MuscleMeat

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

ik heb een aantal dagen geleden te horen gekregen dat ik ADD heb. (ADHD zonder hyperactiviteit). hiervoor krijg ik binnekort ritalin voorgeschreven. nu las ik veel tegenstrijdige berichten over het effect op de spiermassa. het zou je eetlust remmen en niet goed zijn voor je spiermassa, maar ik hoorde van een ander dat je er juist meer kracht van krijgt en daardoor meer spiermassa aanzet.

weet jij hier meer van? ik ben bereid het niet te nemen wanneer dit serieuze gevolgen heeft voor mijn sport.

Zover ik weet geeft ritalin een korte energieboost aan mensen die geen ADD/ADHD hebben. Hiermee zou je dus beter kunnen trainen --> meer kracht.

Bij jou is dat net het tegenover gestelde, het haalt je energie juist wat weg waardoor je je wat rustiger zou moeten gaan voelen.

Zover ik weet geeft ritalin een korte energieboost aan mensen die geen ADD/ADHD hebben. Hiermee zou je dus beter kunnen trainen --> meer kracht.

Bij jou is dat net het tegenover gestelde, het haalt je energie juist wat weg waardoor je je wat rustiger zou moeten gaan voelen.

Mate, dat is echt niet hoe ritalin werkt hoor.
Het haalt ADHD'ers hun energie niet weg, maar zorgt ervoor dat ze zich beter kunnen concentreren. Daarom dat ze rustiger zijn.

Het is een pepmiddel dus eetlust vermindert idd. Maar bij normale medicinale dosissen valt dat allemaal wel mee, hoor, dus weinig tot geen effect op je gains.

Als je het niet wilt nemen, zou ik dat niet doen met oog op je gains, maar met oog op je algemene gezondheid. Elk pepmiddel -in welke dosis, en voor welk doel dan ook- kan bij langdurig gebruik ernstige gevolgen hebben voor je fysieke en vooral mentale gezondheid.

Trouwens, ik vind dat je diagnose wel héél laat gesteld werd aangezien je nu al 19 bent. Ofwel heb je een slechte doc, ofwel kan je ADD toch zo ernstig niet zijn. Laat me raden, je zit nu in het eerste jaar hoger onderwijs, waar je voor het eerst echt moet studeren en je merkte dat het niet zo goed gaat dus heb je even het internet geraadpleegd en ben je zelf tot de conclusie gekomen dat je wel eens ADD kunt hebben?

Laatst bewerkt:
Het haalt ADHD'ers hun energie niet weg, maar zorgt ervoor dat ze zich beter kunnen concentreren. Daarom dat ze rustiger zijn.

Het is een pepmiddel dus eetlust vermindert idd. Maar bij normale medicinale dosissen valt dat allemaal wel mee, hoor, dus weinig tot geen effect op je gains.

Verkeerd omschreven, ik doelde vooral op wat je voelt :)

Vraagje Menno.

Hoe kijk jij tegen de E-nummers aan die, volgens sommigen, (door ons moderne dieet van magnetronmaaltijden en vol chemische kleur,geur en smaakstoffen) worden gezien als de veroorzakers van welvaartsziekten als o.a. diabetes, auto-imuum en soorten kanker?

Vraag 2

Heb je informatie over de invloed van stress die ons auto-imuum systeem kan ontregelen?

Leuk dat je dit doet!

Als je het niet wilt nemen, zou ik dat niet doen met oog op je gains, maar met oog op je algemene gezondheid. Elk pepmiddel -in welke dosis, en voor welk doel dan ook- kan bij langdurig gebruik ernstige gevolgen hebben voor je fysieke en vooral mentale gezondheid.

Trouwens, ik vind dat je diagnose wel héél laat gesteld werd aangezien je nu al 19 bent. Ofwel heb je een slechte doc, ofwel kan je ADD toch zo ernstig niet zijn. Laat me raden, je zit nu in het eerste jaar hoger onderwijs, waar je voor het eerst echt moet studeren en je merkte dat het niet zo goed gaat dus heb je even het internet geraadpleegd en ben je zelf tot de conclusie gekomen dat je wel eens ADD kunt hebben?

bedankt.
en nee, die diagnose is gesteld door een psygoloog;)
ik kreeg er inderdaad wel pas op de HBO last van:D

hey menno, tof dat je je kennis met ons wilt delen! :)

Vraagjes!
1je zei dat je visolie als eerste aanraad te bezuinigen als je weinig geld hebt.
Maar ik dacht juist dat visolie hartstikke gezond was voor het lichaam?

2 Ik las ooit dat vet 2 uur rondom training moest vermeden worden in verband met snelle opnames van eiwitten of wat dan ook. Is dit zo? of maakt het helemaal niets uit? Net zoals whey shakes gedronken moeten worden voor of na training.

Alvast bedankt!

10% is te doen voor bijna iedereen zonder al te veel problemen en ziet er al heel goed uit. Veel mensen denken dat ze net boven de 10 zitten omdat ze 'net geen six-pack' hebben, maar eigenlijk zitten ze gewoon op 15%.

Hm ok. Vergeleken met de de meeste fora die ik ken: DBBers zijn veel beleefder, redelijker en pragmatischer. Het lijkt wel alsof er een soort twee-kamp is tussen de groep die nog enigszins vast zit in het jaren 90 bodybuilden en de andere mensen die meer up-to-date zijn. Op BB.com en T-Nation bijvoorbeeld is er veel sterker 1 dominante mening over elk onderwerp (in elke sectie). Hier is het gemixter. Eigenlijk komen de verschillen erg goed overeen met de verschillen tussen de VS en NL in het algemeen. Al met al is dit waarschijnlijk mijn favoriete forum om in te posten (vandaar ook dat ik het doe en hier m'n AMA heb :)).

Ben ik me van bewust maar abs zijn nu in vrijwel elke belichting zichtbaar,
alleen zit nog vet op onderbuik en rond de onderrug. Vandaar gokte ik op 12 procent. Maar begin me ook af te vragen of zich daar vocht opslaat, lijk in de ochtend wel droger en s avonds lijkt er meer vet te zitten, vreemd. Ook nu lijk ik minder droog en wat ik heb veranderd is creatine toegevoegd om te proberen het eerder genoemde (oude vraag) krachtverlies op te vangen. Kan zich daar echt zichtbaar vocht opslaan op 12%?

Week rust is bijna altijd een slecht idee. Deloaden is meestal ook alleen nodig als je programma niet goed is. Alleen hoogst gevorderden BBers hebben het (mogelijk) met regelmaat nodig omdat gepland overreachen dan praktisch de enige manier is om nog te progresseren, maar zelfs dan is een week normaal gesproken overkill. Het hele deloadconcept is, zoals wel meer dingen, naar mijn idee een slecht uitgevoerde imitatie van de training van atleten, die deloads wél nodig hebben omdat tijdens het in-season overreachen soms noodzakelijk maakt en je voor competities moet peaken.

Week rust bijna altijd een slecht idee?
Week rust = overkill?
Wat? :o

Ik snap de redenatie hierachter niet van. Wat is er slecht aan een week rust om je lichaam volledig te laten herstellen? Trainen brengt vaak ook stress met zich mee, dus een week rust/vakantie kan alleen maar goed doen. Daarnaast geeft het je een gevoel alsof je weer met een schone lei begint.
Werkt voornamelijk dus ook psychisch dus.

Ik kan geen enkel argument bedenken waarom een week rust slecht voor je zou zijn? Kracht verlies treedt zo snel niet op...
En daarnaast, overkill? Als ik overkill hoor op dit forum is het vaak naar aanleiding van een trainingsschema waarin 26 bicep curls en 30 Bench presses zijn opgenomen. Dus, wat is er overkill aan een week rust? Eerder het tegenovergestelde is waar, niet?

Beste Menno,

Ik heb net je artikel ''Optimized Workout Nutrition: Carbs Revisited'' even doorgelezen. Is het zo dat wanneer je bijvoorbeeld de suikers die je eerst altijd na de training nam nu vervangt door een bron complexere koolyhdraten(bruine rijst) je op lange termijn betere resultaten krijgt in de bulk?

Gr

Beste Menno,

Ik heb net je artikel ''Optimized Workout Nutrition: Carbs Revisited'' even doorgelezen. Is het zo dat wanneer je bijvoorbeeld de suikers die je eerst altijd na de training nam nu vervangt door een bron complexere koolyhdraten(bruine rijst) je op lange termijn betere resultaten krijgt in de bulk?

Gr

waar kan ik dat artikel vinden?

Wat vind je van agmantine?

Aanbevolen gebruik:
Neem 750 mg Agmatine per dag. Inname voor de training of voor het slapen gaan.
Wetenschappelijke referenties:

1. Abe K, Abe Y, and Saito H. Agmatine suppresses nitric oxide production in microglia. Brain Res. 872: 141-148, 2000.
2. Aricioglu-Kartal F, and Regunathan S. Effect of chronic morphine treatment on the biosynthesis of agmatine in rat brain and other tissues. Life Sci. 71: 1695-1701, 2002.
3. Gao, Y., et al. Agmatine: a novel vasodilator substance. Life Sciences. 57(8):PL83-86, 1995.
4. Halaris A, Piletz JE. Imidazoline receptors: possible involvement in the pathophysiology and treatment of depression. Hum Psychopharmacol. 16(1):65-69, 2001.
4. Kalra, S.P., et al. Agmatine, a novel hypothalamic amine, stimulates pituitary luteinizing hormone release in vivo and hypothalamic luteinizing hormone-releasing in vivo. Ne uroscience Letters. 194 (3): July 21, 1995; 165-168.
6. Kawabata T, Ohshima H, Ino M. Occurrence of methylguanidine and agmatine in foods. IARC Sci Publ. (19):415-23, 1978.
7. Lortie, M.J., et al. Agmatine, a bioactive metabolite of arginine. Production, degradation, and functional effects in the kidney of the rat. Journal of Clinical Investigation. 97(2):413-420, 1996.
8. Morgan, N.G., et al. Characterization of the imidazoline binding site in regulation of insulin secretion. Annals of the New York Academy of Sciences. 763:361-373, 1995.
9. Nishimura K, Shiina R, Kashiwagi K, and Igarashi K. Decrease in Polyamines with Aging and Their Ingestion from Food and Drink. J of Biochem. 139(1):81-90, 2006.
10. Raasch, W. et al. Agmatine, the bacterial amine is widely distributed in mammalian tissues. Life Sciences. 56(26):2319-2330, 1995.
11. Raghavan SA, Dikshit M. Vascular regulation by the L-arginine metabolites, nitric oxide and agmatine. Pharmacol Res. 49(5):397-414. Review, 2004.
12. Regunathan S, Feinstein DL, and Reis DJ. Anti-proliferative and anti-inflammatory actions of imidazoline agents. Are imidazoline receptors involved? Ann NY Acad Sci. 881: 410-419, 1999.
13. Regunathan S, and Reis DJ. Characteristics of arginine decarboxylase in rat brain and liver: distinction from ornithine decarboxylase. J Neurochem. 74: 2201-2208, 2000.
14. Reis DJ, and Regunathan S. Agmatine a novel neurotransmitter? Advances in Pharmacology. 42:645-649, 1998.
15. Schwartz D, Peterson OW, Mendonca M, Satriano J, Lortie M, and Blantz RC. Agmatine effects glomerular filtration rate via a nitric oxide synthase-dependent mechanism. Am J Renal Physiol. 272: F597-F601, 1997.
16. Sener A, et al. Stimulus-secretion coupling of arginine-induced insulin release. Insulinotropic action of agmatine. Biochemical Pharmacology. January 15, 1989. 38(2):327- 330, 1989.
17. Tabor CW, and Tabor H. Polyamines. Ann Rev Biochem. 53: 749-790, 1984.
18. Vargiu C, Cabella C, Belliardo S, Cravanzola C, Grillo MA and Colombatto S. Agmatine modulates polyamine content in hepatocytes by inducing spermidine/spermine acetyltransferase. Eur. J Biochem. 259: 933-938, 1999.
19. Weitzel G., et al. Insulin-like partial effects of agmatine derivatives in adipocytes. Hoppe-Seylers Zeitschrift fur Physiologische Chemie. 361(1):51-60, 1980.
20. Yananli H, Goren MZ, Berkman K, Aricioglu F. Effect of agmatine on brain l-citrulline production during morphine withdrawal in rats: A microdialysis study in nucleus accumbens. Brain Res. 2007 Feb 9;1132(1):51-58, 2006.
21. Zarandi M, Serfozo P, Zsigo J, Deutch AH, Janaky T, Olsen DB, Bajusz S, Schally AV. Potent agonists of growth hormone-releasing hormone. II. Pept Res. 5(4):190-3, 1992.

Hij is er (voorlopig) mee gekapt heur.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja hij zei al dat ie t drukker kreeg, nja.

Stel je doet een soort van bodypump training maar met iets lagere gewichten met als doel cardio. Maar in hoe verre moet je hiermee rekening mee houden voor je trainingschema? Kan je gewoon je krachtschema aanhouden en dit gewoon als een extra sportactiviteit zien waardoor je geen extra rust ervoor inlast of niet?

Dit.

Laat me raden, je zit nu in het eerste jaar hoger onderwijs, waar je voor het eerst echt moet studeren en je merkte dat het niet zo goed gaat dus heb je even het internet geraadpleegd en ben je zelf tot de conclusie gekomen dat je wel eens ADD kunt hebben?

Dat komt inderdaad vaak voor (al beweer ik niets over dit geval). Huisdokters zullen de patient ook makkelijk gelijk geven omdat de symptomenlijst van adhd de laatste jaren opzettelijk nog vager is gemaakt zodat nog meer mensen zich voelen aangesproken. Het invoeren van add zonder hyperactiviteit is hier een voorbeeld van: een diagnose met slechts de helft van de symptomen. Ongeveer elke student die liever op facebook zit dan te studeren kan zichzelf erdoor aangesproken voelen.

Adhd is trouwens altijd al een 'ziektebeeld' geweest van het soort: 'Je past niet in het rijtje, dus pak maar een pilletje'. Misschien zijn er ook gewoon mensen die gemaakt zijn voor andere zaken dan langdurig stilzitten achter een boekje. :rolleyes:

the broscience is strong with this one.

Desalniettemin, leuk initiatief. Maar kom dan wel met betrouwbare literatuur aanzetten. Ik lees hier soms zaken waarvan het tegendeel echter waar is, vanuit literatuur onderbouwd.

Is een 4 day UB/LB schema beter dan een normale 4 day split? Mag je bij 4 day UB/LB alles 2x max geven, of 1e UB maxen, 2e LB op 50-60% van max, 2e UB 50-60% van max en 2e LB maxen?

he's not home

the broscience is strong with this one.

Desalniettemin, leuk initiatief. Maar kom dan wel met betrouwbare literatuur aanzetten. Ik lees hier soms zaken waarvan het tegendeel echter waar is, vanuit literatuur onderbouwd.

Practice what you preach.
Waar zijn jouw links?

Terug
Naar boven