AndroidHealthClinic

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Een week deloaden of een week rust?
En hoeveel % intensiteit bij het deloaden?

Heel gezond, nog gezonder organisch/biologisch. Al het 'bewijs' ertegen is gebaseerd op sterk uit hun context gerukte, ongecontroleerde studies en ik heb nog nooit een ook maar enigszins evolutionair plausibele verklaring gehoord hoe de mens slecht geadapteerd aan vlees zou kunnen zijn.
Heb je link dat het heel gezond is? (niet dat ik je niet geloof, ik had laatst nog een discussie, vandaar)

- Meerdere keren per week squatten puur gericht op het vrijkomen van het groeihormoon?
- Wat raad jij mensen aan om de "buttwink" (ronding onderrug) te fixen bij squat/deadlift?
- Ik zit in de cut en je zegt dat je carbs zo goed als nutteloos zijn. Kortom, eiwitten en vetten op peil houden en de rest invullen met carbs? Zoja, wat raad je algemeen aan voor de hoeveelheid vetten (in g/kg)? Ik raak namelijk helemaal verward inmiddels met betrekking tot carbs en cutten. Heb je artikel ook doorgelezen ;).

Q

Laatst bewerkt:
Dumbbells zijn iets vriendelijker voor je schouders als je niet te diep gaat en de oefening gecontroleerd doet. Elleboogpositie die ik aanraad hangt voor benchen als borstoefening sterk af van je bouw, maar meestal lijkt het erg op een powerlifter press alleen dan hoger op je borst en met minder extreme arch.

Als het erg op een powerlifter press lijkt kom je met benchen toch uit op een (grotendeels) schouder/triceps oefening?

Benchen met een normale grip, elbows out, minimale arch, bodybuilding style is dus wel schadelijk voor je schouders?

heeft visolie volgens jou een meerwaarde voor bodybuilders die normale mensen niet hebben?

Creatine is compleet veilig om indefinitief te nemen.

Wat vind je hiervan:

Conclusie is dat creatine, ook bij langdurig gebruik, veilig is en dat initiële hoge creatineninewaarden een logisch gevolg zijn van creatinesuppletie. Na verloop van tijd zullen de creatininespiegels zich normaliseren.

In de eerste week kregen de proefpersonen elke dag 20 gram creatine. Daarna gedurende een half jaar 2 gram en vervolgens het overige half jaar 4 gram per dag. Opvallend was dat de gemiddelde creatininespiegel als gevolg van het creatinegebruik steeg, maar na een jaar begon terug te lopen om na 2 jaar gelijk te zijn met die van de controlegroep.

http://www.naturafoundation.nl/?objectID=504&page=5
en het onderzoek:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S027153170800016X

Ik heb ook twee vraagjes:

1. Kan je misschien wat meer uitleg geven omtrent nutrition timing. Dus wat en hoeveel je moet eten bijvoorbeeld voor en na training. Als je een link naar een duidelijk artikel geeft, ben ik al zeer tevreden.
2. Wat vind jij van kuren voor PL'ers/BB'ers die hun natuurlijke max nog niet hebben bereikt? Had hier namelijk een interessante discussie over met een kameraad. :)

• Topic Starter Topic Starter
Ty, van 12 naar 10% hoeft geen probleem te zijn neem ik aan? In mijn situatie ben ik al jaren niet meer onder de 12% geweest volgens mij (was een beetje een dikkerdje voor ik begon met trainen en hing daarna altijd rond 12-14% en dit jaar 16%. Zou dit uitmaken?
10% is te doen voor bijna iedereen zonder al te veel problemen en ziet er al heel goed uit. Veel mensen denken dat ze net boven de 10 zitten omdat ze 'net geen six-pack' hebben, maar eigenlijk zitten ze gewoon op 15%.

Menno, wat is je indruk van de gemiddelde DBBer en wat vind je van de kwaliteit van de vragen die je zijn gesteld?
Hm ok. Vergeleken met de de meeste fora die ik ken: DBBers zijn veel beleefder, redelijker en pragmatischer. Het lijkt wel alsof er een soort twee-kamp is tussen de groep die nog enigszins vast zit in het jaren 90 bodybuilden en de andere mensen die meer up-to-date zijn. Op BB.com en T-Nation bijvoorbeeld is er veel sterker 1 dominante mening over elk onderwerp (in elke sectie). Hier is het gemixter. Eigenlijk komen de verschillen erg goed overeen met de verschillen tussen de VS en NL in het algemeen. Al met al is dit waarschijnlijk mijn favoriete forum om in te posten (vandaar ook dat ik het doe en hier m'n AMA heb :)).

ik heb een aantal dagen geleden te horen gekregen dat ik ADD heb. (ADHD zonder hyperactiviteit). hiervoor krijg ik binnekort ritalin voorgeschreven. nu las ik veel tegenstrijdige berichten over het effect op de spiermassa. het zou je eetlust remmen en niet goed zijn voor je spiermassa, maar ik hoorde van een ander dat je er juist meer kracht van krijgt en daardoor meer spiermassa aanzet.

weet jij hier meer van? ik ben bereid het niet te nemen wanneer dit serieuze gevolgen heeft voor mijn sport.

• Topic Starter Topic Starter
Soms heb ik, op niet trainingsdagen, spontane lichte pumps
Is het krampachtig? Dat zou door dehydratatie kunnen komen. Twitchgevoel kan komen door onschuldige beschadiging aan een zenuw. Spontane pumps ken ik niet. Is je testosteron mogelijk hoger dan normaal of zou je spiertonus hoger kunnen zijn? Hoe dan ook lijkt het me geen probleem.

Week rust is bijna altijd een slecht idee. Deloaden is meestal ook alleen nodig als je programma niet goed is. Alleen hoogst gevorderden BBers hebben het (mogelijk) met regelmaat nodig omdat gepland overreachen dan praktisch de enige manier is om nog te progresseren, maar zelfs dan is een week normaal gesproken overkill. Het hele deloadconcept is, zoals wel meer dingen, naar mijn idee een slecht uitgevoerde imitatie van de training van atleten, die deloads wél nodig hebben omdat tijdens het in-season overreachen soms noodzakelijk maakt en je voor competities moet peaken.

Heb je link dat het heel gezond is?
Hoe bewijs je dat iets gezond is? Vlees zit vol met proteïne, vitaminen, mineralen, goede vetten, CLA, etc. Dat is reden genoeg om het te eten.

-squatten puur gericht op groeihormoon?
- "buttwink" fixen?
- cho pro fat
Q
- Slecht idee. Hormonale reacties zijn, zoals de term suggereert, een resultaat van goed trainen, niet een middel. Studies over oefeningen paren met squats e.d. en correlaties tussen hormonale reacties en gains zijn dan ook erg ambigu en de correlatie tussen hormonale reacties en gains is in de meeste situaties nul.

- Oefenen, oefenen, oefenen. Het is allemaal techniekwerk en motor reprogramming van je zenuwstelsel. Ook van begin af aan goede techiek gebruiken (in elke sessie en tijdens je trainingscarriëre in het algemeen), want als je lichaam eenmaal leert dat tucken effectief is dan is het extra moeilijk om het af te leren. Mobiliteit en al dat soort fancy theoretische extra's zijn meestal alleen effectief in zoverre als ze een cross-over effect naar je zenuwstelsel hebben (tenzij je echt een soft tissue probleem hebt oid). Die coaches zijn dan ook vaak maanden bezig met iemand aan het squatten te krijgen, terwijl Dan John en Mark Rippetoe het met een paar goede cues in uren kunnen.

- Proteïne 1.8 g/kg, ja. Vet kan je moeilijk een relatie met lichaamsgewicht voor geven, want itt proteïne hebben de meeste vetbronnen geen gebalanceerd vetprofiel, dus zijn de verhoudingen belangrijker dan de totale hoeveelheid (zie ook posts over problemen van IIFYM).

powerlifter press bodybuilding style
Guillotine pressen is stressvol, niet noodzakelijk schadelijk, voor je schouders. Te veel stress leidt tot schade, maar pas over een bepaald threshold. Als je een (heel) wijde grip neemt, niet excessief arct en niet onder je borst de stang aanraakt dan is PL-style benchen nog steeds heel effectief voor je borst. Bands en chains zijn ook heel sterk aan te raden. Ik bench bijna nooit zonder chains.

Ja, visolie helpt ook voor je lichaamscompositie, maar het effect is klein en visolie is ook een van de eerste dingen waarop ik aanraad te bezuinigen als je weinig geld hebt.

Nice find. Deze studie kende ik nog niet. Ik denk dat het artikel op NatureFoundation de resultaten alleen ophypet tot iets wat deze studie niet toont. Als je alleen naar de jaarlijkse tabellen kijkt lijkt het alsof creatinewaardes stijgen tot 1 jaar en daarna dalen tot ze gelijk zijn, maar ik denk dat dit puur komt door de natuurlijke fluctuaties. Kijk naar de grafiek hieronder. Ik zou hem zo beschrijven: Beide groepen beginnen met serumwaardes van 90 micromol/L en in de placebogroep blijft die daar. In de creatinegroep stijgt hij naar 100 en blijft hij daar. Maand 12 heeft in beide groepen een uitzonderlijk grote fluctuatie, wat suggereert dat er iets systematisch in de studie veranderde wat ongerelateerd was aan de supplementatie. Op maand 24 is er weer een fluctuatie in precies de tegenovergestelde richtingen voor de groepen, waardoor de waardes gelijk lijken.

De bevinding dat de creatinegroep een paar kg aankwam maar dat dat niet significant was suggereert ook dat de statistical power van de studie niet hoog genoeg was om dit soort fluctuaties correct te kunnen interpreteren. Uitscheidingswaardes, zoals creatine in de urine, bleven ook gelijk in beide groepen.

Ofwel, ik zie, net als de auteurs van de studie zelf, geen reden om te denken dat de ergogene effecten van creatine afnemen tijdens supplementatie.

edit: damn, image is te groot om te posten (geeft paar A4'tjes aan code), dus als je het wil zien moet je het artikel zelf bekijken of me mailen.

Ik heb ook twee vraagjes:

1. nutrition timing.
2. Wat vind jij van kuren voor PL'ers/BB'ers die hun natuurlijke max nog niet hebben bereikt? Had hier namelijk een interessante discussie over met een kameraad. :)
1. Zie link in m'n sig, kopje 'nutrition'.
2. Moeten ze zelf weten? :) Een stuk zinniger dan cyclen voor iemand die z'n natuurlijke max al wel heeft behaalt.

Zoals ik zei zal ik de komende tijd deze thread niet meer checken, dus als je nog verdere vragen hebt kan je ze het best stellen op m'n site (mag in het Nederlands; zie sig voor links). Misschien kom ik over een tijdje terug en dan zal ik de thread gewoon bumpen.

Al met al is dit waarschijnlijk mijn favoriete forum om in te posten (vandaar ook dat ik het doe en hier m'n AMA heb :)).
oh-stop-it-you_large.jpg

Je bencht nooit zonder chains vanwege de mindere stress op je schouders?

ik heb een aantal dagen geleden te horen gekregen dat ik ADD heb. (ADHD zonder hyperactiviteit). hiervoor krijg ik binnekort ritalin voorgeschreven. nu las ik veel tegenstrijdige berichten over het effect op de spiermassa. het zou je eetlust remmen en niet goed zijn voor je spiermassa, maar ik hoorde van een ander dat je er juist meer kracht van krijgt en daardoor meer spiermassa aanzet.

weet jij hier meer van? ik ben bereid het niet te nemen wanneer dit serieuze gevolgen heeft voor mijn sport.

hoe moet hij dat nu weten? :')

topic al eens doorgelezen?!
hij weet gewoon ziek veel over dit soort dingen, meer dan het hele forum bij elkaar.
Niks tegen jou hoor, maar ik las dat je zei dat ritalin ervoor kan zorgen dat je minder eetlust hebt, nu je dit weet, waarom bereid je je er niet op voor om iets in huis te halen wat je eetlust weer doet opkrikken? Ik bedoel maar ..:rolleyes: beetje initiatief tonen kost geen moeite hoor

Misschien een hele gekke suggestie, maare, misschien aan je huisarts vragen?

Vraagje over creatine.

Ik lees hier en daar dat creatine helpt bij het herstel na een blessure, maar zou het ook helpen tijdens een blessure of is dat verwaarloosbaar?

Terug
Naar boven