Fitness Seller

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Heey Menno, even wat uiteenlopende vragen.

-Zie jij nut in het nemen van snelle suikers direct na de training?
-Wat vind je van het gebruik van creatine in de cut?
-Vind je het goed om in de cut gewoon op een lage rep range te blijven trainen en het ''cut'' effect vooral maken door het dieet.
-Maak je bij setjes deadlift iedere herhaling vanaf het dode punt, de grond.
-Is het erg om voor de training onder de zonnebank te gaan?:P

Gr en alvast bedankt.

Origineel gepost door kidmonster
Menno, hoe kijk jij tegenover verschillende trainings schema's en supplementen voor massa. Ik ben gewoon normaal iets breder gebouwd nu door krachttraining. 1.80 en 77kg 12%. Maar ik zie overal en altijd schema;s die speciaal zijn en prefect voor massa zelfde met supps. nu vraag ik me af hoeveel dat nu wel niet scheelt als naturel zijnde met een "goed"voedingsschema. meestal gewoon boven onderhoud.
maar ik vraag me dus af hoeveel gaan die speciale dinge je extra helpen. over het toaal zou ik zegge dat je er misschien 5% buffer mee word over een jaar dan gewoon kracht schema met goede voeding en evt whey.

Post een ingrediënt en ik zal je vertellen wat ik erover weet.

Mijn stats:
1.80
77kg 12%

Training: maandag:
5x5 BP
3x8 inc db press
3x8 Cably fly's voor bovenkant borst(weet naam niet)
3 buik apparaten.

dinsdag: Rug
5x5 DL
3x8 pull ups
3x8 lat pulldown back
3x8 BOR
3x8 DB row

woensdag: off

Donderdag: Benen
5x5 Squat
3x8 STDL
3x8 Lunges(3x16 stappen)
3x8 lying leg curl(hams)
3x20 calv raises

Vrijdag: Schouders+armen
5x5 DB press
3x8 db side raise
3x8 seated rear delt raise
3x8 bb shrugs
3x8 BB curl
3x8 skull crushers
3x8 db curl
3x8 triceps robe pushdown

Zaterdag+zondag: off

Voeding:
200g havermout
3 ei
300ml magere melk
28g whey
2x visolie caps
(kcal 1160//E 79//K 142//V 35)

120g kip
100g zilvervliesrijst(ongekookt)
100g groente
400ml magere melk
(kcal 652//E 49//K 100//V 6)

Avondeten, wat de pot schaft :/ maar meestal wel redelijk veel. schat minimaal 500kcal maar reken op 750

pre: whey 28g
300ml magere melk
(kcal 172//E 32//K 18//V 1)

50g havermout
(kcal 382//E 42//K 31//V 14)

500g magere kwark
(kcal 280//E 49//K 17//V 0)

Totaal: Kcal 2646//E 250//K 308//V 55

Dit is hoe het er nu uit ziet bij mij. maar nu kijk ik op internet en hier op forum en zie zo veel verschillende trainingen.
Zoals FTS-7:http://www.simplyshredded.com/fst-7-fascia-stretch-training-7-workout-routine-nutrition-guide.html
Max-OT: http://www.bodybuilding.com/fun/wotw41.htm

Etc etc, en dan vraag ik mij af. is dat van mij niet gewoon goed?

En met supplementen pak ik nu, whey, visolie,multivit, crea mono. En ik zie overal marketing reclame over vanalles en nog wat. Nu vraag ik mij af gaat iets extra mij nu vooruit brengen of niet. Ik geloof er ondertusse niet veel van maar vind het nog altijd verleidelijk om iets te proberen.

Jezus, de vragen beginnen nu wel erg slecht te worden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Wat ik me afvraag: stel ik zou last hebben van een enorme vochtkop door gebruik van deca en test icm te veel zout in dieet. Als ik dan een saunasessie houd, zal mn vochtkop dan minder worden? (Even voor de duidelijkheid heb hier zelf geen last van, gebruik überhaupt niet, maar vraag het me af).

• Topic Starter Topic Starter
hm, dus hoger dan 0,8g/kg lijkt aan te raden, ook voor normale mensen die weinig tot geen sportactiviteit hebben?
Van wat ik daarover weet, ja.

8-12 reps, en richt altijd vooral op de 8. Wil graag 5 keer per week trainen, en train nu zo'n 3 jaar. Je kunt mijn foto's bekijken, maar denk graag dat ik redelijke aanleg heb.

Ik dacht zelf aan de guillotine press, BOR, Squat, Shoulder press, Barbel curl, skullcrushers.

Alleen dan mis ik natuurlijk zijkant schouders/kuiten/onderrug.

Dus:
- Zijn er eventuele oefeningen die de spiergroep beter belast.
- Is 1 oefening per training voldoende om alles te belasten., of kun je dan beter naar 2 oefeningen gaan. Bijv: guillotine press/flyes en BOR/Pull ups
- Of gewoon per week/periode de oefeningen afwisselen om op die manier alles mee te pakken.
- Kuiten/zijkant schouders alsnog apart pakken?
- En per training dan toch ~9 werksets, afhankelijk van de spiergroep.

Hopelijk kun je hier meer mee, alvast bedankt in ieder geval.
Ik bedoelde met mijn vragen meer dat ik hier niet voor iedereen een compleet programma kan gaan maken omdat ik daar veel persoonlijke informatie voor nodig heb en het zelfs als ik alle relevante informatie heb te veel werk voor mij is. Alle trainingparameters interacteren, dus ik kan je geen informatie over 1 geven zonder alle andere te geven.

Ik heb het de komende tijd drukker, dus ik stop binnenkort met vragen beantwoorden hier. Mocht je nog vragen hebben is dit je laatste kans.

Mogelijk kom ik in de toekomst terug voor meer AMA. Dan zal ik het topic gewoon bumpen.

Menno, ik had laatst biceps getraind. Na de training waren mijn biceps erg gepumpt en het leek net of er duct tape om heen zat. Ze voelde erg strak en gespannen aan. Ik kon ze voor de rest wel gewoon goed bewegen en het deed geen pijn ofso. Maar is dit normaal, kan me niet herinneren dat ik dit eerder zo intens heb gevoeld.
Pomp- of burngevoel zonder ROM-verlies of serieuze pijn is geen probleem.

Heey Menno, even wat uiteenlopende vragen.

-Zie jij nut in het nemen van snelle suikers direct na de training?
-Wat vind je van het gebruik van creatine in de cut?
-Vind je het goed om in de cut gewoon op een lage rep range te blijven trainen en het ''cut'' effect vooral maken door het dieet.
-Maak je bij setjes deadlift iedere herhaling vanaf het dode punt, de grond.
-Is het erg om voor de training onder de zonnebank te gaan?:P

Gr en alvast bedankt.
Ik stel voor dat je eerst m'n artikelen leest of deze thread. Al je vragen worden daarin beantwoordt.

Behalve het zonnebanken, wat geen probleem is voor (of na) het trainen.

Origineel gepost door kidmonster
Menno, hoe kijk jij tegenover verschillende trainings schema's en supplementen voor massa. Ik ben gewoon normaal iets breder gebouwd nu door krachttraining. 1.80 en 77kg 12%. Maar ik zie overal en altijd schema;s die speciaal zijn en prefect voor massa zelfde met supps. nu vraag ik me af hoeveel dat nu wel niet scheelt als naturel zijnde met een "goed"voedingsschema. meestal gewoon boven onderhoud.
maar ik vraag me dus af hoeveel gaan die speciale dinge je extra helpen. over het toaal zou ik zegge dat je er misschien 5% buffer mee word over een jaar dan gewoon kracht schema met goede voeding en evt whey.

Post een ingrediënt en ik zal je vertellen wat ik erover weet.

Mijn stats:
1.80
77kg 12%

Training: maandag:
5x5 BP
3x8 inc db press
3x8 Cably fly's voor bovenkant borst(weet naam niet)
3 buik apparaten.

dinsdag: Rug
5x5 DL
3x8 pull ups
3x8 lat pulldown back
3x8 BOR
3x8 DB row

woensdag: off

Donderdag: Benen
5x5 Squat
3x8 STDL
3x8 Lunges(3x16 stappen)
3x8 lying leg curl(hams)
3x20 calv raises

Vrijdag: Schouders+armen
5x5 DB press
3x8 db side raise
3x8 seated rear delt raise
3x8 bb shrugs
3x8 BB curl
3x8 skull crushers
3x8 db curl
3x8 triceps robe pushdown

Zaterdag+zondag: off

Voeding:
200g havermout
3 ei
300ml magere melk
28g whey
2x visolie caps
(kcal 1160//E 79//K 142//V 35)

120g kip
100g zilvervliesrijst(ongekookt)
100g groente
400ml magere melk
(kcal 652//E 49//K 100//V 6)

Avondeten, wat de pot schaft :/ maar meestal wel redelijk veel. schat minimaal 500kcal maar reken op 750

pre: whey 28g
300ml magere melk
(kcal 172//E 32//K 18//V 1)

50g havermout
(kcal 382//E 42//K 31//V 14)

500g magere kwark
(kcal 280//E 49//K 17//V 0)

Totaal: Kcal 2646//E 250//K 308//V 55

Dit is hoe het er nu uit ziet bij mij. maar nu kijk ik op internet en hier op forum en zie zo veel verschillende trainingen.
Zoals FTS-7:http://www.simplyshredded.com/fst-7-fascia-stretch-training-7-workout-routine-nutrition-guide.html
Max-OT: http://www.bodybuilding.com/fun/wotw41.htm

Etc etc, en dan vraag ik mij af. is dat van mij niet gewoon goed?

En met supplementen pak ik nu, whey, visolie,multivit, crea mono. En ik zie overal marketing reclame over vanalles en nog wat. Nu vraag ik mij af gaat iets extra mij nu vooruit brengen of niet. Ik geloof er ondertusse niet veel van maar vind het nog altijd verleidelijk om iets te proberen.
Zie vorige post over complete schema's. Ik snap ook niet goed wat je vraag exact is.

Wat ik me afvraag: stel ik zou last hebben van een enorme vochtkop door gebruik van deca en test icm te veel zout in dieet. Als ik dan een saunasessie houd, zal mn vochtkop dan minder worden? (Even voor de duidelijkheid heb hier zelf geen last van, gebruik überhaupt niet, maar vraag het me af).
lol, het zal tijdelijk werken, maar daarna wordt het waarschijnlijk erger. Je kan beter de oplossing van je probleem aanpakken door genoeg water te drinken, voldoende kalium binnen te krijgen en bovenal een AI te nemen.

Volgens mij ben je vergeten om deze vraag te beantwoorden. Je hebt hem wel gequoted, maar dat is ook alles.
Creatine is compleet veilig om indefinitief te nemen.

Exacte vraag is of nu een "speciaal" trainings scheme en extra supplementen nu echt gaan helpen om meer massa aan te zetten.

Vind je de back squat een must voor ontwikkeling in benen vanuit een bb'ers perspectief? Zou een front squat, deadlift, lunges, leg press, leg curl en extension eventueel niet gunstiger kunnen zijn.

Nope. Je borst optimaal trainen is altijd zwaar voor je schouders. Benchen met goede techniek is daarentegen niet zo'n boosdoener als je vaak hoort denk ik. Het is meer het hebben van een compleet ongebalanceerd programma dat je schouder verdoet en bankdrukken dan ook symptomatisch maakt.

Voorkant bedoel je? Misschien nooit, misschien ooit.
Oke, dus in principe zal het voor je schouders niet heel veel uitmaken wanneer je in plaats van barbell benchen naar dumbbell benchen switcht? Wat raad je trouwens aan, elbows in of elbows out, neem aan elbows out na 't lezen van je artikels.

Voorkant bedoel ik ja.

Hoe ziet je eigen trainingsschema er uit? (Oefeningen + sets en herhalingen). Bedankt.

Hoe sta je tegenover veel rood vlees eten met betrekking tot gezondheid?

Wat noem jij veel vezels en veel water? Ik ken mensen die door hun dokter met IBS of een andere pathologie zijn gediagnosticeerd die nergens last van hebben als ze een allergeenvrij dieet met >30g vezels en >3L water volgen. Heb je geprobeerd gluten compleet uit je dieet te elimineren?

ik eet meer dan 40 gram vezels per dag:D
ongeveer 800 tot 1200gram groente per dag, zoete aardappelen, noten, havermout, 2 stuks fruit, quinoa, rijst.
drink minimaal 4 liter water per dag soms wel 6liter.

voor hoe lang zou ik gluten dan moeten schrappen om verschil te merken? de enige gluten die ik op dit moment eet zijn uit havermout.
ik heb een aantal maanden geleden 5 dagen glutenvrij gegeten maar dat hielp niet, te kort?

Laatst bewerkt:
Hoe krijg je 'stubborn fat' weg? Of bestaat er zoiets niet en moet je gewoon stug je deficit aanhouden (en evt groter maken)?

Klopt dit?

''Alleen op het moment dat je snelle koolhydraten tegelijkertijd met vetten inneemt zal de stijgende insulinespiegel zorgen voor vetopslag.''

bron: [Link niet meer beschikbaar]

Exacte vraag is of nu een "speciaal" trainings scheme en extra supplementen nu echt gaan helpen om meer massa aan te zetten.
Moeilijk te beantwoorden. Er zijn supplementen die helpen, vooral in bepaalde situaties, ja. Programma's als Max-OT (zie vorige post daarover) zijn absoluut niet extra effectief. Optimale programma's zijn juist compleet geïndividualiseerd.

Vind je de back squat een must voor ontwikkeling in benen vanuit een bb'ers perspectief? Zou een front squat, deadlift, lunges, leg press, leg curl en extension eventueel niet gunstiger kunnen zijn.
Geen must, maar wel extreem effectief, vooral als je een gunstige lichaamsbouw ervoor hebt. Met oefeningen op 1 been, front squats, RDLs etc. kan je de squat wel vervangen, maar het gaat op z'n minst gepaard met een langere leercurve, vooral voor de unilateral oefeningen, en het is veel moeilijker om progressie te meten en je programma te maken. De squat heeft alles zo makkelijk in 1 oefening, wat vooral voor een exercise split heel gunstig is.

Oke, dus in principe zal het voor je schouders niet heel veel uitmaken wanneer je in plaats van barbell benchen naar dumbbell benchen switcht? Wat raad je trouwens aan, elbows in of elbows out, neem aan elbows out na 't lezen van je artikels.

Voorkant bedoel ik ja.
Dumbbells zijn iets vriendelijker voor je schouders als je niet te diep gaat en de oefening gecontroleerd doet. Elleboogpositie die ik aanraad hangt voor benchen als borstoefening sterk af van je bouw, maar meestal lijkt het erg op een powerlifter press alleen dan hoger op je borst en met minder extreme arch.

Hoe ziet je eigen trainingsschema er uit? (Oefeningen + sets en herhalingen). Bedankt.
Ik ben momenteel aan het experimenteren (/aankloten) en dingen doen die ik leuk vind, ook als ze minder effectief zijn, dus aan m'n schema, voor zover dat bestaat, ga je niet zoveel hebben.

Voorbeelddag(deel):
Full pyramid met het volgende circuit (1 set per oefening)
- Bent-over row
- RDL
- Snatch-grip DL
- RDL
- BOR

Dit is helemaal niet optimaal voor bodybuilders en niet wat ik aanraad of waarmee ik zelf mee ben gegroeid, maar genoeg om m'n spieren tijdens het cutten (grotendeels) te behouden, een keer wat anders, verbrandt veel calorieën en heel efficiënt qua tijd.

Hoe sta je tegenover veel rood vlees eten met betrekking tot gezondheid?
Heel gezond, nog gezonder organisch/biologisch. Al het 'bewijs' ertegen is gebaseerd op sterk uit hun context gerukte, ongecontroleerde studies en ik heb nog nooit een ook maar enigszins evolutionair plausibele verklaring gehoord hoe de mens slecht geadapteerd aan vlees zou kunnen zijn.

Wat noem jij veel vezels en veel water? Ik ken mensen die door hun dokter met IBS of een andere pathologie zijn gediagnosticeerd die nergens last van hebben als ze een allergeenvrij dieet met >30g vezels en >3L water volgen. Heb je geprobeerd gluten compleet uit je dieet te elimineren?

ik eet meer dan 40 gram vezels per dag:D
ongeveer 800 tot 1200gram groente per dag, zoete aardappelen, noten, havermout, 2 stuks fruit, quinoa, rijst.
drink minimaal 4 liter water per dag soms wel 6liter.

voor hoe lang zou ik gluten dan moeten schrappen om verschil te merken? de enige gluten die ik op dit moment eet zijn uit havermout.
ik heb een aantal maanden geleden 5 dagen glutenvrij gegeten maar dat hielp niet, te kort?

Klinkt serieus. Eliminatiedieeten horen meestal wel 2 weken of langer te duren, want alle allergenen moeten uit je lichaam verdwijnen en je lichaam moet herstellen.

Hoe krijg je 'stubborn fat' weg? Of bestaat er zoiets niet en moet je gewoon stug je deficit aanhouden (en evt groter maken)?
Het bestaat in zoverre als het vet dat het laatste verdwijnt een stuk moeilijker is te verbranden, omdat je lichaam zich er harder tegen verzet. Het is niet heel ongebruikelijk om 2 maanden hard te moeten diëten om van 9 naar 7% bf te gaan.

Klopt dit?

''Alleen op het moment dat je snelle koolhydraten tegelijkertijd met vetten inneemt zal de stijgende insulinespiegel zorgen voor vetopslag.''

bron: [Link niet meer beschikbaar]
Nope, complete onzin. Zoals ik zei heeft je insulinemetabolisme, als het niet pathologisch is, geen enkele invloed op je lichaamscompositie. Ik raad juist om aan veel verschillende soorten voedsel tegelijk te eten, want dat verhoogt de bioavailability.

Waarschijnlijk check ik deze thread vanavond of morgenochtend nog een laatste keer.

Het bestaat in zoverre als het vet dat het laatste verdwijnt een stuk moeilijker is te verbranden, omdat je lichaam zich er harder tegen verzet. Het is niet heel ongebruikelijk om 2 maanden hard te moeten diëten om van 9 naar 7% bf te gaan.

Ty, van 12 naar 10% hoeft geen probleem te zijn neem ik aan? In mijn situatie ben ik al jaren niet meer onder de 12% geweest volgens mij (was een beetje een dikkerdje voor ik begon met trainen en hing daarna altijd rond 12-14% en dit jaar 16%. Zou dit uitmaken?

Menno, wat is je indruk van de gemiddelde DBBer en wat vind je van de kwaliteit van de vragen die je zijn gesteld?

Hey Menno,

hier is mijn domme vraag:
Soms heb ik, op niet trainingsdagen, spontane lichte pumps wanneer ik rustig tv zit te kijken of achter de computer zit te werken. Niet van die pijnlijke trainingspumps van wanneer je setjes aan een hoog volume afwerkt, maar zo echt het gevoel dat mijn spieren vol lopen. Is op zich best wel heerlijk. Heb al het één en ander proberen op te zoeken, maar vind geen term noch verklaring die de lading dekt voor het fenomeen dat ik ervaar. Is hier iets over bekend bij jou weten? Zegt het jou iets?

Terug
Naar boven