MuscleMeat

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Is je huisarts retarded, doxy gaat niks met je acne doen :roflol:

Zijn huisarts houdt zich aan het schijtprotocol dat in Nederland is beschreven voordat je eindelijk eens roa krijgt. Been there, done that.
Volgende keer een verwijzing naar de derma EISEN en dan zal het makkelijker worden.

Zijn huisarts houdt zich aan het schijtprotocol dat in Nederland is beschreven voordat je eindelijk eens roa krijgt. Been there, done that.
Volgende keer een verwijzing naar de derma EISEN en dan zal het makkelijker worden.
Liever koop je het gewoon bij de zwarte markt aangezien je toch kapot veel gaat moeten betalen via de dermateloog :rolleyes:

Liever koop je het gewoon bij de zwarte markt aangezien je toch kapot veel gaat moeten betalen via de dermateloog :rolleyes:

da's waar maar daarentegen, als je het gecontroleerd voorgeschreven kunt krijgen verdient dat m.i. toch de voorkeur.
En moet je een volle kuur gaan doen (bijv. 12000mg totaal) dan kom je vet over je eigen risico heen te zitten en is het via de legale weg financieel ook beter te doen.

Roa gaat ook af van je eigen risico

Ja, ik zeg ook niet van niet, maar je eigen risico is echt een peanuts vergeleken met de kosten van een roa kuur. Ik heb 12000 mg roa geslikt, en 5 consults gehad bij de derma + 5x bloedprikken, voor slechts 250 euro (volgens mij waren dat de kosten van m'n eigen risico toen).

ALS ik roaccutane zou hebben, zou het dan toegestaan zijn om dat hier aan te bieden?:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ik neem momenteel 8mg Isosupra Lidose. Heb vroeger isotretinoine 10mg gebruikt. Mijn dermatoloog heeft me nu die isosupra aanbevolen, het zou hetzelfde effect moeten hebben als 10mg isotretinoine..

Mijn lippen zijn allesinds al uitgedroogd dus ik veronderstel dat het dan wel werkt op deze dosis :).

Iemand nog een voorraad waar hij/zij vanaf wil?:D

heb nog 60x10mg Roa officieel van roche.

Iemand die roa gebruikt en ervaring met drugs heeft? Vraag me af hoe dat zit.

Gewoon die drugs laten zitten voor de zekerheid, tot je roa kuur klaar is.

Ik neem momenteel 8mg Isosupra Lidose. Heb vroeger isotretinoine 10mg gebruikt. Mijn dermatoloog heeft me nu die isosupra aanbevolen, het zou hetzelfde effect moeten hebben als 10mg isotretinoine..

Mijn lippen zijn allesinds al uitgedroogd dus ik veronderstel dat het dan wel werkt op deze dosis :).

Isosupra is de merknaam, isotretinoïne de werkzame stof.
Dus als hoeveelheid werkzame stof gelijk is aan de 10 mg caps die je hebt gehad, zal het hetzelfde werken. De inactieve stoffen die in een geneesmiddel zitten (bijvoorbeeld een kleurstof), kan wel afwijken, maar dit zorgt meestal niet voor verdere verschillen, tenzij je overgevoelig bent voor een bepaalde stof die in isosupra wel zit en in 10 mg caps niet.

zijn er voor en na foto`s

Op youtube kan je wel wat video's vinden.

Ik ben er ondertussen mee gestopt. Ik had de laagste dosis 8mg en men handen zijn volledig droog, beginnen zelf zo wat open te scheuren.. Maar heb nu ook wel geen handencreme gebruikt :). Puistjes zijn wel nice weg, zeker op mijn neus is het verbeterd.

Middag allemaal,

Ik ben sinds gister begonnen met roaccutane isotretinoine 40mg per dag. Ik heb op zich niet veel acne, hier en daar een pukkel in mijn gezicht, alleen na 6 jaar er last er van te hebben wil ik er nou toch echt vanaf.
Gelukkig heb ik een hele relaxte huisarts en kreeg ik gelijk een verwijsbrief voor de dermatoloog en bij de dermatoloog krijg ik na wat aandringen ook gelijk het akkoord om te beginnen met roaccutane. Na het bloedonderzoek ben ik dus gister begonnen.

Maar na hoeveel dagen kregen jullie last van bijwerkingen?!

Ik heb trouwens van de dermatoloog een recept gekregen voor een vaseline creme die erg goed zou werken icm met roacutane!

Middag allemaal,

Ik ben sinds gister begonnen met roaccutane isotretinoine 40mg per dag. Ik heb op zich niet veel acne, hier en daar een pukkel in mijn gezicht, alleen na 6 jaar er last er van te hebben wil ik er nou toch echt vanaf.
Gelukkig heb ik een hele relaxte huisarts en kreeg ik gelijk een verwijsbrief voor de dermatoloog en bij de dermatoloog krijg ik na wat aandringen ook gelijk het akkoord om te beginnen met roaccutane. Na het bloedonderzoek ben ik dus gister begonnen.

Ik heb trouwens van de dermatoloog een recept gekregen voor een vaseline creme die erg goed zou werken icm met roacutane!
40mg is toch een hoge dosis als je er niet veel last van hebt..

Bij mij kwamen de bijwerkingen na een 6tal weken, maar ik nam slechts 8mg.

Middag allemaal,

Precies hetzelfde hier, aleen dan wel af en toe dus zo'n nodule (grote puist).

Begon ook op 40 mg per dag voor 'n maand, toen 60 mg per dag voor 'n maand, toen 3 maanden 80 mg, en toen nog 'n maandje 100 mg per dag.

Ik kreeg na enkele dagen al droge lippen, en heb de eerste maand nog met 'n 2 uur durende bloedneus gezeten op de eerste hulp :roflol:

---------- Post toegevoegd Thu 7 Mar 2013 om 16:05 ----------

Inmiddels nu al ruim 2 jaar clean. En waarom kan ik hier geen posts bewerken, zeer vervelend.

40mg is toch een hoge dosis als je er niet veel last van hebt..

Bij mij kwamen de bijwerkingen na een 6tal weken, maar ik nam slechts 8mg.

Dosis is gebaseerd op je lichaamsgewicht en het gaat er uiteindelijk dacht ik om dat je 120mg per kg lichaamsgewicht het ingenomen op het eind, correct me if i'm wrong?!?!

---------- Post toegevoegd Thu 7 Mar 2013 om 16:56 ----------

Precies hetzelfde hier, aleen dan wel af en toe dus zo'n nodule (grote puist).

Begon ook op 40 mg per dag voor 'n maand, toen 60 mg per dag voor 'n maand, toen 3 maanden 80 mg, en toen nog 'n maandje 100 mg per dag.

Ik kreeg na enkele dagen al droge lippen, en heb de eerste maand nog met 'n 2 uur durende bloedneus gezeten op de eerste hulp :roflol:

---------- Post toegevoegd Thu 7 Mar 2013 om 16:05 ----------

Inmiddels nu al ruim 2 jaar clean. En waarom kan ik hier geen posts bewerken, zeer vervelend.

Welk lichaamsgewicht had je toen je begon? Uiteindelijke dus zo'n half jaar er mee bezig geweest?

Ik ben bang dat ik ook vaak last ga krijgen van bloedneuzen, aangezien ik in het verleden al regelmatig bloedneuzen heb gehad om niks, denk dat 3 keer een gebroken neus ook niet echt mee helpt :rolleyes:

Wat doen jullie trouwens met de aankomende zomer, flink insmeren met factor 15+ en zon vermijden tussen 12 en 3? En de overheerlijke koude :bierbang: vermijden of minderen?

Terug
Naar boven