XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Roa verslechtert het herstellend vermogen van de huid aanzienlijk. Met een beetje pech hertellen die rode littekentjes zich pas NA de kuur.

Heb opzich niet veel acne maar heb alles al geprobeerd van vitamines tot cremes tot antibiotica voor acne, maar de kleine rode vlekjes storen me het hardst, geen wonder creme dat te littekens vervagen? Iemand:rolleyes:

sudocrem

Werkt idd goed, maar wat me op valt gebruik het nu 2 maanden, is dat ik blijvende witte vlekken op me gezicht '3 vlekken om precies te zijn heb lijkt wel op pityriasis alba.. Kan dit door sudocrem zijn? Derma weet zelf ook niet wat het is

Voor 't eerst dat ik dat hoor, maar ben zelf niet zo'n kenner wat betreft sudocrem.

Half jaar sudocreme heeft niets voor mij gedaan littekens bij mij zijn blijvend wel iets vervaagd afgelopen jaar maar zal er mee moeten blijven leven. 9 maanden roa gebruikt op 100mg ed

Half jaar sudocreme heeft niets voor mij gedaan littekens bij mij zijn blijvend wel iets vervaagd afgelopen jaar maar zal er mee moeten blijven leven. 9 maanden roa gebruikt op 100mg ed

Smeerde je het over heel je gezicht of enkel op wat plaatsen?

Je kan tegenwoordig ook een laserbehandeling laten doen, haalt de bovenstehuidlaag weg en dan herstel je als het goed is zonder littekens?

Heb niet alles doorgelezen. Heb zelf lichte acne en wel hele vette huid.
Wil Roa 10mg EOD gaan gebruiken in kuurtjes van 10-12 weken.

Dan in de Bridge/Off tijd geen Roa. Heeft dit zin of gewoon blijven doornemen ?

Heb niet alles doorgelezen. Heb zelf lichte acne en wel hele vette huid.
Wil Roa 10mg EOD gaan gebruiken in kuurtjes van 10-12 weken.

Dan in de Bridge/Off tijd geen Roa. Heeft dit zin of gewoon blijven doornemen ?

10mg is zeer weinig zeker EOD, ik neem zelf ook 10 mg ED en ik heb max 4 a 5 puistJES op men gezicht en niets op me lichaam, zelf besloten om 10 mg te nemen? Of derma?

10mg is zeer weinig zeker EOD, ik neem zelf ook 10 mg ED en ik heb max 4 a 5 puistJES op men gezicht en niets op me lichaam, zelf besloten om 10 mg te nemen? Of derma?
Doe het op eigen houtje heb HG roa thuis liggen.
60 caps à 10 mg.

Ik heb eigenlijk ook ineens veel meer puisten als ik wat minder slaap.
Kan heel moeilijk inslapen en werk lange dagen (meestal 10-12u).
En als ik enkele dagen 5-6u slaap sta ik vol.

Ik ga gewoon 10mg p/d. nemen. Eens kijken wat het voor me brengt.
Ik neem zo een lage dosis omdat ik ook kuur (met 17a erbij). En heb van mezelf altijd kapotte lippen.

Doe het op eigen houtje heb HG roa thuis liggen.
60 caps à 10 mg.

Ik heb eigenlijk ook ineens veel meer puisten als ik wat minder slaap.
Kan heel moeilijk inslapen en werk lange dagen (meestal 10-12u).
En als ik enkele dagen 5-6u slaap sta ik vol.

Ik ga gewoon 10mg p/d. nemen. Eens kijken wat het voor me brengt.
Ik neem zo een lage dosis omdat ik ook kuur (met 17a erbij). En heb van mezelf altijd kapotte lippen.

mss idee om eerst te beginnen met 20mg en zodra je gezicht clean genoeg is afbouwen naar 10mg?

10mg is wel heel weinig om mee te beginnen. Betwijfel dan ook of je al na 4 maanden resultaat ziet.

mss idee om eerst te beginnen met 20mg en zodra je gezicht clean genoeg is afbouwen naar 10mg?

10mg is wel heel weinig om mee te beginnen. Betwijfel dan ook of je al na 4 maanden resultaat ziet.

Normaal word er naar je gewicht gekeken en daar bepaald de derma het aantal mg van

Ik raad aan de Roa gewoon lekker te laten staan!!!!

200 mg doxycycline ed voor 2 weken (is het meeste wel weg) daarna 3 maanden op 100 mg per dag als onderhoud...

Roa is echt slecht voor je lever en al helemaal icm anabolen/androgene steroiden.

Ik raad aan de Roa gewoon lekker te laten staan!!!!

200 mg doxycycline ed voor 2 weken (is het meeste wel weg) daarna 3 maanden op 100 mg per dag als onderhoud...

Roa is echt slecht voor je lever en al helemaal icm anabolen/androgene steroiden.
Als je roa krijgt voorgeschreven mag ik verwachten dat je al 'n antibiotica kuur van de tetracycline groep achter de rug hebt. Ik heb destijds ook doxycycline voorgeschreven gekregen, deed helaas niks.

Als je roa krijgt voorgeschreven mag ik verwachten dat je al 'n antibiotica kuur van de tetracycline groep achter de rug hebt. Ik heb destijds ook doxycycline voorgeschreven gekregen, deed helaas niks.

Voordat een talgklier ontstoken raakt moet er eerst wel het een en ander gebeuren. Een zichtbare ontsteking die ontstaat nadat er Bacteriën in de talgklier gekomen zijn word al weken van te voren gevormd, dus de ontsteking die je nu ziet is het gevolg van het afweersysteem wat reageert op een overvloed van bacteriën, en gaat deze dus aanvallen met een ontsteking die pus (witte bloedcellen) bevat... Dat de bacteriën kunnen vermenigvulldigen komt doordat talgklieren Talg (huidvet) afscheiden en daar kunnen vooral Propionibacterium acnes (de bacterie die acne veroorzaakt) goed in gedijen, ze gebruiken het dus als voedsel om zich te vermenigvuldigen (ook de schimmel Pityrosporum ovale kan een op acne gelijkende aandoening veroorzaken op Borst en rug).

Aangezien androgenen, igf1, Prednison, een verhoogde productie van huidvet met zich meebrengen kunnen bacteriën daar goed van leven en zicht voortplanten waardoor er ontstekingen (kunnen) ontstaan.

Zaak is dus om beide zaken aan te pakken, het verminderen van het huidvet, en het aantal bacteriën (en schimmels) op de huid.

Wat roa doet is het laten verschrompelen van de talklieren waardoor er dus minder huidvet word uitgescheiden en de bacteriën in aantallen blijven die geen ontstekingen kunnen veroorzaken... ze leven nu in harmonie met de huid en afweer van de huid... Roa is een optie als, maar alleen in zeeeer ernstige gevallen waarbij littekenvorming een nieuwe aanblik zal geven, en bij stoppen van de Roa onder invloed van androgenen weer meer huidvet word aangemaakt en zo bacteriën weer de kans krijgen. Beter is gewoon om Vitamine a in levertraan te nuttigen voor eenzelfde effect zonder de bijwerkingen.

Ook een optie is het gebruik van middelen die de hoeveelheid bacterien (en schimmels) verminderen en niet de talgafscheiding aanpakken of deels de talgafscheiding verminderen + het aantal bacterien (huidvet is belangrijk voor een soepele huid die minder snel verouderd). Een goed middel (eigen ervaring) is Inderm, dat is een antibiotica lotion, een tweede middel wat erg goed werkt (ook eigen ervaring) is Benzoylperxide(maar dan alleen savonds voor 2 uurtjes en dan weer afwassen) icm Miconazol Nitraat (werd vroeger in een tube verkocht, nu moet je aparte tubes kopen komt op hetzelfde uiteindelijk, alleen smeer je de benzoylperoxide eerst en die was je af na 2 uur en daarna de miconazol nitraat.)... En icm een orale antibiotica (bijv Docycycline) 200 per dag voor 2 weken en daarna 100 mg voor 3 maanden moet matige tot matig/ernstige acne toch wel onder controle te krijgen zijn.

Het allerbeste middel zijn Anti-androgenen zoals "de pil" voor vrouwen, of jezelf laten castreren en zonder trt door het leven gaan... acne free gegarandeerd!!!

Acne hoort bij het leven, keep it under control....

Wacht niet totdat je teveel puisten krijg, start de behandeling als je merkt ineens een puist te hebben... acne is a b*ch... your b*ch so... een b*ch ken je onder controle houden, acne dus ook........

Leuk wat je allemaal noemt, maar roa krijg je pas als je benzoylperoxide, tretinoine, antibiotica dermaal en oraal achter de rug hebt.

En een anti androgeen als beste middel noemen slaat nergens op. Je snapt dat hypogonadie wat meer met zich meebrengt dan 'n roa kuur qua nadeligheid, en dat daarbij een roa kuur effectief is? Dat androgenen een rol spelen moge duidelijk zijn, maar acne komt ook gewoon voor onder hypogonadale mannen.

---------- Post toegevoegd Sun 25 Nov 2012 om 18:41 ----------

Note: verhoogde talgproductie hoeft niet per definitie gepaard te gaan met acne, hyperkeratinizatie van de infra-infundibulum is een sterke tweede vereiste.

Terug
Naar boven