AndroidHealthClinic

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Leuk wat je allemaal noemt, maar roa krijg je pas als je benzoylperoxide, tretinoine, antibiotica dermaal en oraal achter de rug hebt.

En een anti androgeen als beste middel noemen slaat nergens op. Je snapt dat hypogonadie wat meer met zich meebrengt dan 'n roa kuur qua nadeligheid, en dat daarbij een roa kuur effectief is? Dat androgenen een rol spelen moge duidelijk zijn, maar acne komt ook gewoon voor onder hypogonadale mannen.

De Acne waar ik het over hebt word alleen veroorzaakt door Propionibacterium acnes... De androgeenloze mensen waar jij over spreekt zullen wellicht aan medicijnen zitten die de talgproductie toch verhogen of deze mensen hebben een acne lijkende aandoening,hun weerstand is verminderd door het tekort aan androgenen enz... Androgenen spelen in de klassieke acne een zeer belangrijke rol.

is het trouwens normaal dat je wat sneller gaat blozen of zo met hogere roa doseringen? ik had er voor roa nooit last van maar nu ik weer 90/100 mg per dag neem wel..

bijna een jaar bezig met roa
zit nu op 20 eod.. had de acne gekregen jaja van de aas offcourse:D
in februarie me laaste gesprek en waarschijnlijk krijg ik dan ook me laaste dosis mee..heb in de tussen tijd gewoon door gekuurt met test only en bold..bloedwaardes waren helemaal in orde behalve toen ik aan de tren zat wat verhoogt maar niks ernstig ofzo..hier af en toe een puisje maar niet echt hinderlijk ofzo;) wel vlekjes en wat littekens. zit nu aan de test en HGH:p

tip

1 gezond eten
2 veel water drinken
3 probeer je huid schoon te houden
3 vermijd stress
4 geen of weinig zuivel
5 vit b12 biergist etc etc
6 om de 3 4 dagen je bed verschonen
7 veel succes

heb een half jaar geleden mijn roakuur afgerond(zat op 40mg per dag 7 maanden lang)
alleen nadat ik gestopt ben kwam het na 3 maanden langzaam aan weer terug
sucks maar heb nu ook zo iets van fack dit, zolang het niet zo erg word als het eerst was intereseert het me niet echt

Ik had even een vraagje, waarom zou mijn huisarts mij geen Roa willen voorschrijven? Ik heb sinds mijn 14de acne op mijn rug ben nu 20 en heb er nog steeds last van, heb minocycline, rozex, biergist etc gebruikt en het blijft komen. Waarom zou ik geen low dosis Roa kunnen krijgen?

Ik had even een vraagje, waarom zou mijn huisarts mij geen Roa willen voorschrijven? Ik heb sinds mijn 14de acne op mijn rug ben nu 20 en heb er nog steeds last van, heb minocycline, rozex, biergist etc gebruikt en het blijft komen. Waarom zou ik geen low dosis Roa kunnen krijgen?

Voor minimale acne ga je geen roa krijgen.

Als je deze stappen hebt doorlopen zou ik gewoon een doorverwijzing naar de dermatoloog eisen (wanneer je huisarts er zelf niet aan mee wil werken). Bij mij is het ook zo gegaan - eerst de lichte middeltjes geprobeerd - en de derma (Mauritskliniek) deed niet moeilijk (al weet ik niet hoe erg het er bij jou uitziet, maar bij mij zat met name mijn rug en nek redelijk onder).

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.
Wat grappig heb precies hetzelfde verhaal gekregen en ik ben twee weken bezig. Bijwerkingen worden zo abnormaal overdreven, het enige wat ik nu een beetje heb zijn drogen lipjes, no big deal. Meteen een goeie lippenbalsem gekocht en opgelost.

Werkt als een beest het product, ik had hiervoor ook antibiotica en duac acne gel, heeft totaal niet gewerkt. Ik heb ook niet echt dat het eerst erger werd en dan verbeterd, het is meteen gaan verbeteren. Al in al roa is een top product. Tevens gebruikte ik een dosis van 2x daags 20mg, dus totaal 40mg per dag. En elke dag sochtends en savonds een vochtinbrengende creme.

-Absoluut geen massa verlies ook dikke onzin. Herstel trager ligt puur aan jou dan. Of je moest een monster dosis in hebben genomen Nijntje. Dan heb ik het over 100mg per dag. Logisch dat je dan naar de klote gaat.

laatste 14 dagen bezig nu, 120 mg per dag om wat sneller klaar te zijn :roflol:

---------- Post toegevoegd Wed 5 Dec 2012 om 13:43 ----------

Wat grappig heb precies hetzelfde verhaal gekregen en ik ben twee weken bezig. Bijwerkingen worden zo abnormaal overdreven, het enige wat ik nu een beetje heb zijn drogen lipjes, no big deal. Meteen een goeie lippenbalsem gekocht en opgelost.

Werkt als een beest het product, ik had hiervoor ook antibiotica en duac acne gel, heeft totaal niet gewerkt. Ik heb ook niet echt dat het eerst erger werd en dan verbeterd, het is meteen gaan verbeteren. Al in al roa is een top product. Tevens gebruikte ik een dosis van 2x daags 20mg, dus totaal 40mg per dag. En elke dag sochtends en savonds een vochtinbrengende creme.

-Absoluut geen massa verlies ook dikke onzin. Herstel trager ligt puur aan jou dan. Of je moest een monster dosis in hebben genomen Nijntje. Dan heb ik het over 100mg per dag. Logisch dat je dan naar de klote gaat.

Ik neem nu 120 mg per dag en gain nog (kan ik zien aangezien ik pas sinds kort weer train) Laatste 3 weken en dan eindelijk klaar :)

laatste 14 dagen bezig nu, 120 mg per dag om wat sneller klaar te zijn :roflol:

---------- Post toegevoegd Wed 5 Dec 2012 om 13:43 ----------

Ik neem nu 120 mg per dag en gain nog (kan ik zien aangezien ik pas sinds kort weer train) Laatste 3 weken en dan eindelijk klaar :)

OMG! Ik zat destijds (de eerste keer) op 60mg p/d en werd gillend gek laat staan het dubbele daarvan. Jij hebt zeker geen lippen meer op je gezicht nu :p

OMG! Ik zat destijds (de eerste keer) op 60mg p/d en werd gillend gek laat staan het dubbele daarvan. Jij hebt zeker geen lippen meer op je gezicht nu :p

Als ik dit in het begin had gedaan waarschijnlijk niet nee, maar dit is al mn 8e maand of zo dus ben er redelijk aan gewend ondertussen. Gewoon veel lippenbalsum gebruiken :D

Ik nam dus 10mg ED. Ben er mee gestopt. Had geen lippen meer staan.
Smeerde heel de dag en hele nacht balsem erop ze waren gewoon zwart en vol kloven.
Jammer.

potverdomme, doxycyline is weer verlengt :mad:
10 weken totaal ofso

Ik nam dus 10mg ED. Ben er mee gestopt. Had geen lippen meer staan.
Smeerde heel de dag en hele nacht balsem erop ze waren gewoon zwart en vol kloven.
Jammer.

Het is net accuzuur voor je lippen ja, heel herkenbaar.
Ben nu tijdens mijn kuur een aantal dagen 20mg ed aan het slikken (daarvoor iets van 10ED) en mede dankzij het gure weer heb ik nu ondanks regelmatig smeren van die superrode clownslippen. Dus ik ga tijdelijk even minderen :mad:
Maar: geen puist te bekennen dus :D

Ik ken wat onderzoek waarbij tretinoine (de acid a vit waar je het over hebt) gunstig is tegen striae, m.b.t. rimpels heb ik geen idee van, nooit naar gezocht.

Nogmaals quoten :p.
Heb je een link voor me? Want ben toch in enige mate een zebra geworden door al mijn striemen. Laat ik nu net ook aan roa zitten :D.

Even snel:
kooyg.png

Uit http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19400881, geen idee of de full text gratis is, vandaar de screenshot ook.

---------- Post toegevoegd Sun 16 Dec 2012 om 15:47 ----------

Komt er dus op neer dat het eventueel zou kunnen werken bij vrij nieuwe striae.

Terug
Naar boven