Fitness Seller

Barbells, verschil bushing/bearing

Hierbij paar foto's + filmpje van de '1500lbs Hasting barbell'
Niet veel info over te vinden, en heb hem zelf gekocht toen er 10% korting was bij helisports.

De goedkopere 'Kroon 700lbs barbell' die er naast ligt is 28mm greepdiameter, en de Hasting is 30 of 31mm denk ik.
Voor bench heb ik liever 28 of 29, deadlift liever 28 (wat is IPF standaard?). Squat maakt niet zo veel uit, maar de Hasting ligt zeker niet verkeerd op de rug.
Centerknurl van de Hastings is ook iets breder als van de Kroon, en de knurling is over het algemeen 'verser' dan de afgesleten knurl van de Kroon (oude 2ehands). Het is niet echt een scherpe knurl, maar ik heb al slechtere knurls in mijn handen gehad.

foto+filmpje in spoiler
http://youtu.be/4oC_7b-XeTQ
npqr91.jpg

twdi.jpg

167wppj.jpg

9asade.jpg

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
2qisok6.jpg

246rqde.jpg

ipf/wpf etc is 29mm

hmm oké, was in de war door [Link niet meer beschikbaar], maar dat zal of een typo zijn, of de verkeerde spec sheet voor die halter.

Eddine, weet jij iets van de levertermijn van c-of-c?

@martijn1976: Heb je ervaring met andere (kwaliteits)barbells? Wil natuurlijk weten hoe die Sportskraft zich verhoud tot Texas Power bar en de goedkopere Ivanko's etc. :o

• Topic Starter Topic Starter
De knurling van de Sportkraft is echt een stuk beter dan die van de Hastings, je kan die barbells ook eigelijk niet vergelijken gezien het prijsverschil.
Toen ik gisteren na de training de Kroon even opzij legde begreep ik niet dat ik daar mee was blijven trainen, die grip is om te janken.

---------- Post toegevoegd Mon 9 Jan 2012 om 13:48 ----------

De TPB habben ze bij C-o-C ook staan, maar dan voor eigen gebruik. Ik heb hem alleen maar even 'gevoeld' en qua grip zijn ze vergelijkbaar, maar de Texas is 1mm dunner. De Ivanko's zullen ze ook wel hebben, lagen schijven zat van. Ik zou zeggen, rij er naartoe en probeer ze uit;)

Laatst bewerkt:
Levertermijn zal ik binnenkort wel achterkomen, hij is afgelopen vrijdag op de post gegaan.

Die ivanko is ook erg goed, staat idd 28mm bij. De eleiko ipf bar echter is 29mm. Maarja dat is zo'n klein verschil dat je er amper wat van zal merken.

Ik krijg hem net binnen. De knurling is goed, hij voelt goed aan. Ga er straks mee benchen dus dan zien we wel.

Snap alleen niet zo goed waarom er een markeerring in het midden van de center knurling zit.

Bij squats kan je maat zien of ie in het midden ligt (denk ik)

ja of dat je met je neus zeg maar precies eronder gaat, maar echt nodig is het niet imo :p

Wil natuurlijk weten hoe die Sportskraft zich verhoud tot Texas Power bar en de goedkopere Ivanko's etc. :o
Ik ben ook uit aan het zoeken welke nieuwe bar ik wil aanschaffen. Heb een klein overzichtje gemaakt en ben er achter gekomen dat het grote verschil in de sterkte van de bar zit.

Een Sportskraft bar heeft tensile strenght (staalkwaliteit) van 158000 PSI
Een TPB heeft tensile strenght van 186000 PSI
Ivanko heeft tensile strenght van 200000 PSI

Verder zijn de bars van pendlay gewichthef bars (166000 PSI), maakt geen powerlift bars volgens mij. De knurl van die bars zijn over het algemeen minder scherp en hebben geen center knurl.

Nu heeft York een B&R bar die van staal is zonder coating/zink met een tensile strenght van 205000 PSI. Dat is wel zeer goed staal en door het ontbreken van een zink laag is de knurl over het algemeen scherper. Enige nadeel is dat de bar meer onderhoudt vergt.

De barbell waar mc. Chick het over heeft: http://www.roguefitness.com/burgener-ripptoe-bar.php
295 dollar + 186 dollar shipping + invoertax etc....
Weet niet op hoeveel het totaal dan gaat uitkomen...

Zat ook tussen die barbells rond te neuzen :o

De Ivanko OBX 20 kan je blijkbaar voor rond de 660 krijgen bij cyberfit.de

+: Ivanko: barbell heeft verschillende kwaliteits tests doorgaan
+: volgens de IPF specs

-: black oxide coating, wat toch lichtjes minderwaardig is aan zinc coating (had dat laatst ergens gelezen), maar dat durf ik eigenlijk geen nadeel te noemen
-: prijs

Laatst bewerkt:
Volgens een collega staan ook nog een aantal Eleiko's te koop bij een sportschool in a'dam, 20 en 15 kg barbells voor zo'n 650 euro dacht ik. Ik zal morgen nog es vragen waar dat was.
De Sportkraft voldoet net als de Ivanko aan de IPF eisen en ze geven geen gewichts limiet op..

Volgens een collega staan ook nog een aantal Eleiko's te koop bij een sportschool in a'dam, 20 en 15 kg barbells voor zo'n 650 euro dacht ik. Ik zal morgen nog es vragen waar dat was.
De Sportkraft voldoet net als de Ivanko aan de IPF eisen en ze geven geen gewichts limiet op..
Bedoel je daarmee dat je ze zo zwaar mogelijk kan belasten als je wil of gewoon dat die informatie ontbreekt?

Sportquest gok ik, gewichthefhalters.

Maar die ivanko obx20 is serieus een hele goede halter, daar is niks op aan te merken. Wordt bij mijn pl vereniging al ruim meer dan 10 jaar mee gelift.

Net de sportkraft bar getest, maar hij is echt goed. Nu nog testen met squats en deadlifts overmorgen.

@s4ndro: dit soort halters kunnen ruim over de 400kg aan, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

• Like
Waarderingen: Guts
maar het gaat jullie allemaal om er PL mee te doen, als 'k dat goed lees hier?

Grotendeels squat/ bench/deadlift ja, maar (power)cleans / snatch heb ik ook altijd heel leuk gevonden :o

Met een PL-stang valt goed genoeg te cleanen denk ik (vroeger hadden ze ook stijve barbells in het gewichtheffen?)

Een echte gewichthefstang gaat ietsje te fel 'whippen' vrees ik.

Die York burgener & rippetoe barbell moet een soort cross-over zijn, maar helaas niet te vinden in Europa :(

Ik neig nu ook meer naar die York B&R bar. Hoewel de Rogue power bar ook een soort cross-over bar is, vergelijkbaar met de rogue bar (gewichthef/crossfit) maar dan met center knurl. Die laatste heeft zelfde staal kwaliteit als de sportkraft power bar.

Ik vrees dat als ik daar een barbell bestel dat je nog eens 100 euro+ aan invoershit moet betalen....

Ben dus nog aan het twijfelen tussen Sportskraft of ineens voor een Ivanko van 650 euro... :rolleyes:

Achja, problemen voor later. Is toch niet dringend :p

uit amerika bestellen schiet echt niet op volgens mij hoor...

die sportkraft bar was binnen 3 dagen binnen... vrijdag was die opgestuurd en vandaag binnen, wel bizar eigenlijk

laatst ook al een paar schoenen uit amerika binnen 5 dagen

Ik heb goed nieuws. Barbells van roguefitness zijn ook vanuit Europa te bestellen. http://www.roguefitness.com/weightlifting-bars-plates/bars/mens-20kg-bars.php
Heb contact met Rogue Europe en dat bespaard enorm op de verzendkosten. Barbells worden vanuit Finland verstuurd en niet vanuit de V.S.

Een rogue power bar kost bij hen 377 euro (incl. belastingen en verzendkosten).
Een York B&R kost 390 euro (incl. belastingen en verzendkosten).
Een Westside power barbell 488 euro (incl. belastingen en verzendkosten).
Prijs van een pendlay weet ik niet maar vermoed goedkoper dan de westside power bar. Kan altijd vragen mochten mensen interesse hebben.

Al deze barbells zijn zeer goed. Verzendkosten dalen wanneer je meer bars besteld en misschien kan dan de prijs per bar ook nog omlaag onderhandeld worden.

Wie heeft er interesse om op deze manier kwaliteitsbarbells te bestellen?
Ik zou deze kunnen bestellen. Ik ben onder veel leden bekend op dit forum en zit met een powerhouse dordrecht strongman locatie waar ik te vinden ben. Ben dus een betrouwbaar persoon. ;)

Laatst bewerkt:
Jezus wat een debielen, ik had ze nog gemaild wat de verzendkosten zouden zijn naar Europa en daar konden ze geen antwoord op geven....

Terug
Naar boven