AndroidHealthClinic

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

voor welke waardes moet je bloedprikken om te zien of je rouaccatane aan kan, ik heb geen zin om naar de dokter te gaan eerst want hij zeurt altijd zo veel

voor welke waardes moet je bloedprikken om te zien of je rouaccatane aan kan, ik heb geen zin om naar de dokter te gaan eerst want hij zeurt altijd zo veel

Geen in principe, wel wordt er altijd bij de start bloedgeprikt, maar meestal mag je al slikken voordat de uitslag binnen is, mocht de uitslag slecht zijn bellen ze je gelijk.

Ik ben vergeten welke bloedwaarden er precies worden gecontroleerd, zo uit m'n hoofd in ieder geval:
  • ALAT
  • ASAT
  • GGT
  • LDL- en HDL-cholesterol
  • Bloedglucose
  • Creatinine
Ik snap eigenlijk niet waarom je van tevoren zelf wilt prikken, bij een gezond persoon is het zeer zeldzaam dat vanuit de startbloedwaarden roaccutane wordt afgeraden, daarnaast moet je, als je begint, weer bloedprikken. Meestal wordt afgestapt van roaccutane tijdens een kuur i.v.m. bijwerkingen of allergische reactie.

Je schiet er dus niks mee op om van tevoren bloed te laten prikken op eigen initiatief.

zit inmiddels 4 weken in me roa kuur , duur is totaal 6 maanden 40 mg per dag. het resultaat mag er zeker wezen! enige bijwerkingen die ik tot nu heb gehad zijn een droge huid , lippen , sterk verminderde eetlust , sochtends wat stijf in het begin.

Iemand misschien nog wat over wat ik evt kan overnemen?

ik zit nu ook bij de dermataloog, over anderhalve week moet ik weer bloedprikken omdat bij de 1e keer er afwijkingen zaten in mijn bloed??? hopen dat mijn bloed straks wel goed is en dat ik er ook aan mag beginnen. heb veel puisten op me gezicht, rug,nek,benen,armen,schouders zo fkng klote, leven is een stuk minder plezierig geworden. heb er overigens al 4/5 jaar last van ..

Heb het zelf een half jaar geslikt op 60mg per dag. Is nu 2 jaar geleden. Ik heb er echt GEEN spijt van! Ik zat helemaal onder op mijn rug en alles is weg gegaan!

Nu 2 jaar later wel eens last van een puistje hier en daar maar echt 99% minder als eerst.
Zelfs tijdens kuren amper tot geen last!

Alleen de littekens van vroeger zitten er nog:(

Tijdens het gebruik trouwens wel enorm last gehad van moeheid en beetje depressief gevoel.

Zit op de moment op 20mg (omdat ik het niet hard heb, enkel enkele op gelaat en onderhuidse). Zit nu al aan 2 weken en het is wat verergert, moet ik nog eventjes doorgaan of dosis verhogen ?

Zit op de moment op 20mg (omdat ik het niet hard heb, enkel enkele op gelaat en onderhuidse). Zit nu al aan 2 weken en het is wat verergert, moet ik nog eventjes doorgaan of dosis verhogen ?

Zo houden. Na 5 weken eventueel verhogen, bij mij en mn broertje zag je in week 3 duidelijk verbetering. Na 10 weken bijna alles weg, op 10mg/dag

Als je onder begeleiding van een dokter bent natuurlijk aan het vragen, maar ging er even van uit dat je zelf aan het doktoren bent.

Zo houden. Na 5 weken eventueel verhogen, bij mij en mn broertje zag je in week 3 duidelijk verbetering. Na 10 weken bijna alles weg, op 10mg/dag

Als je onder begeleiding van een dokter bent natuurlijk aan het vragen, maar ging er even van uit dat je zelf aan het doktoren bent.
Ben naar de dokter geweest en hij zij dat het 'normaal' met 20mg wel zou moeten lukken omdat ik er niet extreem veel last van heb... Maar hoop nu wel dat ik snel verbetering zie, men huid is wel veel droger maar echt verbetering van puistjes zie ik nog niet... Lijkt misschien ook zo omdat ik door roa raper wondjes maak. Hopelijk zie ik snel verbetering ^^

Hij heeft trouwens gezegd 2 maand 20mg/ dag en dan een maand afbouwen, 1e week om de 2dagen 20mg, 2e week om de 3dagen etc ... hope it works!

Ben naar de dokter geweest en hij zij dat het 'normaal' met 20mg wel zou moeten lukken omdat ik er niet extreem veel last van heb... Maar hoop nu wel dat ik snel verbetering zie, men huid is wel veel droger maar echt verbetering van puistjes zie ik nog niet... Lijkt misschien ook zo omdat ik door roa raper wondjes maak. Hopelijk zie ik snel verbetering ^^

Hij heeft trouwens gezegd 2 maand 20mg/ dag en dan een maand afbouwen, 1e week om de 2dagen 20mg, 2e week om de 3dagen etc ... hope it works!

Mijn ervaring is dat het de eerste 2 weken erger wordt, daarna beter, even geduld denk ik.

Mijn ervaring is dat het de eerste 2 weken erger wordt, daarna beter, even geduld denk ik.
Ok, dan zou het moeten beginnen beteren ^^
Pakte jij je supplementen door tijdens roa ? pak nog steeds whey, creatine, bcaa's, pwo ... maar op zo'n lage dosis is dat geen probleem denk ik. Dokter zij enkel geen extra vitaminen te nemen. maar whey was zeker geen probleem.
Bedankt voor de reactie btw ^^

Gebruik het nu 3 weken. 40mg per dag. Het is nog niks minder geworden, zelfs wat erger lijkt me.. maargoed dat kan in het begin staat bij de bijwerkingen. Voor de rest en vet droge huid, vooral gezicht + handen. Mijn huid zat flink te schilferen. Gebruik nu een of andere cremé die ik elke dag 2-3x smeer op mijn gezicht+handen. De drooghuid is er door weg, dus dat is wel relaxed. Voor de rest ook flink labelle voor de lippen gebruiken.

Leven de mensen hier nog?

Gebruik het nu zo'n 7 weken ongeveer. Vorige week weer bloed laten meten en terug naar de huisarts geweest. Bloedwaarden waren allemaal in orde(gelukkig). Dus kon de dosis verhogen naar 60mg per dag, echter heb ik dit maar niet gedaan ivm bijwerkingen die ik nu al heb.

Erge droge huid(gezicht/handen), en die klote winter verergerd het ook heb ik het idee. Daarnaast droge lippen en gewrichtspijn en wat last van de onderrug. Training lijdt er gelukkig niet onder.

Ik blijf dus op 40mg per dag. De totale duur bedraagt meen ik 7-8 maanden voordat ik kan stoppen. Dus zit er tot de zomer aan.

Is het al beter geworden bij jou Burgtie?
Zit nu ook ongeveer in week 7 op 40mg, merk wel dat de onderhuidse een pak minder zijn en dat ik toch al minder puistjes heb. Enigste nadeel is dat als je een puistje uitduwt het meteen een grote wond word en niet snel geneest :(. Voor de rest vallen de bijwerkingen bij mij zeer goed mee.

Is het al beter geworden bij jou Burgtie?
Zit nu ook ongeveer in week 7 op 40mg, merk wel dat de onderhuidse een pak minder zijn en dat ik toch al minder puistjes heb. Enigste nadeel is dat als je een puistje uitduwt het meteen een grote wond word en niet snel geneest :(. Voor de rest vallen de bijwerkingen bij mij zeer goed mee.

Moet je ook niet doen krijg je littekens van ik kan het weten zat helemaal onder heb 6 maanden op 80 mg gezeten.
alles weg nu op de litekens na.

Leven de mensen hier nog?

Gebruik het nu zo'n 7 weken ongeveer. Vorige week weer bloed laten meten en terug naar de huisarts geweest. Bloedwaarden waren allemaal in orde(gelukkig). Dus kon de dosis verhogen naar 60mg per dag, echter heb ik dit maar niet gedaan ivm bijwerkingen die ik nu al heb.

Erge droge huid(gezicht/handen), en die klote winter verergerd het ook heb ik het idee. Daarnaast droge lippen en gewrichtspijn en wat last van de onderrug. Training lijdt er gelukkig niet onder.

Ik blijf dus op 40mg per dag. De totale duur bedraagt meen ik 7-8 maanden voordat ik kan stoppen. Dus zit er tot de zomer aan.

Je kan altijd ophogen proberen, ben je er zelf vanaf. Ik ben gewoon doorgegaan tot ik op 100 mg zat. Bijwerkingen werden iets erger dan bij 40 mg, maar niks bijzonders.

---------- Post toegevoegd Thu 22 Dec 2011 om 22:10 ----------

zelf = eerder, ik kan geen posts bewerken in deze sectie, geen idee waarom.

Je kan altijd ophogen proberen, ben je er zelf vanaf. Ik ben gewoon doorgegaan tot ik op 100 mg zat. Bijwerkingen werden iets erger dan bij 40 mg, maar niks bijzonders.

---------- Post toegevoegd Thu 22 Dec 2011 om 22:10 ----------

zelf = eerder, ik kan geen posts bewerken in deze sectie, geen idee waarom.

100? holy jezus,

ik heb 3 januari afspraak met de derma...

Wil als het kan beginnen op 5 per dag...

100? holy jezus,

ik heb 3 januari afspraak met de derma...

Wil als het kan beginnen op 5 per dag...
5 ga je niets van merken imo. Ik had het niet in een erge vorm had hier en daar wat puistjes maar viel wel mee (op men rug zelfs zo goed als geen) en zit nu toch ook op 40mg terwijl ik dacht met 20mg er vanaf te zijn....

5 doet helemaal niets..

Ik kreeg via de derma 60 mg voorgeschreven (wel maandelijkse bloedtest voor leverwaarden)

Terug
Naar boven