MuscleMeat

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Die weet jij volgens mij ook niet, de precieze werking is vooralsnog onbekend namelijk. :)

Hehe daar heb je helemaal gelijk in;), anowel ik wel wat theorieën heb dat terzijde.
Van origine is het uitgevonden als drug tegen huidkanker, celdeling telomeren do the math..

Dat roche zo geheimzinnig is over de precieze werking zegt ook aardig wat imo schone handjes hebben ze daar niet. De FDA heeft een black box Warning afgegeven voor accutane iets wat zeker niet zomaar gedaan word, zeker gezien de verwevenheid tussen de pharma en de FDA.

anyway blijft iedereens eigen keuze, maar als de FDA een waarschuwing heeft dat het een rieele kans op levenslange bijwerkingen heeft dan is dat mij imo niet waard een paar pukkeltjes te laten verdwijnen die terzijde tijd `mist acne vulgaris`` toch wel weg zouden zijn gegaan.

Dit helpt. Ik gebruik Roa enkel als ik het nodig heb, 20mg enkele dagen en dan stop ik weer... Begrijp dat dit tegen alle voorschriften in gaat maar werkt ideaal zo voor mij.

Indd zo werkt t bij mij ook, met 2 pillen ben ik zeker een maand van m'n puisten af heel raar.. Alleen tja soms raken ze op, zoals nu :(

*

Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe daar heb je helemaal gelijk in;), anowel ik wel wat theorieën heb dat terzijde.
Van origine is het uitgevonden als drug tegen huidkanker, celdeling telomeren do the math..

Dat roche zo geheimzinnig is over de precieze werking zegt ook aardig wat imo schone handjes hebben ze daar niet. De FDA heeft een black box Warning afgegeven voor accutane iets wat zeker niet zomaar gedaan word, zeker gezien de verwevenheid tussen de pharma en de FDA.

anyway blijft iedereens eigen keuze, maar als de FDA een waarschuwing heeft dat het een rieele kans op levenslange bijwerkingen heeft dan is dat mij imo niet waard een paar pukkeltjes te laten verdwijnen die terzijde tijd `mist acne vulgaris`` toch wel weg zouden zijn gegaan.

Echt grappig dit! Slik het al hele tijd en is gewoon supermiddel. Nergens last van op wat droge lippen na...elke maand bloedtest en de waardes zijn altijd perfect. Dermatoloog zei ook dat hij vrijwel nooit echt afwijkende waardes ziet. Mensen zijn altijd zo snel bang...

Vitamine A in de Retinol vorm helpt hetzelfde,en kan altijd genomen worden in de vorm van Levertraan/capsules.

ik slik nu paar weken roa 20mg EOD en het doet het geweldig voor mij, zelfs op lage dosis

Ben van plan van een 500mg testo kuurtje te doen!gedurende 8-12 weken!

zou er graag roa bijnemen op lage dosis!
dacht aan 20mg elke dag, maar zou dit belastend zijn voor de lever in combinatie met mijn testo kuur?

en wanneer moet ik starten met de roa, na mijn eerste injectie of wachten tot er beginnende acne optreedt?

mvg!

Ben van plan binnekort ook te beginnen, moet binnekort naar de derma toe, echter zal ik waarsch geen roa gebruiken, maar iets met de zelfde werkzame stof...

Echt grappig dit! Slik het al hele tijd en is gewoon supermiddel. Nergens last van op wat droge lippen na...elke maand bloedtest en de waardes zijn altijd perfect. Dermatoloog zei ook dat hij vrijwel nooit echt afwijkende waardes ziet. Mensen zijn altijd zo snel bang...

Echt grappig dit, een mening vormen alleen op een eigen ervaring.
breed ingestelt...zonder twijfel

Betreft de derma, die voert geen botscans uit om naar de botafbraak te kijken na de roa;) lange termijn denken kennen ze niet altijd. dit is slechts een enkel voorbeeld van de zovele.

ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken, ik ga terug onder mij steen.

Betreft de derma, die voert geen botscans uit om naar de botafbraak te kijken na de roa;) lange termijn denken kennen ze niet altijd. dit is slechts een enkel voorbeeld van de zovele.

Hoe kan je uit dit stukje
Dermatoloog zei ook dat hij vrijwel nooit echt afwijkende waardes ziet.
concluderen dat dermatologen niet altijd lange termijn denken? De dermatoloog meldt dat hij vrijwel nooit afwijkende waarden (ongetwijfeld verwijzend naar bloedwaarden) ziet, meer niet.

Vanochtend bloed laten testen, hopen dat ik deze week mag beginnen!

Is goed DR Malden jij weet het beter dan de arts, bedankt voor je volstrekt onnodige paniekzaaierij!

---------- Post toegevoegd Tue 13 Sep 2011 om 20:54 ----------

Hoe kan je uit dit stukje concluderen dat dermatologen niet altijd lange termijn denken? De dermatoloog meldt dat hij vrijwel nooit afwijkende waarden (ongetwijfeld verwijzend naar bloedwaarden) ziet, meer niet.

precies hij ziet maar een paar duizend patienten per jaar met acne en dat jaren lang, inderdaad doet echt niet ter zake.

Is goed DR Malden jij weet het beter dan de arts, bedankt voor je volstrekt onnodige paniekzaaierij!

---------- Post toegevoegd Tue 13 Sep 2011 om 20:54 ----------

precies hij ziet maar een paar duizend patienten per jaar met acne en dat jaren lang, inderdaad doet echt niet ter zake.

Dat zelfs buiten beschouwing latende (mijn derma schreef ook al 20+ jaar roa voor).

De dermatoloog meldt slechts een constatering, hieruit kan je geen conclusies trekken over de dermatoloog zelf.

Volgens mijn maat is het echt k*t spul :p

Een afwijkende waarde is niet afwijkend als die verwacht is, wie weet stijgt het toxisch gehalte dus wel zo snel dat je morgen dood bent, maar afwijkend is het niet :trollface:

Welk merk oogdruppels en lippenzalf kan ik het beste nemen?
Ik zat te denken aan Blistex?

MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.
QUOTE]

Ik heb alleen voor de ROA kuur bloed moeten laten prikken om te kijken of ik ermee kon beginnen. Daarna geen bloed meer af laten nemen.

Het is zeker al 2 jaar geleden dat ik een kuur van 3 maanden heb gehad, maar ik zeg: nooit meer. Ik had geen zin meer in school, sporten of uitgaan. M'n lippen droogde uit, soms tot bloedens toe. Als ik ook maar moest lachen, of te grote happen eten nam scheurde beide mondhoeken. Niet echt prettig. :D

Zit nu aan de tretenoine (ofzoiets), en werkt prima.

Heb Minocycline, benzylperoxide en arcyacne (ofso) nu allemaal in combinatie, laatste kans voor ik aan de roa ga. acne is a b*ch

Ik gebruik nu 2 weekjes roa, 20mg om de dag, en het werkt super! ik had aardig wat puistjes op mn schouders, rug en borst, en die zijn allemaal weg, de littekentjes en rode puntjes blijf je natuurlijk nog wel even zien. En mn gezicht; puntgaaf! geen enkel puistje meer, en dat op 10 mg per dag. Ik heb wel wat droge lippen maar met een beetje lippenbalsem is dat ook geen probleem. Het is natuurlijk maar tijdelijk en het komt wel weer terug als ik ermee stop..

me love roaccutane.

Terug
Naar boven