MuscleMeat

Benchpress is overrated!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat het zeer persoonlijk is over BP overrated is aangezien iedereen zo zijn favo oefeningen heeft.
Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik DBpress een lekkere oefening vind omdat je dan beide armen apart traint.

Bankdrukken is een veiliger oefeinig en gemakkelijk om te leren dan "dumbbell">"dumbbell">dumbbell press. De meeste mensen doen "dumbbell">"dumbbell">dumbbell press verkeerd.Zelfs utube staat vol met fimpjes van top BB-ers die "dumbbell">"dumbbell">dumbbell-press verkeerd uitvoeren (de redenen waarom zij dit zo doen staat los van deze discussie; overloadtraining...en simpelweg machofilmpjes maken voor de niet zo kritische fans..).

wat is volgens jou dan de juiste uitvoering van een dumbbell benchpress?

@Rated

Bij ons was er laatst een ex BB'er in de Gym met een Pectear die 180 ging Benchen en die het heel lang niet had gedaan.

Waarom dat dan?
Dus hij had lang niet gebenched en ging toen 180 pressen?, waarna hij de tear opliep?

Dan heeft hij zijn spieren gewoon overbelast wat zijn scheur veroorzaakte, als je een tijd niets doet wil niet zeggen dat je meteen in je oude patroon kan springen.

Deze topics zijn overrated, iedere oefening heeft zijn functie en behoort goed uitgevoerd te worden.

Het lijkt de laatste jaren wel of alles ineens slecht is, die machine's in de sportschool zijn in mijn ogen gevoeliger aan blesures, vaak omdat alles niet op de juiste hoogte ect afgesteld is of kan worden.

nuff said, slotje.

• Topic Starter Topic Starter
Deze topics zijn overrated, iedere oefening heeft zijn functie en behoort goed uitgevoerd te worden.

Het lijkt de laatste jaren wel of alles ineens slecht is, die machine's in de sportschool zijn in mijn ogen gevoeliger aan blesures, vaak omdat alles niet op de juiste hoogte ect afgesteld is of kan worden.

Vind ik niet,

Dit zet mensen aan het denken waarom ze iets wel of niet doen, en niet blindelings maar gaan benchen, of juist niet.

Het is een stelling...ik zeg niet dat het waar is, ik hoop alleen dat door een discussie sommige mensen gaan denken waarom ze eigenlijk een oefening doen.

Ik vind het persoonlijk een prachtige oefening om mijn progressie te meten.

-Het is een universele oefening (geen apparaat waarbij elk merk nog verschillen heeft), 80 kilo blijft 80 kilo.
-Er zijn praktisch geen mogelijkheden om te cheaten. Ofwel gaat dat gewicht omhoog, ofwel niet. (Een helper voor de laatste reps/failure daargelaten, dat is je trainingsmanier gewoon...)
-Je pakt er relatief veel spieren mee, wat het als indicator voor je progressie van het bovenlichaam accurater maakt.
-Ik zorg iedere keer voor dezelfde uitvoering, lichtjes de borst aanraken en weer weg. Op die manier heb je consistentie vergelijkingsgegevens.
-De gewichtsverhogingen hoeven niet zo groot te zijn als met dumbbelloefeningen. Meestal gaan ze per 2 kilo omhoog de dumbbells, dit is bij een oefening die je normaal met 20 kilo doet 10% meer. Bij benchpress kan ik met 2.5 kilo verhogen, wat bij 80 kilo slechts ongeveer 3% is. Wat je dus opnieuw duidelijker je progressie laat meten.

-Er zijn praktisch geen mogelijkheden om te cheaten. Ofwel gaat dat gewicht omhoog, ofwel niet. (Een helper voor de laatste reps/failure daargelaten, dat is je trainingsmanier gewoon...)

hoe kom je er nou weer bij dat je met de bench praktisch niet kan cheaten???

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind het persoonlijk een prachtige oefening om mijn progressie te meten.

-Het is een universele oefening (geen apparaat waarbij elk merk nog verschillen heeft), 80 kilo blijft 80 kilo.
-Je pakt er relatief veel spieren mee, wat het als indicator voor je progressie van het bovenlichaam accurater maakt.
-Ik zorg iedere keer voor dezelfde uitvoering, lichtjes de borst aanraken en weer weg. Op die manier heb je consistentie vergelijkingsgegevens.
-De gewichtsverhogingen hoeven niet zo groot te zijn als met dumbbelloefeningen. Meestal gaan ze per 2 kilo omhoog de dumbbells, dit is bij een oefening die je normaal met 20 kilo doet 10% meer. Bij benchpress kan ik met 2.5 kilo verhogen, wat bij 80 kilo slechts ongeveer 3% is. Wat je dus opnieuw duidelijker je progressie laat meten.

Goede punten,

Maar is het een overrated oefening voor Massa?

overrated? denk het niet...

hoe kom je er nou weer bij dat je met de bench praktisch niet kan cheaten???

Ik bedoel gewoon dat er duidelijke grenzen zijn. De borst en het locken van de armen. Als je telkens die grenzen bereikt en de negatieve reps consistent laat zakken heb je mooie vergelijkingspunten.
Bij veel andere oefeningen heb je dit niet, en nu kan je natuurlijk gaan disucussiëren over wat cheaten precies is, maar met behulp van andere spieren ga je ook niet echt benchpressen imo.

Goede punten,

Maar is het een overrated oefening voor Massa?

Imo niet, zeker niet voor de bovenste borstspieren bij flat.(in mijn geval dan)

Ik bedoel gewoon dat er duidelijke grenzen zijn. De borst en het locken van de armen. Als je telkens die grenzen bereikt en de negatieve reps consistent laat zakken heb je mooie vergelijkingspunten.
Bij veel andere oefeningen heb je dit niet, en nu kan je natuurlijk gaan disucussiëren over wat cheaten precies is, maar met behulp van andere spieren ga je ook niet echt benchpressen imo.

90% van de mensen die banken zijn juist teveel bezig met andere spieren te betrekken die ze niet willen betrekken.

om maar niet over momentum en stuiteren en de rest van de waslijst te praten.

Imo niet, zeker niet voor de bovenste borstspieren bij flat.(in mijn geval dan)

ik win meer massa met flyes, en dan vooral de cable flye dan bankdrukken ooit voor me gedaan heeft.

Ehm ja leuk. Maar waarom zou je ook al weer dumbbell benchen met 20kg als je 80kg barbell benched? Zo ken ik er nog wel een paar... De 20kg dumbbells ben ik al gepasseerd. Was dat met de 80kg barbell ook maar zo :rolleyes:

Als het geen klotekarwei was om de dumbbells in een goede positie te brengen voor je ze gaat drukken zou ik zowiezo de barbell vervangen door dumbbells.

Ehm ja leuk. Maar waarom zou je ook al weer "dumbbell">dumbbell benchen met 20kg als je 80kg barbell benched? Zo ken ik er nog wel een paar... De 20kg "dumbbells">dumbbells ben ik al gepasseerd. Was dat met de 80kg barbell ook maar zo :rolleyes:

Ik had het over andere dumbbell oefeningen, maar als je het over de dumbbell press hebt is het verschil nog duidelijker. Zodra de dumbbells wat stijgen in gewicht dan zijn er trappen van 2 kg. Je moet maw telkens 4 kg omhoog gaan. Op de bench press kan je telkens met 2.5 kg omhoog(met 1.25 schijfjes). Daarnaast druk je nog steeds minder met db press dan bb press en is het procentueel verschil nog groter.

Je hebt dus over persoonlijke omstandigheden. Bij ons stijgen de dumbbells voor het grootste deel met stappen van 1kg en zijn de kleinste schijven voor de stang 2.5kg.

Mm. Ja ik snap je punt wel, maar bij ons gaan dumbbells per 2kg omhoog, en barbells per 5... (2x2.5).

Je hoeft ook niet per se een 2kg zwaardere DB te nemen om een 'stapje hoger' te gaan. Je kan ook een rep meer doen of de uitvoering zo doen dat je het jezelf wat lastiger maakt. En daarna die 2kg zwaardere nemen aan minder reps/meer cheat. Vind het maar een vreemd argument dus.

Idem voor barbells natuurlijk ;)

Maar het is inderdaad niet echt een argument. Dit zijn beperkingen van het trainingsmateriaal, niet van de oefeningen.

Dumbbell press 4 ever!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven