MuscleMeat

Benchpress is overrated!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mag hier een slotje op? Ik heb niet het idee dat mensen lezen. Het woord pectear kwam weer voorbij... dit is wellicht de zeldzaamste blessure in de sport (een quadtear komt vaker voor en...is nog zeldzaam).

"Je moet benchpress niet maanden als eerste oefening doen" Waarom niet??? Veel van de succesvolste bodybuilders doen/deden dit jaren. Dit om de simpele reden dat de benchpress: een goede oefening is om het bovenlichaam te versterken, op te warmen en tegelijk dieptespier aan te spreken en (zoals Paiden al schreef) een goede (mss wel de beste) oefening is om je voortgang mee te meten.

Een benchpress kan je eenvoudig verkeerd uitvoeren maar cheaten is vrijwel onmogelijk (een harde bounch op de borst of een overijverig spotter daargelaten).

Dumbbellpress heeft vele schouders gesloopt (tijdens het positioneren van de dumbbells) en is mss wel DE macho cheat oefening. Vaak liet ik mensen die deze oefening met 50 kilo dumbbells deden de oefening correct uitvoeren waarna zij terugvielen van 8 x 50 tot 6 x maal 30..... Hebben zij dan gecheat met die 50?? Ja dus, en als je 20 kilo kan cheaten dan heb je het dus over de ultieme cheatoefening.

Vind ik dumbbellpress een slechte oefening? Nee, maar er zitten veel nadelen aan en je ziet hem zelden mooi (en op juiste moment in schema) uitgevoerd.

Door de complexiteit van dumbbellpress is het eigenlijk geen goede oefening om je benchpress mee te vervangen, in ieder geval niet als eerste oefening. De complexiteit van dumbbellpress maakt hem minder geschikt om je goed mee op te warmen. Op het gebied van een chestworkout goed te beginnen (warming op, aanspreken van dieptespier, als eikpunt) gaat er niets boven benchpress.

Voor de dumbbellpress verslaafden: doe hem eens met hammergrip en dan als 3 of 4de oefening (als je door en door warm bent) Als ik hem zelf doe dan als laatste borstoefening.
Voordelen: veel makkelijker pakken (geen rare draaiingen van polsen, de gewichten zitten niet in de weg (steken immers niet uit), je kan hem enorm diep doen, de stand van je pols is anders dus geef een echte variatie aan je borsttraining.

Nog iets over pectear, er lopen mensen rond die zeggen dit gehad te hebben (ik bedoel niemand van dit forum) maar zijn er niet aan geopereerd....... Bij een pectear ga je onder het mes, punt. Graag deel ik vergrootglazen uit om deze zeldzame groep te zoeken.

90% van de mensen die banken zijn juist teveel bezig met andere spieren te betrekken die ze niet willen betrekken.

om maar niet over momentum en stuiteren en de rest van de waslijst te praten.

ik win meer massa met flyes, en dan vooral de cable flye dan bankdrukken ooit voor me gedaan heeft.
Karma heb je verdient jongeknaap !

• Topic Starter Topic Starter
Ik neem aan dat je met benchpress, de barbell benchpress bedoelt.

Benchpress is overrated op het gebied van massa kweken
-Nee, maar je moet hem niet maaanden als eerste oefening gebruiken.

Benchpress is een gevaarlijke oefening (hoge kans op pectear)
-Sowieso een blessure gevoelige oefening. Vooral als je kijkt naar hoe de meesten hem uitvoeren.

Er zijn betere alternatieven voor de benchpress.
-Beter niet perse maar alternatieven genoeg ja. Zelf vind ik met "dumbbells">dumbbells benchen veel prettiger en ben daar juist weer hard door vooruit gegaan. Maar ik ga over een tijdje wel weer benchen aangezien ik daar nu waarschijnlijk weer beter op zal reageren dan "dumbbells">dumbbells. Variatie!
Wat heeft dat er dan met massa mee te maken?

Reactie op Mink015:

"Dumbbellpress heeft vele schouders gesloopt"

Waarop wordt dit gebaseerd?

Ik heb niets tegen BP, maar dat DB blessuregevoeliger is, is grote nonsens natuurlijk. Ik doe deze oefening al bijna 10 jaar zonder één probleem, laat staan blessure. Hetzelfde voor BP trouwens.

Leuke propagandapost voor BP, maar ook niet meer dan dat.

Ik vind benchpress een hele goede borstoefening. Maar op gebied van lichamelijke kracht vind ik benchpress overrated.
Er wordt erg vaak gevraagt hoeveel bench je? Ook door mensen die niet trainen. Terwijl ik denk dat squats, deadlifts en presses (voor schouders en niet borst) meer zeggen over kracht.

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind benchpress een hele goede borstoefening. Maar op gebied van lichamelijke kracht vind ik benchpress overrated.
Er wordt erg vaak gevraagt hoeveel bench je? Ook door mensen die niet trainen. Terwijl ik denk dat squats, deadlifts en presses (voor schouders en niet borst) meer zeggen over kracht.

Maar het ging voornamelijk over Massa,

De BP wordt vaak ingedeeld bij de borst.

Is de BP nou overrated voor VOORNAMELIJK borst massa (met schouders/triceps in het achterhoofd), ja of nee?

Ik doe de ene keer BP met barbell, de andere keer DB, en soms pak ik de machine. Hoogste gewicht pak ik met de machine, dan met de barbell, en dan met de dumbbells.

Cable flyes hebben toch mijn voorkeur voor massa, deze voel ik doorgaans ook het beste in de pecs. DB voel ik ook de triceps het zwaar hebben, bij de barbell de schouderkoppen.

Wat heeft dat er dan met massa mee te maken?

Na een tijdje ga je niet meer vooruit met dezelfde opzet bedoel ik.
Ik heb hem echt maanden lang elke week als eerste oefening gedaan en ging niks meer vooruit. Toen ging ik weer dumbbellpressen en had ik vrij snel weer een lap vlees erbij.

Big T,

Jij zal dumbbell press zeer waarschijnlijk goed doen. Vandaar dat je geen last hebt. Als je mijn stukjes goed las dan weet je dat ik niets heb tegen deze oefening alleen zeer sceptisch ben.

Waar ik het op baseer dat dumbbell press vele schouders gesloopt heeft? (een blessure veroorzaakt heeft zou beter nederlands zijn van me...). Heel simpel: jarenlange ervaring.
De meeste blessures worden overigens veroorzaakt tijdens het positioneren of neerleggen van de dumbbells.

Toch gek dat ik daar in de blessure sectie of in de gym nooit wat over hoor dan. Ik heb je stukje goed gelezen verder.

Mijn ervaring is dat de ernstige blessures waar ik van gehoord heb, gebeurd zijn tijdens de bench press. Wat overigens geen absoluut bewijs vormt, het is gewoon een persoonlijke vaststelling.

Big T,

Jij zal "dumbbell">dumbbell press zeer waarschijnlijk goed doen. Vandaar dat je geen last hebt. Als je mijn stukjes goed las dan weet je dat ik niets heb tegen deze oefening alleen zeer sceptisch ben.

Waar ik het op baseer dat "dumbbell">dumbbell press vele schouders gesloopt heeft? (een blessure veroorzaakt heeft zou beter nederlands zijn van me...). Heel simpel: jarenlange ervaring.
De meeste blessures worden overigens veroorzaakt tijdens het positioneren of neerleggen van de "dumbbells">dumbbells.

Zou kunnen kloppen.

Dumbbells neerleggen en in de juiste positie krijgen is vaak het moeilijkste, van zodra je in de positie ligt, ben je vertrokken.

Maar zijn er dan "goede" manieren op ze te positioneren?

Je moet ze dan ook niet neerleggen. Je houdt ze gewoon boven je, en neemt ze mee naar zittende houding, plaatst ze op de knieën en van daaruit kan je weer vertrekken voor de volgende reeks.

Zou kunnen kloppen.

Dumbbells neerleggen en in de juiste positie krijgen is vaak het moeilijkste, van zodra je in de positie ligt, ben je vertrokken.

Maar zijn er dan "goede" manieren op ze te positioneren?

De goede manier zou zijn, dumbbell op de knie zetten en de knie tillen als je in positie gaat.
Of je laat de dumbbells aangeven.

Foute manier, zo doe ik het (ja, nog steeds) gewichten omhoog slingeren en dan in positie komen. Dat zou denk ik blessures kunnen opleveren.

Laatst heb ik ergens gelezen (vraag me niet waar) dat je de bankdrukkers- schouderblessure zou oplopen door intensief en veel/vaak incline (dumbbell)presses.

Nu kreeg ik ook weer wat last, maar ben gestopt met incline presses en heb sindsdien eigenlijk geen last meer,......

Als ze op die website dan gelijk hebben zou dus het hele BP en DBP mbt schouderblessures nauwelijks nog waarde hebben.

kwam weer de vraag voorbij (OT) is standaard BP overrated puur voor borst-massa,? Ja is overrated vind ik, er zijn betere massa oefeningen voor massa op de borst.

Wat bedoel je juist met "overrated"?
Overrated als in BP is de beste borst oefening die er is.

Ja, BP geeft massa, maar geeft de BP meer massa dan sommige andere oefeningen?

Zijn er borstoefeningen die meer massa geven?
Zoals .. ?
Ja, vooral voor mensen die meer type schouder/arm BPrs zijn, zijn er oefeningen die wat borst aangat meer massa geven. Probleem is allen dat iedereen gehersenspoeld is dat alle oefeningen behalve de BP isolatie/shape oefeningen zijn die met licht(er) gewicht en hogere reps gedaan moeten worden.

Imo is bv de cable flye 1 van de beste massa bouwers, zolang j'm maar met maximale gewichten is de juiste rep range doet. En dat is niet de range die meestal gedaan wordt omdat de oefening dan zo lekker brand.

Als iemand daar een antwoord op kan geven, is de vraag beantwoord en kan hier een slotje op ...
Slotje op een discussie zal niet gaan omdat meningsverschillen blijven bestaan. Discussie zou da door een slotje uitlopen op dictatuur vanuit de leiding.

Laatst bewerkt:
Als je zegt compound is méér dan 1 spier dan ga je bitterweinig oefeningen overhouden die nog kwalificeren als "isolatie".

Maar dat geld ook als je meer dan 1 gewricht als norm hanteert.

Wat maakt bv bankdrukken een compoundoefening en flyes een isolatie oefening terwijl dezelfde gewrichten in actie komen en dezelfde spieren?(zie vorige discussie over dit onderwerp die onlangs nog gevoerd is)

Ik denk dat de meeste mensen onder compound "grote" oefeningen zoals squat en deadlift verstaan en alles wat niet onder die noemer valt isolatie noemen.(wat dat aangat zou ik de meeste press oefeninge ook niet onder de noemer compound zetten)

Op zich prima als we allemaal hetzelfde onder de zelfde noemer stoppen, maar dat doen we (zoals gewoonlijk) niet.

Maar dat geld ook als je meer dan 1 gewricht als norm hanteert.

Wat maakt bv bankdrukken een compoundoefening en flyes een isolatie oefening terwijl dezelfde gewrichten in actie komen en dezelfde spieren?(zie vorige discussie over dit onderwerp die onlangs nog gevoerd is)

Ik denk dat de meeste mensen onder compound "grote" oefeningen zoals squat en deadlift verstaan en alles wat niet onder die noemer valt isolatie noemen.(wat dat aangat zou ik de meeste press oefeninge ook niet onder de noemer compound zetten)

Op zich prima als we allemaal hetzelfde onder de zelfde noemer stoppen, maar dat doen we (zoals gewoonlijk) niet.

Benchpress wordt een compound genoemd omdat bij een goede benchpress een stabilisatie nodig is van bijna je hele lichaam. Je stabiliseert je met je lats, core en benen, omdat de benchpress wordt over het algemeen gedaan met veel gewicht.

Ik ben het wel met je eens dat de definitie van compound-oefeningen soms wel vaag kunnen zijn. Je kunt er over discussieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven