Nadat ik dankzij TheNose (bedankt hiervoor!) tot het inzicht ben gekomen dat mijn trainingsschema helemaal op niks gebaseerd was en ongeveer het enige wat ik deed was mijn zenuwstelsel de afgelopen 2 weken tot het uiterste pushen heb ik besloten nu echt voor Billstar 5x5 te kiezen (en niet beuk-jezelf-tot-moes-beukwood's 5x5

) !!
Als 5RM heb ik ervoor gekozen deze iets lager in te zetten dan ik zelf als PR's ooit heb gehaald:
Squat 100kg
Bench 90kg
Row 65kg
Dead 110kg
Military 60kg
Enkele redenen hiervoor:
1. Dit trainingsschema matched niet met die van mijn fitnessmaatje (en zal het ook nooit) dus voortaan moet ik weer in mijn eentje trainen! Moet daarom even zelfvertrouwen krijgen in weer een hoop oefeningen doen zonder assistence en daarom prettig wat lager met gewichten te beginnen.
2. De PR's die ik op deze oefeningen heb gehaald zijn grotendeels te danken aan 100% geven (heel veel firen van je CZS) en we willen juist rond de 85% zitten waarin OOK al je spiervezels gerecruit worden. (zo zie je maar: Less is More!) Willen overtraining voorkomen, daarom zet ik ook wat lager in.
3. Mijn fullsquad zat altijd al tussen parallel en fullsquad in en door lager te beginnen in gewichten heb ik even de tijd deze echt tot 100% fullsquad om te vormen!
4. Military press kan nog iets tegenvallen qua gewichten (misschien te zwaar) aangezien ik deze oefening 4 maanden geleden in smith heb gedaan en met dumbbells ben ik ooit tot 28kilo ooit ben gekomen; maar we zullen zien!
Training van de komende weken gaat er als volgt uitzien:
Percentage aangegeven is percentage van aantal kilo's dat die week het streven is, over 4 weken zullen de 5RM die ik ooit heb gehaald voor die week op het programma staan! Daarna elke week een geplande 2,5% verhoging van de gewichten op het programma.
Maandag:
Fullsquad (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 5x 100%)
Benchpress (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 5x 100%)
Barbell row (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 5x 100%)
Woensdag:
Fullsquad (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 80%)
Military press (5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 5x 100%)
Deadlift (5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 5x 100%)
Vrijdag:
Fullsquad (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 3x 102,5%, 8x 90%)
Benchpress (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 3x 102,5%, 8x 90%)
Barbell row (5x 60%, 5x 70%, 5x 80%, 5x 90%, 3x 102,5%, 8x 90%)
Verder zal ik mijn genuttigde calorieen elke week (aangegeven per dag) posten om ook hierin een constante liefst iets stijgende lijn hopelijk te kunnen weergeven!
Afwijkend is alleen deze week waarin ik vanavond (dinsdag) en daarmee donderdag en zaterdag zal trainen.
Sterke punten aan deze vorm van trainen:
1. Ik zal me een stuk minder afgemat voelen dan de afgelopen 2 weken!!
2. Kan me meer focussen op veel eten, minder energie nodig voor bijkomen van afmattende trainingen.
3. Stuk meer vrije tijd!
Zwakke punten aan deze vorm van trainen:
1. Bye bye trainingsmaatje
2. Vermoedelijk bye bye six-packje in de zomer!
Ondanks de laatste 2 punten ben ik wel heel benieuwd naar de resultaten!
Daarom over 2 maanden: half mei, tussentijdse evalutatie. Loop ik er dan onacceptabel bij voor 6 dagen in de week op het strand dan gaan we ff drastisch cutten! Maar daar gaan we ons vooral nu nog niet druk over maken maar dat gaan we pas over twee maanden!!
Vanavond volgt eerste post training!!