XXL Nutrition

Benchpress is overrated!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Benchpress wordt een compound genoemd omdat bij een goede benchpress een stabilisatie nodig is van bijna je hele lichaam.

En dat stabiliseren doe je bij flyes niet?

Sterker nog ik denk dat bij flyes, waarbij de gewichten waneer de armen horizontaal zijn en dus de gewichten maximaal van je lichaam verwijderd zijn je lichaam meer moet stabiliseren dan in alle fasen bij het bankdrukken.

Ik denk eerder dat BP een compound genoemd wordt omdat het lullig klinkt om te zeggen dat PL's een isolatie oefening doen :)

En dat stabiliseren doe je bij flyes niet?

Sterker nog ik denk dat bij flyes, waarbij de gewichten waneer de armen horizontaal zijn en dus de gewichten maximaal van je lichaam verwijderd zijn je lichaam meer moet stabiliseren dan in alle fasen bij het bankdrukken.

Ik denk eerder dat BP een compound genoemd wordt omdat het lullig klinkt om te zeggen dat PL's een isolatie oefening doen :)

Bij flys natuurlijk ook maar bij Benchpress ligt het gebruikte gewicht natuurlijk velen malen hoger dus moeten die stabiliserende spieren meer in actie komen.

Nee. Bij compounds bewegen meerdere gewrichten, bij isolatie slechts één gewricht. Bij de bench press wordt het schoudergewricht + de ellebogen gebruikt dus is het een compound. Bij een correcte Fly wordt slechts alleen het schoudergewricht gebruikt. Als je ook de ellebogen zou gebruiken ben je bezig met een DB Bench Press.

Bench press is overrated omdat het vaak als beste compound van het bovenlichaam wordt gezien. Bench press traint Triceps, Borst en dat is het aangezien er door de bench weinig stabilisatie nodig is. Een overhead press of push press traint bijvoorbeeld het hele lichaam, je moet je hele lichaam stabiliseren en er worden ook veel meer spiergroepen gebruikt.

Zelf vindt ik het de beste triceps oefening die er is en zou ik het niet graag in willen ruilen voor extensions. Het is overrated voor borst maar die staat er ook prima bij.

Wel eens flyes gedaan met dumbbell van 50+ kilo? En meer gewicht betekend niet automatisch dat er meer gestabiliseerd moet worden.

Veel moeten stabiliseren gebeurt meestal pas bij max. gewichten of tegen fail, dus op momenten dat je eigenlijk alles wat je mar kan gebruiken bij de oefening wilt betreken.
En dat doe je bj de flyes onder dezelfde omstandig heden ook, mischien zelfs wel meer omdat je dan niet allen op de stang moet letten maar ook op jezelf dat je niet doorklapt naar 1 kant.

---------- Toegevoegd om 19:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:54 ----------

Nee. Bij compounds bewegen meerdere gewrichten, bij isolatie slechts één gewricht. Bij de bench press wordt het schoudergewricht + de ellebogen gebruikt dus is het een compound. Bij een correcte Fly wordt slechts alleen het schoudergewricht gebruikt. Als je ook de ellebogen zou gebruiken ben je bezig met een DB Bench Press.

Doe jij flyes met voledig gestrekte armen? Zo niet dan belast je gewoon het elleboog gewricht.

Wel eens flyes gedaan met dumbbell van 50+ kilo?

Doe jij flyes met voledig gestrekte armen? Zo niet dan belast je gewoon het elleboog gewricht.

Hoe lang doen mensen gemiddeld in hun krachttrainingtijd/periode de echte/stricte flyes met gestrekte armen ?

We doen toch elke oefening met telkens hoger gewicht, uiteindelijk is bij flyes het gewicht niet meer te dragen zover van je lichaam/schouders af met grote druk de verkeerde kant op.
Dan gaan we de armen meer en meer buigen.... maar mogen we het dan nog wel flyes noemen? Vanaf waar verwordt het een press?

Echte flyes met 50+ , moet er niet aan denken...auw doet nu al pijn.

btw, yes, cableflyes = ultieme oefening, killer. plat liggend en seated en incline, heb ze allemaal gedaan, oehw lekkere oefeningen.
Moet 'm alleen nog eens decline zien te doen.

Niet volledig aangezien dat niet goed is voor je ellebogen, maar de ellebogen horen niet te bewegen. Je hoort niet de biceps en/of triceps te gebruiken behalve als stabilisatie. Hoe meer je de ellebogen buigt hoe meer gewicht je kan gebruiken, maar dit belast niet automatisch de borst meer. Wat je doet is je gebruikt deels de triceps/biceps en je verkort de hefboom zodat je meer gewicht omhoog kan krijgen.

Dat je curls kan doen waarbij je je schouders en heupen beweegt betekent niet dat de curl een compound is.

Laatst bewerkt:
De goede manier zou zijn, "dumbbell">dumbbell op de knie zetten en de knie tillen als je in positie gaat.
Of je laat de "dumbbells">dumbbells aangeven.

Foute manier, zo doe ik het (ja, nog steeds) gewichten omhoog slingeren en dan in positie komen. Dat zou denk ik blessures kunnen opleveren.

Laatst heb ik ergens gelezen (vraag me niet waar) dat je de bankdrukkers- schouderblessure zou oplopen door intensief en veel/vaak incline ("dumbbell">dumbbell)presses.

Ja lap, tis zover.

Heb pijn in mijn schouder bij mijn DP's, zowel incline als flat en dit met zeer lage gewichten. Heb gevonden waar de pijn zat en hoe ik ze heb gekregen. Bij het neerleggen van de gewichten, terwijl ik nog plat op de bank lag, moest ik mijn schouders in een onnatuurlijke positie draaien om de gewichten zacht op de grond te laten neerkomen en net die beweging zorgt nu voor pijn. De pijn ging wel weg na 5 setjes ...

Iemand raad?

Ja lap, tis zover.

Heb pijn in mijn schouder bij mijn DP's, zowel incline als flat en dit met zeer lage gewichten. Heb gevonden waar de pijn zat en hoe ik ze heb gekregen. Bij het neerleggen van de gewichten, terwijl ik nog plat op de bank lag, moest ik mijn schouders in een onnatuurlijke positie draaien om de gewichten zacht op de grond te laten neerkomen en net die beweging zorgt nu voor pijn. De pijn ging wel weg na 5 setjes ...

Iemand raad?

Ja volgende keer gewichten op je schoot of knie zetten en dan op de grond. Of gewoon laten vallen.
Nooit je armen gaan draaien om ze te gaan neerleggen, je draait je schouder kapot.

---------- Toegevoegd om 21:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:19 ----------

Dat je curls kan doen waarbij je je schouders en heupen beweegt betekent niet dat de curl een compound is.

ander topic.

Maar dat geld ook als je meer dan 1 gewricht als norm hanteert.

Wat maakt bv bankdrukken een compoundoefening en flyes een isolatie oefening terwijl dezelfde gewrichten in actie komen en dezelfde spieren?(zie vorige discussie over dit onderwerp die onlangs nog gevoerd is)

Ik denk dat de meeste mensen onder compound "grote" oefeningen zoals squat en deadlift verstaan en alles wat niet onder die noemer valt isolatie noemen.(wat dat aangat zou ik de meeste press oefeninge ook niet onder de noemer compound zetten)

Op zich prima als we allemaal hetzelfde onder de zelfde noemer stoppen, maar dat doen we (zoals gewoonlijk) niet.
Bij flyes zou het ellebooggewricht toch grotendeels in dezelfde hoek moeten blijven al zal dat bijna nooit gedurende heel de beweging zo zijn.

Als ik denk aan meerdere gewrichten denk ik vooral aan een complexe beweging waarbij verschillende gewrichten essentieel zijn om die beweging mogelijk te maken.

Het is inderdaad soms een grijze zone, dat geef ik je wel.

Ja lap, tis zover.

Iemand raad?
Maar dan ligt het dus niet aan de oefening/beweging. Dan ligt het aan wat je NA de oefening doet. Maw dan is het niet correct om te zeggen dat DP blessuregevoelig is.

Wat je moet doen hebben we echter al 2x gezegd, kijk maar ff terug in de reacties.

Zijn er borstoefeningen die meer massa geven?
Zoals .. ?

Ik denk dat we niet zo zeer naar de oefening alleen moeten kijken. Als je 30reps per set gaat maken met benchen en 6-8 met pecdeck, ja... Tis een beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. Ik vind barbell bench lekkerder met wat minder reps, dumbbell bench met wat meer reps per set. Misschien geeft dumbbell benchen mij dan meer massa omdat ik niet puur kracht-reps doe, maar t blijft toch persoonlijk wat het best werkt voor masse denk ik.

:roflol:

Nee. Bij compounds bewegen meerdere gewrichten, bij isolatie slechts één gewricht. Bij de bench press wordt het schoudergewricht + de ellebogen gebruikt dus is het een compound.

100% mee eensch.

Echte flyes met 50+ , moet er niet aan denken...auw doet nu al pijn.

Auw, voel em nu al branden ja :fire:

Ja volgende keer gewichten op je schoot of knie zetten en dan op de grond. Of gewoon laten vallen.
Nooit je armen gaan draaien om ze te gaan neerleggen, je draait je schouder kapot.

Ik pleur de boel ook in de rondte, vandaag 1x niet mn dumbbells weggesmeten (of te laat losgelaten iig), voelde em meteen;)

En nee, geen slotje. Vind het wel een leuke discussie (al nijgt ie vaak naar offtopic, ik vind het leerzaam.)

Maar dan ligt het dus niet aan de oefening/beweging. Dan ligt het aan wat je NA de oefening doet. Maw dan is het niet correct om te zeggen dat DP blessuregevoelig is.

Wat je moet doen hebben we echter al 2x gezegd, kijk maar ff terug in de reacties.

Ja, ik weet hoe ik het nu moet doen en zo doe ik het nu ook :)

Btw, ik heb nooit gezegd dat DP blessuregevoelig is??

Maar ik wou even weten of ik nu zou moeten stoppen met trainen voor enkele dagen of niet, maar daarvoor zit ik in een verkeerd topic . Ik denk dat ik beter in mijn log blijf, ik vul teveel topics met onzin :p

Ja, blijkbaar is het echt zo :)

Ik dacht dat het geen kwaad kon, omdat ik het meestal wel beheerst kon doen en zonder dat het pijn deed. Blijkbaar kan het toch kwaad.

Bedankt allebei!

Ja, ik weet hoe ik het nu moet doen en zo doe ik het nu ook :)

Btw, ik heb nooit gezegd dat DP blessuregevoelig is??

Maar ik wou even weten of ik nu zou moeten stoppen met trainen voor enkele dagen of niet, maar daarvoor zit ik in een verkeerd topic . Ik denk dat ik beter in mijn log blijf, ik vul teveel topics met onzin :p

Ja, blijkbaar is het echt zo :)

Ik dacht dat het geen kwaad kon, omdat ik het meestal wel beheerst kon doen en zonder dat het pijn deed. Blijkbaar kan het toch kwaad.

Bedankt allebei!

Het is wel wat offtopic, maar wel enigzins gerelateerd. Ik zou zeggen ja stop een paar dagen met die regio trainen even goed laten herstellen en dan weer kalm aan opbouwen.

Zo'n onzin is die vraag niet, en mag van mij best in geval van geralateerd aan topic. Als het offtopic-deel maar niet overhand gaat krijgen.

Dus ja het 'kan' kwaad, het verkeerd wegleggen van dumbbells of het verkeerd in posietie brengen.

Ik zie steeds meer de combinatie compound/veel gewicht voorbij komen en denk dat de echte definitie van compound is.

Een oefening waarbij het grootste deel van de betroken spieren er op gericht zijn binnen 1 beweging zoveel mogenlijk gewicht te verplaatsen. Dus een oefening waarbij zoveel mogenlijk spieren echt als synergist optreden, niet zozeer als stabilisator.

Dat maakt bv BP een compound beweging en flyes een "niet"compound beweging (de term isolatie zouden we eigenlijk niet meer moeten gebruiken. PL'rs ook weer blij :D )

Laatst bewerkt:
3XL is er eindelijk uit :) en dat na 14000posts

:D

@ Jorgy: In een draadje waar mensen elkaar naar het leven staan met argumenten voor en tegen DBP etc. is het niet zo verwonderlijk dat je post zo opgevat werd :roflol:

Precies; zoveel mogelijk spieren, niet gewrichten.., anders zou een (sl)Deadlift ook geen compound zijn, wat absoluut niet waar is!

Precies; zoveel mogelijk spieren, niet gewrichten.., anders zou een (sl)Deadlift ook geen compound zijn, wat absoluut niet waar is!

Deadlift gebruikt nogal wat gewrichten toch ?(ook stifflegged meer dan 1)

Maar idd, zou betrekking moeten hebben in de definitie, op aantal betrokken spieren cq spiergroepen. ipv gewrichten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven