik een flinke Lordose heb. Nu ik weer begonnen ben met mijn abs, gaat het weer een stuk beter. Je stabilisatoren, zijn meer dan je Rectus Abdominus daarom voldoen crunches ook niet. Ze isoleren 1 spier (de rectus Abdominus)

Om meteen in te haken op wat Cools zegt: Door te stoppen met ab's trainen (geen crunches maar planks, legraises etc.) heb ik een disbalans in mijn core gekregen. Ik DL en squat vrij veel, maar heb nu lage rugpijn doordat de laterale zijde van mijn core (rug) er voor zorgt dat ik een flinke Lordose heb. Nu ik weer begonnen ben met mijn abs, gaat het weer een stuk beter. Je stabilisatoren, zijn meer dan je Rectus Abdominus daarom voldoen crunches ook niet. Ze isoleren 1 spier (de rectus Abdominus)

Zat alternatieven: planks, side plank en nog enkele variaties. Pallof presses met een groot aantal variaties, suitcase walks, waiter walks. Allemaal functies die je leren je rug neutraal te houden onder druk. Dit is juist weer cruciaal bij oefeningen als squats en deadlifts.

Helemaal stoppen met abs trainen was nou ook weer niet nodig. Crunches zelf zijn nutteloos en brengen onnodig risico met zich mee.

Terug
Naar boven