XXL Nutrition

Bankdrukken heel oncomfortabel op schouders, ligt het aan de vorm of mijn bouw?

Bezoekers in dit topic

Al wat met de tips gedaan?
 
Al wat met de tips gedaan?

Ja, ik heb net jou suggestie in de sportschool geprobeerd voor 1 set. Alleen heb ik bij de ''natuurlijke vorm'' bij pushups ook een beetje last van de schouders. Als ik niet deze extreme powerlift houding aanhoud, dus de ellebogen minder naar binnen, minder holling etc, heb ik alleen nog maar meer last van mijn schouders dan als ik dat wel doe, zoals in het filmpje. Mijn ellebogen komen dan nog verder onder het bankje waardoor er nog meer stress op de schouders komt.

De reden dat ik deze powerlift filmpjes kijk is omdat ik dacht dat het de bedoeling was dat als je juist op deze manier bankdrukt je de minste stress op je schouders plaatst, daarom probeer ik het op deze manier.
 
De reden dat ik deze powerlift filmpjes kijk is omdat ik dacht dat het de bedoeling was dat als je juist op deze manier bankdrukt je de minste stress op je schouders plaatst, daarom probeer ik het op deze manier.


De PL manier is de manier waarop je zo veel mogelijk gewicht kan verplaatsen door alle betrokken spieren maximaal/optimaal in te zetten, dus ook de schouder!
 
Ik heb ook een paar keer gevraagd om naar een orthopeed te worden doorverwezen maar ze vinden het niet nodig, omdat de problemen niet acuut zijn maar eerder ''een beetje lastig''. Als 18 jarige jongen wil ik natuurlijk heel graag zware gewichten tillen, maar huisartsen begrijpen dat meestal niet zo, als je maar gewoon fatsoenlijk kunt leven dan is het al prima. Een huisarts zei ook ''waarom ga je niet gewoon basketbal spelen ofzo''.

Ga gewoon zelf naar een fysio zonder huisarts. Je kan vooraf kijken of je zorgverzekering dit dekt. Meestal krijg je de eerste 9 behandelingen vergoed. Heb ik ook gedaan zonder huisarts, 4 x geweest na 2 weken klacht weg, zorgverzekering vergoedde het !!!!!!!!!
 
ik ben na 2 jaar geen tijd weer begonnen met wat trainen,
ik ben nu een maandje bezig 3x in de week een half uurtje.
ik zat vroeger op een max van 90 bankdrukken met 1 tot 2 keer in de week trainen.
ik bankdruk nu met dit schema:


3x in de week:

5x40
5X50
5x5x60
5x65

dit gaat redelijk goed.

ik heb geen spotter dus durf niet echt voluit te gaan. geen idee waar mijn max nu zit dus.

mijn doel is 5 x 90 of 5 x 100

is dit schema effectief?

ik dacht misschien moet it het afwissen met:

12x40
10x50
8X60
6X70

tips?
 
Doe je veel werk voor je bovenrug (e.g. traps?). Ik heb gevonden dat een sterk boven rug (met name traps) enorm helpt me stabiliteit op de bankdruk (ook met stabiliteit van je schouders).
 
De PL manier is de manier waarop je zo veel mogelijk gewicht kan verplaatsen door alle betrokken spieren maximaal/optimaal in te zetten, dus ook de schouder!

De schouder is altijd betrokken, maar de powerlift vorm zorgt er naar mening voor dat de borst maximaal meewerkt. Bro's die als een zoutzak op die bench liggen belasten vooral schouders en minder chest en dat veroorzaakt overbelasting. Verder rollen die schouders vaak alle kanten op terwijl je dit met een goede stevige arch niet hebt.

Nog een tip voor de TS. Je schouders goed naar achter houden en rug hol maken ontlast zeker je schouders, maar veel mensen archen verkeerd.

26ceafd6cc8b0c3fc391506d1cd2ec00.jpg


Je moet niet je lumbar, maar het thoracic deel zien te archen.
 
Weet niet of het al gezegd is maar misschien span je onbewust je bovenste trapezius/levator scapula teveel aan tijdens de druk beweging.
 

Ik heb veel filmpjes gezien en hou mijn schouderbladen naar achter, probeer een holling te maken en hou mijn ellebogen naar binnen. Ik heb echter vrij lange armen en een smalle bouw, zelfs als ik aan al deze dingen let en helemaal naar onder ga met de stang voelt het nog vrij oncomfortabel op de schouders. Ligt dit aan hoe ik de oefening uitvoer en is er nog redelijk wat te verbeteren of is het misschien verstandiger om in mijn geval de range of motion iets te verminderen zodat het minder pijn doet bij mijn schouders?

Ik strek al heel veel, bijvoorbeeld shoulder discolations met een bezemsteel en face pulls, en ga al naar een (sport)fysiotherapeut, waarbij het vaak advies is van, maak je rotator cuffs sterker en strek ze en probeer het dan nog is.

Echter werkt dit meestal niet en voelt het nog steeds oncomfortabel als ik helemaal naar onder ga.

Als het oncomfortabel en pijnlijk aanvoelt zeker mee stoppen en naar een alternatief zoeken...een dumbel press bijvoorbeeld. Als je door blijft gaan komen er zeker blessures! Zelf gebruik ik zelden nog een barbell en men schouders krijgen meer rust hierdoor.
 
Staan hier al goede tips, als toevoeging dit:

-Je bar-path is lichtelijk spastisch, heb je haast? Zo niet, doe eens wat langzamer. Dan heb je A meer bang voor je buck, en 2, meer controle over het gewicht.

-Probeer een wat closer grip te pakken.

-Je hand / elleboog moet 1 lijn zijn.

-Je gebruikt geen leg drive, en door de manier hoe je voeten staan kan je ook niet echt lekker een plateau creëren om kracht te maken.

-Onderin de tijd nemen om kracht te creëren, elleboog in je lats duwen. Abs aanspannen, gluten aanspannen, scapula retraction en boem. Jij gaat zo snel dat je onmogelijk al die dingen kan doen onderin je lift.

Zomaar wat dingen. Bench is een best technische oefening als je hem goed wilt uitvoeren. Vraag in de gym eens aan een powerlifter om te kijken naar je vorm. Als je die daar hebt rondlopen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven