MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.881
Vandaag wederom naar het ziekenhuis voor het analyseren van de epicutane testen.
Voor penicilinne blijk ik allergisch te zijn, maar dat wist ik reeds. Men wil verder testen en dan moet ik 2 dagen in het ziekenhuis blijven. Ik krijg dan grotere hoeveelheden antibiotica toegedient en moet dan ter observatie in het ziekenhuis overnachten. Nouja, er zijn beduidend ergere dingen, toch?
Ik krijg nog te horen wanneer ze dat gaan doen...straks eindelijk weer mijn trainingen hervatten! YES, ik heb er zin in 👊

Thx Immerson, komt goed 😊👍
Ik vrees wel dat ik toch een beetje val onder de categorie blijven doorduwen 🤣
Maar dan laat het lichaam idd wel merken dat ik dat beter niet meer kan doen, derhalve doe ik tegenwoordig niets meer forceren...bij twijfel niet doen.
Haha, klinkt bekend. @Immerson Het klinkt heel wijs zoals ik het post en qua benen klopt dat ook wel, maar qua schouders kan ik het nog steeds niet verkroppen dat die moeilijk liggen te doen. Banken gaat zo goed als pijnloos, tenzij ik m'n schouders weer teveel op hun donder heb gegeven met inc press of military press. Ik ben nu aan het uitdokteren welke oefening ik echt moet vermijden. Maar ook schouders lafjes trainen zoals benen vind ik toch een moeilijke stap waar ik mentaal nog niet klaar voor ben. Het zal wel een "de wal keert het schip" situatie worden ben ik bang.

Vandaag wederom naar het ziekenhuis voor het analyseren van de epicutane testen.
Voor penicilinne blijk ik allergisch te zijn, maar dat wist ik reeds. Men wil verder testen en dan moet ik 2 dagen in het ziekenhuis blijven. Ik krijg dan grotere hoeveelheden antibiotica toegedient en moet dan ter observatie in het ziekenhuis overnachten. Nouja, er zijn beduidend ergere dingen, toch?
Ik krijg nog te horen wanneer ze dat gaan doen...straks eindelijk weer mijn trainingen hervatten! YES, ik heb er zin in 👊
Er zijn zeker ergere dingen. Zoals niet trainen bijvoorbeeld ;)

• #13.883
Er zijn zeker ergere dingen. Zoals niet trainen bijvoorbeeld ;)
Haha, klopt! 🤭

Training 17/11
Ik was blij dat ik gisteren na 9 dagen "gedwongen" rust weer mijn trainingen kon hervatten. En het ging best ook nog wel goed!
Ik merkte wel dat ik het minder van volume en meer van intensiteit moest hebben.
En ik besloot vanaf 150kg voor triples te gaan. 1e workset was 1x3x150, 2e workset 1x3x155 en 3e workset 1x3x160!
Heel erg blij dat een triple met 160 er weer inzit..best wel lang geleden en volgens mij als 55 plusser (inmiddels 57) een volume pr met triples.

Wat ik merk is: power loves rest.
Ik moet niet zo vaak als mogelijk willen trainen, maar eerder een zodanige frequenty waarbij ik niet vaker dan nodig train die voorkomt dat ik achteruit ga en optimaal herstel bied voor spieren, aanhechtingen en gewrichten.
Uiteindelijk zijn de trainingen waar ik zwaar kan gaan die waarvan ik meeste voldoening heb. Dus liever minder vaak, maar dan wel intensiever.

Hierbij nog het filmpje van het laatste workset met 160kg.

kijk: https://youtu.be/x2i9HVAlh0Y?si=cX-c_QV0YBx5QV8d

Haha, klopt! 🤭

Training 17/11
Ik was blij dat ik gisteren na 9 dagen "gedwongen" rust weer mijn trainingen kon hervatten. En het ging best ook nog wel goed!
Ik merkte wel dat ik het minder van volume en meer van intensiteit moest hebben.
En ik besloot vanaf 150kg voor triples te gaan. 1e workset was 1x3x150, 2e workset 1x3x155 en 3e workset 1x3x160!
Heel erg blij dat een triple met 160 er weer inzit..best wel lang geleden en volgens mij als 55 plusser (inmiddels 57) een volume pr met triples.

Wat ik merk is: power loves rest.
Ik moet niet zo vaak als mogelijk willen trainen, maar eerder een zodanige frequenty waarbij ik niet vaker dan nodig train die voorkomt dat ik achteruit ga en optimaal herstel bied voor spieren, aanhechtingen en gewrichten.
Uiteindelijk zijn de trainingen waar ik zwaar kan gaan die waarvan ik meeste voldoening heb. Dus liever minder vaak, maar dan wel intensiever.

Hierbij nog het filmpje van het laatste workset met 160kg.

kijk: https://youtu.be/x2i9HVAlh0Y?si=cX-c_QV0YBx5QV8d

Dit inderdaad.

Misschien interessant voor hier

Running exercise strengthens the intervertebral disc

Reden: Extra info
Laatst bewerkt:
  • #13.887
Denk dat wat afvallen wel helpt René, ook al is dit een gevoelig onderwerp voor je. Je gewrichten dragen het gewicht.
😉

#keuzes
Nu trap je op mijn tere zieltje...🤣
Ik ben niet meer te helpen, hulpeloos geval 🤭
Als ik mijn gewrichten wil ontlasten helpt 10kg minder niet...zou dan zo'n 50kg minder moeten zijn....en ja...keuzes....
Ik zou uit mijn comfortzone moeten komen...en laat ik nu gesteld zijn op comfort 🤭

• #13.888
Training zaterdag 22/11.

Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 4x4x150kg
Standing (!) Single arm rows with ATX powerband level 4, 5x15 reps.

Comment:
4x4 met 150 is redelijk goed te doen, echter begint de snelheid na te laten.
5x5 word nog een behoorlijke kluif heb ik het idee 🤭. Mocht ik de komende week geen progressie bemerken word het tijd voor een reset...starten met 5x5x140 bijvoorbeeld.

Staande rows zijn intensiever dan zittend...de rompspieren (en ook bilspieren aanspannen) moeten immers je lichaam overeind zien te houden daar je zittend je voeten afzet. Ik voel deze goed in mijn rug en romp.

Fijn weekend allen 😊

Jij ook heel fijn weekend René, in het zonnige zuiden. 🌞

Ga je weer systeem doen ?
5x5, 4x5 etc ?

• #13.890
Ga je weer systeem doen ?
5x5, 4x5 etc ?
Ik vind sets across (worksets met hetzelfde gewicht erg leuk om te doen).
Streven is weer uitkomen op 5x5x150, maar dat valt me eerlijk gezegd zwaarder dan gedacht. 5x4x150 heb ik gehaald...ik probeer volgende zware training 1 rep meer...middels repprogressie er te komen.

1x5x150 & 4x4x150,
2x5x150 & 3x4x150,
3x5x150 & 2x4x150,
4x5x150 & 1x4x150,
5x5x150.

Plan B
Mocht 5x5 TE veel zijn met 150 dan ga ik voor 3x5x150...we zullen zien.

Ik heb alle tijd 🤭

• #13.891
Training 25/11

Light Day
Paused Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90 & 8x5x120kg
Standing single arm bandrows:
ATX powerband level 4, 8x12.

Comment:
Afgelopen lichte training 5x8 (5 sets, 8 reps) gedaan, deze keer 8x5.
Mijns inziens is dit beter als het om maximaalkracht gaat...dan is de "formule":
Aantal sets is groter of gelijk aan, maar zeker niet minder dan het aantal reps (per set).
8x5 is zodoende beter dan 5x8.
Voorbeelden: 5x5, 3x3, 5x1, 5x3, 8x3,10x3 enz.

Training 25/11

Light Day
Paused Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90 & 8x5x120kg
Standing single arm bandrows:
ATX powerband level 4, 8x12.

Comment:
Afgelopen lichte training 5x8 (5 sets, 8 reps) gedaan, deze keer 8x5.
Mijns inziens is dit beter als het om maximaalkracht gaat...dan is de "formule":
Aantal sets is groter of gelijk aan, maar zeker niet minder dan het aantal reps (per set).
8x5 is zodoende beter dan 5x8.
Voorbeelden: 5x5, 3x3, 5x1, 5x3, 8x3,10x3 enz.
Klopt, dan creëer je ook meer rust en kun je ook meer gewicht aan dan sets van 8 reps. Je traint gericht voor maximale kracht behoud

• #13.893
Precies, jij begrijpt me 👍😉

• #13.894
Training zaterdag 29/11

Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 3x4x150kg
Bench Press with Cambered Mc Donald Bar:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90 & 3x5x100kg

Standing Single Arm Band Rows:
6x10x ATX Powerband Level 4.

Comment:
Sinds 27/10 druk ik weer 4tjes met 150kg, echter sets met 5 zit er niet echt in.
Na een maand geen vooruitgang heb ik besloten om een reset te doen en terug te gaan naar 140kg en vanaf daar met 5x5 weer op te bouwen.

Tevens heb ik in de zoektocht naar de heilige graal om mijn maximaalkracht te verbeteren de mc Donald Bench Press halter gekocht.
Mike Mc Donald domineerde in de jaren 70-80 het bankdrukken in de V.S...hij zette liefst 36 records in 4 verschillende gewichtsklassen (82,5 - 90 - 100 - 110kg).
Zijn "geheime wapen"?
Hii trainde met zware dumbbells omdat hij daarmee dieper kon zakken dan met een halter. Het is duidelijk dat een raw bankdrukker het vooral van de kracht onderin moet hebben als de halter op de borst ligt.
Dit in tegenstelling tot een equipped lifter die door zijn benchshirt juist hulp krijgt onderin de opwaartse beweging. Derhalve trainen deze vooral de lockout met boards, chains en bands.
Mike Mc Donald liet zo'n cambered maken omdat de beschikare dumbbells niet zwaar genoeg waren en ging met die barbell aan de slag.
Ik heb reeds een buffelobar echter door de boogvorm vind ik de overdracht naar het bankdrukken minder goed. Wat dat betreft verwacht ik duidelijk meer van de mc donald bar. Word vervolgt!

Screenshot_20251129_231214_Gallery.jpg

Heb ook lang met een cambered/McDonald bar getraind, wel het idee dat het inderdaad goed hielp.

• #13.896
Met deze bar kan ik 12cm dieper zakken dan met een normale halter. Echter door de rechte vormen kan ik eventueel shouldersavers en boards gebruiken waardoor ik minder diep zak...en ik kan ook de safetyracks op een bepaalde hoogte zetten waardoor ik met de halter niet dieper zakken kan. Met de buffelobar is dit door de boogvorm helaas niet goed mogelijk.
De mc Donald bar komt het dichts in de buurt van dumbbell drukken, echter doordat het een halter is, lijkt mij de overdracht naar het bankdrukken met een gewone halter groter.
Ik heb overigens geen problemen met die 12cm dieper zakken, kan gewoon mijn borst raken, uiteraard voel je wel die extra rek.
De bar is overigens net als de buffelobar vrij onstabiel, je moet harder knijpen in de halter en meer stabiliseren dan bij een gewone bar.
Daarnaast gebruik ik een smallere greep...normaal heb ik de wijsvingers op de markeringslijnen, nu de pinken...dat scheelt per hand zo'n 10cm...dat wil dus zeggen dat de range of motion in totaal ruim 30cm meer bedraagt dan als ik met een widegrip druk met de rechte bar.

We zullen zien of het helpt...ik heb bijna alles uitgeprobeerd: specialitybars (swissbars, buffelobar), slingshots, shouldersavers, boards, chains, bands, close grip, larsenpress enz....uiteindelijk bracht het niet wat ik ervan had verwacht. Ik hoop dat de mc donald bar wat dat betreft een schot in de roos zijn zal, niet geschoten is overigens altijd mis, toch?
Hetgeen wat altijd goed hielp was veel rust en bulken 🤣

• #13.897
Gisteren ook een reűnie gehad met diverse oudleden van sportschool Fennel in Geleen en Gym Spaubeek (homegym van Leon Smeets die destijds bondscoach was van de NPB) 😊. Beide inmiddels helaas gesloten.
Screenshot_20251129_191226_Facebook.jpg

Whahaha, die is mooi René 👍

Terug
Naar boven