Fitness Seller

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Ik raad vooral aan de dosis zo laag mogelijk te houden. Neem het bijvoorbeeld om de dag, of 2 doseringen per 3 dagen, en zoek zo het punt waarbij je zo min mogelijk inneemt maar toch nog acne-vrij blijft. Dit moet ook de bijwerkingen zoals droge lippen zoveel mogelijk verminderen.
Gaat niet helpen bij mensen met echte acne. Gewoon dosis nemen die de dermatoloog voorschrijft, ben je er zo veilig mogelijk en snel vanaf.

Ik ga volgende week beginnen op 10mg pd,

Heb een zeer lichte vorm van acne maar extreem hardnekkig (ben 23 en zit er al van mn 16...)

Mag ik nog zonnen op die dosis of verbrand je sowieso?

Ik ga volgende week beginnen op 10mg pd,

Heb een zeer lichte vorm van acne maar extreem hardnekkig (ben 23 en zit er al van mn 16...)

Mag ik nog zonnen op die dosis of verbrand je sowieso?

Verschilt heel erg van persoon tot persoon, de een reageert er heel fel op en verbrand al vrij snel, terwijl 'n ander er vrij weinig van merkt. Meesten kunnen prima met die dosis in de zon zonder veel last. Ik zou je in ieder geval aanraden om je in te smeren als je wat langer van plan bent in de zon te gaan zitten (kleine moeite), ondanks dat de temperatuur nog vrij laag is, is de UV-index hoog genoeg om je te kunnen laten verbranden, zeker wanneer je al maanden geen zon meer hebt gezien.

Verschilt heel erg van persoon tot persoon, de een reageert er heel fel op en verbrand al vrij snel, terwijl 'n ander er vrij weinig van merkt. Meesten kunnen prima met die dosis in de zon zonder veel last. Ik zou je in ieder geval aanraden om je in te smeren als je wat langer van plan bent in de zon te gaan zitten (kleine moeite), ondanks dat de temperatuur nog vrij laag is, is de UV-index hoog genoeg om je te kunnen laten verbranden, zeker wanneer je al maanden geen zon meer hebt gezien.

Oké thx bro, normaal gezien verbrand ik niet snel dus komt wel goed.

Ik lees dat je sowieso een hoeveelheid Roa moet genomen hebben om er voorgoed vanaf te zijn (lichaamsgewicht x100 in mg?). Klopt dit ook bij lichtere vormen van acne?

Het streven is de cumulatieve dosis van 120-150mg per kg lichaamsgewicht ja. Hierbij heb je een zekere soort van 'garantie' dat je van je acne verlost bent. Maar zijn genoeg mensen bij wie een kleinere cumulatieve dosis nodig is. Met 10mg per dag kan het iig. heel lang duren.

Sta je onder supervisie van een dermatoloog?

Nee ik vroeg het gewoon aan dr bij laatste check-up en hij schreef het voor, dacht dat ze daar soms wat moeilijk over deden, blijkbaar niet.

Ik moet natuurlijk wel bloed laten checken binnen 3 maanden maar dat was ik sowieso van plan (AAS).

Ik bekijk het even als ik niet te hard uitdroog op 10mg kan ik evengoed op 20mg zitten.

Zal hier ook laten weten of het werkt of niet.

Ik werd gelijk op 40mg per dag gezet door m'n derma. Maar met 10mg ga je weinig merken qua sides waarschijnlijk. :)

Toch maar besloten op 20mg te beginnen, want zo'n capsule splitsen is niet zo evident, wat een smerige oranje smurrie zit daarin zeg lol :\

Edit: ik lees dat de halfwaarde tussen 9 en 22 kan liggen... dus best ook niet eod beginnen neem ik aan.

Grz

C

Laatst bewerkt:
Toch maar besloten op 20mg te beginnen, want zo'n capsule splitsen is niet zo evident, wat een smerige oranje smurrie zit daarin zeg lol :\

Zit sojaboonolie in he :roflol:

---------- Toegevoegd om 19:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:14 ----------

Liefst ED slikken ja.

Oké thx man, Karma zit bij jou altijd op recharge maar komt eraan ^^

Mag ik een multi in de ochtend nemen met vit A en dan savonds Roa of volledig laten vallen?

Zo niet, ken je mss een multi zonder vit A ?

Had dezelfde vraag gesteld aan m'n dermatoloog, moest hem laten vallen van hem.

Ken zelf geen multi zonder vit A.

Iemand bekend met de UG 10mg tab 100 tabs? Die op een niet verder genoemde site wordt aangeboden.

Heb ze gemailt en ze zeggen dat het namaak is maar wel kwaliteit gegarandeerd.

Wie van jullie heeft tijdens een Roa-kuur ook last gekregen van de gewrichten?? en dan met name de knie-en??

Ik merk toch sinds ik weer begonnen met de roa (lees: 2e kuur, welliswaar lage dosis) dat mijn knie-en erg moeilijk beginnen te doen. Voel me op een dag dat ik veel moet staan of lopen net een oude opa!

Je zou glucosamine ofzo kunnen gebruiken? Kan niet beamen of het helpt trouwens, heb zelf nooit last van de gewrichten gehad.
Wat voor dosis gebruik je, en hoe bevallen de resultaten?

Je zou glucosamine ofzo kunnen gebruiken? Kan niet beamen of het helpt trouwens, heb zelf nooit last van de gewrichten gehad.
Wat voor dosis gebruik je, en hoe bevallen de resultaten?

ja glucosamine zal in dit geval weinig zoden aan de dijk zetten denk ik. Dosis 20mg eod, resultaten verder prima.
Zie ook dat de bijsluiter aangeeft dat gewrichtspijn 'zeer vaak' voorkomt, net als verhoogde cholesterol en glucosewaarden die bij de afgelopen bloedtest al onverklaarbaar hoog waren uitgevallen. Denk dat ik maar ff een tijdje stop om te zien wat dat doet.

Gewrichtspijn komt inderdaad vaak voor, en met name pijn aan de onderrug. Roa werkt inderdaad goed in op je lipiden en leverwaarden, ik had gelukkig prima waarden. Zelfs na maanden gebruik en toen ik op een dosis van 80mg zat.

Sommigen reageren er heel fel op en zitten binnen een maand gebruik op een lage dosis (10-20mg per dag) al dusdanig buiten referentiewaarden dat ze de kuur moeten staken.

---------- Toegevoegd om 21:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:57 ----------

Gewrichtspijn komt inderdaad vaak voor, en met name pijn aan de onderrug. Roa werkt inderdaad goed in op je lipiden en leverwaarden, ik had gelukkig prima waarden. Zelfs na maanden gebruik en toen ik op een dosis van 80mg zat.

Sommigen reageren er heel fel op en zitten binnen een maand gebruik op een lage dosis (10-20mg per dag) al dusdanig buiten referentiewaarden dat ze de kuur moeten staken.

Kan berichten niet bijwerken in deze sectie (???), maar dat laatste is ook gelijk de reden waarom ik vind dat iedereen die dit van plan is langer dan 'n maand te slikken (hallo kuurders), ook al is het low-dose, even hun lipiden en leverwaarden te laten checken...

Ja dat is zeker niet onverstandig en wordt nog veel te weinig benoemd.
Lipidenwaarden waren bij mij altijd prima, 2 maandjes roa en ze zijn hier en daar al buiten referentiewaarden gevallen. Niet zo ernstig als dat tijdelijk is, maar je moet dat niet ruim een half jaar hebben.

Zal er ook allemaal mee te maken hebben hoevaak en hoeveel je drinkt etc. Ik drink niet veel. 1x per jaar dat ik aangeschoten/ zat ben ofzo... Dus dat valt ook wel mee..

Terug
Naar boven