AndroidHealthClinic

Belgische powerlifting

Ik heb gehoord dat er op het WK van de GPC (WPC?) in het tolhuis een 20-tal positieven waren.
Heeft iemand daar meer informatie over?

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben onlangs in jullie gym aan het zwembad in Oostende geweest. Toevallig gevonden in het passeren. Ziet er zeer goed uit, lekker ouderwets !
Is dit onder het zwembad? Want dat zal van mijn oom zijn
Onze vroegere gym (want mij vader is een 5 tal jaar gestopt) was in de vrijheidstrraat in oostende. Toch wel veel groter en 1 vd enige clubs die een monolift had :)

Tja... 80kg op wat ? Op het totaal over 3 bewegingen ? Ik heb me dat eerlijk gezegd ook wel als doel gesteld hoor... (zeker als je weet dat ik nu nog unequipped train maar binnenkort ook met shirt & suit etc). Maar ik heb naar mijn gevoel nog zeer veel ruimte om te groeien en voel me nog mijlenver van mijn top verwijderd. Ik ben drugfree en zal dat blijven.
Als u een tijdje Pwoerlifting doet en een 80Kg in totaal opgaat (natuurlijk met zelfde matriaal)? dan is dit GEEN natuurlijke vooruitgang hoor :lol:
Wilt u het verschil tussen equiped en unequiped, dan ben ik akkoord.

de media snapt er geen snars van en vindt het allemaal weinig geloofwaardig, en hoe kan het ook met al die federaties voor zo'n kleine sport ? Er zijn maar een paar tientallen lifters in België en die zijn dan nog verdeeld in vier bonden...
Er zijn meer dan een 10-tal lifters in Belgie hoor ,dat kan ik u verzekeren :)
Idd er is meer dan 1 federatie ook, maar dat heb je ook in wielrennen alsook in de motorcross...
Ik ben akkoord, mochten ze allen de handen in elkaar steken en luisteren naar elkaar, zou het een fantastische federatie worden..
Echter ik vermoed dat al die voorzitters en secretarissern niet zomaar hun titel willen afstaan of hun snoepreisjes NIET niet betaald willen zien...
En dan zitten we nog met de gewichtheffers federaties, de federaties die oorspronkelijk gewichtheffen deden en eigenlijk het niet olympisch powerliften stiefmoederlijk behandelen...
Snapt u het plaatje :) Allemaal niet evident natuurlijk

Dit zegt de media bv :
"We onze ogen niet konden geloven toen het bericht binnenkwam dat Orhan Bilican vrede moest nemen met de zilveren medaille op het WK powerliften ... in het Noorse Stavanger. Twee weken geleden vond het WK powerliften plaats in het Tolhuis in Gent! Hoe kan dat? We in hetzelfde bericht lezen dat de medaille van de atleet van PPC Merchtem de eerste Belgische was in 20 jaar. In Gent haalde de Belgische delegatie meer dan 40 medailles! Gaan we dan de toer op van het boksen met 124 federaties en bonden?"

Inderdaad,nu ik heb intervieuws gedaan voor vele kranten, lokale tv zenders en 1 keertje vtm. Wat vragen ze altijd? Wat is powerlifting? Terwijl ze in de krant een halve pagina toeweiden als een voetballer bij wijze van spreken zijn grote teen heeft pijngedaan..
Het interesseert hun niet zoveel, kan 1 grote federatie (niet alleen op belgisch vlak) er verandering aanbrengen.
Misschien wel, ze gaan meer financiele kracht hebben en betere wedstrijden kunnen organiseren...
Hoe gaan ze die doping aanpakken, dat is mijn grote vraag?
Want dat moet efficient aangepakt worden! Je hebt nu ook athleten die de dag van de wedstrijd clean zijn, maar niet tijdens hun training...

Zie bv in de trainingslogs
en meld je misschien ook aan op het team forza forum ! Dat is een specifiek nederlandstalig forum voor powerlifting, gewichtheffen en strong man. Er zit daar veel jong talent dat je ervaring zeker zal weten te appreciëren.

Forza Forum - Home
Wat houdt je tegen ?
Ik heb je ooit een keer zien liften in Florennes, very nice lifts !
Ik zal er eens naartoe gaan, bedankt
Wat houd me tegen, idd .
Maar ik zie het zeker nog zitten en weet dat ik er nog iets van kan maken :)

Laatst bewerkt:
Ik heb gehoord dat er op het WK van de GPC (WPC?) in het tolhuis een 20-tal positieven waren.
Heeft iemand daar meer informatie over?

De GPC zegt van hunzelf dat ze een "untested federation" zijn. Dus al die dopingslikkers daar naartoe omdat de GPC zelf geen testen uitvoert. Dit was echter buiten de Vlaamse Overheid gerekend die daar plots toekwam met hun geel busje. Resultaat: heel veel dopinggevallen en ook testweigeringen. Vandaar die hoge resultaten. Enkele weken geleden is het ook bekend geworden dat in de krachtsport de meeste dopinggevallen voorkwamen. Dit Wk zal er wel voor iets tussengezeten hebben...

20 atleten werden opgeroepen, 17 weigerden de test (wat als positief wordt genoteerd), de 3 anderen testten positief.

Er was op powerliftinguk.com nogal wat ophef en verontwaardiging over het feit dat er toch controle was, LOL, die gasten vonden dat totaal ongehoord

Geen enkel dopinggeval bij ons

Hugo De Grauwe ongelukkig met slechte imago powerliften

Volgens het ministerie van Sport lopen powerlifters het vaakst tegen de lamp bij de dopingcontroles van de Vlaamse Gemeenschap. Hugo De Grauwe (PPC Merchtem) en de Vlaamse Gewichtheffers en Powerlifters Federatie voelen zich beklad.

Artsen van de Vlaamse Gemeenschap voerden in 2006 2.528 dopingcontroles uit. Dat leverde 5,6 % positieve gevallen op, 1,2 % meer dan in 2005. Powerliften spant de kroon met 25 overtredingen op 88 controles of 28,4 %. (zie top 10 in kadertje hierbij). Powerliften is de minst cleane sport en in het tennis is er helemaal geen vuiltje aan de lucht, is dan de conclusie, die Hugo De Grauwe en de rest van de welmenende powerlifters in de gordijnen jaagt.

Hugo De Grauwe: ,,Zowat iedere powerlifter die vorig jaar aan een competitie of een kampioenschap meedeed, is gecontroleerd. En dan bedoel ik iedereen! In 2006 was er geen enkel positief geval. Waar komen die slechte cijfers voor het powerliften dan vandaan? Dat is niet moeilijk. Vorig jaar werd in Gent blijkbaar een soort van wereldkampioenschap georganiseerd door een federatie die zich van onze VGPF had afgescheurd. De controleurs van de Vlaamse Gemeenschap vielen er binnen en heel wat atleten gingen door ramen en deuren aan de haal. Dan krijg je natuurlijk zo'n negatieve balans.

,,Wij doen er alles aan om het bij ons zo clean mogelijk te houden. Ik zou niet liever hebben dan dat er op iedere meeting een controle is. En de atleten weten waar ze aan toe zijn als ze gesnapt worden, want een positieve plas levert een effectieve schorsing op van maar liefst achttien maanden.''

De Grauwe hoopt dat zijn topatleet Orhan Bilican niet het slachtoffer wordt van deze slechte publiciteit.

,,Twee maanden geleden stuurden we zijn aanvraag binnen voor het statuut van topatleet bij Bloso. Hij voldoet aan alle criteria maar een antwoord kregen we nog niet. En wat wordt het nu met al die heisa? Ik hoop nog altijd dat het gezond verstand zal zegevieren."

EDIT : ondertussen heb ik ook gelezen dat Bilican in 2006 maar liefst vier maal naar de dopingcontrole moest. Bij iedere controle bleek hij zuiver.

De GPC zegt van hunzelf dat ze een "untested federation" zijn. Dus al die dopingslikkers daar naartoe omdat de GPC zelf geen testen uitvoert. Dit was echter buiten de Vlaamse Overheid gerekend die daar plots toekwam met hun geel busje. Resultaat: heel veel dopinggevallen en ook testweigeringen. Vandaar die hoge resultaten. Enkele weken geleden is het ook bekend geworden dat in de krachtsport de meeste dopinggevallen voorkwamen. Dit Wk zal er wel voor iets tussengezeten hebben...

gans Team Forza lift/heeft gelift bij GPC, en naar mijn weten zijn we nog allemaal naturel ;)

Ah er moet zoiezo een untested federation zijn vind ik. Als iemand wil gebruiken zal hij het toch doen, dus waarom dan hypocriet doen en liften bij IPF bv. Beter is atleten die willen gebruiken hun gang te laten gaan, en die dan ook op een wedstrijd zich laten meten met andere gebruikers.

Testing? yes! Untested federations? Yes! Maar's das maar wat ik er van vind ;)

Dan heb je natuurlijk nog altijd die beach boys die zichzelf willen bewijzen...

tja , zoals jij dat schrijft is het juist ofdat enkel jij drugfree bent, je noemt drie namen waaronder de uwe, dus gaan de mensen ervan uit dat jij degene bent die clean bent en de andere niet ,wel zoals je zei ,je ziet dat als ze niet clean zijn ,(ze gaan te snel vooruit zowel in gewichtsklasses als in te presteren kilo's)dus je bedoelt het allemaal wel goed maar je legt het wel wat raar uit . als er één iemand is die weet dat beny drug free is ben ik het wel.

locust, volgens mij zijn er ongeveer 40 mensen opgeroepen om getest te worden, je moest zelf gaan kijken aan een papiertje aan een deur of je naam er tussen stond, was dus niet echt allemaal goed georganiseerd. alle belgen die getest zijn geweest waren clean, buitenlanders zijn gevlucht.
ik heb wel gehoord dat er enkele waalse atleten positief bevonden zijn, maar dit was niet tijdens een wedstrijd van de gpc

@ Mombert nu is het duidelijk.Even goeie vrienden verder
@ Monsterstrength:Heb jij in Gent ook niet de dopingkontrele ontlopen of heb ik dat mis?
mvg

@ Mombert nu is het duidelijk.Even goeie vrienden verder
@ Monsterstrength:Heb jij in Gent ook niet de dopingkontrele ontlopen of heb ik dat mis?
mvg

Neen, ik moest niet gaan. En had ik gemoeten, was ik met plezier geweest. Ik durf met trots zeggen dat ik nog niets gebruikt heb, en ben bereid op ieder moment dit te bewijzen.

nick nick nick ... heeft je moeder je geen manieren geleerd? ;)

Tuurlijk wel, Ik doe de laatste weken daar gewoon afstand van :p Mss komen ze wel terug als ik wat ouder ben.

maar nu terug on topic he :p

• Topic Starter Topic Starter
Ewel ik moet zeggen dat er hier goede zakens besproken worden .

Jullie hebben daar nu juist de 2 grootste federaties aangehaald die doping gebruikenn sta mij toe om de oude federatie namen te gebruiken aub:

De IPF, alias gewichtheffers bond.
De bond die gewichtheffen in zijn vaandel draagt en soms Powerlifting stiefmoederlijk behandeld..
Of in de woorden van Mr Degrauwe: Powerlifting is voor wanneer je niet meer zo flexibel bent...
Ik vind het geweldig hypocriet van Mr Degrauwe om over drug free te spreken..
Ik herinner mij de club merchtem nog zeer goed en je moest goed zoeken om eentje te vinden die niet aan de "fles" zat..
Maar bewijzen komen er niet altijd
Dus wel zeer schijnheilig van hem sorry!
Er zijn genoeg athleten op doping betrapt op die federatie en bekijk maar eens goed de totalen op internationaal vlak. komaan zeg!

De WPC (wereld fed van GPC) is een federatie dat doping toelaat, ze zijn er ergens wel niet schijnheilig over..
Nu in deze federatie zag ik mensen met baxters van de trap lopen , echt!!
ik deed er mee als teenager en junior, waar het dopingehalte minder was..

Maar bij de senioren, kan je er niet meer naast kijken.. dat zal niet veranderd zijn denk ik.
Maar inde tijd was Ernie Frantz de president (sympatieke man) en de organisatie was zeer goed, en ze kreeg terecht de naam als "een federatie voor de athleet"..
Ze hebben ook een federatie waar de drug free athleet mee kan doen echter dit heeft de naam van Amateur Powerlifting Federation. Dan wordt je dus als amateur bestempeld

Conclusie: IPF en WPC zijn federaties waar doping zeer goed actief is!
De ene wilt het niet zien en de andere komt er voor uit :)

idd mombert, maar het ligt niet zo aan de federatie zelf, eerder aan de atleten. Het is de keuze van de atleet waar hij meedoet, en een atleet moet dan ook zo eerlijk zijn naturel te zijn als hij in een tested federation meedoet. Ik heb veel meer respect voor lifters die voor hun gebruik uitkomen en bv bij GPC liften, dan lifters die het verzwijgen maar toch gebruiken en bv bij IPF liften. Je moet de tegenstanders respecteren, en als die natural is in een geteste federatie is het onrechtvaardig om daar ook mee te doen als je gebruikt, zo simpel is het.

In die zin is powerlifting wel een goede sport, het gebruik van doping wordt tenminste erkend, terwijl er in andere sporten waarschijnlijk evenveel gebruikt wordt maar er heel schijnheilig over gepraat wordt. Waarom vind niemand het schokkend als Musseeuw toegeeft dat hij gebruikt heeft lol ;)

Het systeem zal nooit waterdicht zijn, maar het zou veel leuker zijn moesten de gebruikers meedoen waar het mag, ipv proberen de sport op te lichten om zo een medaille te halen.

elke sport

2 bonden

1 doping free - olympische spelen, veel en goede controles bij wedstrijden en steekproever tijdens off season.
1 voor iedereen (geen controle) - geen olympische spelen.

dat zou hemels zijn :D

Terug
Naar boven