AndroidHealthClinic

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Ik gebruik nu 2 weekjes roa, 20mg om de dag, en het werkt super! ik had aardig wat puistjes op mn schouders, rug en borst, en die zijn allemaal weg, de littekentjes en rode puntjes blijf je natuurlijk nog wel even zien. En mn gezicht; puntgaaf! geen enkel puistje meer, en dat op 10 mg per dag. Ik heb wel wat droge lippen maar met een beetje lippenbalsem is dat ook geen probleem. Het is natuurlijk maar tijdelijk en het komt wel weer terug als ik ermee stop..

me love roaccutane.

Als het goed is blijft het dus weg ;)

ik ben ook weer begonnen met 40mg per dag, zou officieel er dan 8 maanden aan moeten zitten om mn cumulatieve dosis te behalen van 9600mg, maar omdat het mn 2e kuur is en het niet heel erg is denk ik dat ik aan 4 maanden voldoende heb. we zien het wel!
works for me! hopelijk gaat mn massa er niet aan, ben beetje bang gepraat!!

waarom zou je massa er aan gaan hahaha

Verdwijnt samen met de acne :roflol:

als sneeuw voor de zon haha

Ik heb nog 44 capsules roaccutane (20mg) over!! Ik heb ze vroeger ooit eens tijdens een kuur gebruikt om acné tegen te gaan 1 om de dag.
Iemand die ze kan gebruiken? Bij dokteronline kosten ze 34 euro voor 10 stuks. Ik wil graag 50 euro hebben voor alle 44 caps.

PB bij interesse

heeft iemand last van folliculitis?

Ik zal ook even kort mijn verhaal doen omtrent Roaccutane.
Zit al zo'n 6 jaar met puistjes hier en daar, tis erger geworden sinds ik aan KT ben begonnen een paar jaar terug. Ben vorige week na de huisarts geweest, moest eerst mijn bloed laten prikken ivm lever waardens. Deze waren in orde dus ik mocht beginnen.

Zit op het moment nog op 40 mg per dag. Na een maand na de start van de behandeling moet ik terug naar de huisarts voor oa een nieuwe bloedtest. Blijkt mijn lever het goed aan te kunnen dan zal mijn dosis verhoogt worden na 80mg per dag. Zolang het goed gaat raad hij mij aan op zoveel mogelijk te verhogen. Maar eerst moet dmv bloedtest worden getest of de lever het goed aan kan en of de bijwerkingen meevallen. Hoe hoger je kan doseren des te eerder je van je acné af bent zei hij. Ben benieuwd dus hoe lang het gaat duren, gok zelf op een maandje of drie/vier.

Acné is niet extreem erg, helft van mijn rug zit vol en in mijn gezicht en vooral, onder de kin, net boven de nek zit er nog aardig wat die er al een hele tijd zit en niet wil weggaan.

Ik had voordat ik begon met Roaccutane al verschillende middels geprobeert, denk aan zalfjes, biergist en dergelijk. Toen na de huisarts gegaan en die schreef antibiotica en differin(zalfje dat je op je huid smeert, dit heeft een klein beetje geholpen..) . De antibiotica en de differin heb ik 7 weken gebruikt en toen ben ik terug gegaan naar de huisarts en ben ik begonnen met Roacctuane.

Ik zal wel regelmatig een klein updateje plaatsen als er interesse voor is.

@Burgtie
Succes met de behandeling. Vind wel dat de arts erg snel wil gaan verhogen. Niet zozeer vanwege de belasting op de lever, maar uit eigen ervaring gesproken moet je roaccutane rustig opbouwen in de dosering om je lichaam gelijdelijk aan de bijwerkingen te laten wennen. Om dan evt na een maand al naar 80 mg te gaan is voor mij echt :eek: Oke, theoretisch ben je eerder klaar maar tegen welke prijs?
Ik ben ooit door een beginnend dermatoloog op een startdosis van 60mg gezet en ik werd na een paar weken al gillend gek (eczeem, jeuk, rode huid, droge korsten).
Veel later nog een keer een behandeling gehad (zonder cumulatieve dosis maar meer gericht op resultaat). Toen begonnen met 10mg per dag en de eerste maanden opgebouwd met 10mg. Hoogste waar ik op zat was 80mg maar dat werd uiteindelijk weer te heftig.

Ieder lichaam is anders, dat snap ik dus misschien dat het bij jou anders zal zijn. Wens je iig succes met het krijgen van een puistvrij lijf en laat idd af en toe eens weten hier hoe het gaat.

@Burgtie
Succes met de behandeling. Vind wel dat de arts erg snel wil gaan verhogen. Niet zozeer vanwege de belasting op de lever, maar uit eigen ervaring gesproken moet je roaccutane rustig opbouwen in de dosering om je lichaam gelijdelijk aan de bijwerkingen te laten wennen. Om dan evt na een maand al naar 80 mg te gaan is voor mij echt :eek: Oke, theoretisch ben je eerder klaar maar tegen welke prijs?
Ik ben ooit door een beginnend dermatoloog op een startdosis van 60mg gezet en ik werd na een paar weken al gillend gek (eczeem, jeuk, rode huid, droge korsten).
Veel later nog een keer een behandeling gehad (zonder cumulatieve dosis maar meer gericht op resultaat). Toen begonnen met 10mg per dag en de eerste maanden opgebouwd met 10mg. Hoogste waar ik op zat was 80mg maar dat werd uiteindelijk weer te heftig.

Ieder lichaam is anders, dat snap ik dus misschien dat het bij jou anders zal zijn. Wens je iig succes met het krijgen van een puistvrij lijf en laat idd af en toe eens weten hier hoe het gaat.

Ik weeg op dit moment 84kg en hij raadde aan om te beginnen met een dosering van 0,5mg per kg gewicht. Ik denk ook vanwege het feit dat ik al het andere al had geprobeerd(zalfjes zoals clearasil, maar ook antibiotica en differin, dat laatste is ook een product dat je huid goed uitdroogt) en er al jaren mee loop.

Voordat ik ook mag verhogen moet ik sowieso eerst een bloedtest laten afnemen en dan zal hij er samen met mij naar kijken om te zien of het verantwoord is om te verhogen(ook ivm bijwerkingen). Ik gebruik het nu bijna een week en nog nergens last van iig. Hopen dat het zo blijft.

Guys effe kleine vraagje ik heb roaccutane aan me huisarts gevraagd maar die wilt het niet schrijven voor me k*t wijf..
Ik kan ook roaccutane zonder doktorsrecept via internet kopen ik weet niet hoe het allemaal werkt moet ik het echt 8 maanden gebruiken? wie kan mij een beetje helpen?

Guys effe kleine vraagje ik heb roaccutane aan me huisarts gevraagd maar die wilt het niet schrijven voor me k*t wijf..
Ik kan ook roaccutane zonder doktorsrecept via internet kopen ik weet niet hoe het allemaal werkt moet ik het echt 8 maanden gebruiken? wie kan mij een beetje helpen?

Als ze het je niet voor wilt schrijven dan zal je het hoogstwaarschijnlijk ook niet zo erg hebben.

ik zit ook in 3e maand van roa kuur.
nu op 30 mg per dag
wel droge lippen maar acne gaat wel weg.

3 months to go :D

Als ze het je niet voor wilt schrijven dan zal je het hoogstwaarschijnlijk ook niet zo erg hebben.

ja maar ikwil ervanaf als ik puiste kryg kryg ik kwaliteitspuisten gewoon fuuuu harde puiste die dagen lang pijn doen. of als ik wat vettigs eet kryg ik het de volgende dag.. ik ga ze dan via internet kope 4 maanden kyke ofhetecht wegis

ja maar ikwil ervanaf als ik puiste kryg kryg ik kwaliteitspuisten gewoon fuuuu harde puiste die dagen lang pijn doen. of als ik wat vettigs eet kryg ik het de volgende dag.. ik ga ze dan via internet kope 4 maanden kyke ofhetecht wegis

Wilde ze je niets anders geven dan? Je hebt ook nog antibiotica en speciale zalfjes.

Hoi allemaal,

Ik ben 21 jaar en heb 6 jaar geleden roaccutane gehad voor mijn ernstige acne. Ik ben nu weer begonnen. Kreeg eerst 20 mg isotretoine per dag. Sinds 1 week ben ik nu aan de 50 mg echte Roaccutane. Ik zie nog altijd geen verbetering en maak me zorgen. Wat zijn jullie ervaringen? Wanneer ging het werken?

Hoi allemaal,

Ik ben 21 jaar en heb 6 jaar geleden roaccutane gehad voor mijn ernstige acne. Ik ben nu weer begonnen. Kreeg eerst 20 mg isotretoine per dag. Sinds 1 week ben ik nu aan de 50 mg echte Roaccutane. Ik zie nog altijd geen verbetering en maak me zorgen. Wat zijn jullie ervaringen? Wanneer ging het werken?

Bij ieder lichaam reageert het anders. Bij mij was ik na 2weken op 40mg al bijna van 80% van alles af, na 1 maand was zo goed als alles compleet weg. Nu nooit meer ergens last van.

Terug
Naar boven