Fitness Seller

Benchpress is overrated!

Status
Niet open voor verdere reacties.
benchpress ( in smithmachine dan nog wel )
gewoon omdat ik niets anders kan, ivm met mijn schouder

Hoezo willen mensen niet barbell benchen als ze alleen zijn?
Tenzij je 150 bencht kan ik het wel begrijpen maar rond de 100kg op je buik/borst is niet zo heel lastig.

Stelling:

Benchpress is overrated op het gebied van massa kweken,
Benchpress is een gevaarlijke oefening (hoge kans op pectear)
Er zijn betere alternatieven voor de benchpress.

Discuss,

Als massa kweker overrated, maar als beginners compound van groot belang vind ik.

BP is niet gevaarlijk, dumbbellwerk is iets gevaarlijker denk ik. En er zijn meer schouderklachten door inclinewerk dan door plat banken.

Betere alternatieven, ligt puur aan doelstelling. Voor de hele regio borst, schouders, triceps en biceps is het een betere compound om het hele bewegingsapparaat in die regio sterker te maken. Voor meer lokale massa zijn er weer wat betere alternatieven.

@Rated

Bij ons was er laatst een ex BB'er in de Gym met een Pectear die 180 ging Benchen en die het heel lang niet had gedaan.

Waarom dat dan?

Benchen met barbell is leuk voor het ego.

Ik verkies een Incline dumbbell press voor alle andere borst oefeningen.
Een goede upperchest is een must have voor goede pecs.

Plat benchen met een dumbbell vind ik ook erg lekker, maar wint het op het gebied van de BP niet wat betreft compound werk.

Een goed borst schema voor mij is :

Inlcine dumbbell
Incline bench
Flat dumbbell bench
Incline fly

Laatst bewerkt:
inderdaad dp

---------- Toegevoegd om 22:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:31 ----------

bovendien is bp vaak bezet en die lekkere zware halters van 40+ worden meestal niet gebruikt

---------- Toegevoegd om 22:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:32 ----------

het enige vervelende is dan dat je bankje moet zien te vinden waar geen jonkies op zitten te lullen

inderdaad dp

---------- Toegevoegd om 22:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:31 ----------

bovendien is bp vaak bezet en die lekkere zware halters van 40+ worden meestal niet gebruikt

---------- Toegevoegd om 22:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:32 ----------

het enige vervelende is dan dat je bankje moet zien te vinden waar geen jonkies op zitten te lullen
Dan kijk je ze boos aan of ze weg willen gaan. Helpt altijd.

Pectear door bankdrukken? Noem eens vijf mensen uit je omgeving die deze blessure kregen door bankdrukken..... (ik train jaren en ken er slechts 1...)

Feiten:
1.
pectear is mogelijk door bankdrukken of andere oefening (ja ook "dumbbell">dumbbell press) je zal deze oefening alleen gruwelijk zwaar moeten uitoefenen (zwaarder dan de meesten alhier ooit zullen halen).
2.
Bankdrukken is een veiliger oefeinig en gemakkelijk om te leren dan "dumbbell">dumbbell press. De meeste mensen doen "dumbbell">dumbbell press verkeerd.Zelfs utube staat vol met fimpjes van top BB-ers die "dumbbell">dumbbell-press verkeerd uitvoeren (de redenen waarom zij dit zo doen staat los van deze discussie; overloadtraining...en simpelweg machofilmpjes maken voor de niet zo kritische fans..).
3.
Vergeet het "macho element" niet. Veel mensen die relatief weinig gewicht kunnen bankdrukken gaan dumbbelldrukken omdat dit er simpelweg wat "stoerder" uitziet.
4.
Bankdrukken En dumbbelldrukken zijn beidde goede oefeningen mits goed uitgevoerd En op juiste moment in training toegepast.
5
Het risico op blessures is bij "dumbbell">dumbbell press enkele malen groter dan bij bankdrukken, logisch want:
* Je mist de stabiliteit van één halter (je hebt immers twee los van elkaar bewegende objecten beet).
* Oppakken en wegleggen en in juiste positie gaan zitten met "dumbbells">dumbbells geeft veel meer risico's dan een halter uit een standaard pakken (of beter nog; aangereikt krijgen door je spotter). Denk aan stress op onderrug. schouders en borst.
* Spotten bij dumbbellpress is een vak apart en iets wat de meeste verkeerd doen, hetgeen tot blessures kan leiden of zelfs blauwe ogen.. (ik zag meerdere malen een spotter een duw onder de elleboog geven waardoor de "dumbbell">dumbbell in iemands gezicht viel...)
* De stabiliteit bij dumbbellpress komt grootdeels door de schouderspieren, vervelend daar velen daar al eens last van hebben gehad.

Wil je dumbbellpress doen? Doe hem dan eens wat later in je borstschema (je bent dan verplicht ze iets lichter te doen want je bent immers vermoeid..). Doe ze met full range off motion (dus dieper dan bench press) je hebt dan de voordelen van de "dumbbell">dumbbell press.
Denk er ook eens aan "dumbbell">dumbbell press met een hammergrip te doen (minder stress op schouders en meer op binnenzijde borst).

Ben je slecht in bankdrukken (of beter gezegt...denk je dat je er slecht in bent? Geef het dan niet op door de zogenaamt logische stap naar dumbbellpress te maken. Houd je bankdruktechniek eens onder het licht en bedenk: dat wat je aandacht geeft wordt beter.

Pectear door bankdrukken? Noem eens

Feiten:
1.
pectear is mogelijk door bankdrukken of andere oefening (ja ook "dumbbell">"dumbbell">"dumbbell">dumbbell press) je zal deze oefening alleen gruwelijk zwaar moeten uitoefenen (zwaarder dan de meesten alhier ooit zullen halen).
.

Heb even geknipt in de quote hoor.
Ben het overal mee eens, dus da's simpel.

Alleen feit 1 zou ik willen aanvullen.
pectear kan al gebeuren met gewichten lager dan 100kilo denk ik, misschien zelfs veel lager al.
Ga je in zeer korte tijd van 70 naar 100kilo drukken dan kan je het al oplopen.
Verkeerd rekken, statisch/overrekken met koude spieren kan ook al scheurtjes geven enz enz.

Ik begon scheurtjes te krijgen met 140 kilo drukken, dus zoveel is dat niet.
Maar was in januari sinds enige jaren weer begonnen met serieus trainen.
Dus in amper 3 maandjes van niets naar 140 werken.......betekent dat ik weer een tijdje rond de 100 moet blijven hangen voor ik weer verder omhoog kan werken. Mijn doel was nu 160/170 te drukken en over 2 maanden weer als vroeger (set van) 180, maar het kan dus (helaas) te snel gaan.

Ja theoretisch kan dat, pectear met relatief laag gewicht maar....hoe vaak gebeurd dat. Noem iets uit je eigen omgeving, niet iets wat op het internet staat )je weet tenslotte niet of dat waar is...). Je zegt scheurtjes te hebben opgelopen... Ik geloof zeker dat je last hebt maar scheurtjes? Dit weet je alleen na een MRI.
Geloof me, echte spierscheuren zijn niet pijnlijk, nee, die zijn PIJNLIJK.

En ja, een snelle progressie kan leidden tot blessures, zeker wanneer je een oud rekord nastreeft (been there, done that..). Maar een heuse pectear? Ik lees deze uitspraak te vaak en niemand kent iemand die het had.

Nogmaals, ik ken der maar één: Berry de Mey, hij deed reps met 200 kilo, een hem niet onbekend gewicht.

Ik heb altijd het gevoel dat ik de dumbbell bench press verkeerd uitvoer.

Ja ik ken er ook maar 1 en ik train meer dan 30j,dus het valt allemaal wel mee.
Heb een een scheurtje in mijn hamstring gehad nou dat voel je wel en duurde 3mnd voor ik weer voluit kon gaan.
Blessures kunnen op elk moment toe slaan daarom moet je goed aanvoelen wat je doet met training en hoever je kunt gaan..
En bij juice gebruik zie je vaak dat blessures sneller toeslaan en dan meestal een pees omdat die niet zo snel mee gaan in kracht als de spier en minder doorbloed zijn...
Teveel afkoelen door te lang wachten is ook funest vooral bij explosieve/zware inspanning...

Vind bp veel aangenamer dan db press.. al doe ik wel beiden, krijg er ook jammer genoeg striae van wanneer ik de dumbbells erg diep laat zakken.

Laatst bewerkt:
Vind het beide lekkere oefeningen. Maar heb indd het gevoel dat ik met dumbbell press meer de borst pak.

Ben het volledig eens met T. Voor massa zijn dumbbells efficienter vanwege je grotere ROM, en het meer isoleren van je pecs. DB's breng je bovenaan de beweging van de oefening naar elkaar toe, en dat is eigenlijk de beweging die je pecs horen te maken, right?

DP is beter voor de ontwikkeling van borst, maar aan de andere kant vind ik de BP wel een goede oefening voor het ontwikkelen van je gehele bovenlichaam.

Laatst bewerkt:
Pectear door bankdrukken? Noem eens vijf mensen uit je omgeving die deze blessure kregen door bankdrukken..... (ik train jaren en ken er slechts 1...)

met mezelf meegerekend ken je er nu 2.

Feiten:
1.
pectear is mogelijk door bankdrukken of andere oefening (ja ook "dumbbell">"dumbbell">dumbbell press) je zal deze oefening alleen gruwelijk zwaar moeten uitoefenen (zwaarder dan de meesten alhier ooit zullen halen).

spierscheuren gebeuren juist zeer vaak op een lager gewicht.

press met een hammergrip te doen (minder stress op schouders en meer op binnenzijde borst).

ik voel een discussie aankomen waar ik niet meer aan mee doe;)

voor de rest wat ik niet quote heb je natuurlijk helemaal gelijk!

Deze topics zijn overrated, iedere oefening heeft zijn functie en behoort goed uitgevoerd te worden.

Het lijkt de laatste jaren wel of alles ineens slecht is, die machine's in de sportschool zijn in mijn ogen gevoeliger aan blesures, vaak omdat alles niet op de juiste hoogte ect afgesteld is of kan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven