XXL Nutrition

(bijna) iedereen op mijn sportschool doet regular squats

Ligt er toch aan waarvoor je het doet. Een KT'er of PL'er zal ATG willen doen en voor bodybuilding is het houden van spanning op de quads belangrijk. Dan kan je zelfs uit met kwart squats (dus boven parallel).
Beetje lastige discussie om enkel de squat als referentie van de discussie te nemen. Het is volgens mij squats in combinatie met de sport. (KT, PL, BB)
Anyway dat is mijn bijdrage.

En als je ATG squat dan houd je geen spanning onderin?
Met een full rom heb je toch langer spanning op de quads, of zie ik dat dan verkeerd?

En als je ATG squat dan houd je geen spanning onderin?
Met een full rom heb je toch langer spanning op de quads, of zie ik dat dan verkeerd?

Dat staat er niet he. :rolleyes: Constante spanning op de quads houden is belangrijk, althans als je deze methodiek gebruikt. En helemaal tot ATG gaan neem je een deel van de quad spanning over met je glutes en hams en je ab en adductoren worden ook meegenomen in het geheel.

Anders gezegd de squat ATG is een spierketen volgende beweging waarbij spanningopbouw en afbouw in de gehele beweging ontstaat.
En zoals ik aangeef de kwart of parallel squat meer de spanning behoudt op de quad.

Bij een full ROM behoudt je zeker spanning op je spieren. Maar met een ATG heb je geen full ROM van je quad maar zoals eerder aangegeven van je gehele keten.
Enne ben je het er niet mee eens, ook prima toch. :D

Het is niet een kwestie van niet mee eens zijn, het is gewoon niet waar

Dat staat er niet he. :rolleyes: Constante spanning op de quads houden is belangrijk, althans als je deze methodiek gebruikt. En helemaal tot ATG gaan neem je een deel van de quad spanning over met je glutes en hams en je ab en adductoren worden ook meegenomen in het geheel.

Anders gezegd de squat ATG is een spierketen volgende beweging waarbij spanningopbouw en afbouw in de gehele beweging ontstaat.
En zoals ik aangeef de kwart of parallel squat meer de spanning behoudt op de quad.

Bij een full ROM behoudt je zeker spanning op je spieren. Maar met een ATG heb je geen full ROM van je quad maar zoals eerder aangegeven van je gehele keten.

Daarom vroeg ik ook of ik het misschien verkeerd zag ;) Het is nu duidelijk voor mij wat je bedoelt.
Ben het er alleen niet mee eens, maar prima inderdaad.

Hey Ron,

Hier klopt geen zak van ja.

Groeten,
Wim Swinkels

Begrijp je verhaal, snap hem alleen niet.
Het is heel simpel, de truc voor goede SQ zit hem in het zitten.

Simpel gezegd: zak door je benen en laat je gecontroleerd op je gat vallen, blijf vervolgens 10 minuten zitten en dan weer omhoog met dat kreng.

Verder is het belangrijk om tussen de sets voldoende smeerbaar broodbeleg op bovenbenen te smeren. Tijdens de reps insmeren geeft een extra dimensie aan de oefening, maar dat vergt jaren training voordat dat lukt.

Succes.

Ligt er toch aan waarvoor je het doet. Een KT'er of PL'er zal ATG willen doen en voor bodybuilding is het houden van spanning op de quads belangrijk. Dan kan je zelfs uit met kwart squats (dus boven parallel).
Beetje lastige discussie om enkel de squat als referentie van de discussie te nemen. Het is volgens mij squats in combinatie met de sport. (KT, PL, BB)
Anyway dat is mijn bijdrage.

want de spanning op je spier werkt niet cumulatief in een set als je de spanning er even af laat komen tussen de reps door

dat weet elke bro want dat voel je gewoon

toch

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Of

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

wat heeft die 2e gozer een lange nek hahaha

---------- Toegevoegd om 12:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:29 ----------

Wat een achterlijke klinkklare rotonzin. :) Sorry man, maar dat slaat nergens op en is volkomen onjuist en ongenuanceerd.

Het is in de eerste plaats een genetische kwestie. Sommige powerlifters squatten juist dieper om een elastische reflex te krijgen onderaan de beweging.
Sommige mensen krijgen die reflex eerder (afhankelijk van hun mobiliteit en skeletbouw) dan anderen en zij kunnen eventueel optimaal squatten net onder parallel. Maar mensen die genetisch anders in elkaar zitten hebben deze reflex mogelijk pas veel dieper in de squat. Eerder stoppen dan "ass to grass" zou voor hen dus juist "energy wasting" zijn.

On topic: om daarmee ook antwoord te geven op de eerste vraag: niet iedereen is gebouwd om echt diep te squatten. Lees: de mééste mensen zijn zelfs niet gebouwd om zo diep te squatten. Er komen zo veel factoren bij kijken dat je al echt bijna een genetische elite moet zijn om optimaal en onschadelijk ass to grass te kunnen squatten.

Gewoon minstens zorgen dat je net beneden parallel zit en dan zit je oké. Als je dieper kunt zonder slechte houding is dat mooi, maar zelfs niet altijd nodig.

http://www.crossfitleman.ch/wp-content/uploads/2009/09/0086.JPG

ieder mens is gemaakt op te kunnen squatten, als baby's doen we het allemaal. we leren het alleen af zodra we stoelen gaan gebruiken. er zit allen wat anatomische variatie in de richting van de kop in de kom (heup) waardoor sommige mensen minder diep komen of eerder een bolling in hun onderrug krijgen. echter is dit bij de meeste niet het geval waarom ze niet diep komen, de meeste die verliezen mobiliteit en flexibiliteit wegens het gebrek in die positie komen.

ga een paar maanden een yoga doen (mobilitieits oefeningen voor onderbeen, bovenbeen en heup regio) fix je techniek en bijna iedereen kan normaal squatten.

knieen naar binnen
gruwelijke buttwink
rug zo krom als een kraan

krijgt nog een 1.5/10 voor de diepte en de moeite

praktisch iedereen kan met de juiste techniek een squat tot onder parallel op een veilige manier uitvoeren

+1

Denk dat al die half squatters een lekker strak kontje minder belangrijk vinden. :D

Denk dat het gross van de diepe squatters het doet om sterk te worden en meer te liften? of ben ik niet de enige die het voor een lekker kontje doet:p

Een heleboel denken atg te squatten, maar zitten in de praktijk net onder par. Helemaal mooi is het als ze gebrek aan diepte proberen te compenseren met een nog grotere goodmorning, want als de stang vlak bij de safety's komt zal hij wel heel diep zijn.

Inderdaad ron

lightweight ron

Terug
Naar boven