XXL Nutrition

Benchpress is overrated!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou, met de (SL) Deadlift gebruik je niet gek veel gewrichten hoor, in principe alleen het heup gewricht! (dat de stang in je handen hangt en je schouder toevallig draait, wil niet zeggen dat het een synergist is in deze..)

Nou, met de (SL) Deadlift gebruik je niet gek veel gewrichten hoor, in principe alleen het heup gewricht! (dat de stang in je handen hangt en je schouder toevallig draait, wil niet zeggen dat het een synergist is in deze..)

Dat klopt ergens denk ik ook wel ja. Die inspanning is idd zo gering dat je het geen synergist kan noemen (denk ik).
Maar ja, 't zou weer niet gaan over in welke mate een gewricht of spier meewerkt.

Blijft beroerde theorie.
Mag van mij weer wat eenvoudiger gemaakt worden.

Ik zeg dit, uit persoonlijke ervaring.
Misschien dat het bij andere personen niet zo is, maar door de grotere ROM dan bij een regular BP, krijg ik dubbel zoveel last van mijn schouders.

ik krijg van bench press blessures aan mijn schouders en bij DP niet

Vraag is komen schouderblesures door de drukoefening(en) of door een disbalans tussen interne en externe rotators of nog dieper, het kapsel.

Meeste schouderblessures zitten namenlijk dieper dan de schouder en zij terug te voeren op de aanhechting van de subscapularis en/of kapselontstekingen.

Wat dat aangaat is het niet zozeer de oefening maar verkeerde techniek in combinatie met te veel te vaak te zwaar wat blessures veroorzaakt

Vraag is komen schouderblesures door de drukoefening(en) of door een disbalans tussen interne en externe rotators of nog dieper, het kapsel.

Meeste schouderblessures zitten namenlijk dieper dan de schouder en zij terug te voeren op de aanhechting van de subscapularis en/of kapselontstekingen.

Wat dat aangaat is het niet zozeer de oefening maar verkeerde techniek in combinatie met te veel te vaak te zwaar wat blessures veroorzaakt

mm ik heb sinds ik teveel incline oefeningen doe een schouderblessure opgelopen.

je hebt een blessure aan de schouder, maar weet je ook aan welke spier en of het wel de spier is en niet pezen/kapsel?

Zoals ik boven al zeg, veel mesen denke de schouderspier geblesseerd te heben terwijl het probleem vaak dieper zit.

je hebt een blessure aan de schouder, maar weet je ook aan welke spier en of het wel de spier is en niet pezen/kapsel?

Zoals ik boven al zeg, veel mesen denke de schouderspier geblesseerd te heben terwijl het probleem vaak dieper zit.

Heb geen idee waar het precies zit. Ben naar de huisarts geweest, maar die heeft er niet eens goed naar gekeken. Hij zei ''waarschijnlijk overbelast'', maar ik voel het vooral als ik me arme in de start fly positie hou, dus niet naar vore maar gestrekt en ook als ik een paar push beweginge maak. Weet zelf niet wat het is, maar hoop wel dat het gauw over is, anders binnekort maar is foto s laten maken.

Zou het kunnen komen door te ver zakken tijdens fly bewegingen? Ik heb trouwens altijd pijn aan me schouders als ik me borst train. Raar

Laatst bewerkt:
ik vind de dumbbell press ook fijner, kom je tenminste niet meer vast te zitten als je alleen traint ;) . krijg bij de dumbbell press wel sneller last van mijn linker schouder dan bij de bp.

Heb geen idee waar het precies zit. Ben naar de huisarts geweest, maar die heeft er niet eens goed naar gekeken. Hij zei ''waarschijnlijk overbelast'', maar ik voel het vooral als ik me arme in de start fly positie hou, dus niet naar vore maar gestrekt en ook als ik een paar push beweginge maak. Weet zelf niet wat het is, maar hoop wel dat het gauw over is, anders binnekort maar is foto s laten maken.

Zou het kunnen komen door te ver zakken tijdens fly bewegingen? Ik heb trouwens altijd pijn aan me schouders als ik me borst train. Raar

Ik ben gestopt met incline presses en heb geen last meer.
Je kan dat even uitproberen.

Wat 3XL zegt, klopt, het zit als het de echte is, meestal veel dieper.
Ga naar de fysio, hij gaat kneden onder een schouderblad.....dus aan de achterkant.(en een heel klein beetje kneden aan de voorkant.)
Maar aan de achterkant, ergens bij je schouderblad zal hij/zij dan drukken en je vergaat van de pijn, auw.
Daar schijnt het grote probleem te zitten bij de meeste bankdrukkers (schouder)blessure.

Heb ook al een paar keer gelezen(binnen DBB) dat je ook de RC's moet trainen, zou ook moeten helpen tegen blessures bij bankdrukken.

Ik ben gestopt met incline presses en heb geen last meer.
Je kan dat even uitproberen.

Wat 3XL zegt, klopt, het zit als het de echte is, meestal veel dieper.
Ga naar de fysio, hij gaat kneden onder een schouderblad.....dus aan de achterkant.(en een heel klein beetje kneden aan de voorkant.)
Maar aan de achterkant, ergens bij je schouderblad zal hij/zij dan drukken en je vergaat van de pijn, auw.
Daar schijnt het grote probleem te zitten bij de meeste bankdrukkers (schouder)blessure.

Heb ook al een paar keer gelezen(binnen DBB) dat je ook de RC's moet trainen, zou ook moeten helpen tegen blessures bij bankdrukken.

thanx kerel als ik er voglende week nog last van heb laat ik eve foto s schieten en ga ik langs de fysio

thanx kerel als ik er voglende week nog last van heb laat ik eve foto s schieten en ga ik langs de fysio

You're welcome.

Als je goed gerichte oefeningen wil vanwege de RC's en minder schouder belastend of juist meer herstellend, dan kan je beste ff een topic openen.
Ik denk dat jongens als Skinnie, 3XL en barbellman (en een paar die ik vergeten ben, maar ook kennis hebben) je dan wel flink op weg kunnen helpen.

als niets werkt en het houdt aan, cortisone.
succes.

Vind Dp een fijnere oefening en mijn borst komt er ook mooier door uit alleen bij BP merk ik dat ik meer massa aan zet ook bij mijn ondersteunende spiergroepen. Dus gewoon afwisselen iedere training voor mij

Mij voorkeur benchpress als standaart oefening gewoon rustig opbouwen niet teveel in een x willen voor afwisseling kun je dumbbells pakken. Ik pak altijd flat benchpress. En incline dumbbell press dat kun je ook afwisselen

Precies; zoveel mogelijk spieren, niet gewrichten.., anders zou een (sl)Deadlift ook geen compound zijn, wat absoluut niet waar is!
SL DL is een compoundoefening waarbij men een gewricht (kniegewricht) heeft uitgeschakeld, hierdoor is het wat meer isolatie en minder compound geworden.

Het is echter geen zuivere isolatieoefening, het schoudergewricht helpt de beweging mogelijk te maken. Het is dus een samengestelde beweging = compound.

Ik snap niet waarom er steeds terug naar dat aantal spieren gegrepen wordt. Het is niet omdat je meerdere spieren gebruikt dat je over een gecompliceerde beweging spreekt. Als ik een staande barbell curl doe dan gebruik ik buiten de armen nog heel wat andere spieren ter ondersteuning van de beweging, en toch wordt deze oefening (terecht) niet als compound beschouwd.

Waarom staat SL trouwens tussen haakjes? Sowieso gebruik je natuurlijk heup- , schouder-, enkel-, en kniegewricht bij een conventionele DL.

Ik snap niet waarom er steeds terug naar dat aantal spieren gegrepen wordt.

Omdat het aantal spieren dat gebruikt word wel degelijk een rol speel.

Heel dat compound = meerdere gewrichten is iets van de laatste jaren, Vroeger werd over gewrichten niet gesproken en was compound gewoon de inzet van zoveel mogelijk spieren(groepen).

Dat daarbij ook meerdere gewrichten betrokken zijn werd op de koop toegenomen omdat veel spieren over meer dan 1 gewricht lopen.

---------- Toegevoegd om 23:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:49 ----------

Waarom staat SL trouwens tussen haakjes? Sowieso gebruik je natuurlijk heup- , schouder-, enkel-, en kniegewricht bij een conventionele DL.

Ik neem aan dat hij bedoeld dat de stiff legged deadlift geen compound beweging is als het begrip gewrichten gehanteerd wordt voor compound.

Enige aktie is heupextensie, rest van de gewrichten staat vast in een bepaalde positie (zoals de armen bij flyes).

---------- Toegevoegd om 23:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:54 ----------

Het is echter geen zuivere isolatieoefening, het schoudergewricht helpt de beweging mogelijk te maken. Het is dus een samengestelde beweging = compound.

Schouder gewricht gaat in de beweging mee maar is verders niet aktief in de zin dat er aktie verricht wordt. SLD is wat dat aangaat isolatie voor de heupextensors. Wat dat aangaat is een voledig uitgevoerde bicepcurl waarbij de bicep ook aktief vanaf de schouder verkort wordt meer compound.

Enige "gewricht" wat je bij de SLD erbij zou kunnen halen is de wervelkolom

Laatst bewerkt:
Omdat het aantal spieren dat gebruikt word wel degelijk een rol speel.

Heel dat compound = meerdere gewrichten is iets van de laatste jaren, Vroeger werd over gewrichten niet gesproken en was compound gewoon de inzet van zoveel mogelijk spieren(groepen).

Dat daarbij ook meerdere gewrichten betrokken zijn werd op de koop toegenomen omdat veel spieren over meer dan 1 gewricht lopen.
Wel, ik spreek niet tegen dat er een causaal verband bestaat tussen het aantal spieren (en zeker hele spiergroepen) en wat als compound kan omschreven worden. Maar als je het in een definitie gaat gieten dan dekt 'veel spieren' de lading niet meer. De armen bestaan ook uit 'veel spieren', net als de benen. En toch kan je met die vele spieren wel eens oefeningen doen die eenvoudig/niet gecompliceerd zijn en vooral onder de noemer isolatie passen.

Het woord compound kan vertaalt worden als 'samengesteld' maar ook als 'gecompliceerd'. De idee dat ik daarbij heb is dat het lichaam dus geen eenvoudige beweging doet (strekken/buigen van één ledemaat) maar ledematen echt functioneel gebruikt worden om een mechanisch complexere beweging tot stand te brengen (squat, lunge, overhead press, chins...).

Het probleem met de 'veel spieren' definitie is toch dat ik meer oefeningen kan opnoemen die onder isolatie vallen, waarbij toch flink wat kleine spierkoppen en aparte spieren aangesproken worden, maar ik kan weinig échte compoundoefeningen opnoemen waar slechts één gewricht in beweging is. Als we dus spreken over een definitie lijkt mij dat je moet kiezen voor de omschrijving die het minst verwarring brengt.

Dit sluit echter niet uit dat de definitie voor de volledigheid ook kan omschrijven dat er in een compound-beweging altijd meerdere spieren aangesproken worden.

Ik neem aan dat hij bedoeld dat de stiff legged deadlift geen compound beweging is als het begrip gewrichten gehanteerd wordt voor compound.
Dat begreep ik, ik vroeg me af waarom het tussen haakjes staat, dat zou impliceren dat hij de gewone DL ook beschouwt als een oefening waarbij slechts 1 soort gewricht aan bod komt.

Enige aktie is heupextensie, rest van de gewrichten staat vast in een bepaalde positie (zoals de armen bij flyes).
Nu beschouw ik de SL DL eigenlijk ook in zeker zin als isolatieoefening, of misschien beter gezegd een combinatie van compound en isolatie. Daarom is het ook zo'n goeie oefening. Je hebt het beste van beide werelden: complexiteit van beweging (zware gewichten) en toch gerichte training (isoleren van wat je echt wil aanpakken).

Maar je hebt wel onvermijdelijk beweging in zowel heup- als schoudergewricht ten opzichte van de romp, waardoor de definitie eigenlijk stand houdt (ok, de armen hangen daar alleen maar, maar het gewricht staat niet stil).

Anyway, dit soort zaken kan je vaak vanuit meerdere standpunten bekijken, het één hoeft het andere niet uit te sluiten.

Waarheid(?): Compounds zijn goede oefeningen (BP, Deadlift, MP, Squat... werden me als beginneling allemaal aangeraden.)

Stel: We nemen als definitie van compound; "meerdere gewrichten".

Vraag:
Bij gewrichten stel ik me eigenlijk 2 botten voor, die op een bepaalde manier tegen elkaar bewegen, met hier en daar wat weefsel ofzo rond, maar dus niet echt iets wat je kan trainen of sterker kan maken. En als je het niet sterker kan maken, is het dan niet beter om het zo veel mogelijk te vermijden?

Vlak bankdrukken doe ik niet meer alleen nog decline en incline.

Misschien ook beter opwarmen voor degene die schouderblessures hebben.

1.) [ ] Benchpress is overrated op het gebied van massa kweken.
2.) [ ] Benchpress is een gevaarlijke oefening.
3.) [ ] Er zijn betere alternatieven voor de benchpress.

Ik heb niks aangevinkt :o

En nee, dit is geen foutje :D

Het woord compound kan vertaalt worden als 'samengesteld' maar ook als 'gecompliceerd'. De idee dat ik daarbij heb is dat het lichaam dus geen eenvoudige beweging doet (strekken/buigen van één ledemaat) maar ledematen echt functioneel gebruikt worden om een mechanisch complexere beweging tot stand te brengen (squat, lunge, overhead press, chins...).

Als je "gecompliceerd" als vertaling aan gaat houden vallen oefeningen zoals bankdrukken af . Wel multi joint, maar zeker niet gecompliceerd in verglijking met echt hoog technische .

Het probleem met de 'veel spieren' definitie is toch dat ik meer oefeningen kan opnoemen die onder isolatie vallen, waarbij toch flink wat kleine spierkoppen en aparte spieren aangesproken worden, maar ik kan weinig échte compoundoefeningen opnoemen waar slechts één gewricht in beweging is.

Daarom zeg ik ook steeds dat isolatie oefeningen niet bestaan en dus de benaming isolatieoefening niet gehanteerd zou moeten worden

Als we dus spreken over een definitie lijkt mij dat je moet kiezen voor de omschrijving die het minst verwarring brengt.

Je komt dan imo op oefeningen waarbij zoveel mogenlijk spiergroepen dynamisch worden ingezet.

Anyway, dit soort zaken kan je vaak vanuit meerdere standpunten bekijken, het één hoeft het andere niet uit te sluiten.

Dat klopt. Ik zeg ook niet dat gewrichten niet goed is maar dat isolatie verwarrend werk want isolatie bestaat (bijna) niet.

---------- Toegevoegd om 13:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:32 ----------

Waarheid(?): Compounds zijn goede oefeningen (BP, Deadlift, MP, Squat... werden me als beginneling allemaal aangeraden.)

Stel: We nemen als definitie van compound; "meerdere gewrichten".

Vraag:
Bij gewrichten stel ik me eigenlijk 2 botten voor, die op een bepaalde manier tegen elkaar bewegen, met hier en daar wat weefsel ofzo rond, maar dus niet echt iets wat je kan trainen of sterker kan maken. En als je het niet sterker kan maken, is het dan niet beter om het zo veel mogelijk te vermijden?

De training is ook niet gericht op de botten, maar om de spieren die deze botten laten bewegen.

Jouw theorie zou trouwens betekenen dat je alleen nog maar oefeningen zou doen die over nul gewrichten lopen.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven