AndroidHealthClinic

bench press voor massa

word goedie, zou bijna zeggen dat je bewegingswetenschappen oid studeerd, natuurlijk kan je dit met de nodige zelfstudie ook wel weten.

motorunits worden nagenoeg altijd aangesproken in volgorde van grootte, dmv size principle, high treshold motor units zijn die die aangesproken worden bij maximale krachtlevering, de FTb vezels dus (als deze nog zo heten). bij maximale krachtlevering zullen nagenoeg alle vezels geactiveerd worden, dus
ST, FTa en FTb. (een reden om zwaar en explosief te trainen, anders kan je nooit al je vezels aanspreken). Als beginner heb je nog niet echt een hoge capaciteit om veel spiervezels tegelijk aan te spreken, zeg 70%, en dit wordt dan ook vooral in het begin getraint, als (ver)gevorderde zit je misschien wel tegen de 95% aan.

Mij lijkt het dat je pezen sterker worden als je je borst traint.

welke pezen denk je te trainen als je op apparaten je borst gaat trainen? :scratch:

Als jij bijv. 200kg als beginner wilt drukken scheuren je pezen geheid.

ga jij nou meer eerst oefenen om zoveel schijven aan een stang te hangen en praat dan verder. dat is natuurlijk slap gelul.

En in het begin denken de meeste mensen niet aan de uitvoering maar willen een zo hoog mogelijk gewicht weg drukken.

hier komt de instructeur dus kijken, die geeft ze de aanwijzingen, dat ze de oefening goed moeten uitvoeren, stang op tiete en uitstoten! gewicht rustig opbouwen.

Maar als je ze nou eerst 4 maanden op bijv. de chest press en andere oefeningen zet.

dan heb je 4 maanden weggegooid. natuurlijk bouw je wel iets op maar niet zoveel als je gewoon meteen begint met de echte oefeningen.

Merken ze vanzelf dat uitvoering belangrijk is en gaan ze zich meer focussen op de uitvoering ipv het gewicht dat aan de stang hangt.

dus jij denkt dat mensen na 4 maanden chest press en andere apparaten doet inzien dat het bij bankdrukken enz gaat om de uitvoeren en niet de kilo's? :hahaha:

Idd direct met benchpress beginnen en bar tot op borst laten zakken. Je zegt dat een beginner direct te zwaar wil gaan, wel train jij dan verstanding en ga niet direct zwaar. Pezen verstevigen met chestpress:rolleyes: . Trouwens al ooit een beginner 200kg zien drukken:eek: :eek: :eek: , dan zullen je pezen idd "geheid" scheuren. Bouw rustig op, ik denk trouwens dat een beginner setjes met 40-50 zal doen (genetic freaks uitgesloten).

Dus ga benchen en miet niet zo.

precies!

Ben je nou echt dom? of lijkt het alleen maar zo?

wat wil je nou bereiken hiermee?

Interessant. Beginners nemen meestal te veel gewicht en letten niet goed op de uitvoering, wat blessuregevoelig is. Instructeurs lossen dit op door ze met de chestpress te laten beginnen.
fout! los dit dan op door ze te vertellen hoe ze het WEL goed doen op de benchpress!
Slimme oplossing, maar ik denk dat er iets beter te verzinnen valt. Kan er echter niet meer opkomen wat.....iemand? :scratch:

de instructeur zn werk laten doen en ze begeleiden met de bp, dl squat etc

oja bedankt voor negatieve karma van 1 volledig punt :eek:, idioot :rolleyes:

:( negatieve karma.. k*t man! ik heb je karma geven om het een beetje te compenseren!

;)

Interessant. Beginners nemen meestal te veel gewicht en letten niet goed op de uitvoering, wat blessuregevoelig is. Instructeurs lossen dit op door ze met de chestpress te laten beginnen.
fout! los dit dan op door ze te vertellen hoe ze het WEL goed doen op de benchpress!
Slimme oplossing, maar ik denk dat er iets beter te verzinnen valt. Kan er echter niet meer opkomen wat.....iemand?

de instructeur zn werk laten doen en ze begeleiden met de bp, dl squat etc
Idd! Bank vooruit en een kus van de juffrouw!

Oke dus komen we tot de conclusie dat beginnen met apparaten onzin is. En dat je gelijk kan beginnen met bankdrukken onder begeleiding... Maar in veel sportscholen word dit alsnog afgeraden. Dus nu is mijn vraag zijn jullie ook gelijk begonnen met bankdrukken?

Ja, jouw instructeur weet net als vele andere niet waar die 't over heeft.

Oke dus komen we tot de conclusie dat beginnen met apparaten onzin is. En dat je gelijk kan beginnen met bankdrukken onder begeleiding... Maar in veel sportscholen word dit alsnog afgeraden. Dus nu is mijn vraag zijn jullie ook gelijk begonnen met bankdrukken?

ja

heb je blessures gehad of last ergens van? nee

Ik heb nog geen apparaat aangeraakt :p

Ik geef zelf ook de voorkeur hoor aan losse stangen en gewichten. Met apparaten heb ik zelf ook nooit progressie geboekt. Alleen in kracht, maar van massa merkte ik weinig.

Ga gewoon echte oefeningen doen en stop met ijlen!

• Topic Starter Topic Starter
Goeie tips, daar kan ik wat mee. Het klopt dat het arbeidsintensiever is om direct met de vrije gewichten te beginnen. Ik ben ook huiverig dat er te snel een te groot gewicht getild gaat worden, waar blessures van komen. Daarom heb ik heb ook het idee door eerst met chest press machine te beginnen. Maar goed direct beginnen met vrije oef. kan dus geen kwaad tenzij je de juiste uitvoering heb en niet te zwaar begint met tillen. Mijn vraag is nu wat is dan de juiste uitvoering van Bench Press voor beginners. Stang tot de borst of wat ik wel ens in de boeken tegen kom ellebogen totaan onderkant bench. Ik twijfel daar over....

Ik dacht altijd dat fitnessinstructeurs ervoor moesten zorgen dat de mensen in de gym de oefening goed utivoeren. Als jij dat doet is er toch geen probleem? Dan gaan er toch geen pezen scheuren? Als je ziet dat mensen te zwaar gewicht pakken in het begin, spreek ze aan, leg uit waarom ze lichter beginnen, dan weet ik zeker dat 50% van die mensen luisteren, de andere komen er zelf wel achter dat jij gelijk had en dat ze rustiger moeten beginnen.

Dus fitnessinstructeur, doe je werk eens!

Naar mijn mening is er geen perfecte uitvoering voor beginners, of je nu tot je borst laat zakken of er 2 cm boven weer omhoog gaat, zolang ze maar niet gaan stuiteren, de stang boven de schouders gaan tillen, hun rug bol gaan zetten om meer te kunnen drukken. Gewoon zorgen dat de uitvoering netjes is.

Dit vindt ik zelf wel een nette uitvoering:

Laatst bewerkt:
Goeie tips, daar kan ik wat mee. Het klopt dat het arbeidsintensiever is om direct met de vrije gewichten te beginnen. Ik ben ook huiverig dat er te snel een te groot gewicht getild gaat worden, waar blessures van komen. Daarom heb ik heb ook het idee door eerst met chest press machine te beginnen. Maar goed direct beginnen met vrije oefening. kan dus geen kwaad tenzij je de juiste uitvoering heb en niet te zwaar begint met tillen. Mijn vraag is nu wat is dan de juiste uitvoering van Bench Press voor beginners. Stang tot de borst of wat ik wel ens in de boeken tegen kom ellebogen totaan onderkant bench. Ik twijfel daar over....
Volgens mij zijn er belangrijkere dingen om op te letten dan tot waar de stang gaat en zo.
Schouderbladen naar achter getrokken, natuurlijke holling in de rug en dat soort dingen.

Maar, je bent instructeur? Als iemand de juist vorm zou moeten weten, dan ben jij het wel. In principe.

Beknopt:
Quick, down and dirty. If you want more detail, go buy Starting Strength. This is not a bodybuilding bench press, nor a powerlifting bench press. This is a basic bench press. Don't point to westside-barbell.com or Metal Militia's site and tell me that I am explaining the bench wrong. Don't point to one of Bob Chik's video posting/explanations and tell me that I am explaining the bench wrong. This is the standard bench press for a novice.

1) Lie flat on the bench, ensuring that you are evenly balanced from left to right. Falling off of one side of the bench in the middle of a press is embarassing and decidedly non-anabolic.

2) Your feet need to stay on the floor at all times, and not move. If you need to get blocks or use plates on either side of the bench so your legs can reach, then do so. Don't lift your feet in the air or rest them on the bench. Your knees should be bent at approx. 90 degrees, and your feet should be on either side of the bench, with your legs spread at approximately 30 degrees to either side. An extra wide stance will generally be uncomfortable, an extremely close stance will not allow for proper stability and can encourage the lifting of the butt off the bench, which is a no-no. Find a comfortable stance and foot width, and maintain it throughout the motion.

3) Your glutes should stay in contact with the bench at all times, and should be contracted during all repetitions to help maintain a stable base.

4) Tuck your shoulder blades underneath your body and pinch them together and down. This will elevate the ribcage and stabilize the shoulder girdle. Maintain this state of tightness in your upper back/traps during all repetitions. This will also create a natural arch in the lower back, and will create a stable platform out of your upper back muscles for you to press from. This is called "shoulder joint retraction" and will make your rotator cuff very happy when benching.

5) Without protracting your shoulders (allowing them to roll forward/upward and lose tightness), reach up with each hand and grasp it equidistant from the center of the bar. Use the outer "smooth ring" as a reference point. You should use a hand spacing that places your pinkies within an inch or 2 of the smooth ring. Wrap your thumbs around the bar and allow the bar to rest along the heel of the hand, rather than up near the knuckles (which will cause unnecessary stress to the wrists)

6) Unrack the bar and move it so that the bar is directly over your lower chest area. Do not unrack the bar and immediately lower it to your chest from the rack in a diagonal line.

7) From a stopped position with the bar directly above your lower chest area, take a very deep breath, maintain tightness in the upper back and "pull" the bar to your chest in a controlled fashion. Your elbows should not flare or tuck excessively. Ideally, your upper arm bones (the humerus) will form an angle that is approximately 40-60 degrees from your torso. If your elbows flare out wide to the sides (~90 degree angle) then you hit your pecs incredibly hard at the risk of your rotator cuff's health. If your elbows tuck into your body (20-30 degree angle) then you will place too much emphasis on your triceps and delts, and not enough on your pecs.

8) Touch the bar to your shirt, not to your chest - if you visualize this and then try to perform it, this will pretty much guarantee that you don't bounce off your chest.

9) Press steadily and evenly to complete lockout without hyperextending your elbows or protracting (lifting) your shoulders from the bench (i.e. your upper back/traps should stay tight even at the top).

10) Lather, rinse, repeat

11) On the final repetition of the set, do NOT press directly toward the rack. The last rep should look identical to the first. Once you lockout the final repetition directly above your lower chest, then allow the bar to fall back toward the rack.

• Topic Starter Topic Starter
ik twijfelde even over de juistheid van de uitvoering. mijn dank is groot... ultrax en flying fox

opzich is het trainen met apparaten geen onzin natuurlijk, maar trainen met apparaten omdat je een beginner bent is nogal een raar iets, bij de gym waar ik begon hadden ze helaas geen benchpress bankje, ben dus begonnen met wat dumbbellwerk en apparaten, verder nooit echt ergens last van gehad, toen ik begon met benchen heb ik de oefening verkeerd aangeleerd (eigen fout) en na een tijdje kreeg ik last van m'n schouders (niks ernstigs, gwoon af en toe wat pijn), nu doe ik het op de powerlift manier en heb ik nergens meer last van. traint stukken lekkerder vind ik.

zoals de quote van flying fox beschrijft is het een prima oefening.

Zeer goed!
Wat studeer jij?:)
Kan je mij iets meer vertellen over high treshold motor units? Mijn grootste argument om zoveel mogelijk met vrije gewichten te trainen is namelijk altijd geweest: omdat het functioneler is (voor algemene dagelijkse activiteiten) en je traint ook synergisten/coordinatie.

word goedie, zou bijna zeggen dat je bewegingswetenschappen oid studeerd, natuurlijk kan je dit met de nodige zelfstudie ook wel weten.

motorunits worden nagenoeg altijd aangesproken in volgorde van grootte, dmv size principle, high treshold motor units zijn die die aangesproken worden bij maximale krachtlevering, de FTb vezels dus (als deze nog zo heten). bij maximale krachtlevering zullen nagenoeg alle vezels geactiveerd worden, dus
ST, FTa en FTb. (een reden om zwaar en explosief te trainen, anders kan je nooit al je vezels aanspreken). Als beginner heb je nog niet echt een hoge capaciteit om veel spiervezels tegelijk aan te spreken, zeg 70%, en dit wordt dan ook vooral in het begin getraint, als (ver)gevorderde zit je misschien wel tegen de 95% aan.

ik studeer neurowetenschappen, dus ik ben redelijk thuis in het menslijk zenuwstelsel ;) (met name het centrale zenuwstelsel). Verder heb ik een bovengemiddelde interesse voor de neurologische basis van krachttraining.

Het verhaal wat je verteld over de verschillende type motorunits klopt, verschil is alleen dat ik het voornamelijk onder de namen type 1, type 2a, type 2b ken. Maar de namen die jij noemt komen op hetzelfde neer en worden ook vaak gebruikt.

Wat belangrijk is om te weten voor krachttrainers, is de opmaak van hun spiervezels. Als je weet of je voornamelijk type 1 of type 2b vezels bevat, dan kun je veel gerichter gaan trainen. Mensen met voornamelijk type 2b zijn explosiever en hebbe meer maximaal kracht, terwijl mensen met meer type 1 vezels beter geschikt zijn voor duursporten.

Goeie tips, daar kan ik wat mee. Het klopt dat het arbeidsintensiever is om direct met de vrije gewichten te beginnen. Ik ben ook huiverig dat er te snel een te groot gewicht getild gaat worden, waar blessures van komen. Daarom heb ik heb ook het idee door eerst met chest press machine te beginnen. Maar goed direct beginnen met vrije oefening. kan dus geen kwaad tenzij je de juiste uitvoering heb en niet te zwaar begint met tillen. Mijn vraag is nu wat is dan de juiste uitvoering van Bench Press voor beginners. Stang tot de borst of wat ik wel ens in de boeken tegen kom ellebogen totaan onderkant bench. Ik twijfel daar over....

Er zit totaal geen logica achter het benchen met ellebogen tot onerkant bench. Mensen hebben allemaal een verschillende bouw. Mensen met relatief korte armen hoeven hun armen inderdaad minder diep te laten zakken en kan het zijn dat hun ellebogen slechts tot de onderkant van de bench reikt. Echter mensen met lange ledematen zouden dan misschien pas op de helft van de beweging zitten. Belangrijk voor een volledige spierontwikkeling is uiteraard het gebruik van een goede ROM. Mensen met lange armen zouden natuurlijk wel technieken kunnen proberen die dit nadeel opheft voor hun, zoals het gebruik van een goede arch.

Verder is het belangrijk om te weten met welk doel men bencht. Een bodybuildingbench heeft een andere uitvoering dan een powerliftbench. Ik ben echer wel van mening dat een powerliftbench vaak wel gezonder is voor het schoudergewricht en doordat er meer gewicht mee gepakt kan worden, uiteindelijk meer vooruitgang zal opleveren. Hoe dan ook, het is belangrijk om te weten hoe de verschillende technieken in elkaar steken.

Persoonlijk vind ik het vreemd, dat een fitnessinstructeur niet op de hoogte is van de correcte uitvoer van één van de basisoefeningen. Vooral omdat er in de exercise physiology over de uitvoer van de meeste basisoefeningen weinig controverse bestaat.

Dit vindt ik zelf wel een nette uitvoering:

vrij goeie uitvoering imo, maar ik heb altijd gehoord dat je beter af bent je barbell uit het rek te trekken/schuiven dan het eruit te duwen, in zijn geval kon ie niet anders op het rekje natuurlijk

In onze gym worden aan jonge starters oefenschema's opgelegd opgebouwd enkel en alleen met db's. Lichte db's waarmee ze gemakkelijk 10-15 reps mee kunnen uitvoeren. Bedoeling is om ze te laten kennis maken met verschillende oefeningen en deze dan ook op een correcte manier leren uitvoeren. Gewicht wordt moedwillig laag gekozen om het lichaam te laten wennen aan gewichtstraining.
Het bankdrukken wordt ook uitgevoerd met db's, meestal twee oefeningen bv. flat db press, incline fly.
Er wordt geen enkel apparaat gebruikt voor het bovenlichaam, alleen voor de benen zijn er (enkele) oefeningen voorzien met behulp van machines.

Bedoeling is om de jonge trainer vanaf het begin die oefeningen correct te laten uitvoeren maar ook te laten kennis maken met stabilisatie (evenwicht) tijdens de uitvoering ervan.
Zelfs de olympische bar wordt voor beginners achterwege gelaten wegens mogelijk te zwaar.

Oefeningen voor de schouders worden bij ons ALTIJD uitgevoerd met vrije gewichten ( db's of bar ), nooit met een machine wegens veelvoud aan blessures.

Laatst bewerkt:
Zelfs de olympische bar wordt voor beginners achterwege gelaten wegens mogelijk te zwaar.

Oke, olympische bar is nooit te zwaar voor een volwassen man. Ik ben van mening als je veel te lichte gewichten gebruikt dat je de oefening ook helemaal niet goed kan uitvoeren omdat er zo goed als geen druk op/ onder staat. Het lijkt net of je niks train en je de oefening slapend kan doen zonder enig moeite. Je moet gewoon een gewicht pakken waar ze 15 reps ongeveer kunt maken of een oefening te leren kennen, de 15 moet dan uiteraard geen faillure zijn.

Volledig mee eens.
Wel mee rekening houden dat de eerste set gemakkelijk gaat maar de tweede al moeilijker en de derde dreig je al tot failure te moeten gaan. En dat kan voor een beginner niet de bedoeling zijn. Hierop wordt het gewicht dus gekozen.
Met db's heb je voor iedereen een gewicht op maat, met olympische bar ben je gebonden aan het min. gewicht van 20 Kg. Niet voor iedere jongeling om mee te beginnen.
De olympische bar wordt de eerste zes weken moedwillig uit het schema gehouden. Eerst leren werken met db's, twee oefeningen per spier. Na twee weken twee nieuwe oefeningen, alsook na de 4de week.
Na zes weken ben je al in staat om correct zes oefeningen per spier uit te voeren en kun je beginnen aan je eerste echte oefenschema.
Beheers je db-oefeningen dan is het een makkie om over te gaan naar eender welke andere oefening. DE basis is gelegd én gericht op vrije gewichten.
Dan worden ook de eerste oefeningen met bar in het schema opgenomen.
Deze manier van werken is voor discussie vatbaar, i know.
Toch vind ik het van het grootste belang dat je je niet richt naar de hoeveelheid gewicht maar wel naar de correcte uitvoering ervan, de eerste zes weken. Dan ben je, als jonge snaak, losgelaten voor een leven lang gewichtstraining.
Meer dan eens zeer jonge mensen zien starten onmiddellijk met bench press. Alleen die bar zonder gewicht ziet zo belachelijk uit dus maar snel wat schijven erbij...jammer voor een eerste trainingsdag/week.
Heel jammer ook wanneer ze je de eerste oefening laten uitvoeren aan een machine/apparaat die zelf de uit te voeren beweging volledig oplegt aan de jonge starter...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven