AndroidHealthClinic

Brood: Wel of niet in de cut

PowerOfTheJuse

Cool Novice
Waardering
0
Er zijn al heel veel offtopic discusies geweest ivm of we nu brood mogen eten in de cut of niet.

Mijn visie, gebaseerd op theorieën is als volgt:

Het heeft een hogere glycemie index en houd meer vocht op in het lichaam waardoor sommige al snel "dikker" gaan uitzien. (of althans minder definitie gaan krijgen in spieren en omvang) Voeding met een hoge glycemie index worden te snel verteerd en kunnen door tal van andere redenen mee de oorzaak zijn voor het "dikmaken".
In alle dieëten voor sporters wordt brood afgeraden. Rijst of havermout zijn complexere carbs waarvoor het lichaam meer moeite moet doen om te verbranden, zorgt dus voor een lichte "stijging" in het kcal verbruik.
Het is niet zo dat het brood Dé factor is dat je zal laten bijkomen, maar wel de factor dat ervoor zal zorgen dat je niet deftig zal dalen in BF. Alles hangt ook af wat je doel is. Ga je voor 2-3 kg minder dan kan je brood eten, maar wil je gaan cutten tot 10% of minder (of om enkele % te dalen) zou ik het brood laten.

Er wordt ook geregeld het woord "dikmaker"gebruikt. Waarom dit woord ? Volgens mij moet het woord dikmaker "met een korrel zout genomen worden" en is het eerder een manier om in 1 woord te zeggen cutten= blijf van het brood, dan dat het je echt dik maakt.

Ik stel me vooral de vraag omdat een bodybuilder me ooit begeleid heeft en hij zwoor me het brood af. Uiteraard is dit persoongebonden en toch vind je bijna in geen enkel voedingsschemavan een bodybuilder (pro of ama) brood als maaltijd. Hetzij als 1 of 2 sneden, als toast,..etc bij een soep, pap,...

Maar zijn hier studies over? Wat zegt de wetenschap ?

Misschien een idee om hier een sticky van te maken. Indien het een deftig,serieus, informatief topic wordt ipv een battle tussen meningen zoals " ik word niet dik van brood, hoor :hamer: "

tis niet te hopen want brood is het enigste wat ik eet havermout en rijst en zo lust ik niet zo maar ik eet drie boterhammen met pindakaas ook niet goed zeker

brood kun je beter in de bulk eten dan in de cut idd.
als je er gelijnder/droger wilt uitzien.

omdat ook veel gist in brood zit krijg je daar een dikke buik van omdat het gaat uitzetten.
dus nog een - punt.

zowel heb ik gehoord dat er veel troep in brood zit
(of het waar is, i dont know :dunno:)

maar beste lijkt me idd gewoon brinta/havermout en pasta's te eten.

maar voor de rest is brood niet ongezond ofzo denk ik.
maar wel een - product voor bodybuilders i think

zelfde verhaal met melk en andere zuivel producten zoals kwark.
veel watervast houdend zodat je er dikker uitgaat zien.
dus kun je ook beter uit je cut laten.

Laatst bewerkt:
Ik zelf eet 2 sneedjes brood in de cut.
Als je de melk (magere melk) en de kwark uithaalt in de cut
waar haal je dan je eiwitten uit?
Vooral die 500gr kwark voor het slapengaan is broodnodig :D

en wat neem je dan voor het slapengaan?

• Topic Starter Topic Starter
en wat neem je dan voor het slapengaan?

Ik zelf eet 2 sneedjes brood in de cut.
Als je de melk (magere melk) en de kwark uithaalt in de cut
waar haal je dan je eiwitten uit?
Vooral die 500gr kwark voor het slapengaan is broodnodig :D

off topic: er zijn genoeg topics hoe je moet cutten en wat je moet eten.

on topic; dus waarom wel of geen brood in de cut hebben we voorlopig:

* heeft hoge glycemie index
* houd vocht vast
* bevat gist dat opzwelt en je buik kan uitzetten

Nog theoriën ?

Brood bevat heel veel zout.
In één heel brood (24 sneetjes gemiddeld) zit 15-20gram zout.
Een richtlijn voor een normaal mens is max 5-6gram zout per dag. Dus reken maar uit.

* ik eet trouwens 4 sneetjes volkorenbrood per dag

brood in cut wrom neij gwn de hoeveelheid beperken?

zolang je geen pro bent onder de 7% kan ej gewono brood eten, neit zo zeiken

• Topic Starter Topic Starter
Big T, wat is jou mening hierover ?

er zit veel zout in brood=vocht vasthouden=je oogt vetter dan je bent
dus wat macB zegt, ben je pro? :D

4 sneetjes brood met kipfilet moet best kunnen op een dag.

en knackebrod? dit kan wel?

kan ook zeker.

doe ik vaak op nachtdienst, pakje knackebrod van 5 stuks en pakje kipfilet mee!

Ik zou niet weten waarom brood niet zou mogen. Brood is gewoon hetzelfde als brinta, maar dan met wat toevoegingen erbij. Brinta en Havermout zijn natuurlijk beter, die zijn het minste bewerkt, maar van wat brood zal je heus niet accuut 5% stijgen in je vetpercentage ofzo :D

Maak al eens een onderscheid tussen wit brood en een volkorenbrood qua G.I. Dit laatste brood scheelt niet zo veel van wat Brinta en havermout. Dus je hoeft geen schrik te hebben dat je van van het eten van bv. roggebrood een insulinepiek zal krijgen. Wit brood daarentegen...no good!

Verder mijn 2 centen:

- Zoutbehoefte is opgegeven voor de niet actieve mens. Doe je wat cardio dan mag je behoefte wel wat omhoog. Je kan ook je brood zonder zout kopen of met minder zout bakken.
- Gist zorgt voor geen opgeblazen buik. Mijn dieëtist strijde dit ten stelligste af, de gist wordt reeds door bepaalde enzymen in de maag/dunne darm teniet gedaan. Je kan trowens ook kiezen voor een zuurdesem brood (zonder gist). Een opgeblazen buikt komt meestal voor door intolleranties zoals, lactose, tarwe, gluten...ik spreek uit ervaring :(
- Brood is natuurlijk al "iets" geraffineerder, het is immers al bewerkt. Je vindt brood, zoals rijst, dus niet aan de bomen of in de grond. In die optiek is havermout dan weer beter. Eigenlijk is zelfs Brinta als eens bewerkt (gemalen).

Volgens mij is bruin brood een uitstekende KH-bron én afwisseling in een goed voedselschema. Of dit in een competitedieet kan, om -4% te verkrijgen, laat ik aan de pro's over. Je zal uiteindelijk GEEN gram vervetten of minder verliezen door bruin brood te eten.

Laatst bewerkt:
dingen zoals brood, zuivel, zout is imo geen probleem tijdens een amateur cut die niet TE laag gaat. je gaat er echt weinig van merken (de meeste dan) als je doel 10% is.

pas echt laag ga je verschil zien in strepen en definitie, het enige wat het doet is wat meer onderhuidsvocht vasthouden...geen enkele belemmering voor vetverlies. En volgens mij was calcium (in zuivel) zelfs vetverlies stimulerend

Coclusie : Ga je cutten tot 10-8% (amateur) Brood eten prima, echter wel volkorenbrood.
Ripped Bodybuilding : <7% (eventueel wedtrijd) : Brood eruit, Zuivel eruit, (zilvervlies)Rijst en Havermout eten.

Terug
Naar boven