XXL Nutrition

Bench Press verbeteren

Ik denk dat je met jouw stats wel hoger kunt/moet beginnen. Daarnaast denk ik ook dat je je of volledig aan SL5x5 moet houden of een ander programma moet kiezen als je vaker wilt bankdrukken

Ik denk dat je met jouw stats wel hoger kunt/moet beginnen. Daarnaast denk ik ook dat je je of volledig aan SL5x5 moet houden of een ander programma moet kiezen als je vaker wilt bankdrukken

Gewoon sl of starting strength maar dan ohp en bench press niet om en om maar 2x bench 1x ohp. Dat is meer powerlifting gericht namelijk.

• Topic Starter Topic Starter
Daarom haal je er 10% vanaf, en ja dat heb je. Waarom denk je dat ik zeg dat je best snel over zult moeten gaan op een intermediate programma.

Ik dacht namelijk dat intermediate programma's ook echt voor intermediate lifters zijn, wat ik namelijk niet ben volgens mij.

Dus als ik het goed samenvat; als ik SL volg en 2x bench en 1x ohp aanhoud, al mijn 5x5RM's x 0,9 doe en niet de aanbevolen startgewichten volg, moet het goedkomen?

Ik dacht namelijk dat intermediate programma's ook echt voor intermediate lifters zijn, wat ik namelijk niet ben volgens mij.

Dus als ik het goed samenvat; als ik SL volg en 2x bench en 1x ohp aanhoud, al mijn 5x5RM's x 0,9 doe en niet de aanbevolen startgewichten volg, moet het goedkomen?

Het is een beginnersprogramma dus snap niet waarom je zo moeilijk denkt. Jij hebt al hogere gewichten dan de gemiddelde beginner aangezien je al even traint.
Je gaat nu SL op die manier volgen inderdaad tot je helemaal vastloopt en niet meer vooruitgang boekt, dan ga je over na een intermediate programma.

Het is een beginnersprogramma dus snap niet waarom je zo moeilijk denkt. Jij hebt al hogere gewichten dan de gemiddelde beginner aangezien je al even traint.
Je gaat nu SL op die manier volgen inderdaad tot je helemaal vastloopt en niet meer vooruitgang boekt, dan ga je over na een intermediate programma.

Omdat bij Stronglifts ook een progressie bestandje wordt bijgevoegd voor de personen die al even naar de sportschool gaan, en die geven me namelijk veel lagere nummers dan dat hier aangeraden wordt.
SL .png

Dan volg je toch gewoon dat schema, hoe je het ook doet, je loopt toch redelijk snel tegen een plateau aan.

Nergens voor nodig om zo laag te beginnen imo, maar als jij je daar beter bij voelt kun je wat lager beginnen. Zou in ieder geval niet meer dan 20% ervan af halen want dat heeft geen nut.

Lekker zo beginnen en ook op de lagere gewichten proberen te tillen alsof het 130kg is. Dus goed bracen en zo hard mogelijk omhoog met elke rep.

Nergens voor nodig om zo laag te beginnen imo, maar als jij je daar beter bij voelt kun je wat lager beginnen. Zou in ieder geval niet meer dan 20% ervan af halen want dat heeft geen nut.
Niet geheel waar, hoe lager je begint hoe meer reps je onder je riem hebt als je zwaardere gewichten gaat trekken. Maar bijvoorbeeld Sheiko raadt aan om veel reps te maken, je doel als beginner is om de oefening correct uit te voeren en door de motorische skills te leren flinke progressie te boeken. Stronglifts raad ik zelf niet aan, het is een vrij waardeloos programma en zelfs niet voor powerlifting geschikt, laat staan bodybuilding.

Niet geheel waar, hoe lager je begint hoe meer reps je onder je riem hebt als je zwaardere gewichten gaat trekken. Maar bijvoorbeeld Sheiko raadt aan om veel reps te maken, je doel als beginner is om de oefening correct uit te voeren en door de motorische skills te leren flinke progressie te boeken. Stronglifts raad ik zelf niet aan, het is een vrij waardeloos programma en zelfs niet voor powerlifting geschikt, laat staan bodybuilding.

Zelfs voor beginners niet? Wat zou je dan aanraden voor iemand in mijn positie, die massa wil aanzetten met de gedachte dat de 3 lifts ook zo hoog mogelijk worden.

Ik raad wel SL aan, gewoon om de main lifts vaak te doen. Wanneer je uiteindelijk stalled kun je weer overstappen.het is gewoon een aanzetje naar het echt werk.

Zelfs voor beginners niet? Wat zou je dan aanraden voor iemand in mijn positie, die massa wil aanzetten met de gedachte dat de 3 lifts ook zo hoog mogelijk worden.
Simply Sub-Optimal: Don’t Do StrongLifts 5×5 for Powerlifting

Wat het vooral mist is iets meer dan de main drie lifts. In het artikel staat het precies uitgelegd. Wat ik aanraad voor beginners is iets doen wat je leuk vindt en volhoudt, want uiteindelijk bepalen je aantal training hoeveel je vooruit gaat. In het begin kom je nog met best veel weg, maar SL gaat je geen allround fysiek geven voor een goede basis.

Simply Sub-Optimal: Don’t Do StrongLifts 5×5 for Powerlifting

Wat het vooral mist is iets meer dan de main drie lifts. In het artikel staat het precies uitgelegd. Wat ik aanraad voor beginners is iets doen wat je leuk vindt en volhoudt, want uiteindelijk bepalen je aantal training hoeveel je vooruit gaat. In het begin kom je nog met best veel weg, maar SL gaat je geen allround fysiek geven voor een goede basis.

Eigenlijk vind ik alles waar een Squat en Bench in zit wel leuk, ik houd van trainen en wat voor programma maakt me echt niet uit
Zoals in m'n log staat volg ik sowieso de zomervakantie nog een Push/Pull 6x per week schemaatje, wat minder gericht op PL. Ik heb dus nog tijd genoeg om te zoeken naar een programma dat optimaal gaat zijn voor m'n doelen ^^.

Als stronglifts niet goed genoeg is dan zou je eens moeten kijken naar Ice cream fitness, heb je ook wat meer oefeningen. Gewoon lekker beginnen en niet teveel nadenken!

Er zijn inmiddels al diverse goede tips gegeven, waar je vast wat mee kunt. Maar wat ook niet geheel onbelangrijk is, is dat je niet een veelvoorkomende fout maakt: te snel zwaarder willen. Die fout maakt namelijk iedereen. Ik betrap mezelf er ook geregeld op. Soms moet je dan even een stapje terugdoen. Ik train dan liever wat langer door op een wat lager volume (gewicht x sets x reps is dat imho) dan dat ik hoger ga en dat ik naast dat ik echt álles uit de kast moet trekken, ook technisch van alles niet lekker is, omdat ik nog niet klaar ben voor een volgende step. Bench press behoort tot mijn favoriete oefeningen en het is bijna verslavend om jezelf sterker te zien worden. Neem de tijd, is mijn boodschap.

Wat ikzelf fijn vind, en dat is niet wetenschappelijk onderbouwd of volgens Stronglifts of Starting Strength of een ander befaamd schema (wat overigens prima is), is afwisseling tussen Barbell Bench Press en Dumbbell Press. Zeker omdat ik zonder spotter train. Verder pak ik ook altijd incline en af en toe decline. Paused benches of Spoto Press vind ik ook fijn voor de afwisseling. Ook al wordt 5x5 vaak aangeraden, heb ik persoonlijk meer progressie geboek met 8 a 12 reps (ja, nu zal ik wel afgemaakt worden hier, mijn stats zijn dan ook niet super, maar m'n bench loopt wel voor op m'n andere compounds, wellicht ook genetisch). Ik ben overigens geen powerlifter.

Wat ikzelf fijn vind, en dat is niet wetenschappelijk onderbouwd of volgens Stronglifts of Starting Strength of een ander befaamd schema (wat overigens prima is), is afwisseling tussen Barbell Bench Press en Dumbbell Press. Zeker omdat ik zonder spotter train. Verder pak ik ook altijd incline en af en toe decline. Paused benches of Spoto Press vind ik ook fijn voor de afwisseling. Ook al wordt 5x5 vaak aangeraden, heb ik persoonlijk meer progressie geboek met 8 a 12 reps (ja, nu zal ik wel afgemaakt worden hier, mijn stats zijn dan ook niet super, maar m'n bench loopt wel voor op m'n andere compounds, wellicht ook genetisch). Ik ben overigens geen powerlifter.
Wat is dan het voordeel van afwisselen tussen deze twee oefeningen?

Dat je bench voorloopt op je andere compounds zegt juist dat je niet meer progressie boekt maar een typische "gymbro" bent, no offense though. En hoe weet je of je meer progressie boekt op 8 a 12 reps in je beginners periode als je het niet geprobeerd hebt?

Daarnaast heeft hij ook powerlifter doeleinden dus is dit advies niet echt van toepassing. DB press is voor bodybuilders een goeie oefening en voor powerlifters ook maar dan als accesory. Dus voor een powerlifter zou omwisselen niet echt het beste idee zijn. Toevoegen aan het schema zou goed kunnen zijn maar niet voor een beginner.

Terug
Naar boven