XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Dan zou ik het na je zomervakantie doen ja. Ik mocht van m'n dermatoloog geeneens begin als ik op vakantie ging naar het buitenland hehe.
thnx voor de advies, en hoe gaat het trainen met roa dan? bijwerkingen zijn dus ook spierpijn en gewrichtsklachten, en roa met multivitaminen? graag wat info over trainen met roa

thnx voor de advies, en hoe gaat het trainen met roa dan? bijwerkingen zijn dus ook spierpijn en gewrichtsklachten, en met multivitaminen?
Ik had niet echt last van spierpijn of gewrichtsklachten, wel 'n lichte pijn aan m'n onderrug. Trainen ging dus opzich wel prima verder.

Mocht van m'n dermatoloog geen multivitamine slikken, omdat hier vitamine A in zat.

Volgens mij heb je niet goed geluisterd, er is maar 1 soort roaccutane, en dat is de werkzame stof isotretinoine. Isotretinoine mylan is een merknaam en bevat ook gewoon isotretinoine.
mijn dermatoloog zei dat wat ze mij gaf, dat nadat je klaar bent met roa dat acne vooral niet meer terug zal komen, en dat de andere variant van roa, die dus wel zorgt dat je puistjes weer komen na het stoppen van roa. ja ik dacht ook dat er maar 1 variant van roa is, maar zij vertelt me dus dat er 2 zijn, en dat je door de ene wel weer puistjes krijg na het stoppen met roa, en de ander niet dus.

Even een update na 1 maand op 20mg:

+ Geen acne meer
+ ...nuff said

- Droge huid
- 2 random bloedneuzen

Ik ga volgende week terug fietsen, neem de Roa nog minstens 2 maanden.
Goed nieuws :) Kan zijn dat het nog terugkomt gedurende je kuur. Na 2 maanden was het bij mij bijna zo goed als weg, en toen kwam het opeens weer terug voor 'n maand, voordat het echt blijvend bijna helemaal weg bleef.

Ik ga binnenkort ook weer es met mijn huisarts babbelen.
Tis grotendeels weggebleven na mijn 1ste roa kuur maar het begint nu op me schedel. ( nooit gehad )

Zodra je bij de dermatoloog belandt met acne en roaccutane krijgt voorgeschreven, kan je veilig zeggen dat je geen lichte acne hebt (en dan hoeft het qua uiterlijk er geeneens ernstig uit te zien). Twee maanden is gewoon te kort, kan ik je nu al verzekeren.

Hoe bedoel je qua uiterlijk ernstig uit te zien ???

Hoe bedoel je qua uiterlijk ernstig uit te zien ???

Je hoeft geen duizenden dikke puisten te hebben om roaccutane voorgeschreven te krijgen. Je kan ook qua uiterlijk heel gematigde acne hebben, terwijl vrijwel niks er tegen heeft geholpen van de dokter (benzoylperoxide, tretinoine, anti-biotica depper, anti-biotica kuur,...). Dus qua uiterlijk lijkt het gematigde acne, terwijl het eigenlijk vrij hardnekkige acne is. Dat bedoelde ik. :)

zorgt roa ook dat de donkere vlekken die de acne achterlaten sneller weg gaan?

zorgt roa ook dat de donkere vlekken die de acne achterlaten sneller weg gaan?
Nope, praktijk leert men dat het zelfs langer duurt.

mijn dermatoloog zei dat wat ze mij gaf, dat nadat je klaar bent met roa dat acne vooral niet meer terug zal komen, en dat de andere variant van roa, die dus wel zorgt dat je puistjes weer komen na het stoppen van roa. ja ik dacht ook dat er maar 1 variant van roa is, maar zij vertelt me dus dat er 2 zijn, en dat je door de ene wel weer puistjes krijg na het stoppen met roa, en de ander niet dus.
Lees deze post nu pas. Zou je aan je dermatoloog willen vragen wat dan de werkzame stof is in die andere variant van roa?

Oke bedankt, nog wel tips hier tegen of is het gewoon afwachten tot ze weg zijn?

Dunne laag sudocrem voor het slapen opsmeren, maar het is voornamelijk afwachten. :)

Iemand toevallig nog wat doosjes over? Zoja graag pm:)

Wie van jullie heeft tijdens een Roa-kuur ook last gekregen van de gewrichten?? en dan met name de knie-en??

Ik merk toch sinds ik weer begonnen met de roa (lees: 2e kuur, welliswaar lage dosis) dat mijn knie-en erg moeilijk beginnen te doen. Voel me op een dag dat ik veel moet staan of lopen net een oude opa!

Een update op bovenstaande:

Begin april gestopt met Roa en de knieklachten zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Dit is ook gebeurt na mijn eerste kuur Roa.
Voor mij dus geen roa meer. De klachten waren dusdanig hinderlijk dat ik geen duursport meer kon doen, mijn werk maar half kon uitvoeren en zelfs iets te lang staan was al te veel.

Ik kan het gebruik van Roa natuurlijk niet voor 100% in verband leggen met de klachten, maar het ligt er wel dik bovenop.

misschien meer vitamine c?

Beste,
ik ben 2 weken terug begonnen met Roaccutane.
ik heb een lichte vorm van acne, op lichaam heb ik zelfs volledig niets, enkel op gezicht en dat kun je meestal op n hand tellen.. en hij schreef me direct roaccutane 40mg per dag voor ( 2x 20mg pilletjes innemen per dag, 4maanden lang ) zoals ik hier lees is het dat voor n lichte vorm en om te beginnen veel mg's..
na 2 weken gebruiken:
m'n lippen voelen vanbinnen raar, gesprongen, maar langs buiten valt het nog mee, het begint wel, paar 'pelletjes' al
gezicht: ronddom de lippen, & half wangen zijn uitgedroogt, jeziet duidelijk pelletjes overal, op de kin ook volledig, het lijkt of je gezicht begint af te pellen, duidelijk zichtbaar droge plekken, zelfde op & rondom de neus.
ik draag contactlenzen, die kan ik nu spijtig genoeg niet meer dragen, men ogen zijn zodroog, een pikkerig, zanderig gevoel erin, ik gebruik ganse dag door oogdruppels.
als oogdruppels gebruik ik: Systane, mag ook gebruikt worden op contactlenzen.
om je gezicht te hydrateren, omdat mn gezicht vrij hard afpelt, gebruik ik: La Roche Posay: EFFACLAR H , die helpt wel zeer goed vind ik en hydrateerd goed, voelt zacht aan
maar wat ik wel heb is als ik hem aanbreng, na een halfuur zie je weer droge huid, pelletjes,..
de lippen, gebruik ik hele dag door LABELLO en savonds voor het slapen gaan een zelfgemaakte zalf van de apotheeker die hij heeft voorgeschreven, er staat geen naam op maar kan het wel navragen als iemand het wilt weten, en die helpt zeer goed, lijkt op siliconen, warme zalf en is zeer vettig, aangenaam gevoel zelfs.
als je de zon gaat opzoeken of even naar buiten gaat, ookal is het voor 10 minutjes, ik raad je aan om je goed in te smeren, ik heb het eens gedaan, niet langer als 1 minuten, en men gezicht voelde al lichtjes verbrand aan toen ik de creme erop smeerde.

Wat mijn bijwerkingen zijn vermoed ik, 2 weken terug had ik er geen last van:
ik slaap al een weekje zeer slecht, en droom vaker wat ik vroeger zelden deed is nu elke nacht een paar drooms, rare drooms van wat ik denk hoe kom ik daar nu bij?
en dit is mischien een lachetje, maar ik heb al een week last van een erectie heel de nacht door bijna, en het blijft gewoonweg, ook nooit last van gehad.

ik vermoed dat het wel zal verbeteren na een tijdje, ik hou jullie op de hoogte als men kuur halfweg is.

mvg.:)

Vraagje, kan die Systane ook gebruikt worden bij zachte lenzen? En hoe vaak per dag moet je ongeveer druppelen?

Ik had ook roacutine gebruikt, 3 maanden lang. Het helpt goed maar heeft slechte bijwerkingen zoals (droge lippen, droge ogen, moeheid,) Maar na die 3 maanden was mijn acne helemaal weg, geen enkele puistje meer over. (een aanradar eerste maand 3 pillen per dag slikken) na die ene maand 1 pilletje per dag slikken anders worden die bijwerkingen erger.

Roaccutane wordt niet vaak voorgeschreven voor je 18e begreep ik van mijn derma.

Terug
Naar boven